"אם מישהו חושב שנוכל להסתדר בלי מטרו, הוא הוזה"

כך אמר היום זאב ביילסקי, ראש מטה הדיור הלאומי ולשעבר ראש עיריית רעננה, בכנס metroTLV • מנכ"ל נת"ע, יהודה בר און: "אפשר להשלים את פרויקט המטרו בתוך עשור"

יו"ר מטה הדיור, זאב ביילסקי
יו"ר מטה הדיור, זאב ביילסקי

זאב ביילסקי, ראש מטה הדיור הלאומי ולשעבר ראש עיריית רעננה, השתתף היום (ד') בכנס metroTLV של נת"ע, משרד התחבורה ומשרד האוצר, ואמר: "ב-89 נבחרתי פעם ראשונה לראשות עיריית רעננה. קודמי אמר לי שהמטרה העיקרית של העירייה היא שחייבים לקדם את כביש 531. רק לפני כמה שנים נפתח הכביש הזה. את אותו הדבר אפשר היה לעשות לפני 40 שנה בעלות של 10% ממה שעלה היום.

"ב-1995 הוזמנתי לטקס בתל-אביב להשקת הרכבת התחתית. בינתיים לקהיר יש, ואיפה אנחנו? ועכשיו אני שמח שמכירים שזה פרויקט שהוא הכרח. בחודש ינואר נמכרו במדינת ישראל 38 אלף מכוניות חדשות, 250 אלף מכוניות חדשות נמכרות בשנה בישראל. אם מישהו חושב שנוכל להסתדר בלי מטרו, הוא הוזה. אין אפשרות לקדם את המדינה בלי המטרו. נכון, חבל שלא עשינו את זה לפני כן, אבל שלא נגיד בעוד כמה שנים את אותו משפט ביחס להיום.

"במדינת ישראל בשנת 2040 יחיו כ-14 מיליון תושבים. אנחנו צריכים לתכנן כבר כעת. כדי להגיע ליעדים ב-2040 צריך לבנות 70 אלף דירות כל שנה. החשב הכללי דיבר על התפלה, מי שחלמו על המוביל הארצי מתהפכים בקברם שרואים שישראל מזרימה מים מהדרום לצפון, מי חלם על זה. 10 שנים לא מצליחים לבנות מתקן התפלה לאור חילוקי דעות, ואין לנו מים בגליל, ויכולנו להזרים מים לגליל ולהרים את מפלס הכינרת. יש לנו הסכם שלום עם ירדן שכולל את אספקת המים מישראל לירדן - מתקן התפלה יאפשר לנו לספק יותר מים לירדנים. חייבים להתגבר על חסמים כדי לעמוד ביעדים. בתוך שנתיים הפרויקט הזה יאושר בוועדה לתשתיות לאומיות ותוכלו לצאת לדרך.

"יותר מ-30% מהדירות שיבנו בשנים הקרובות יהיו בהתחדשות עירונית בתוך הערים, נלך ונעשה יותר בהתחדשות עירונית, כי פה זה צדק חברתי - לא דיור לעשירון העליון אלא לאנשים שעצם העובדה שהם נמצאים במקום שאפשר לחדש מבלי להשקיע הרבה כסף, רק לקדם תהליכים, ושהכול יהיה מהר: תוך 3 חודשים אחרי היתר יוצאים לדרך, לתת דירות יותר למי שגר שם, נגדיל את המלאי, והמטרו יסיע את כל אלה שיחיו בהתחדשות העירונית". 

"אפשר להשלים את פרויקט המטרו בתוך עשור"

מנכ"ל נת"ע, יהודה בר און, אמר בכנס: "אפשר להשלים את פרויקט המטרו בתוך עשור, אבל לצערי זה יכול לקחת 50 שנה ויותר".

לדבריו, "אין לנו שום יעד להתמודד עם בעיית הפקקים. רכבות עירוניות יהוו חלופה לרכב הפרטי מתוך מטרה לייצר אלטרנטיבה שמבחינת הלקוח שזה ציבור הנוסעים - לחסוך זמן וכסף היא המטרה. בונוס נוסף בפרויקט המטרו הוא חידוש מהרחב העירוני והמסחרי בלב הערים. אנחנו מכירים את הרצף האורבני שמישהו החליט לקרוא לו מטרופולין תל-אביב. קשה לדמיין את החיים היומיומיים שלנו בלי רכבת תחתית, ואם עדיין מישהו מתקשה עם הדמיון, אז לפני יומיים דובר על 450 אלף יחידות דיור שיצטרפו למרחב התכנוני של מחוז תל-אביב. כמעט 100% גידול. מיליוני מטרים מרובעים של תעסוקה ומסחר. אותם מועסקים יגיעו לא רק מהמרחב התכנוני אלא גם ממרחבי תכנון אחרים, והמספרים הם אסטרונומיים.

"לא ציירנו קו על מפה. מדובר על עשרות אלפי שעות אדם שבאו וישבו וחשבו על המפה של התכנון הראשוני. בשנים האחרונות עם התקדמות הקו האדום אפשר ללמוד ולהגיד שבש-3 השנים הללו אחרי התנסות שזה פשוט אפשרי, וזה בר-השגה. במציאות שלנו לוקח זמן להשיג היתר מאשר לבנות. לקדוח קיר בעומק האדמה, פעולה שלוקחת הרבה פחות זמן מאשר לקבל שיתוף-פעולה מעיריית רמת-גן (כמשל). בזמן שעורכי הדין שלנו ניהלו את מלחמות השבת מול עיריית בני-ברק השלמנו קילומטרים רבים של מנהרות. בזמן שהמתנו לזמינות של חברת חשמל היינו יכולים להקדים את בניית המנהרות. הזמן שייקח להקים את המטרו הוא תלוי במדיניות ובסדרי עדיפויות ובעיקר בנחישות של הפקידות המ'צועית בשם מקבלי ההחלטות. המטרו היא לא תכנית כבקשתך.

:זה לא ניסוי חברתי לפזר מחדש את מוקדי הביקוש. זו תוכנית שקיימת על בסיס ראייה שלמה והוליסטית. זה פרויקט יותר חשוב ממיקום של תחנה במקום כזה או אחר, או מאשר להזיז את תוואי המטרו מרחוב אחד לשני, הפרויקט הזה מחייב פשרות והוא בר השגה לחיי היום יום שלנו בתוך כעשור. אם לא נסיים בזמן המצב יהיה יותר גרוע. יש לנו הזדמנות לא לחזור על הטעות שנעשתה בעיר מודיעין. תחנת רכבת נפתחה בעיר 10 שנים לאחר אכלוס העיר. אסור לנו לחזור על הטעות הזו. פרויקט המטרו לכאורה מפחיד, אנחנו יכולים להגיד שאנחנו יודעים להתפקס ולהתגבר על החששות ועל הקונפליקטים ועל ההתמודדות שהיא לא טריוויאלית".