גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפיתוח הישראלי שיהפוך את מערכת ההשקיה בשדות לחכמה

סטארט-אפ האגריטק הישראלי פרוספרה חתם על שיתוף פעולה עם ענקית ההשקיה האמריקאית ולמונט • כך יוכלו מערכות הבינה המלאכותית של פרוספרה לנתח את מצב הגידולים בשדה ולדאוג בעצמן להשקיה, לריסוס ולדשן, בהתאם לצורך

מערכת השקיה/ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאטיב
מערכת השקיה/ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאטיב

ההמצאה הגדולה ביותר שיצאה מישראל בתחום החקלאות, מלבד אולי עגבניות השרי, הייתה הטפטפות, שאיפשרו לחקלאים להשקות שטחים עצומים באופן חסכוני במים וללא נוכחות בשטח. הרבה מים עברו בשדות מאז, וכיום עולם החקלאות נמצא בפני ניסיון לעבור למאה ה-21.

סטארט-אפים ברחבי העולם פועלים בתחום החקלאות המדויקת, מנסים לשפר את עבודת החקלאים באמצעות ניטור מצב השדה והצמח. אחד מהם הוא החברה הישראלית פרוספרה (Prospera), שמנסה לפתח את ההמצאה הגדולה הבאה: הממטרה האוטונומית. אם תצליח, פרוספרה תאפשר לגדל גידולי שדה ללא מגע יד אדם, באמצעות מערכות השקיה חכמות שיטפלו בשדה באופן אוטונומי - החל מההשקיה, דרך הריסוס ועד הדישון.

השבוע הודיעה החברה על ציון דרך - שיתוף פעולה עם ענקית ההשקיה האמריקאית Valmont (ולמונט), שתאפשר לה לראשונה לאסוף מידע מסוג זה בשדות בסדר גודל רחב. במסגרת שיתוף הפעולה, תותקן המערכת של פרוספרה על מערכות ההשקיה של ולמונט, וחברת הבת שלה, Valley, המייצרת ציוד השקיה המותקן כיום בקרוב ל-120 מיליון דונם. Valley חולשת על 40% מהשוק של המשתמשים במערכות ההשקעיה המעגלית (Pivot). שיתוף הפעולה יימשך על פני שלוש שנים, בהשקעה משותפת של 40 מיליון דולר מצד שתי החברות.

"החקלאות המדייקת עוד לא מימשה את כל הפוטנציאל ואת כל ההבטחה שלה. יש צעדים ראשונים, ויש כל מיני צלעות שניבנות, כשחלק גדול מהן בתחום של למידת מכונה ובינה מלאכותית. עכשיו אנחנו מביאים את הטכנולוגיה הזאת לשדות, עם שותף מאוד אסטרטגי, עם טכנולוגיה שעובדת כבר הוכיחה את עצמה בחממות, ובקנה מידה עצום", אומר דניאל קופל, מייסד משותף ומנכ"ל פרוספרה, בשיחה עם "גלובס".

קופל הקים את החברה בשנת 2014 ביחד עם סימון שפיז, המכהן סמנכ"ל טכנולוגיות, ורביב יצחקי, סמנכ"ל המו"פ של החברה. בשנת 2017 השלימה את סבב הגיוס האחרון שלה בגובה 15 מיליון דולר, מקרנות הון סיכון וממשקיעים אסטרטגיים, בינהם קוואלקום, סיסקו ובסמר.

החברה מתרחבת מטיפול בחממות לגידולי שדה

כיום, איסוף המידע על השדות החקלאיים מתבצע בעיקר באמצעות תמונות לוויין ותמונות ממטוסים - שניהם מאפשרים לנתח באופן ויזואלי את השדות והצמחים, ולאתר מזיקים ומחלות. סוג נוסף של מקור מידע הם חיישנים המפוזרים בשדה ומנטרים את מצב הצמח באמצעות חישה של גלים מסוגים שונים הנפלטים ממנו. חיישנים מסוג זה לא נפרסו בשדות באופן נרחב עד היום, משום שהתקנתם יקרה מאוד, ולא בהכרח מצדיקה את ההשקעה מצד החקלאים.

פרוספרה מפתחת מערכת חקלאות מדויקת שמתבססת על מערכות ההשקיה המעגליות, מסוגלת לנתח את הגידולים, ועל בסיס התובנות - לספק המלצות למגדלים בנושאי השקיה והגדלת יבולים.

מערכות השקיה מסוג זה מסתובבת על ציר מרכזי בתנועה ספירלית בשטח השדה, העגול גם הוא. היתרון של מערכות השקיה מסוג זה הוא יכולתן להרחיב את פעילותן ביעילות יחד עם הרחבת שטח הגידולים, משום שצינור ההשקיה המעגלי כבר נמצא בשדה ונע בו באופן דינמי יחסית. הנוכחות של מערכת ההשקיה בכל נקודה בשדה, תאפשר לשתי החברות לאסוף מידע מהשטח, באמצעות חיישנים של פרוספרה שיותקנו על מערכות ההשקיה. בנוסף, פרוספרה אוספת ומנתחת מידע שמגיע גם מתמונות לווין ותמונות ממטוסים.

השילוב של מקורות המידע, יאפשר לפרוספרה לנתח מידע בתחום הנראה לעין, וגם בתחום הלא נראה לעין. התמונות מאפשרות לגלות בשדה מזיקים, חרקים ומחלות המתבססים על עיבוד מידע ויזואלי. החיישנים, שפיתחו יחד שתי החברות, מסוגלים לקלוט גלי אור המופקים מהאדמה ומהצמחים בטווחים שלא ניתן לראות בעין, ולזהות מצבים של מחסור בהשקיה או בדשן למשל. זאת באמצעות שימוש בגלים שונים שנפלטים מצמחים כאשר הם נמצאים במצבים ביולוגיים מסויימים כמו מחסור בפחמן או במים.

קופל מעריך כי בשנה הראשונה לשיתוף הפעולה, החברה תצליח לזהות אנומליות בשדות, בשנה השנייה היא תוכל לזהות בדיוק באיזו בעיה מדובר ולהתריע לחקלאי על חוסרים בדשן או במים, ולהמליץ על הפתרון הנדרש לבעיה. בשנה השלישית, הוא אומר, שיתוף הפעולה יבשיל לכדי מערכת ניהול אוטונומי לגידולים. המשמעות היא שהחברות יוכלו לקחת מכונת השקיה רגילה, ולהפוך אותה למכונה בעלת יכולת למידה עצמית אשר תעשה שימוש בנתונים שהיא אוספת מהשדה, וממקורות נוספים, כגון חיישנים והחקלאי עצמו, כדי לספק את הכמות הנכונה של מים, דישון וריסוס מדויקים.

"זו אחת ההטמעות הכי גדולות בתחום החקלאות, אבל גם בתחום הבינה מלאכותית - הטכנולוגיה הזו היא חוד החנית בתחום וביחוד כיוון שהיא משמשת למטרה טובה, כי אנחנו כאנושות נצטרך לדעת להאכיל 10 מיליארד איש עוד לא הרבה זמן", אומר קופל.

פרוספרה פעלה עד כה בחממות, ושיתפה פעולה גם עם Invernex, חברת החממות הגדולה ביותר באמריקה הלטינית. לדברי קופל, יש פוטנציאל גדול יותר בשדות חקלאיים, בהשוואה לחממה: "בחממה החקלאי משקיע יותר בצמח, לוקח יותר סיכון, ומניב יותר הכנסות. וזה תחום מאוד מורכב מבחינת קבלת החלטות, אך פשוט יותר מבחינת איסוף נתונים, כיוון שהחקלאי כבר משקיע תשומת לב מיוחדת לכל צמח", הוא אומר.

לעומת זאת, בשדות, קשה לאסוף מידע פרטני על הצמחים בשטח, כיוון שההשקעה הנדרשת בהתקנה חיישנים בשטח היא גבוהה מדי ביחס לתנובה מגידולי שדה. לדברי קופל, חקלאי ממוצע בארה"ב יניב כ-15 אלף דולר לכל דונם בחממה, ו-200 דולר בלבד לכל דונם בשדה תירס.

חקלאות מדייקת שתחסוך זמן ועלויות

נכון להיום, פרוספרה ניטרה יותר מ-5 מיליארד דולר בתוצרת חקלאית, בעיקר בחממות בהן מגדלים פירות וירקות, והכנסותיה עומדות על מיליוני דולרים בשנה. השותפות בין שתי החברות תיבנה על הרחבת הטכנולוגיה של פרוספרה גם לגידולי שדה, עם גידולים כמו תירס, סויה ותפוחי אדמה, ותיצור לחברה פוטנציאל הכנסות של עשרות מיליוני דולרים נוספים, אומר קופל.

ההטמעה תתבצע ב-3 שלבים, כאשר בשנה הראשונה, המערכת תוטמע ב-8,500 מערכות השקיה, ואם הכל ילך כשורה, בסוף השנה השנייה המערכת תוטמע כבר בכ-40-50 אלף מערכות, ובסוף השנה השלישית בכ-100 אלף מערכות. לשם כך, פרוספרה משקיעה בשיתוף הפעולה כ-20 מיליון דולר לרכישת תצלומי לוויין ומטוסים.

הטמעת הטכנולוגיה של פרוספרה, מחייבת את Valley להפוך לחברה טכנולוגית יותר בעצמה. כיום, מתוך 250 אלף מערכות של החברה, 60 אלף מתוכן מחוברות לענן, ובכך יכולות להתחבר לפלטפורמה של פרוספרה. בסוף התקופה, Valley מתכננת לחבר לענן כ-120 מערכות, דבר שידרוש ממנה השקעה של כ-20 מיליון דולר בעצמה. לשם השוואה, חברת ההשקיה השנייה בגודלה בתחום מחזיקה ב-20% מהשוק העולמי ורק עשרת אלפים מערכות השקיה מחוברות.

"מגדלים המשתמשים ב-Pivot יכולים להשתמש בהם לעיתים תכופות ככל שנדרש הודות לנוכחותם הקבועה בשדותיהם. כעת, נוכל למנף את הנוכחות הקבועה הזו של ה-Pivot בשטח הגידול לאסוף מידע שהמגדל לא יכול לזהות בדרך אחרת - ולספק למגדלים מידע קריטי אשר יאפשר חקלאות מדייקת וכך יחסוך זמן, יפחית את העלויות ויגדיל את התנובה" אמר סטפן קניאבסקי, מנכ"ל ונשיא Valmont. 

עוד כתבות

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד