גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ענף הרכב האירופי נחלש, ושיפור לא נראה באופק

תקנות חדשות למדידת זיהום אוויר הביאו לירידה במכירות והחריפו את מגמת ההידרדרות ברווחי יצרניות הרכב ● חוסר הוודאות בנוגע לברקזיט ורמיזות טראמפ כי אירופה היא היעד הבא במלחמות הסחר, צפויים להמשיך ולהכביד על תעשיית הרכב האירופית ● בהסתכלות על הענף כהשקעה לטווח ארוך, ייתכן שכבר עכשיו אנו נמצאים בנקודת כניסה מעניינת

מפעל מרצדס / צילום: Kai Pfaffenbach, רויטרס
מפעל מרצדס / צילום: Kai Pfaffenbach, רויטרס

השנה החולפת באירופה הייתה רוויית התרחשויות בעלות משמעויות כלכליות וגיאו-פוליטיות, שזעזעו את השווקים. התרחשויות אלה הותירו את חותמן על סקטורים רבים, כאשר אחד הבולטים בהם הוא ענף הרכב האירופי.

ההידרדרות ברווחי יצרניות הרכב החלה בשנת 2013, אז נרשם שיא ברווחיהן. למעשה, בסיכום השנתי של 2018, מדד תעשיית הרכב של Stoxx 600 היה אחד הסקטורים שהציגו את הביצועים הגרועים ביותר אל מול מדד ה-Stoxx הכללי. ניתן למצוא לכך הסבר בהתקדמות הטבעית לעבר סיומו של המחזור כלכלי, אך אסור להתעלם מהגורמים החיצוניים שהיכו בענף הרכב ופגעו בו בצד הביקוש ובצד ההיצע. גורמים אלו עומדים מאחורי החולשה במכירות כלי הרכב, שירדו בשנה האחרונה ב-10.5%.

כלל המדדים הבוחנים את התעשייה באירופה מצביעים על חולשה ניכרת. החל ממדד מנהלי הרכש הכללי בתעשייה שיורד באופן עקבי כבר מספר חודשים; דרך המדד בגרמניה שכבר ירד ל-49.9 נק' (רמה הנמוכה מ-50 נק' מצביעה על התכווצות בפעילות התעשייה); ועד הייצור התעשייתי שהתכווץ בחדות בשנה האחרונה ובמיוחד במחצית השנייה של 2018. ככל הנראה, חלק לא מבוטל מהחולשה מקורו בענף הרכב שסובל מצירוף נסיבות נקודתיות שהשפעתן תתפוגג בקרוב. עם זאת, לאור ההאטה הברורה בכלכלה העולמית בכלל ובאירופה בפרט (רק לאחרונה עדכנה הנציבות האירופית את תחזית הצמיחה בגוש האירו כלפי מטה באופן חד), הסיכונים ארוכי הטווח צפויים להכביד על תעשיית הרכב בטווח הארוך.

שיעור השינוי השנתי של רישום כלי רכב חדשים בגוש האירו

תקינה חדשה: שינויים בייצור ומחירי הפסד למלאי 

הגורם המידי לחולשה בענף הוא המעבר לתקנות ה-WLTP החדשות שנכנסו לתוקפן בספטמבר 2018. תקנות אלה מחילות סטנדרט חדש לבדיקת צריכת דלק וזיהום אוויר. הסיבה שהמעבר לתקנות החדשות האט את הפעילות בענף היא שתקנות הבדיקה הקודמות, NEDC, היו בתנאי מעבדה ולא לקחו בחשבון השפעות חיצוניות שונות כמו מהירויות משתנות, תוואי שטח ואבזור (השפעה על משקל). על כן, באופן גורף, הבדיקות החדשות מניבות תוצאות שהן אמנם יותר קרובות למציאות, אבל גבוהות כמעט בכל פרמטר של זיהום וצריכת דלק.

על יצרניות הרכב היה להתאים את דגמיהן כך שיעמדו בתקני הזיהום, תהליך שכרוך בשינויים בפסי הייצור ועצירת מכירות של מלאי כלי רכב שחורג מהתקן החדש. יצרניות הרכב נדרשו להיפטר עד ספטמבר ממלאי רב שלא עמד בתקן החדש ועל כן כלי רכב רבים נמכרו במחירי הפסד. מהלך זה הביא אמנם לגידול משמעותי במכירות בחודשי יולי ואוגוסט, אבל בפועל פגע ברווחים השנתיים ועל פי הערכות ישפיע גם על הרבעון הראשון של שנת 2019.

מבדיקה שערכנו מסתמן כי חלקו של ענף הרכב בהאטת הפעילות הכלכלית בגוש האירו אל מול גורמים אחרים היה המשמעותי ביותר במחצית השנייה של 2018. עם זאת, ניתן למצוא נחמה בניתוח זה שכן נושא התקינה החדשה לזיהום כלי רכב צפוי להיפתר בקרוב, כך שיש מקום לשיפור בייצור התעשייתי ולסקטור הרכב החבוט תהיה אפשרות להתאושש בחודשים הקרובים.

האופק הגיאו-פוליטי לא נראה מבטיח 

בניגוד לאופטימיות המסתמנת מההתרחשויות בטווח הקצר, האופק לא נראה מבטיח, כאשר מספר אירועים גיאו-פוליטיים עלולים להשפיע על הביקוש לרכבים אירופים באופן בלתי הפיך. אחד מאותם אירועים הוא הברקזיט, שהולך ומתקרב לדד ליין וגורם לאי ודאות בנוגע לעתיד יחסי המסחר של הממלכה המאוחדת ואירופה. נכון להיום, בריטניה אמורה להיפרד מהאיחוד ב-29 למארס. כל הסכמה שהוצעה עד כה בנוגע להסדרת היחסים הכלכליים בין הצדדים נדחתה על ידי הפרלמנט הבריטי. מצב בו מתקיימת היפרדות ללא עסקה הוא בעייתי עבור היצרניות האירופיות שכן החלת מכסים תגרום להתכווצות מדאיגה בביקוש. חששן של יצרניות הרכב מוצדק, בייחוד לאור העובדה שכשליש מסך ייצוא הרכב האירופי מופנה לבריטניה. כמובן שההסתברות לברקזיט ללא הסכם נראית אפסית כיום, אך חוסר הוודאות בכל הנוגע לעתיד יחסי המסחר צפוי להמשיך ולהכביד על אופק תעשיית הרכב האירופית.

גם הדרמה סביב מלחמת הסחר לא פסחה על ענף הרכב האירופי. הטלות המכסים ההדדיות בין ארה"ב וסין פגעו באופן עקיף גם בחברות אירופיות כמו ב.מ.וו ומרצדס עקב שרשראות אספקה משותפות. כעת מסתמן שאירופה עומדת להיכנס עמוק יותר לבוץ מלחמת הסחר כאשר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כבר סימן אותה כמטרה הבאה, ואף עקץ כשאמר לנשיא צרפת עמנואל מקרון כי ימשיך במדיניותו "עד שלא יראו יותר דגמים של מרצדס בשדרה החמישית".

יצוא המכוניות האירופי לארה"ב מסתכם בכ-37 מיליארד אירו בשנה ומבין המדינות הלא-אירופיות 29% מהיצוא מיועד לאמריקאים. ב-17 בפברואר אמור להתפרסם דו"ח אמריקאי שחוקר את המיסוי האירופי על רכבים אמריקאיים והצפי הוא שטראמפ ישתמש בממצאים בכדי לאיים בהטלת מכסים מקבילים, שיקנו לו מינוף במשא ומתן הצפוי מול האיחוד. כאמור, לפי הניסיון הקודם עם סין, נושא זה לא צפוי להיפתר במהירות.

