עם דוחות מאכזבים ותחזית חלשה להמשך, טבע צונחת; שולץ: "השנה העסק יגיע לנקודת השפל"

טבע רשמה הפסד של 3 מיליארד דולר ברבעון הרביעי • חברת התרופות מספקת צפי מאכזב לשנת 2019 • המנכ"ל קאר שולץ סוגר שנה בתפקיד: "נמשיך להתמודד עם אותם אתגרים שאפיינו את 2018, כולל המשך השחיקה של קופקסון בארה"ב ובאירופה"

חברת התרופות טבע פרסמה היום (ד') את תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי ולשנת 2018 כולה, השנה הראשונה של המנכ"ל קאר שולץ בתפקיד. טבע עקפה את תחזית ההכנסות אך פספסה בשורת הרווח למניה, גם ברבעון הרביעי וגם בשנת 2018 כולה. אם לא די בכך, טבע סיפקה צפי פושר להמשך. מניית טבע   צוללת בכ-10% בטרום-מסחר בארה"ב ובשיעור דומה בבורסה בתל-אביב.

טבע צופה כי ב-2019 ההכנסות ירדו לטווח של 17-17.4 מיליארד דולר, (ירידה של 8%-10% לעומת 2018) על רווח למניה בטווח של 2.5-2.2 דולר למניה - מתחת לתחזיות האנליסטים לרווח של 2.81 דולר למניה. המשמעות היא שהרווח הנקי יסתכם ב-2019 ב-2.4-2.7 מיליארד דולר, לעומת 3 מיליארד דולר ב-2018. אולם נראה שמה שמדאיג את המשקיעים הם בעיקר נתוני ה-EBITDA (רווח בניכוי ריבית, מס, פחת והפחתות) ובעיקר התזרים החופשי, שצפויים להתכווץ ב-2019.

ה-EBITDA יגיע ל-4.4-4.8 מיליארד דולר לעומת 5.3 מיליארד דולר ב-2018, והתזרים החופשי ירד מרמה של 3.7 מיליארד דולר (ו-2.7 מיליארד דולר ב-2017) ל-1.6-2 מיליארד דולר ב-2019. בחברה, שמתמקדת בהפחתת החוב, מדובר בנתון משמעותי שעלול להעיב על מאמציה בשנה הקרובה.

לגבי דוחות הרבעון הרביעי של 2018, בשורה העליונה, הכנסותיה של טבע ירדו ב-16% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו ב-4.6 מיליארד דולר (קצת מעל לתחזיות השוק). הרווח נקי (Non-GAAP) הסתכם ב-53 סנט למניה ברבעון הרביעי. התחזיות בשוק היו להכנסות של 4.52 מיליארד דולר על רווח של 54 סנט למניה. 

מניית טבע - תוצאות הרבעון
 מניית טבע - תוצאות הרבעון

במונחי GAAP טבע רשמה הפסד של 3 מיליארד דולר ברבעון הרביעי, או 2.85 דולר למניה, לעומת הפסד של 11.4 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. בתוך כך, טבע רשמה הפרשות לירידת ערך מוניטין של 2.7 מיליארד דולר ברבעון ורשמה הפרשה של עוד 990 מיליון דולר לירידת ערך ההשקעה באקטביס.

טבע דיווחה על התכווצות של 26.7% ברווח הנקי Non-GAAP ל-3 מיליארד דולר; ומנגד, גם על ירידה של 11% בהיקף החוב ל-28.9 מיליארד דולר (צמצום של 573 מיליון דולר במהלך הרבעון האחרון), עם הפחתה גבוהה מהצפוי בבסיס העלויות, בסך 2.2 מיליארד דולר

בשנת 2018 כולה טבע רשמה הכנסות של 18.9 מיליארד דולר - מעל התחזיות המוקדמות של האנליסטים שצפו הכנסות של 18.3 מיליארד דולר, והרווח למניה הסתכם ב-2.92 דולר בשנה - מתחת לתחזיות המוקדמות שצפו רווח למניה של 2.94 דולר בשנת 2018 כולה.

טבע מחקה כבר למעלה מ-5.5 מיליארד דולר בגין שתי הרכישות שאותן ביצעה ב-2016, של אקטביס ושל רימסה. עם זאת, ההפסד ברבעון משקף צמצום ההפסד לעומת הרבעון המקביל, שבו הפחתות חשבונאיות עצומות הובילו את טבע להפסד נקי של 11.6 מיליארד דולר. בשנת 2018 הסתכם ההפסד הנקי החשבונאי של טבע ב-2.4 מיליארד דולר, ירידה של 85.5% לעומת ההפסד ב-2017.

בחלוקה לאזורי פעילות גיאוגרפיים, הכנסות החברה בצפון אמריקה הסתכמו ברבעון ב-2.2 מיליארד דולר, לעומת 2.7 מיליארד דולר ברבעון המקביל, והרווח ירד מ-938 מיליון דולר ל-551 מיליון דולר. ההכנסות מקופקסון, התרופה המקורית שכבר קיימת לה תחרות גנרית בארה"ב, ירדו ב-44% ל-356 מיליון דולר, ואילו ההכנסות מגנריקה ירדו ב-10% ל-1.1 מיליארד דולר. מכירות התרופה אוסטדו זינקו ב-314% ל-68 מיליון דולר.

באירופה ההכנסות הרבעוניות ירדו ב-17% ל-1.2 מיליארד דולר, עם רווח של 253 מיליון דולר, ירידה של 16%. בסך הכול הכנסות הקופקסון ב-2018 הסתכמו ב-2.4 מיליארד דולר, וב-2019 הן צפויות לרדת לכ-1.5 מיליארד דולר. מנגד, התרופה אג'ובי למיגרנה, שהושקה בשנה החולפת ותרמה רק 3 מיליון דולר להכנסות ב-2018, תתרום בשנה הנוכחית 150 מיליון דולר להכנסות, ואוסטדו תעלה מ-204 מיליון דולר ל-350 מיליון דולר. 

קאר שולץ, נשיא ומנכ"ל טבע, אמר: "2018 הייתה השנה הראשונה של תכנית הרה ארגון של החברה, ובמהלכה אנו עקפנו או עמדנו בכל המטרות הפיננסיות המרכזיות שהצבנו לעצמנו בתחילתה. השנה המלאה הניבה הפחתה בבסיס העלויות של החברה בגובה 2.2 מיליארד דולר - מעל המטרה ל-2018 - ואנו במסלול לעמוד ביעד של הפחתה בגובה 3 מיליארד דולר ב-2019, בהשוואה לבסיס העלויות של 2017. AJOVY ® מציג ביצועים טובים מאוד מאז השקתו בארה"ב בספטמבר, עם ביקוש גובר לטיפול הראשון והיחיד בקטגוריה אשר לו אפשרות מינון חודשית ורבעונית למניעת מיגרנה בבוגרים. אנו נמקד את השקעותינו בצמיחת AJOVY ובהמשך ההצלחה של AUSTEDO, כאשר שני המוצרים ממצבים עצמם לשמש כמנועי צמיחה עתידיים חשובים עבור טבע".

"בהסתכלות קדימה" המשיך שולץ, "אנו ממשיכים לצפות ש-2019 תהיה השנה שבה העסק יגיע לנקודת השפל, תוך שאנו ממשיכים להתמודד עם אותם אתגרים שאפיינו את 2018, כולל המשך השחיקה של קופקסון בארה"ב ובאירופה, וכניסת מתחרים גנריים לשוק של ProAir במהלך השנה נמשיך להוציא אל הפועל את תכנית רה הארגון, כולל אופטימיזציה של פורטפוליו המוצרים הגלובלי שלנו ושל רשת התפעול, בעת שאנו ממקדים את מאמצינו בייצור מזומנים לצורך הפחתת חובות החברה".