גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התעשייה האווירית יוצאת מהים: שמה על המדף את מפעל הספינות רמתא בבאר-שבע

ל"גלובס" נודע כי במסגרת תהליך של ארגון מחדש שעוברת התעשייה האווירית, תיפרד החברה הביטחונית מהמפעל שהוקם ב-1967 ומעסיק כ-320 עובדים ● בין היתר ניהלה מו"מ למכירתו לסמי קצב, מבעלי מספנות ישראל ● ראש עיריית ב"ש, רוביק דנילוביץ': יו"ר התעשייה האווירית אמר לי דברים אחרים

ספינת “סופר דבורה” שמיוצרת ברמתא / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ספינת “סופר דבורה” שמיוצרת ברמתא / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

התעשייה האווירית מעמידה למכירה את מפעל הספינות רמתא שבבעלותה - כך נודע ל"גלובס". המפעל שבבאר-שבע מעסיק כ-300 עובדים, ויוצרו בו בעבר ספינות הקרב "דבורה" ו"סופר דבורה" המשמשות את חיל הים וחילות ים זרים במשימות סיור וביטחון שוטף.

התעשייה האווירית, שעוברת בשנה האחרונה תהליך של ארגון מחדש בניסיון להתמקד בפעילויות רווחיות, שקלה עד לאחרונה את סגירת פעילותה בתחום הספינות, שאותה היא מקיימת מאז אמצע שנות השישים ונחשב לעוגן תעסוקתי בבאר-שבע. בסוף נובמבר האחרון חשף "גלובס" כי התע"א שוקלת לסגור את מפעל הספינות, כמו גם פעילויות נוספות שהיא מקיימת ואינן רווחיות - דבר שעורר דאגה ואי ודאות בקרב מאות עובדי החברה בדרום.

במסגרת מאמצי התעשייה האווירית להיפטר מהפעילות בתחום הספינות, בכירים בחברה קיימו באחרונה מגעים שבמסגרתם נבחנה האפשרות למכירת רמתא למספנות ישראל, שנמצאת בשליטת אנשי העסקים סמי קצב ושלומי פוגל. מספנות ישראל מייצרת בנמל שלה בחיפה את ספינות הקרב "שלדג" - וגורמים ביטחוניים אמרו כי עם רכישת מפעל הספינות של התעשייה האווירית, היא תהיה יצרנית הספינות היחידה בישראל - מה שיוכל להבטיח לה חוזים עתידיים עם משרד הביטחון לקראת אספקה של כלי שייט שישמשו את חיל הים. חלק מהגורמים אמרו כי המגעים שהתקיימו בין מספנות ישראל לבין התעשייה האווירית לא הבשילו למשא ומתן ולא הובילו להתקדמות משמעותית.

זו לא הפעם הראשונה שבה מתקיימים מגעים בין סמי קצב לבין התעשייה האווירית, במסגרת הניסיונות של קצב להרחיב את פעילותה של מספנות ישראל שלא הבשילו לעסקה. "התחושה הכללית היא שקצב רוצה לרכוש את מפעל רמתא - אבל לא בכל מחיר", אומר ל"גלובס" גורם המעורב הנושא. "אין ברמתא טכנולוגיה ייחודית שיכולה להשביח את הפעילות שקיימת ממילא במספנות ישראל. עם זאת, הקרקע שממנה היא פועלת בבאר-שבע שווה הרבה כסף".

החשש: מהלך שיגרור תסיסת עובדים

במהלך השנים האחרונות חלה ירידה משמעותית בנפח הפעילות של רמתא, זאת לאחר שסיפקה לחיל הים מספר ספינות מדגם "סופר דבורה" שנחשבות לגרסה מתקדמת יותר של ספינות הסיור הוותיקות מדגם "דבורה". עם זאת, מאז שסיפקה את כלי השייט החדשים לחיל הים לא הגיעו אליה הזמנות לייצור של ספינות נוספות.

בעבר, ספינות שיוצרו ברמתא נמכרו לחילות ים נוספים ברחבי העולם, כמו לגמביה, סרי לנקה, פורטוגל והודו.

על רקע היעדר ההזמנות והירידה בנפח העבודה בחברה, התעשייה האווירית העבירה לרמתא עבודות שאינן קשורות לכלי שייט - כמו בניית חלקים ומכלולים הקשורים למטוס המנהלים G-280 שהיא מייצרת ולכלי טייס נוספים. ביחד עם פעילות זו הזתכמו המכירות של רמתא אשתקד בכ-35 מיליון דולר.

כשברקע אי הוודאות על עתיד רמתא, הפעילות בתחום כלי השייט והמאמצים שעושה הנהלת התעשייה האווירית בניסיון להיפטר ממנה - ל"גלובס" נודע כי בשנה האחרונה התקשרה התעשייה האווירית עם חברת יעוץ חיצונית, שהמליצה לה לפתח את פעילות החברה בבאר-שבע, וזאת תוך התמקדות ברובוטיקה ובמערכות יבשה.

המלצה זו התבססה בין השאר על המגמה של מעבר יחידות צה"ל לדרום, ולצדה התבססות של חברות ביטחוניות גדולות נוספות בנגב ובהן אלביט מערכות ורפאל. בחודשים האחרונים השלימה אלביט את רכישת תעש מהמדינה והיא צפויה להעתיק בשנים הקרובות את פעילות החברה לרמת בקע שבנגב.

גורמים בתע"א העריכו היום כי החברה תממש חלק מההמלצות שנוגעות לפיתוח פעילותה בבאר-שבע - וזאת לאחר שהיא תסגור או תמכור את רמתא - מהלכים שצפויים לגרור לתסיסה מצד מאות עובדיה.

בהתייחס לתכניות התעשייה האווירית לגבי עתיד ייצור כלי השייט ברמתא, אמר היום ראש עיריית באר-שבע, רוביק דנילוביץ', ל"גלובס" כי יש בכוונתו להיפגש בשבוע הבא עם מנכ"ל רמתא. "אני בקשר ישיר עם יו"ר התעשייה האווירית, הראל לוקר, והוא אמר לי דברים אחרים בנוגע לתוכניות של החברה לגבי פיתוח המפעל בבאר-שבע".

הרכישה שלא הצליחה: סיפור אירונאוטיקס

לפני כחודש וחצי הוציאה התעשייה האווירית לפועל תוכנית שגיבשה במשך זמן רב, שבמרכזה איחוד כל החטיבות האזרחיות שלה - בניסיון לחסוך בהוצאות תפעול ולשפר תהליכי עבודה. מיזוג החטיבות הוביל לכפל תפקידים ולפרישה של מספר בכירים בחברה בדרג של סמנכ"לים.

במקביל למהלך זה, בכירים בתעשייה האווירית אמרו בהזדמנויות שונות במהלך החודשים האחרונים כי יש בכוונת החברה לקיים כבר בשנה הקרובה בתהליכים לרכש של שלוש-ארבע חברות קטנות בארץ ובעולם. מדובר בחברות שמקיימות פעילות סינרגטית לפעילות שמתקיימת בתעשייה האווירית.

כך, עד לאחרונה התעשייה האווירית הובילה מהלך שנוי במחלוקת במסגרתו ניסתה לרכוש את חברת המל"טים אירונאוטיקס, וזאת כשברקע רפאל ואיש העסקים אביחי סטולרו הניחו לפניה הצעה לרכוש אותה ב-430 מיליון שקל.

בעקבות הצעה זו הניחה התעשייה האווירית הצעה לרכוש את אירונאוטיקס בכ-600 מיליון שקל - מה שהוביל להצעה מעודכנת שהניחו רפאל וסטולרו לרכישתה ב-850 מיליון שקל.

רפאל והתעשייה האווירית הן חברות ממשלתיות, והניסיון של התעשייה האווירית לרכוש את אירונאוטיקס הוביל לביקורת חריפה כלפיה - בעיקר על כך שגרמה להעלאת מחיר החברה מיבנה. באחרונה הודיעה התעשייה האווירית כי החליטה לעצור את המהלכים לרכישת אירונאוטיקס.

גורמים בשוק הביטחוני טענו כי הניסיון של התעשייה האווירית לרכוש את אירונאוטיקס ביטא את החשש שלה מפני התעצמות רפאל. גורמים בתעשייה האווירית הכחישו את הטענה לניסיון לחסום את רפאל כמתחרה, וטענו כי לאירונאוטיקס יש כלי טייס בלתי מאוישים שמשלימים את סל המוצרים שלה. 

עוד כתבות

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי