גילגולו של נתון: מי באמת הוסיף 4 סנטימטר לגובהו של בני גנץ

ערב נאומו הראשון פרסם המטה של בני גנץ סרטון שהתייחס לגובהו וטען שמדובר ב-1.95 מטר • בראיון לחנוך דאום ושלמה ארצי טען גנץ שהוא בכלל 1.91 מטר • למה היה כל כך דחוף לגנץ להאשים את העיתונות בנתון שהמטה שלו ניסה להשריש לתודעה הציבורית?

בני גנץ נואם באירוע הבחירות הראשון שלו / צילום: שלומי יוסף
בני גנץ נואם באירוע הבחירות הראשון שלו / צילום: שלומי יוסף

בסוף השבוע האחרון החליט בני גנץ, הרמטכ"ל לשעבר, מנהיג חוסן לישראל והצל מעל כתפו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לשבור שתיקה ולהתראיין לראשונה ב"ידיעות אחרונות" אצל חנוך דאום ושלמה ארצי.

בין הסוגיות החשובות עליהן דנו, כמו כמה יצביעו לגנץ כי הוא "חתיך", התייחסו ארצי ודאום לגובהו הבולט של הרמטכ"ל לשעבר. דאום אף הגדיל לכתוב "כשנכנסתי לביתו של גנץ בראש-העין סיפרתי לו שקראתי שהוא בכלל היה 1.80 וזו הקרן החדשה שהוסיפה לו 15 סנטימטר. גנץ צחק וסיפר שהוא רק 1.91 ומשום מה הוסיפו לו בעיתונות 4 סנטימטר". לטענת גנץ, העיתונאים בישראל בחרו להגביהו "סתם כך", כי התחשק להם.

צילום מסך מתוך עמוד הפייסבוק של בני גנץ
 צילום מסך מתוך עמוד הפייסבוק של בני גנץ

אלא מה, כלי תקשורת שונים אמנם דיווחו כי גובהו של גנץ 1.95 מטר, אך מי שהיה הראשון להטמיע את הנתון בדעת הקהל הציבורית הוא דווקא המטה של גנץ עצמו. עמודי הפייסבוק והטוויטר הרשמיים של גנץ שיחררו בערב נאום הבכורה שלו את הסרטון "יש אתגרים שרק מנהיגים בגובה 1.95 מטר מתמודדים איתם".

אתר העין השביעית היה הראשון לשים לב לעניין וכך גם חיפוש קצר על המחרוזת "בני גנץ 1.95" ברשת טוויטר מגלה עד כמה ה"עובדה" השתרשה בזריזות בתודעת הציבור. הפעם במטה גנץ בחרו בארבעה סנטימטר גובה שלא ישנו דבר או לצורך העניין יאמרו משהו על יכולותיו של גנץ כראש ממשלה אך בעידן הרשתות החברתיות נראה שאין דבר קל יותר מבדיית נתון שיהפוך לאמת תוך דקות. וזו היתה רק עוד הוכחה קטנה לכך.

מהמטה של גנץ וחוסן לישראל לא נמסרה תגובה בנושא.