המניות עדיין לא פגשו את התחתית

הביצועים הגרועים של יצרניות הרכב האירופיות באו לידי ביטוי גם בירידות שערים בשנה החולפת, חלקן חדות. פולקסווגן רשמה תשואה שלילית שהסתכמה בכ-15%, פיאט צנחה בכ-25% (לאחר ירידה של יותר מ-12% ביום חמישי האחרון, למרות תוצאות שיא ונוכח הפחתת התחזיות לשנת 2019), חברת רנו רשמה ירידות שערים של 34%, וחברת דיימלר, יצרנית מרצדס, נחתכה בשיעור דומה של כ-33%. דווקא פיג'ו הצרפתית רשמה עלייה של 15% בפרספקטיבה שנתית, אך בייחס למחיר השיא אליו הגיעה ב-2018 גם היא רשמה ירידה של כ-18%.

הירידה בשווי החברות נובעת בעיקר מהביצועים החלשים בשנה החולפת אך גם מהפחתת הציפיות להמשך. הירידות נרשמו בחלקן כהתאמת שווי החברות להיקף הרווחיות, אך בנוסף, במרבית החברות גם רמת המכפילים ירדה במקביל. הירידה במכפילים נובעת מהפחתת התחזית קדימה, כלומר כרגע השוק מתמחר המשך חולשה בפעילות החברות גם בשנים הבאות. הסיבות לכך נובעות מהחששות הקיימים בנוגע לשינויים גיאו-פוליטיים, להתקררות הכלכלות ולשינויים הרגולטוריים. כלומר בפרספקטיבה של מכפילים יחסיים והיסטוריים, שווי החברות נחתך לא רק נוכח הביצועים החלשים אלא גם נוכח הצפי להמשך חולשה ענפית.

בהסתכלות סטטיסטית על המלצות האנליסטים שמסקרים את החברות המגמה די ברורה. משקל ההמלצות החיוביות גבוה ממשקלן של אלו השליליות. כלומר, ייתכן שהירידות שנרשמו אינן תואמות את תחזיות האנליסטים וייתכן שכבר עכשיו אנו נמצאים בנקודת כניסה מעניינת בהיבט התמחורי, למרות הצפי להמשך ירידה אפשרית בפעילות. עם זאת, החברות בענף צפויות להתמודד כאמור עם מספר אתגרים מקרו כלכליים שעשויים להוביל להמשך הירידה בהיקף המכירות. מנגד, החברות עשויות להתמודד גם עם עלייה בעלויות הייצור נוכח התייקרות חלק מהרכיבים וחלק מחומרי הגלם, לצד התייקרות כוח העבודה, הצורך להמשיך ולהשקיע בפיתוחים טכנולוגיים ועלייה בהוצאות המימון (יצרניות הרכב ידועות בהיקף מינוף גבוה באופן יחסי).

בטווח הקצר פוזיציה במניות שעשויות לסבול מתנועת מספריים בהקשר של ההכנסות וההוצאות אינן נראות ככאלו שיש למהר ולהיכנס להשקעה בהן ולכן סבלנות מתבקשת כאן. בהמשך, רמות התמחור הנוחות לצד פיתוח של מוצרי פרמיום שיובילו לעלייה בהיקף המכירות יחזירו את התשואות החיוביות גם לענף ייצור הרכב. מכאן שההסתכלות על הענף צריכה להיות בהכרח כהשקעה לטווח ארוך, בהבנה שככל הנראה המניות לא פגשו עדיין את התחתית והן עשויות להמשיך ולסבול ממגמה שלילית גם במהלך 2019. 

הכותבים הם כלכלן ומנהלת מחלקת מחקר ברוקראז' בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול-דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ניירות ערך.

עוד כתבות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל • עדכונים בולטים 

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נטפליס יורדת בכ-7%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● ירידות בבורסות אירופה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע