גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עידן הטוסון: איך הרענון של אחד הדגמים הנמכרים בישראל?

אחד הדגמים הנמכרים בישראל בעשור האחרון זכה לרגל 2019 לרענון חיצוני ופנימי קל ולעדכון מוחשי בתחום האיכות וההתנהגות ● מנוע ה-2 ליטר הוותיק של היונדאי טוסון עדיין עומד במשימה, אך כדי להתמודד עם המתחרים המעודכנים צריך לרכוש את ה-1.6 ליטר טורבו היקר

ההיסטוריה המודרנית של שוק הרכב הישראלי משקפת את התמורות החברתיות והכלכליות במדינה ומתחלקת לתקופות על פי הדגמים הנמכרים ביותר. שנות ה-80' הנאיביות, למשל, היו "עידן הסובארו ליאונה" והוא התאפיין בהתייחסות לרכב אל כלי תחבורה עממי ולא מוצר מותרות. "עידן מאזדה 3 וקורולה" שיקף את הטרנד "משפחתית לכל משפחה" במקביל לעלייה המואצת של טרנד "רכב הליסינג הצמוד מהעבודה".

העשור האחרון היה ללא ספק "עידן הטוסון והספורטאז'". הוא משקף עלייה מואצת ברמת החיים ובסטטוס, צורך להרגיש בטוח על הכבישים הצפופים, אדישות למחירי הדלק ונהנתנות ללא התנצלות - במיוחד בקרב לקוחות ציי הרכב. קרוב ל-56 אלף יחידות של הטוסון (שנקרא לפרקים גם IX35) נמכרו מאז נחת בישראל, ויחד עם הספורטאז', הדגם הזהה-הנדסית של החברה-האחות קיה, זו משפחת הדגמים שחצתה הכי מהר את רף ה-100 אלף יחידות על כבישי ישראל.

העידן הזה עדיין נמצא בעיצומו וכלי הרכב הללו נחשבים כיום "מטבע קשה" וסחיר מאוד גם בקרב לקוחות פרטיים וגם בקרב חברות הליסינג. ובינתיים מגיע אלינו הטוסון אחרי עדכון תקופתי, שנועד להתאים אותו (באירופה, ונחזור לכך בהמשך) למבחני הפליטה החדשים WLTP.

אבזור בסיסי ביחס למחיר

חיצונית, הכלי נראה כאילו הופעל עליו פילטר עדין של "פוטושופ". חדי עין יבחינו במערך חדש ומתוחכם של פנסי חזית, "פלטות חיכוך" מדומות בעיצוב חדש בגחון, כמה עיטורים קוסמטיים חדשים, חישוקים בעיצוב חדש ואולי החמצנו עוד כמה פרטים משניים. זה עדיין עיצוב סולידי ונאה בעל פרופורציות רחבות ומאוזנות ואיכות ייצור מוחצנת שמקבל שדרוג מחישוקים גדולים ונאים. עם זאת, דגם הבסיס שלנו לא הצליח לייצר תשומת לב ברחוב אף שהיה אחד מדגמי 2019 הראשונים שעלו על הכביש.

תא הנוסעים היה ונותר אחד מנקודות החוזק השיווקיות של הטוסון. יש לו סף כניסה/יציאה נוח לבני כל הגילים, מושב אחורי מרווח דיו לשלושה מבוגרים ומרחב ברכיים סביר, תנוחת ישיבה גבוהה יחסית לפרייבטים, אבל לא יותר מדי, ותא מטען מכובד. בקיצור, כל מה שהמשפחה הישראלית הגנרית של 2019 רוצה ו(אולי) גם צריכה. מערך הפיקוד נותר כמעט ללא שינוי מהדגם היוצא וכולל את אותו לוח מחוונים אנלוגי גדול וברור, הנדסת אנוש פשוטה ומתוכננת היטב ומערכת מולטימדיה מצוינת, אם כי המסך ה"צף" בולט בצורה מגושמת. האבזור התקני שודרג בהשוואה לדגם הבסיס היוצא, אבל עדיין החבילה הכוללת מרגישה די בסיסית ביחס לרמות המחיר האלה, עם ריפוד בד, מושבים ידניים וגג נטול זכוכית (אופציה).

הנחמה היא שאיכות הייצור וחומרי הדיפון עברו שדרוג בכל הדגמים והתא עוטף כעת את הנוסעים בחומרים רכים עם טקסטורות נעימות ובבועת שקט מרשימה, שמותירה את רוב רעשי החוץ במקומם הראוי. כלומר בחוץ. דגם הבסיס מוותר על בקרת שיוט מסתגלת, אבל עדיין מצויד במערך יעיל של מערכות סיוע לנהיגה כולל בלימה אוטונומית וסיוע להיגוי.

חומר העיתונות שמלווה את השקת הטוסון החדש באירופה שם את הדגש על משפחת המנועים החדשה של יונדאי, שכוללת בין השאר מנוע טורבו-דיזל "ירוק" עם מערכת היברידית קלה ותיבות אוטומטיות בנות 8 מהירויות או כפולות מצמדים, שמסייעות להקטין את הפליטה והתצרוכת. אבל אפילו אם תחפשו באירופה היטב לא תמצאו במודל 2019 את מנוע ה-2 ליטר בנזין הוותיק ונטול הטורבו, עם תיבה בת 6 מהירויות, שנמצא במרכז ההיצע הישראלי של הטוסון. זו גרסה שנשארה בהיצע בעיקר עבור ישראל. היא ממחישה יותר מכול את הכשל של שיטת "המיסוי הירוק" הישראלית, שמקטינה בעקביות את ההטבות על כלי רכב "ירוקים", אבל אדישה לכלי הרכב המזהמים (קבוצות 15-14), ולפיכך לא מעניקה מוטבציה ליבואנים לעבור לגרסאות ירוקות וחסכוניות.

