קאר שולץ, מנכ"ל טבע: "נמקד את המו"פ שלנו בביולוגיה חדשנית, כולל תרופות ביוסימילר"

טבע, שמספקת יותר מ-10% מכלל התרופות הנרכשות בארה"ב, נקלעה בשנים האחרונות לבעיות על רקע ירידת מחירי התרופות הגנריות וחוב כבד • כעת היא מנסה לצמוח בתחום לא-צפוי: תרופות ביוטכנולוגיות במחירים גבוהים • החברה דיווחה אתמול על ירידה של 16% בהכנסה השנתית

חברת טבע , שמספקת יותר מ-10% מכלל התרופות הנרכשות בארה"ב, נקלעה בשנים האחרונות לבעיות על רקע ירידת מחירי התרופות הגנריות וחוב כבד. החברה הישראלית, שנאלצה לפטר אלפי עובדים ולסגור מתקני מחקר כחלק מתוכנית התייעלות, פונה כעת לתרופות ביוטק כדי לשפר את מצבה.

"גיבשנו אסטרטגיה שבה נמשיך להיות המובילים בגנריקה, אבל נמקד באמת את המו"פ שלנו בביולוגיה חדשנית, כולל תרופות ביוסימילר (biosimilars)", אמר המנכ"ל, קאר שולץ, בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל". "זה מה שאנחנו עובדים עליו קשה כעת".

התוצאות הכספיות של טבע ב-2018 מדגישות את היקף האתגר שבפניה. החברה דיווחה אתמול (ד') על ירידה של 16% בהכנסה השנתית ל -18.9 מיליארד דולר, עם רווח מתואם למניה (בניכוי סעיפים חד-פעמיים) שירד ב-27% ל-2.92 דולר. טבע צופה עוד ירידה בהכנסתה השנה, ל -17 מיליארד עד 17.4 מיליארד דולר.

התחזית והמכירות החלשות בשנה שעברה של התרופה נגד מיגרנה Ajovy, אחת התרופות החדשות של טבע, שיגרו אתמול את מניית טבע לירידה של 7.7% בבורסות תל-אביב וניו-יורק. הבוקר נסחרת המניה  ביציבות בת"א.

תרופות ביוטק או ביולוגיות מיוצרות בשימוש בתאים חיים בתהליך שמזכיר בישול שיכר (בירה). הן מורכבות בהרבה מתרופות הגלולה הרגילות, ולכן עולות בדרך-כלל יותר, גם מפני שהן מיועדות למחלות מיוחדות כמו סרטן ומצבים ראומטולוגיים.

טבע כבר מוכרת ככמה תרופות ביולוגיות, אך הן תורמות מעט לשורת ההכנסה. שולץ, שמונה למנכ"ל החברה לפני מעט יותר משנה, רואה לנגד עיניו תרופות ביולוגיות שיהוו כמחצית ממכירות טבע. 

לטבע אין את היכולת הפיננסית לקנות תרופות חדשות בפיתוח חיצוני, והיא נאלצה לקצץ את תקציב המחקר שלה. לכן, שולץ צמצם במחצית את גודל צנרת המחקר של החברה, כדי להתמקד רק על תרופות ביוטק. כעת יש לטבע 25 תרופות כאלו בפיתוח, רובן בשלב מוקדם.

שולץ, בן 57 ומנהל ותיק בתעשייה, מתמקד בתרופות ביולוגיות אחרי שהוא גילה שלטבע יש כבר כיסי מומחיות בתחום זה, אבל ללא מיקוד. "אסטרטגיית המו"פ היתה למעשה בכל מקום", אמר שולץ, שהצטרף לטבע ב-2017 מחברת לונדביק הדנית.

גילחה מחצית משווי השוק

טבע עולה על מגמה רחבה יותר. בשנים 2006-2016 חלקן של התרופות הביולוגיות בכל השוק הפרמצבטי עלה מ-16% ל-25%, לפי IQVIA, חברת נתונים משוק שירותי הבריאות.

עם הכניסה הממוקדת לביולוגיה, טבע מהמרת שוב על מה שהיה עבורה קו מוצרים צדדי רווחי: תרופות מותג מקוריות. במשך שנים, החבה הסתמכה על הקופקסון לטרשת נפוצה כדי להקפיץ את רווחיה, אך המכירות שלו יורדות כעת בתלילות מול תחרות מחיקויים זולים יותר.

אותה פעילות צדדית התחילה בדרך מקרה. ב -1987, המנכ"ל דאז, אלי הורביץ הסכים לסייע לחבר שעבד על תרופה חדשה במכון ווייצמן בישראל על ידיי מימון הניסויים הקליניים שהיו נחוצים לאישור רגולטורי. בתמורה, טבע קיבלה את הזכויות למכירת התרופה. לפי הפולקלור של החברה, הורביץ החזיק בכיסו נייר ועליו הבטחה להתפטר, אם ההימור שלו על התרופה לטרשת נפוצה לא יעלה יפה. קופקסון הושק 10 שנים מאוחר יותר, והניב מאז קרוב ל-50 מיליארד דולר לטבע. בשנת השיא 2013 הוא היווה חמישית ממכירות החברה.

טבע המשיכה לפתח תרופות חדשניות, אבל מאמציה לא הניבו מספיק מוצרים כדי להחליף את ההכנסות שאבדו, כשגרסאות גנריות של קופקסון יצאו לשוק בסוף 2017. השקיעה של קופקסון החמירה מצב שהיה כבר חמור בטבע. החברה התמודדה עם חוב כבד ומלחמת מחירים בשוק הגנרי בארה"ב, שנבעה מקונסולידציה של רשתות בתי מרקחת ושפע של מתחרים חדשים. קודמו של שולץ, ארז ויגודמן, עזב בפברואר 2017, והחברה היתה ללא מנכ"ל קבוע כתשעה חודשים.

כמה שבועות אחרי הצטרפותו, שולץ השיק תוכנית קיצוץ עלויות שכללה פיטורים של כ-14 אלף עובדים, רבע מכוח העבודה של טבע, וסגירה של עד 25 מבין 80 מפעלי החברה ועוד כמה מרכזי מו"פ.

שולץ אומר שתוכנית ההתייעלות מתקדמת. קיצוצי העלויות כבר הקדימו את לוח הזמנים, החוב צומצם וההכנסה צפויה להתחיל לטפס מעט בשנת 2020, כשעסקי הגנריקה יחזרו לצמוח. כמה תרופות מותג חדשות יותר, כמו Ajovy ו-Austedo למחלת הנטינגטון ועוד הפרעות תנועה, עשויות גם הן לצבור מומנטום.

למרות ההתמקדות בביולוגיה, שולץ רוצה שטבע תישאר שחקנית דומיננטית בתרופות גנריות. הוא מאמין שירידת המחירים, שגילחה מחצית משווי שוק הגנריקה בארה"ב בחמש השנים האחרונות, כבר מסתיימת.

ומאמץ המו"פ של החברה עשוי להביא אותה לטריטוריה מוכרת לה: כמה ממיזמי המחקר הם בתרופות ביוסימילר, שהן במהותן תרופות גנריות לתרופות ביו.