גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יוסטון, התגעגענו: מה צפוי לחללית הישראלית שתגיע לירח?

האמריקאים, הסינים וגם ישראל: למה כולם שוב חמים על הירח ● מה עומד מאחורי המרוץ המחודש, ואיך כל זה קשור בעצם למאדים ואפילו לסיכויי ההישרדות של המין האנושי כולו

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

כמי שתמיד התעניין במכונות מתוחכמות, במדע אמיתי או בדיוני, בחקר החלל ובפנטזיות לא לגמרי אפויות על התיישבות בכוכבים אחרים, היה ברור שאני טרף קל. שימו לי מדבקה על המצלמה של הטלפון, תוליכו אותי במסדרונות עם תאורה אנמית, תכניסו אותי לחדר הלבשה שבו חלוקים בוהקים מלובן מסודרים על קולבים כמו אסטרונאוטים בתמונת מחזור, שימו לי כיסוי על הראש ותגידו לי להכניס רגליים למכונה שעונדת על נעליי ערדלי ניילון - ואני נרגש כמו ילד. גם קצב הלב שלי מתגבר. אני חושב שכפות הידיים שלי מזיעות. אף פעם עוד לא פגשתי חללית אמיתית.

רגע לפני שהולכים לארוז אותה במכולה גדולה ולשלוח אותה למרכז החלל קנדי בפלורידה שבו היא תמתין לשיגורה לירח בחודש הבא, אני עומד לפגוש את "בראשית" - החללית הישראלית של עמותת SpaceIL שאמורה לנחות על הירח - במפעל התעשייה האווירית ביהוד. היא באה לעולם לאחר ששלושה מהנדסים ישראלים החליטו ב-2011 להשתתף בתחרות "גוגל לונאר אקס פרייז", שבמסגרתה הציעה ענקית האינטרנט פרס של 20 מיליון דולר למי שינחית על הירח חללית שתנוע 500 מטרים על פניו ותשלח חזרה לכדור הארץ תמונות ונתונים.

החללית הישראלית/ צילום: דוברות התעשיה האוירית

מכיוון שהתחרות נועדה לעודד יזמות פרטית בתחום החלל, 90% מהמימון של כל צוות שמעוניין היה לקחת בה חלק צריך היה להגיע מגופים פרטיים. תאריך היעד האחרון בהחלט לעמידה במשימה נקבע לסוף מארס 2018 ו-34 צוותים ממקומות שונים בעולם יצאו לדרך.

"בראשית" הישראלית שעלתה כמעט 100 מיליון דולר היא אחת מחמש חלליות שהגיעו לשלב האחרון של המרוץ, אבל הדדליין חלף מבלי שאיש מהמתחרים הצליח לעמוד בו, התחרות והפרס בוטלו והחללית כבר לא מחויבת לעמוד בדרישות המקוריות של גוגל. אם היא אכן תצליח להגיע לירח - ובהמשך נסביר כיצד היא אמורה לעשות זאת - היא תצלם את עצמה ואת סביבתה ותבצע על פניו ניסוי של חוקרים ממכון ויצמן שרוצים לבדוק כל מיני דברים על השדות המגנטיים בו.

אחרי פרק זמן שמוערך בשלוש יממות ארציות, החום הנורא והקרינה כנראה יוציאו אותה מכלל פעולה. למרות זאת, "בראשית" כנראה תישאר על פני הירח עוד זמן רב והיא לא תהיה שם לבד. על פני שטחו של הירח אפשר להיתקל בלא מעט ג'אנק - כ-189 טונות אם לדייק - שהשאירו אחריהם אמריקאים, אירופאים, רוסים, יפנים, סינים והודים שהחלליות שלהם כבר הגיעו לשם לפנינו. ועדיין, "בראשית" לא תהיה סתם גרוטאה.

היא תישא בקרביה קפסולת זמן ובה שלושה דיסקים שעליהם יוכל מישהו מהעתיד למצוא דברים שלישראלים בני זמננו נראו חשובים. מה למשל? מגילת העצמאות, התנ"ך, כרכים של אנציקלופדיות ומילונים ב-27 שפות, מידע טכני על בניית החללית ועל הניסוי שהיא תעשה, וגם ציורי ילדים ושירים של זמרים ישראלים שאני חושש שיוציאו לנו שם רע אצל אנשי העתיד שיום אחד אולי יקשיבו להם.

את כל הדברים הללו פחות או יותר ידעתי בזמן שנכנסתי ל"חדר הנקי", שהוא בעצם האנגר גדול ומלא בכל מיני מכשירים ומחשבים. ועדיין, דבר לא הכין אותי לכך ש"בראשית" - פרי עמלם של מאות מהנדסים ותולדה של אינספור שעות עבודה מאומצות - נראית בעצם כמו תבנית גדולה של עוף בתנור. המראה הקולינרי של החללית שגובהה 1.53 מטר, משקלה כ-600 קילו ורוחבה מעל 2 מטרים, נובע מכך שחלקה החיצוני נעטף בנייר תרמי זהוב שנועד להגן עליה מקרינת השמש.

זה אומנם גורם לה להיראות די מצ'וקמקת ויוצר אצל הצופה המרוחק רושם שהוא מסתכל על תרגיל יצירה של ילדים בכיתה ג', אבל "בראשית" כמובן רחוקה מאוד מכך. היא מצויידת בהמון חיישנים, בשש מצלמות ובתשע רקטות (שמונה לבקרת כיוון ולדחף ואחת מרכזית), ועל חלקה העליון יש פאנלים סולאריים נפתחים. כל הדבר הזה בנוי על רגליים מיוחדות שפותחו בתעשייה האווירית ונועדו לאפשר לחללית לנחות בעדינות הנדרשת על פני הירח. מנהל מפעל חלל בתע"א, עפר דורון, אומר שבעיניו הן יפות "כמו רגליים של בלרינה".

שער יציאה לחלל

על-פי ההשערה המדעית הדומיננטית כיום, הירח נוצר לאחר שגוף חללי המכונה תיאה, שגודלו היה כגודל המאדים, נחבט בכדור הארץ המתהווה לפני כמה מיליארדי שנים. ההתנגשות הקוסמית האיומה קרעה חלקים מתיאה ומכדור הארץ והעיפה אותם לחלל, שם נכרכו האבק והסלעים אלו באלו באדיבות כוח הכבידה של הכוכב שעליו אנו חיים, ואז התגבשו והפכו לכדור האפרפר וזרוע המכתשים שאנו רואים כיום מעלינו. קוטרו של הירח כרבע מקוטרו של כדור הארץ והוא נמצא במרחק של כ-380 אלף קילומטרים מאיתנו ומקיף אותנו מדי כ-28 ימים.

שני האסטרונאוטים הסינים ששוגרו לחלל ב-2016 / צילום: רויטרס -China-Stringer-Network

ללוויין הטבעי הקרוב ביותר אלינו תמיד הייתה השפעה אדירה על הנעשה עלי אדמות. הירח הוא זה שאחראי על הגאות ועל השפל, זה שזאבים מייללים אליו (וש"אנשי זאב" משתנים בגללו), זה שצבים ועשים מנווטים באמצעותו וזה שתמיד ניבט אלינו מהשמיים, לא משנה היכן אנחנו נמצאים. אינספור דורות של בני אדם התבוננו בו בכמיהה, חישבו חישובים על סמך תנועתו, כתבו עליו שירים, טענו שהוא עשוי מגבינה ושילבו את שמו בשמות וביטויים שבדרך כלל ייחסו לו תכונות שהוא מעולם לא התיימר להן.

ואז, אחרי עידנים שבהם פנטזו עליו, ובסיומו של מסע קצר לטווח רחוק שהביא לכדי מיצוי את כל מה שנשגב ברוח האנושית, האדם כבש גם את הירח. בזכות נשיא צעיר אחד שהיה צריך אג'נדה לכהונתו, בחסות תקציבי הענק של תקופת המלחמה הקרה, ובעיקר הודות למוחו הקודח של מדען הטילים הנאצי לשעבר ורנר פון בראון שהקים את תוכנית הטילים האמריקאית, נחת צוות החללית אפולו 11 על הירח ביולי 1969. במשך 40 החודשים הבאים ביקרו בו 12 בני אדם, כולם אמריקאים. מאז דצמבר 1972 לא דרך עליו בן תמותה.

האסטרונאוט באז אולדרין צועד על הירח ביולי 1969/ צילום: רויטרס Handout

אומנם במשך השנים, התפרסמו מדי פעם דיווחים על תוכניות לנחות שוב על הירח, אבל בכל פעם הן נגנזו מחדש. במקביל, תיאוריית הקונספירציה בדבר זיוף הנחיתה על הירח דווקא עשתה חיל. כעת, נראה שכל זה משתנה. ובגל הגדול הזה, "בראשית" שלנו היא רק נתז מים אחד.

צוות הודי שהשתתף גם הוא בתחרות של גוגל, צפוי בקרוב לשגר אל הירח את החללית שהוא פיתח, הסינים הנחיתו ממש בתחילת ינואר את החללית צ'אנגה 4 על צדו המרוחק (זה שפינק פלויד כינו בטעות "הצד האפל"), ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ כבר הכריז שאמריקאים ישוטטו על פניו שוב "לא יאוחר מסוף העשור הבא".

אז מה הסיבה לעניין המחודש בירח? התשובה הפשוטה היא שהעניין הוא כלל לא בירח אלא במאדים, אבל זה קצת יותר מורכב. "הירח תמיד מרגש", אומר עפר דורון מהתעשייה האווירית. "זה הגוף הכי קרוב אלינו והוא משפיע עלינו כל הזמן. אנחנו מגיעים לפסגת האוורסט ולמעמקי הים ולפריז וללונדון, אז שלירח לא נגיע? הוא מאוד מושך, וזה שהוא לא בהישג יד הופך אותו לאפילו יותר מושך. יש לנו כמיהה לכוכבים ולחלל שמתחילה אצלנו כשאנחנו ילדים שמסתכלים לשמיים ושואלים את עצמם מה קורה שם, ומה המיקום שלנו ביקום, ואולי יש עוד משהו שם בחוץ. הירח הוא הצעד הראשון בדרך לגילוי התשובות הללו, ועם כל הכבוד להתקדמות האנושות, הוא עדיין ביג דיל למרות שאנשים היו שם אי אילו פעמים".

הירח במספרים

אז מה בכל זאת הקשר בין האינפלציה במשימות לירח לבין המשימה האמיתית שכוללת הגעה לכוכב האדום?
"בשנתיים האחרונות שתי סוכנויות החלל המרכזיות בעולם המערבי - זו של האיחוד האירופי ונאס"א - הבהירו שהן רואות את הירח כצעד הראשון בדרך למאדים", מסביר דורון. "למה להגיע לירח? זאת נקודת התחלה טובה לצאת ממנה למקומות רחוקים יותר. כל מסע שיוצא מכדור הארץ חייב בתחילתו להתגבר על כוח הכבידה של כדור הארץ, וזה אומר שכל מה שיוצא מפה חייב לשבת על טיל ענק שצורך המון אנרגיה ומוגבל במשקל שהוא יכול לשאת, וכמובן מאוד-מאוד יקר.

"הרעיון הוא לבנות תחנת ביניים באזור הירח, להביא לשם דברים, להתארגן, ומשם לצאת מבלי שהכלים יצטרכו לברוח מכוח הכבידה של הכדור שלנו. האירופאים רצו בהתחלה לבנות כפר על הירח והאמריקאים דיברו על שער יציאה לחלל שהוא בעצם תחנה שמסתובבת סביב הירח. לאחרונה, החזון של האמריקאים כנראה מנצח. תחנת החלל הזאת תהיה גדולה יותר מתחנת החלל הבינלאומית הקיימת והיא תאפשר גם גישה לירח בשביל להביא משם משאבים כמו מים ודלקים ואולי חומרים אחרים שניתן יהיה לנצל. כך יושגו שתי מטרות: גם להימנע מהצורך להביא משאבים מכדור הארץ וגם לעשות מחקרים על פני הירח".

דורון אומר שהוא מאמין שה"שער" המרחף יתחיל להיבנות מעל הירח כבר בשנים הקרובות, ושתוך עשור מתחילת העבודות הוא יושלם. "אני חושב שכמו שתחנת החלל הבינלאומית עושה היום דברים שאף אחד לא דמיין שיעשו אותם לפני כמה שנים, ככה יהיה עם השער הזה. אני גם מוכן להמר שנראה הרבה-הרבה משימות שיגיעו בשנים הקרובות לירח לעשות עליו כל מיני דברים - החל ממדע שאת רוב האנשים ישעמם וכלה בדברים שיהיו מרהיבים ביופיים. קשה לי להאמין שנראה ממש בחיינו התיישבות אנושית על כוכבים אחרים, אבל אולי הנכדים שלנו יוכלו להחליט לא רק אם הם רוצים להגר לארה"ב או לפורטוגל אלא אם הם רוצים לקבל אזרחות של כוכב אחר".

לפי דורון, המגמה הנוכחית בעסקי החלל היא הפרטה. "סוכנויות החלל של ארה"ב ושל האיחוד האירופי רוצות עכשיו להגיע לירח ומציעות לשלם לחברות מסחריות על השירות הזה. הן לא רוצות לבנות חלליות וטילים כדי להגיע לשם אלא לעשות מדע על הירח. לא בא להן להתעסק עם איך להגיע לשם. זו פריצת דרך גדולה והדוגמה הכי מובהקת היא SpaceX של אילון מאסק, אבל אני חושב שגם אנחנו במצב פנטסטי".

ומתי אתה רואה את כל זה קורה?
"נאס"א נתנה לתשע חברות חוזים עם ערך מצטבר אפשרי של כמעט 2.5 מיליארד דולר כדי להגיע כמה פעמים לירח. סוכנות החלל האירופאית מחפשת כבר מהשנה הבאה או מ-2021 חברות שיטיסו את החלליות שלה לירח. אנחנו בהחלט בוחנים איך לשתף פעולה עם חברות אמריקאיות ואירופאיות כדי לספק שירות כזה לסוכנויות החלל ולשלב טכנולוגיה ישראלית בפעילות הזאת לירח. עם 'בראשית' אנחנו כנראה נהיה המשימה הלא ממשלתית הראשונה אי פעם על הירח".

בינתיים, אגב, נחתם הסכם בין התעשייה האווירית לבין חברת הלווינים הגרמנית OHB שלפיו החברה הישראלית תפתח ותבנה עבורה נחתת על בסיס הידע ההנדסי שנצבר בבניית "בראשית", ויו"ר סוכנות החלל הישראלית, פרופ' יצחק בן ישראל, מזכיר שאף ש"בראשית" נועדה בעיקר לעורר השראה אצל ישראלים צעירים ולגרום להם להתעניין בחקר החלל, בהחלט עשויות להיות לה השלכות מועילות מבחינת התעשייה המקומית.

"כשהיה פה ראש נאס"א לפני כמה חודשים, הצגנו לו מה שיש לנו פה בארץ, והוא אמר שכלי הנחיתה הקטן מאוד מוצא חן בעיניו, ושייתכן שהם ימצאו בו שימוש לתנועה מהשער שיסתובב סביב הירח אליו ובחזרה ממנו. לא סוכם שום דבר, אבל יש עכשיו דיונים על שיתוף פעולה".

כמו לזרוק מטוס לפח

ובחזרה למאדים. סטיבן פטראנק, שכתב את הספר "איך נחיה על המאדים?", אומר שבעיניו קיימת דחיפות אמיתית להגיע למאדים בעתיד הקרוב פשוט מכיוון שבני אדם לא יוכלו לשרוד על כדור הארץ לנצח. "תחשבו על כל מה שהגענו אליו כציוויליזציה, תחשבו על מה שהגענו אליו כתרבות", הוא אומר בסרט דוקומנטרי חדש שעוסק במאמציה של SpaceX לפתח רקטה שתתאים למסע הארוך. "כשאילון מאסק אמר שהוא עומד לפתוח חברת רקטות שתביא אותנו למאדים, כולם צחקו עליו וחשבו שהוא משוגע, אבל אנחנו פשוט ניכחד אם לא נהפוך למין שיוצא לחלל. ההישרדות של המין האנושי לטווח הארוך תלויה בכך".

אנדי וויר, מחבר הספר "בן המאדים" (The Martian), מסכים: "אנחנו צריכים להגיע למאדים כדי להגן על עצמנו מהכחדה", הוא פוסק. "על פני כדור הארץ יכולים להתרחש כל מיני דברים שעלולים להביא למותם של כל בני האדם. עם זאת, ברגע שבני אדם יחיו על שני כוכבי לכת שונים, הסיכויים להכחדה צונחים לכמעט אפס".

הפיזיקאי מיצ'יו קאקו, שבספרו "עתיד האנושות" (הוצאת מודן) סוקר את המאמצים לצאת מכדור הארץ אל הכוכבים, חושב הלאה. הוא מתאר מציאות שבה בני אדם (או רובוטים שבנו רובוטים שבנו בני אדם) ייכרו מחצבים מאסטרואידים שנעים במהירויות בלתי נתפסות, ישנו את האקלים בכוכבים רחוקים ויהפכו אותם לאלטרנטיבות ראויות לכדור הארץ ואולי אף לעדיפות עליו.

אבל על מנת שכל זה יקרה, מאסק החליט להשקיע את הונו וזמנו בפיתוח פתרון שיוזיל מאוד את הטיסה למאדים לאחר שהבין שהטכנולוגיה הרקטית שעומדת לרשות האנושות דווקא הידרדרה במשך השנים. "ב-1969 הרקטות שפיתחנו הביאו אותנו לירח", הוא אומר בסרט. "שנים אחר כך, הרקטות שהניעו את מעבורת החלל היו יכולות להביא אותה רק למסלול נמוך מעל כדור הארץ. מאז שאין לנו את מעבורת החלל, לא הייתה לנו אפשרות לצאת לחלל מארה"ב. זו מגמה שלילית, וזה לא שאם ניתן לה להימשך המצב ישתפר. הגענו לאפס. אז אם זה לא יגיע מהממשלה, זה חייב להגיע מחברה פרטית".

פרופ' בן ישראל אומר שהוא לא מופתע מכך שחברה פרטית כמו SpaceX עומדת בחזית הטכנולוגיה הרקטית כיום. הוא מזכיר שרוב פריצות הדרך הטכנולוגיות הגדולות במאה החולפת הגיעו מהסקטור הפרטי - מהאחים רייט, דרך המחשב והטלפון הסלולרי. "כשמדובר על טכנולוגיות חדשות לגמרי, אי הוודאות עצומה, הסכומים אדירים ורק מדינות יכולות לממן דברים כאלו. הן כמובן עושות את זה רק אם הן רואות בכך פוטנציאל ביטחוני. אבל בשלב מסוים, הטכנולוגיה מבשילה ואז השוק האזרחי-מסחרי-מדעי מבין את הפוטנציאל, וברגע שזה עובר לידי השוק הזה, הפיתוח מקבל תאוצה ואז נוצרים מוצרים כמו טלפונים סלולריים או מחשבים.

פרופ' יצחק בן ישראל / צלם: אוריה תדמור

"בחלל זה אותו הדבר. עד לפני כמה שנים, לא ניתן היה לחשוב על הוצאות סכומים מהסוג הזה אלא אם כן היית ממשלה. היום הטכנולוגיה השתכללה והמחירים ירדו. פעם לוויין תקשורת היה יכול לעלות לך חצי מיליארד דולר. היום הוא עשוי לעלות מיליון דולר. זה הבדל עצום".

מאסק משוכנע שהמפתח להגעה אל המאדים הוא שימוש חוזר ברקטות - כלומר יצירת יכולת להנחית אותן בשלום על הקרקע לאחר השיגור. יכולת כזאת תוריד בצורה דרמטית את העלויות האסטרונומיות שכרוכות ביציאה מכוח הכבידה של כדור הארץ. בטכנולוגיות שבהן השתמשו סוכנויות חלל לפני ש-SpaceX החלה במסע להגשמת המטרה, מחירו של שיגור עמד על משהו כמו 60 מיליון דולר, בעיקר בגלל שהרקטות שהוציאו חלליות מכוח הכבידה של כדור הארץ נהרסו בתום המשימה.

"דמיינו שאתם טסים מניו יורק ללונדון ובסוף הטיסה, המטוס נזרק לפח. נסו לחשוב כמה היה עולה כרטיס לטיסה כזאת על מנת שחברת התעופה תרוויח ממנה. זה מגוחך", אומר וויר. מאסק מצדו אומר כי הוא משוכנע שאם לא ניתן היה לעשות שימוש חוזר בספינות העץ בעבר, "ארה"ב כלל לא היתה קיימת כיום". אם, לעומת זאת, ניתן יהיה להשתמש בכל רקטה אלף פעמים, העלות תרד ל-60 אלף דולר לשיגור, וזה בדיוק החזון של מאסק.

הדרך לשם אינה פשוטה. שלושת הניסויים הראשונים של הפאלקון 9 הסתיימו ככדורי אש אדירים, ורק בניסיון הרביעי שלה, בדצמבר 2015 (ואחרי שמאסק הצליח איכשהו לגייס לחברה עוד אי אילו מיליוני דולרים), הצליחה הרקטה לנחות על הקרקע בשלום לאחר השיגור. "יש אלף דרכים שבהן רקטה יכולה להיכשל ורק דרך אחת שבה היא יכולה להצליח", הוא אומר על כך בסרט בחיוך מריר.

ב-20 במארס 2017 רשמה SpaceX עוד ציון דרך משמעותי כששוב שיגרה רקטה שכבר הוציאה מטען לחלל ואז נחתה בשלום על פני כדור הארץ. בפברואר 2018, בשיגור שמשך הרבה יותר תשומת לב, שיגרה רקטת ה"פאלקון האבי" של החברה (דגם משופר של רקטת הפאלקון 9 שגם אמורה להיות זאת שתטיס מתישהו אנשים למאדים) את מכונית הטסלה רודסטר הפרטית של מאסק לחלל.

מטה חברת SpaceX בקליפורניה.  / צילום: רויטרס

ההצלחה הכמעט מלאה של המשימה גרמה להרבה יותר אנשים להבין שההגעה למאדים עשויה להפוך לאפשרית בשנים הקרובות ממש. "חלון ההזדמנויות הזה פתוח עכשיו, אבל מי יודע לכמה זמן הוא יישאר פתוח", אומר על כך מאסק. "אני מקווה מאוד שלאנושות יהיה בסיס על הירח ועיר על המאדים בתקופת החיים שלנו. יש את כל הסיבות ההגנתיות הללו לכך שאנחנו צריכים לחיות גם בכוכבים אחרים - כדי שתהיה לנו פוליסת ביטוח למקרה שדברים ישתבשו על פני כדור הארץ - אבל אני חושב שהסיבות הללו לא מתקרבות לרמת המוטיבציה שיש לי כשאני חושב מדוע כדאי לעשות את כל זה. מה שאותי מרגש ברעיון של ההפיכה שלנו לציוויליזציה שנעה בין כוכבים הוא שפשוט נצא לכוכבים ושנלמד יותר מה הקטע עם היקום. אותי המחשבה הזאת ממלאת בהשראה". 

להתחיל מבראשית
איך אמורה החללית הישראלית לבצע את המשימה שלה, ומה הסיכויים שהיא אכן תצליח

עפר דורון אומר שהוא אופטימי לגבי סיכויי ההצלחה של המשימה של "בראשית" על אף הסיכונים הרבים שבדרך. "המשימה מאוד-מאוד מורכבת וחלק מהמהות של משימה לא ממשלתית היא שאתה לוקח סיכונים באבטחת איכות שמדינה לא הייתה לוקחת. נעשו הרבה דברים שמאפשרים לעשות את המשימה הזאת בצורה זולה יותר, אבל עם זאת עולה גם הסיכון".

עפר דורון / צילום: איל יצהר

"בראשית" תשוגר לחלל - ככל הנראה כבר במהלך החודש הנוכחי - על גבי רקטת הפאלקון 9 של חברת SpaceX ואז תשתחרר ממנה ותיכנס למסלול אליפטי שיילך וייגדל מהקפה להקפה באמצעות שימוש נבון במנועים שלה. כשהחללית תתקרב לנקודה הרצויה, היא תפעיל את המנועים שלה בצורה הפוכה כדי להיכנס למסלול מסביב לירח. בשלב הראשון היא תרד לגובה של כ-20 ק"מ מעליו ותפעיל מדי פעם את המנוע שלה כדי להאט עוד ועוד את מהירותה. כשתגיע לגובה של כקילומטר, היא תרד בהדרגה ובמטרים האחרונים היא תיפול נפילה חופשית עד שתתייצב (כולנו מקווים) "על הרגליים המאוד חזקות, אך המאוד-מאוד קלילות ויפהפיות שלה".

מה הסיכוי שהכול יעבוד בצורה משולמת? דורון מנמיך קצת ציפיות ומצטט מישהו שאמר לו שגם אם "בראשית" לא תצליח, היא תהיה הראשונה שנכשלת במשימה לא ממשלתית לירח. "גם אם ההצלחה לא תהיה מלאה, זה צעד ענק קדימה. זו הסנונית הראשונה עלי אדמות של משימה יחסית זולה ולא ממשלתית לירח", הוא אומר. "האם משם נצליח לעשות את זה עוד הרבה פעמים? אני לא יודע, וזה מוקדם להגיד, אבל כשבעוד עשרים-שלושים שנה נראה פעילות אנושית במקומות שהיום נראים לנו דמיוניים, יגידו שזה התחיל מאפולו, עבר דרך 'גוגל לונאר אקס פרייז' ואז דרך SpaceIL. זה יגיע בסופו של דבר אל המשהו שאני עדיין לא יודע מה הוא יהיה, אבל אני אוכל לספר לך עליו בעוד עשרים שנה".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים