מנדלבליט לסנגורי נתניהו: אין מקום לפעולות חקירה נוספות

כן הובהר לסנגורים כי המידע המצוי בידיהם הוא חלקי ביותר, ואף צוין כי כמה מן הגורמים המוזכרים במכתבם, שלגביהם ביקשו כי תיגבה עדותם, כבר מסרו עדות במהלך החקירה

רה"מ בנימין נתניהו והיועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: איל יצהר, תמר מצפי
רה"מ בנימין נתניהו והיועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: איל יצהר, תמר מצפי

נדחתה בקשתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לקיים השלמות חקירה בתיקים המתנהלים נגדו, ובתוך כך לזמן לחקירה עדים שלא נחקרו. היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, השיב היום (ד') לפניית באי-כוחו של ראש הממשלה, אשר כללה, בין השאר, בקשות לבצע פעולות חקירה נוספות בתיקים הנוגעים למרשם. בתשובה ששוגרה לסנגורים, מסר עו"ד-ד"ר גיל לימון, עוזרו הבכיר של היועמ"ש לממשלה, כי בשלב זה לא נדרשות פעולות חקירה נוספות.

כן הובהר לסנגורים כי המידע המצוי בידיהם הוא חלקי ביותר, ואף צוין כי כמה מן הגורמים המוזכרים במכתבם, שלגביהם ביקשו כי תיגבה עדותם, כבר מסרו עדות במהלך החקירה.

עוד הובהר לראש הממשלה כי "בשלב זה חומר הראיות נבחן על-ידי היועץ המשפטי לממשלה. כפי שהבהרנו בעבר, אני מציעים להימנע מהסתמכות על פרסומים בכלי התקשורת אודות חומר הראיות או תהליך העבודה על תיקי החקירה, ולדבוק רק בפרסומים הרשמיים של משרד המשפטים".

דרישתו של נתניהו להשלמות חקירה מהווה מערכה נוספת בקרב שהוא מנהל בימים אלה בניסיון להוכיח את חפותו מהחשד לשחיתות בתיקים 1000 (פרשת המתנות), 2000 (פרשת נתניהו-מוזס) ו-4000 (פרשת בזק-וואלה).

לטענת נתניהו, קיים חשש מפני הישענות יתרה כביכול של היועץ המשפטי לממשלה על חוות-הדעת של פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) - הממליצה להעמידו לדין בתיקים נגדו, בין היתר בעבירות של "שוחד", תוך פגיעה בעצמאות שיקול-הדעת של היועץ. כן נטען כי השילוב של היקפי חומר גדולים ושל לחץ זמן, מקים חשש להחמצת ראיות מזכות המצויות בחומר החקירה, כמו גם החמצת ראיות מזכות שהיו צריכות להיאסף במהלך החקירה, אולם לא נאספו.

במכתב ששיגרו סנגורי נתניהו, בראשות עו"ד נבות תל-צור, גוללה רשימה של פעולות חקירה הנדרשות, לשיטתם, על-מנת להשלים חסרים ראייתיים מהותיים להם אתם טוענים. בין היתר ביקש נתניהו להורות על חקירתם של עשרות חברי כנסת ו"נבחרי ציבור נוספים" שקידמו הליכים שהיטיבו עם מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, ומו"ל "הארץ" עמוס שוקן.

בתגובה לכך שוגר כאמור מכתב הסירוב היום מטעם היועמ"ש, בו נכתב, בין היתר, כי "כידוע, חקירות התיקים הנוגעים לראש הממשלה הסתיימו זה מכבר, והחומר שנאסף בהן הועבר לבחינת הגורמים המוסמכים לצורך קבלת החלטה. החקירות לוו על-ידי פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) ופוקחו מקרוב על-ידי הגורמים הבכירים ביותר בתביעה הכללית ובראשם פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה.

"לאורך כל החקירות, ובמספר רב של הזדמנויות במהלכן, נשקלו גדרי החקירות וכיוונן. בתוך כך, כדרכן של חקירות, בוצעו פעולות חקירה נוספות על אלו שתוכננו מלכתחילה, וזאת לצורך בירור סוגיות מסוימות שהתעוררו במהלך החקירה, או לשם בירור טענות שעלו מפי עדים או חשודים. בירור זה נועד לגילוי האמת, לרבות לצורך איתורן של ראיות 'מזכות', בין בעקבות טענות הגנה שהועלו על-ידי החשודים בחקירתם ובין לנוכח ממצאים שונים שעלו בחקירות עצמן".

עוד נכתב כי "החקירות נוהלו מתוך מטרה לאסוף את כלל הראיות הרלוונטיות, לרבות אלה שעשויות להוביל להפרכת החשדות שהובילו לפתיחה בחקירות".

עוזרו של היועמ"ש מוסיף כי כפי שהובהר במכתב קודם ששוגר אל ראש הממשלה, מיום 1.2.2019, מקום בו נמצא - לאחר העברת חומרי החקירה מהמשטרה לתביעה הכללית - כי נדרשות פעולות להשלמת החקירה ולהעמקת הבירור, בוצעו הפעולות המתחייבות.

"לעמדת היועץ המשפטי לממשלה, בשלב בו אנו נמצאים, לא נדרשות פעולות חקירה נוספות", נכתב במכתב הדחייה וכן הובהר לסנגוריו של נתניהו, כאמור כי "בניגוד לנטען במכתבכם, במסגרת בחינת התיקים, לא הסתפק היועץ המשפטי לממשלה בלימוד המסמכים שהוכנו בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), אלא העמיק וחקר בעצמו בראיות הגולמיות עצמן, ככל שהדבר נדרש להבנתו לשם הבנת מלוא התמונה הראייתית, ואף ביקש הכנת מסמכים משלימים בסוגיות מסוימות".

עוד נכתב כי "מטבע הדברים, בשלב הנוכחי, טרם נחשפתם לחומרי החקירה שבידי רשויות אכיפת החוק, ולפיכך המידע המצוי בידיכם הוא חלקי ביותר, בלשון המעטה, ובוודאי שאין בידכם מידע רשמי ומוסמך לגבי הסוגיות שנבדקו במסגרת החקירות או לגבי הגורמים שנחקרו לצורך בירור הטענות. מטעמים מובנים לא נרחיב בדברים בעד הזו, אך די בכך שנציין כי כמה מן העדים המוזכרים במכתבכם, שלגביהם ביקשתם כי תגבה עדותם, דווקא מסרו עדות בחקירה. הכול נעשה על-פי הדרוש לשם בירור האמת".

עוזר היועמ"ש הוסיף כי "ככל שלאחר סיום בחינת חומר הראיות יחליט היועץ המשפטי לממשלה כי הוא שוקל להעמיד את מרשכם לדין פלילי, הרי שמרשכם (ראש הממשלה נתניהו, א' ל"ו) יוזמן באמצעותכם לשימוע כמקובל, וזאת לפני קבלת החלטה סופית".

לסיכום צוין כי לצורך השימוע, ככל שאכן יוחלט על קיומו, תועמד לרשות ראש הממשלה הזכות לעיין בליבת חומר החקירה. "בשלב זה, ולאחר שתשלימו את לימוד ליבת חומר החקירה, תוכלו לטעון טענותיכם ביחס לנפקותן ולמשקלן של עדויות כאלה ואחרות, וביחס לחסר ראייתי, ככל שעדיין תסברו שיש מקום לטעון זאת", כותב עוזר היועמ"ש.

מטעם ראש הממשלה נתניהו נמסר בתגובה: "מצער שהלחץ של השמאל והתקשורת כנראה גורם ליועמ"ש להיחפז ולהודיע על שימוע לפני הבחירות, בשעה שהאמת תצא לאור בתהליך השימוע רק אחרי הבחירות. צר לי שהיועמ"ש דחה את בקשתי להתעמת עם עדי המדינה וגם את בקשת פרקליטיי לחקור עשרות עדים שלא נחקרו ושמוכיחים את צדקתי. כל זה יקרה בתהליך השימוע שיתקיים רק אחרי הבחירות ושבו יתרסקו כל הטענות נגדי, כפי שקרה לטענות נגד אישי ציבור אחרים שיצאו ללא רבב לאחר שניתנה להם ההזדמנות להגן על עצמם".

*** חזקת החפות: ההליך הפלילי נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו עודנו בראשיתו. נתניהו מכחיש את המיוחס לו, ועומדת לו חזקת החפות.