כביש חכם וחם: מניית אלקטריאון זינקה ב-250% מתחילת 2019 לשווי של יותר מחצי מיליארד שקל

החברה מבית ינאי מפתחת טכנולוגיה לטעינה אלחוטית של כלי רכב חשמליים בזמן נסיעה • אנליזה של פרוסט אנד סוליבן מעריכה שהשוק העולמי עולה על 35 מיליארד דולר, אך מציינת שהתחרות בו גבוהה, ולפחות 17 חברות נמצאות בשלבי פיתוח ובדיקות • האנליסטים צופים כי החברה תתחיל לרשום הכנסות השנה ותעבור לרווח תפעולי של 2.7 מיליון דולר ב-2021

אלקטריאון / צילום: סטודיו בילרדיש
אלקטריאון / צילום: סטודיו בילרדיש

מגזר מניות הקנאביס מרכז את מרב תשומת הלב של המשקיעים בתל אביב, עם עליות חדות בשבועות האחרונים, אולם בבורסה נסחרת מניה נוספת שרשמה תשואה של מאות אחוזים מתחילת השנה. מדובר במניית אלקטריאון וירלס , המרכזת בשבועות האחרונים מחזורי מסחר גבוהים. מתחילת 2019 זינקה המניה ב-250% ושוויה של החברה הגיע לכ-520 מיליון שקל.

אלקטריאון פועלת בתחום הטעינה האלחוטית של כלי רכב חשמליים באמצעות טכנולוגיית "כביש חכם". הטכנולוגיה של אלקטריאון מבוססת על תשתית סלילים המוטמנת מתחת לפני השטח של נתיב הנסיעה, ואמורה לאפשר העברת אנרגיה באופן אלחוטי לכלי הרכב הנוסעים בו. כך ניתן להאריך את טווח הנסיעה של כלי הרכב ובמקביל לחסוך זמן טעינה ולהפחית משמעותית את משקלם. זאת, מכיוון שהם יצוידו רק בסוללה קטנה, כדי לאפשר נסיעה גם בקטעי כביש שאינם כוללים את תשתית הסלילים של החברה.

בשלב ראשון בחברה מתכננים ליישם את הטכנולוגיה באוטובוסים הנעים בנתיבים קבועים, ולאחר מכן בכלי רכב פרטיים. יישום הטכנולוגיה תלוי גם בשיתוף הפעולה של הרגולטורים.

ב-1 בינואר פורסמה עבודת אנליזה של "פרוסט אנד סוליבן", שהחלה לסקר את החברה עם מחיר יעד של 25 שקל למניה. בעבודה נאמר, בין השאר, כי "הטכנולוגיה של אלקטריאון נכללת בתחום (טעינה אלחוטית באמצעות כביש חכם) המוערך על ידי פרוסט אנד סאליבן בסכום העולה עולה על 35 מיליארד דולר". עם זאת, התחרות בתחום גבוהה, ו"לפחות 17 חברות נמצאות כעת בתחום זה בשלבי פיתוח ובדיקות שונים של פתרונות ברחבי העולם".

האנליסטים מעריכים כי החברה, שטרם רשמה מכירות כלשהן, תתחיל לרשום הכנסות השנה, כ-4.4 מיליון דולר, שיוכפלו בשנה הבאה ו-2021 צפויה להיות שנת הפריצה הגדולה שלה. אז להערכתם היא תציג הכנסות של כ-44 מיליון דולר ותעבור לרווח תפעולי של כ-2.7 מיליון דולר.

בקצת יותר משנתיים הכפילה את ערכה פי 12

אלקטריאון הוקמה בסוף 2013 על ידי אורן עזר, המשמש בתפקיד יו"ר ומנכ"ל החברה, וחנן רומבק, סמנכ"ל הטכנולוגיה שלה. השניים הקימו את החברה לאחר שכיהנו בתפקידים שונים בחברת אלביט מערכות. החברה הצטרפה לבורסה לאחר שמוזגה באוקטובר 2017 לתוך השלד הבורסאי ביומדיקס ומאז הכפילה המניה את ערכה פי 12 בערך. מחיר המניה זינק ל-64 שקל, גבוה בהרבה ממחיר היעד של האנליסטים של פרוסט אנד סאליבן. החברה נמצאת כיום בשליטת עזר ורומבק (19% כל אחד) וחברת האוטובוסים דן (13.6%).

מניית אלקטריאון
 מניית אלקטריאון

יומיים לאחר פרסום עבודת האנליזה דיווחה החברה על הצלחה בניסוי ראשוני של מערכת הכביש החשמלי המלאה, והציגה לראשונה רכב שנסע באופן רציף לאורך מקטע של 25 מטר בתוך מתחם הניסויים של החברה בבית ינאי. המערכת הראתה ביצועים טובים והעבירה עד 12 קילוואט בנצילות של 87% באופן רציף לאורך המסלול, לתוך מקלט שהותקן במכונית מדגם רנו זואי. במסגרת הניסוי, הודגמה בהצלחה טכנולוגיה המאפשרת העברת אנרגיה באופן אלחוטי לצורך טעינת סוללה תוך כדי נסיעה. השלב הבא, בעקבות הצלחת הניסוי, הוא הקמה והפעלה של המערכת באחד או יותר מקווי האוטובוסים של דן באזור המרכז.

בהערכת השווי של פרוסט אנד סאליבן מציינים האנליסטים כי "רשויות התחבורה ומפעילי התחבורה הציבורית העירונית מעוניינים בפלטפורמות חשמליות מלאות, אך קצב האימוץ איטי בשל מגוון מגבלות. פתרון מבוסס חשמל מחייב את הרשויות והמדינות הסתגלות בהיבט התשתיות שהוא קשה ליישום". למעשה, הם אומרים, "נדרשות השקעות בקנה מידה גדול בהגדלת תפוקת החשמל ותשתית הטעינה". עד שיגיעו ההכנסות, החברה, שמדווחת על תוצאותיה ומצבה הכספי כל חצי שנה, נזקקת כמובן למזומנים. בסוף המחצית הראשונה של 2018 היו בקופתה כ-13 מיליון שקל.

אז מה קורה באלקטריאון והאם העליות החדות במניה משקפות את הפוטנציאל העתידי של החברה? "לאחרונה השלמנו את הקמת הכביש הפנימי במתקן שלנו בבית ינאי. הכביש, באורך של קצת יותר מ-20 מטר, עובד עם עגלה ניסויית, שזה למעשה כמו רכב כי יושבת עליה סוללה תקנית", אמר בשיחה עם "גלובס" המנכ"ל אורן עזר.

מתי תתחילו לעבוד עם רכב אמיתי?

"בימים הקרובים אנחנו צפויים להתחיל לסלול את הכביש המעגלי שיהיה באורך של כ-260 מטר. בתוך מספר שבועות נקבל את סלילי ההטענה ואז הרכב האמיתי יוכל להתחיל לפעול. המסלול כולו אמור לפעול לאחר שנעשה את כל הבדיקות הנחוצות, ויש הרבה. אני מניח שזה יהיה בעוד כמה חודשים".

באוקטובר האחרון דיווחה החברה כי עלתה, באמצעות החברה הבת אלקטרואד, לשלב הסופי במכרז להקמת כביש חכם חשמלי בשבדיה. החברה תעמוד בראש קונסורציום חברות בינלאומי, אשר יגיש את ההצעה בשלב הסופי של המכרז.

ומתי אפשר לצפות להפעלה של כביש חכם מחוץ למתקן ניסוי?

"לקראת אמצע אפריל נקבל תשובה סופית משבדיה. אם התשובה תהיה חיובית נתחיל בפרויקט שם ואז לקראת סוף השנה הזאת או תחילת השנה הבאה יהיה אפשר לנסוע באוטובוס שפועל באמצעות הטכנולוגיה שלנו על כביש חכם באורך של מספר קילומטרים בשלב הראשון".

בישראל פועלת אלקטריאון לקדם את הטמעת הטכנולוגיה שלה בשיתוף עם חברת האוטובוסים דן, שכאמור מחזיקה גם בהון החברה. זאת, במטרה לקדם פרויקט דומה גם בארץ כבר במהלך 2019 לקראת תחילת הפעלה ב-2020. קידום הפרויקט, חשוב להדגיש, תלוי כמובן גם במהירות התנועה של גלגלי הביורוקרטיה. כלומר, בנכונות של משרדי הממשלה הרלוונטיים והרשויות המקומיות לקדם פרויקט מסוג זה.

מהן עלויות התקנת קילומטר של כביש חכם שלכם?

"כיום אוטובוס חשמלי רגיל זקוק למטען וסוללה ענקית בשווי של 150-200 אלף דולר בערך. באמצעות שימוש בטכנולוגיה שלנו באוטובוס אפשר להתקין סוללה הרבה יותר קטנה, שתהיה מן הסתם גם הרבה יותר זולה. לגבי סלילת הכביש, לפי הערכות שלנו העלות תהיה 400-600 אלף דולר לקילומטר. כלומר, כ-5 מיליון דולר ל-10 ק"מ". 

יש לכם מספיק מימון לשנתיים הקרובות?

"בהחלט. יש לנו מספיק כסף. בשבדיה המדינה תממן את הפרויקט כמעט במלואו, 5-7 מיליון דולר. משרד התחבורה השבדי מצפה שגם השותפים ישקיעו כסף אבל אין כאן דולר מול דולר. כלומר, אנחנו והשותפים שלנו גם נשקיע שם קצת כסף, אבל סכום לא מהותי. בנוסף, אם נתחיל פרויקט נוסף השנה נקבל את רוב המימון מהרשויות כך שאני לא צופה גיוס הון נוסף של החברה בשנה-שנתיים הקרובות".

על מה מבוסס המודל העסקי של החברה? כלומר, מאיפה יגיעו ההכנסות והרווחים בהנחה שהטכנולוגיה תעבוד?

"הטכנולוגיה של החברה צפויה לשמש בסיס לפרויקטים בהיקפים גדולים. המודל העסקי של הקמת ותפעול הפרויקטים ישתנה בהתאם לשותפים השונים, היבטי מימון ומיקום גיאוגרפי. ההכנסות העתידיות יכולות לנבוע מאחד או יותר מהמקורות הבאים או ממקורות נוספים שיתפתחו בעתיד: מכירת ציוד ורישיונות; ביצוע הפרויקטים; תפעול הפרויקטים, כולל נושא הבילינג; הכנסות שינבעו מהתשלום שישלמו ציי רכבים עבור החשמל ושרותי התשתית; שרותי דאטה ושרותים שונים של עיר חכמה המבוססים על התשתית של החברה. באופן כללי החברה מכוונת למודל בו היא שותפה בפרויקטים ונהנית מזרם ההכנסות השונות לאורך חיי הפרויקט".