המאבק על אפריקה ישראל נפתח: הצעת הרכישה של ביג ומגה-אור עולה להצבעת מחזיקי האג"ח

בהצבעה הראשונה נדרשים מחזיקי האג"ח לבחור את המסלול המועדף עליהם - מכירת מניות השליטה באפריקה נכסים לקבוצת המשקיעים, הסדר חוב כולל לאפריקה ישראל שמציע בן משה בהצעתו המתוקנת • ההצעה שתזכה למרבית הקולות תעבור להצבעה פרטנית

איתן בר זאב / צילום: איל יצהר
איתן בר זאב / צילום: איל יצהר

המאבק הרשמי על חברת אפריקה ישראל ונכסיה נפתח מחדש. בעקבות החלטת נשיא בית המשפט המחוזי בת"א, השופט איתן אורנשטיין, לבטל את הסדר החוב של אפריקה ישראל עם המשקיע מוטי בן משה, יתחילו מחזיקי איגרות החוב של החברה לבחון מחדש את ההצעות העומדות לפתחם.

כבר ביום חמישי הקרוב יידרשו מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל להכריע באשר לעתידן של שתי הצעות רשמיות ומחייבות שהועברו אליהן ולחברה. מדובר בהצעת קבוצת המשקיעים שכוללת את החברות ביג ומגה-אור ושורה של גופים פיננסיים, ונוסף עליה גם בהצעת ההסדר המתוקנת של בן משה.

מכתבי ההצבעה שפרסמו נאמני האג"ח, עולה כי בהצבעה הראשונה נדרשים המחזיקים לבחור את המסלול המועדף עליהם, מסלול מכירת מניות השליטה בחברה הבת אפריקה נכסים לידי קבוצת המשקיעים, או מסלול הסדר החוב הכולל לאפריקה ישראל שמציע בן משה בהצעתו המתוקנת. ההצעה שתזכה למרבית הקולות מבין השתיים תעבור להצבעה פרטנית, שבה יידרש רוב של תומכים בה (לעומת מתנגדים), לצורך אישורה הסופי.

בסוף השבוע האחרון הגישה קבוצת משקיעים בראשות שתי החברות הציבוריות ביג  ומגה אור , ובשיתוף משקיעים מוסדיים וקרנות גידור, הצעה מחייבת לרכוש מידי אפריקה ישראל את מניות השליטה בחברה הבת, אפריקה נכסים . במסגרת ההצעה התחייבה הקבוצה לרכוש את מלוא ההחזקה (55.93%) באפריקה נכסים, תמורת 1.371 מיליארד שקל במזומן, או לחלופין לרכוש רק את המניות המשועבדות לטובת סדרות אג"ח כ"ו-כ"ז (50.94%), תמורת 1.248 מיליארד שקל במזומן. בהצבעות ביום חמישי יתבקשו המחזיקים לאשר בנפרד את מכירת המניות המשועבדות ואת מכירת המניות החופשיות (4.99%).

הצעת קבוצת המשקיעים מבוססת על מחיר של 86 שקל למניית אפריקה נכסים, ומשקפת הנחה של 8% על מחיר הבורסה במועד הגשתה. במסגרת ההצעה ירכשו ביג ומגה אור 13% כל אחת ממניות אפריקה נכסים, תמורת 318.6 מיליון שקל, כך שיחדיו ישקיעו 637 מיליון שקל ויחזיקו ב-26% מהחברה. יתרת המניות (25% או 30%) תירכש בידי חברות הביטוח כלל, הראל והפניקס, בידי בתי ההשקעות פסגות, מיטב דש ומור, וכן בידי קרנות הגידור נוקד וכלירמרק.

שינוי הרכב המכירה של אפריקה נכסים

מנגד, עומדת כאמור לבחירה הצעתו המתוקנת של מוטי בן משה, להסדר חוב כולל שהתמורה בו למחזיקים מסתכמת לדברי המציע ב-2.378 מיליארד שקל. במסגרת התיקון להסדר הקודם מבקש בן משה לשנות את הרכב העסקה למכירת מניות השליטה באפריקה נכסים לידי אלון רבוע כחול שבעלותו.

במקור, הציעה אלון רבוע כחול לרכוש את מלוא מניות השליטה (55.93%) באפריקה נכסים תמורת 1.29 מיליארד שקל במזומן, ובתוספת שתי אופציות בסך של 130 מיליון שקל לפחות. עם זאת, אלון רבוע כחול לא הצליחה עד כה לגייס את הסכומים הדרושים לביצוע הרכישה.

לפי ההצעה החדשה, תרכוש אלון רבוע כחול רק 50.01% מאפריקה נכסים תמורת 390 מיליון שקל במזומן ובתוספת אג"ח סחירות של אלון רבוע כחול בהיקף של 750 מיליון שקל (עם התחייבות לפירעון 200 מיליון שקל מתוכם בתוך שנה), וכן אותן אופציות שיקנו תשלום גבוה יותר של 137 מיליון שקל בזכות הפרשי הצמדה וריבית. כמו כן יקבלו המחזיקים גם את יתרת מניות אפריקה נכסים (5.92%) שבידי אפריקה ישראל בצורת דיבידנד בעין.

לאפריקה ישראל חוב של כ-3.26 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה, ונכסים בשווי של 2.1-2.5 מיליארד שקל. רשימת נכסים אלו כוללת כאמור את מניות השליטה באפריקה נכסים וקופת מזומנים של כ-230 מיליון שקל (לפני תשלומי חוב למס הכנסה, שמוערכים ב-50 מיליון שקל). נכסים מהותיים נוספים הם מניות השליטה (74%) ביזמית הבנייה למגורים אפריקה מגורים, בשווי נטו של כ-400 מיליון שקל, בעלות המלאה על חברת הקבלנות דניה סיבוס, וכן 35.5% ממניות קבוצת החברות המפעילות את כביש 6 ומנהרות הכרמל (חברות המפעיל), שאותן רוצה שיכון ובינוי לרכוש, ושנאמדות בשווי של כ-180 מיליון שקל.

אתמול חשפו נאמני האג"ח, כי התקבל אצלם מכתב כוונות לא מחייב מטעם חברת קולרידג' של לארי מייזל. במכתב נאמר, כי בכפוף להשלמת בדיקת נאותות, מסכימה קולרידג' לדון בדרכים שונות לביצוע רכישה של אפריקה ישראל, שתשקף לה שווי שלא יפחת מ-2.2 מיליארד שקל. עם זאת, מדובר כאמור בהצעה ראשונית, כללית ולא מחייבת.