נוחות הנסיעה קפצה מדרגה

המנוע הוותיק מספק ביצועים סבירים אך לא מרגשים, משייט בשלווה על הכביש המהיר ומבצע ללא תלונות את רוב המשימות העירוניות הטיפוסיות. אתגרים קצת יותר שאפתניים, כמו עקיפה בעלייה, כבר דורשים להוריד הילוך או שניים ולטפס לסל"ד גבוה, אם כי בידוד הרעשים המשופר מחליק היטב את הקצוות המחוספסים של המכניקה הוותיקה. מצב ה"ספורט" מחדד את תגובת הדוושה ותיבת ההילוכים, אך מי שירצה יותר ביצועים ועידון, כמו אצל חלק מהמתחרים העדכניים, יצטרך להכניס את היד עמוק יותר לארנק עבור גרסת ה-1.6 ליטר טורבו החזקה, שמגיעה גם עם תיבה כפולת מצמדים מתוחכמת ונמרצת. צריכת הדלק המוצהרת של ה-2 ליטר נוקבת בכ-12 קילומטרים לליטר אך תוואי כביש תלולים ורגל נמרצת על הדוושה יקטינו את הצריכה הריאלית לפחות מ-10 קילומטרים לליטר.

הטוסון הוא כיום דגם "אירופאי" לחלוטין, שלא רק מיוצר באירופה (צ'כיה) אלא מכויל היטב עבור אירופה. מתחת לכסות המוכרת ביצעו המהנדסים כמה קפיצות דרך "שקטות" בכל הנוגע ליכולות הכביש. לאחר ניתוק מערכת ה"סיוע להיגוי", שמחבלת ביסודיות בהיזון החוזר, מגלים היגוי נעים ומאוזן, שיחד עם שליטה מצוינת בתנודות הגוף בעת העברות משקל, מספק תחושת ביטחון גם על כבישים מפותלים וחלקלקים.

גם נוחות הנסיעה קפצה מדרגה ביחס לדגם היוצא, עם ספיגה מצוינת של מהמורות עירוניות וגיהוץ נינוח מאוד של גלים ושיבושים במהירויות גבוהות. היציבות הכיוונית במהירויות אוטוסטרדה משלימה תחושה מאוד בוגרת ומהוקצעת, שאינה נופלת מזו של כלים דוגמת פיז'ו 3008 ושות'.

דגם ה-2 ליטר הבסיסי של הטוסון עולה כיום בכ-150 אלף שקל. הגרסה "הפרטית" המאובזרת היטב לוקחת את המחיר לכיוון 170 אלף, ואילו הטוסון 1.6 ליטר טורבו החזק והמהודר מציב רגל בטריטוריה השאפתנית של 183 אלף.

למרות התחרות האגרסיבית כיום בפלח ה-C-SUV, שבו מתמודד הרכב כיום, אלה אינם מחירים שירתיעו את את הלקוחות הטיפוסיים של הטוסון. בוודאי לא את לקוחות הציים שעבורם הטוסון הוא "מטבע קשה עובר לסוחר" עם ביקוש פעיל בשוק היד השנייה. כך או כך המשלוחים העצומים של טוסונים, שמכסים כיום את נמל חיפה מקצה לקצה כמו שדות פורחים אחרי הגשם, מלמדים שהטוסון לא ממהר לפנות את עמדת ההובלה לאף מתחרה. 

חלק מהמתחרות

קיה ספורטאז' 2016

כמעט במקביל להגעת הטוסון הושקה כאן גם הגרסה המעודכנת של האחות ספורטאז'. העדכונים החיצוניים מינוריים והאבזור התקני כולל כעת חבילת בטיחות משודרגת, כולל בלימה אוטונומית. מנוע ה-1.6 בנזין הוחלף בטורבו-דיזל 1.6 אוטומטי עתיר מומנט וגרסת ה-2 ליטר בנזין נותרה ללא שינוי. טווח המחירים 146-156 אלף שקל.

סובארו XV קרוסטרק 2019

לרגל 2019 החלה סובארו לייבא את הגרסה הצפון-אמריקאית של ה-XV תחת השם "קרוסטרק". העיצוב נותר ללא שינוי כמעט וכך גם מנוע ה-2 ליטר בהספק 152 כ"ס שמשודך לתיבה רציפה ולהנעה כפולה. רמת האבזור גבוהה משמעותית וכוללת כסטנדרט את חבילת הבטיחות האקטיבית של המותג. יכולות השטח הן מהטובות בקבוצה. קיימות שתי גרסאות שעולות 148-160 אלף.

שברולט אקווינוקס

במחיר של 150-160 אלף שקל מציעה הנציגה של שברולט את ממדים חיצוניים ופנימיים מהגדולים בקבוצה כולל תא מטען ענק. המנוע הוא 1.5 ליטר טורבו, שמייצר 170 כ"ס ו-28 קג"מ ומאיץ את הרכב בזריזות יחסית, אם כי במחיר של צריכת דלק לא מבוטלת. האבזור התקני מקיף.

עוד כתבות

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה מעורבת בוול סטריט; טסלה יורדת ב-3%, TSMC ב-5%, מחיר הקקאו מזנק ב-10% לשיא כל הזמנים

דאו ג'ונס עולה ב-0.3% ● מחיר הקקאו בשיא כל הזמנים ● ירידה תלולה במכירות הבתים בארה"ב ● למה טראמפ מדיה מזנקת ב-15% גם היום ● ליתיום אמריקס צוללת ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס תפרסם הלילה את תוצאותיה הרבעוניות, מה מצפים האנליסטים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית