גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ארה"ב: המחוקקת המוסלמית בקונגרס התנצלה על ציוץ אנטישמי – פעם שנייה

צירת בית הנבחרים אילהאן עומאר, אחת משתי הצירות המוסלמיות היחידות בקונגרס, רמזה בציוץ כי אייפ"ק משחדת מחוקקים כתמריץ להצבעות פרו-ישראליות ● "בנג'מינים, כלומר שטרות של 100 דולר, בייבי" ● בעקבות שטיפה מננסי פלוסי וההנהגה הדמוקרטית, פרסמה עומאר "התנצלות חד-משמעית" ● "אסירת-תודה לעמיתיי היהודיים שמלמדים אותי על האנטישמיות"

אילהן עומאר / צילום: רויטרס
אילהן עומאר / צילום: רויטרס

אילהאן עומאר - אחת משתי הצירות הדמוקרטיות המוסלמיות שנבחרו בפעם הראשונה לבית הנבחרים בארה"ב, ושידועה בתמיכתה הנלהבת ב-BDS - התנצלה אתמול (ב') "באופן חד-משמעי"על ציוץ שבו רמזה כי אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, משחדת מחוקקים בקונגרס כתמריץ להצבעות בעד ישראל.

ההנהגה הדמוקרטית של בית הנבחרים, ובראשה ננסי פלוסי, יו"ר הבית, גינתה את הציוץ כ"אנטישמי". עשרות מחוקקים משתי המפלגות פרסמו גינויים משלהם. ההנהגה הדמוקרטית דרשה, אפוא - וקיבלה - התנצלות מיידית.

התנפלות כזו של צמרת סיעה בקונגרס על ציר חדש היא יוצאת דופן. היא מעידה על עומק הקרע בין הממסד הדמוקרטי בקונגרס לבין הבציר החדש של מחוקקים ליברליים, רבים מהם צעירים, שזיקתם לישראל קטנה בהרבה מזו של הוותיקים. התגובה המהירה של הדמוקרטים גם מעידה על חששם שההתנהלות האנטי-ישראלית של עומאר פותחת לרפובליקאים הזדמנות לשכנע בוחרים יהודיים שהמפלגה הדמוקרטית - הבית הפוליטי של כשני שלישים מיהודי ארה"ב - נהפכה לחממה של שוטמי ישראל.

וכך, דונלד טראמפ עצמו נכנס לתמונה. בשיחה עם כתבים הוא אמר: "אני חושב שהיא (עומאר) צריכה להתבייש. זו הייתה אמירה נוראה ולא נראה לי שהתנצלותה הייתה מספקת".

במחווה לדור החדש, החליטה פלוסי בינואר כי עומאר תכהן בוועדת יחסי החוץ של בית הנבחרים, מינוי מכובד שלא ניתן, בדרך-כלל, לצירים שאך זה נבחרו. ייתכן שעתה היא מצרה על ההחלטה. הדמוקרטים נטלו לידיהם את השליטה בבית בעקבות ניצחונם בבחירות ב-2018.

בתגובה על הציוץ של עומאר, אמרה פלוסי כי ביקורת לגיטימית על מדיניות ישראל ועל יחסה לפלסטינים נהנית מהגנה על חירות הדיבור, אך "השימוש שעשתה צירת בית הנבחרים עומאר בביטוי אנטישמי וההאשמות המבוססות על דעות קדומות שהיא הטיחה בתומכי ישראל הם פוגעניים ביותר". היא דיווחה שדיברה עם עומאר. לדבריה, הסכימו השתיים, ש"אנו חייבים לנצל את האירוע הזה כדי להתקדם ולדחות אנטישמיות על כל צורותיה".

ההתבטאות האנטישמית של עומאר הייתה תגובה לציוץ של העיתונאי גלן גרינוואלד, מבקר ותיק של מדיניות ישראל בשטחים. הוא צייץ: "ראש הסיעה הרפבוליקאית בסנאט, קוויין מקארתי, מאיים להעניש את אילהאן עומר ואת ראשידה טלאיב (המחוקקת המוסלמית השנייה שנבחרה לקונגרס) בגלל ביקורתן על ישראל. מדהים לראות כמה זמן מקדישים פוליטיקאים בכירים להגן על מדינה זרה גם כאשר ההגנה הזו פוגעת בזכויות חירות הדיבור של של אמריקאים".

תגובת עומר: "It’s all about the Benjamins, baby". זה רמז לשיר של הראפר האמריקאי פאף דדי, והמילה "בנג'מינים" מכוונת לשטרות של 100 דולר שנושאים עליהם את דיוקנו של בנג'מין פרנקלין. ובמילים אחרות: ההגנה על ישראל בקונגרס נובעת משטרות של 100 דולר שמשולמים למחוקקים. מאוחר יותר היא הבהירה שכוונתה לאייפ"ק. גורמים אנטי-ישראליים בארה"ב טוענים מזה עשרות שנים כי אייפ"ק תורמת סכומים גדולים למסעות הבחירות של מחוקקים פרו-ישראליים משתי המפלגות.

