שיפוצי הגירעון של האוצר נחשפים: הוצאות שיא בחודש ינואר

הגירעון בשנת 2018 עמד על 2.95% בדיוק ביעד - עובדה שנוצלה ע"י שר האוצר משה כחלון לצרכים פוליטיים • באוצר טוענים כי הסיבה לקפיצה בגירעון השנה איננה דחיית הוצאות מ-2018 אלא להפך: כתוצאה מהעובדה שהשנה דווקא לא שיחקו בגירעון

שר האוצר משה כחלון / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
שר האוצר משה כחלון / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

הגירעון השוטף לחודש ינואר יעמוד על 3.3% תוצר, לאחר שהוצאות משרדי הממשלה זינקו בחדות. להערכת גורמים בלתי תלויים הסיבה לזינוק בהוצאות היא שבאוצר דחו הוצאות בהיקפים של מיליארדים שהיו מתוכננות לשנת 2018 לשנת 2019 במטרה להקטין ככל האפשר את הגירעון בשנת 2018 כדי שלא יחרוג מהיעד.

הגירעון בשנת 2018 עמד על 2.95% בדיוק ביעד - עובדה שנוצלה על-ידי שר האוצר משה כחלון לצרכים פוליטיים. כפי שחושף היום "גלובס", כחלון חשף את נתוני הגירעון במסגרת נאום בכנס עובדים מצטיינים של האוצר לפני שאלה הוצגו לדרג המקצועי. החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו, שדיווח לכחלון על נתוני הגירעון, סירב לשתף בהם את אגף התקציבים במשרדו מחשש להדלפות.

באוצר טענו הערב כי הסיבה לקפיצה בגירעון השנה איננה דחיית הוצאות מ-2018 אלא להפך: כתוצאה מהעובדה שהשנה דווקא לא שיחקו בגירעון. באוצר הסבירו כי כיון שהשנים הקודמות הסתיימו בגירעונות נמוכים מהיעד האוצר נהג להקדים הוצאות שהיו מתוכננות לינואר לחודש דצמבר על-מנת להגדיל את הגירעון כדי שיתקרב יותר ליעד. לפיכך, הסבירו אותם גורמים, ההוצאות בחודש ינואר היו חריגות משום שהשנה לא היה צורך להגדיל את הגירעון.

גורמים באוצר אמרו היום (ב') כי הם צופים שבחודשים הקרובים ההוצאה "תתכנס למסגרת". התחזית המעודכנת של משרד האוצר צופה גירעון של 3.6% תוצר בסוף 2019, כלומר חריגה של 70 נקודות בסיס מהיעד העומד על 2.9% נעמול קשה כדי לעמוד בהוצאות צריך להסתכל ולראות קדימה לאן זה הולך".