כאמור, בעקבות הביקורת העזה התקפלה עומאר. וזה נוסח התנצלותה: "אנטישמיות היא דבר אמיתי, ואני אסירת-תודה לבעלי בריתי ועמיתיי היהודיים שמלמדים אותי על ההיסטוריה הכאובה של התבטאויות אנטישמיות. מעולם לא התכוונתי לפגוע בבוחריי או ביהודים אמריקאים בכלל. אנו מוכנים תמיד לקח פסק זמן ולחשוב על הביקורת, בדיוק כפי שאני מצפה שאחרים יאזינו לדבריי בעקבות התקפות עלי ועל מי שאני. לכן, אני מתנצלת באופן חד-משמעי".

"בה בעת, אני מאששת שוב (את עמדתי על) התפקיד הבעייתי של הלוביסטים בפוליטיקה שלנו, בין אם מדובר באייפ"ק, ארגון בעלי הנשק (NRAׂ) או תעשיית הפחם והנפט. זה נמשך זמן רב מדי והגיע העת לטפל בכך".

וציוץ נוסף: "אני שומעת ולומדת, אך ניצבת זקופה".

זו ההתנצלות השנייה של אילהאן בעקבות ציוץ אנטי-ישראלי. היא הרגיזה לא מעט אנשים בהתבטאות אנטישמית על מבצע "עמוד ענן", ב-2012. בתגובה על ההתלקחות ההיא, היא צייצה: "ישראל היפנטה את העולם; מי ייתן שאללה יפקח עיני אנשים ויסייע להם לראות את מעשיה הזדוניים של ישראל".

בראיון ב-CNN בינואר השנה היא התבקשה לומר מה המסר שלה ליהודים אמריקאים שנפגעו מדבריה לפני שבע שנים. תשובתה: "זו ממש דרך מצערת להציג את הדברים כך. אני לא מבינה איך הדברים יכולים לפגוע ביהודים אמריקאים. דברי כוונו במדויק למה שמתרחש ברצועת עזה וברור שאני מדברת על הדרך שבה המשטר הישראלי התנהל באותה מלחמה".

ובציוץ נוסף, ב-22 בינואר היא אמרה: "עכשיו ברור לי שהוצאתי אנרגיה רבה מדי כדי להציב את הציוץ שלי מ-2012 (על "עמוד ענן") בהקשר המתאים, ופחות אנרגיה על מאמץ להתנער מהתבטאויות אנטישמיות שהשמשתי בהן בלי דעת, וזה מצער ופוגעני".

מקורות בוושינגטון, המודעים לחשיבת ישראל על עומאר, אמרו בעבר ל"גלובס" כי מינויה לוועדת יחסי החוץ של בית הנבחרים לא ישנה את המגמה הפרו-ישראלית של הוועדה. יו"ר הוועדה, אליוט אנגל, הוא מחוקק עם רקורד פרו-ישראלי מושלם, וכמותו גם הצירים הדמוקרטים והרפובליקאים האחרים.

יחד עם זאת, המינוי נותן לעומאר במה מכובדת להתקפות נגד ישראל וליזמות חקיקה אנטי-ישראליות, שלא יובילואמנם לשום מקום, אך ימצבו את ישראל כמטרה של ביקורות חריפות בקונגרס. "אנחנו יכולים לצפות להרבה זיקוקין די-נור בוועדה, ואין כנראה שום דרך למנוע זאת", אמר אחד מהמקורות.

עומאר, ילידת סומליה, שמייצגת אזור בחירה במיניסוטה, ושמקפידה לחבוש חיג'אב בציבור, יחד עם רשידה טלאיב, ממישיגן, הפלסטינית הראשונה שכיהנה אי פעם כמחוקקת על גבעת הקפיטול, ממקדות תשומת לב ציבורית רבה שאי-אפשר להסבירה רק במשקלן האלקטורלי.

רפובליקאים בבית הנבחרים מתחו ביקורת קשה על מינוי עומאר ופתחו בקמפיין לסלקה מהוועדה. "הייתי רוצה לדעת מה הניע את המנהיגים הדמוקרטים לקדם דמוקרטית תומכת BDS", אמר ראש סיעת המיעוט הרפובליקאי בבית הנבחרים, קווין מקארתי. "לאנטישמיות אין מקום בקונגרס ובוודאי לא בוועדת יחסי החוץ של בית הנבחרים".

הצירה הרפובליקאית ליז צ'ייני אמרה כי מינויה של עומאר לוועדה "מביש" ו"מצליף" הסיעה הרפובליקאית, סטיב סקאליס, הכריז שהדמוקרטים בבית הנבחרים "אימצו את האידיאולוגיה של עומר".

הציר הרפובליקאי בן זלדין, אחד משני היהודים בסיעה הרפובליקאית בבית, צייץ בעבר: במקום שהדמוקרטים יתמכו בישראל ויילחמו ב-BDS ובאנטישמיות בקמפוסים של האוניברסיטאות ובמקומות אחרים, הם דווקא מקדמים אותם".

אך טד דויטש, דמוקרט מפלורידה ויו"ר ועדת המשנה למזרח התיכון שליד ועדת החוץ, נקט טון שונה: הוא בירך בסוף השבוע את כל החברים החדשים בוועדת החוץ ואמר: "הבה נמשיך לקדם באופן דו-מפלגתי את מאמצינו לקדם את הערכים האמריקאים ולהגן על זכויות האדם ברחבי תבל, להתייצב בנאמנות לצד בעלות בריתנו ונגד אויבינו". 

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים