מחזורי המסחר הולכים ומתכווצים, מה יציל את הבורסה בתל-אביב מהדכאון של ימי ראשון?

מחזורי המסחר בימי ראשון בבורסה בתל-אביב מתכווצים • למרות חודש ינואר המוצלח, גם בסיכומו נרשמה ירידה משמעותית במחזורי המסחר • סוחר: "לאף אחד אין רצון גדול לעבוד בימי ראשון; אין עם מי לסחור" • "את השנה הנוכחית התחלנו פחות טוב, כחלק ממגמה ארוכה יותר"

איתי בן זאב / צילום: תמר מצפי
איתי בן זאב / צילום: תמר מצפי

מחזורי המסחר הנמוכים בימי ראשון בבורסה בת"א הם תופעה מוכרת, שעליה דובר לא מעט בשנים האחרונות. זהו יום מסחר שבו שובתות בורסות העולם ורבים קוראים זה זמן לביטולו של יום מסחר זה בתל-אביב. כך, מחזור מסחר זעום של כ-460 מיליון שקל בלבד - כשליש מהיקף המסחר היומי הממוצע - שנרשם שלשום בבורסה בת"א, כבר לא נתפס כעניין חריג או יוצא דופן.

יתרה מכך, נתוני המסחר בבורסה מתחילת שנת 2019 מעידים על ירידת מדרגה נוספת בפעילות המשקיעים המקומיים בימי ראשון, עם שחיקה של קרוב ל-20% במחזורי המסחר ביחס לחודשיים הראשונים של השנה שעברה, לממוצע של כ-530 מיליון שקל בלבד.

אמנם כל הסוחרים הגדולים בשוק עובדים בימי ראשון, כביתר ימי השבוע, אולם על רקע הנזילות הנמוכה בשוק בימי ראשון הנטייה של הלקוחות הגדולים שלהם היא לבצע פחות פעולות בימים אלה, מה שמשפיע על שחקנים נוספים שנותרים עם פחות עמיתים לסחור עימם, וכך "נשמר" הקושי להגדיל את מחזורי המסחר.

מחזורי המסחר בבורסה
 מחזורי המסחר בבורסה

הפסקות צהריים ממושכות וזמן פנוי 

בהתאם, בלא מעט חדרי מסחר יודעים לספר על הפסקות צהריים ממושכות, שלא מתאפשרות בימי המסחר האחרים, שפע של זמן פנוי ויציאה מוקדמת הביתה של חלק מהעובדים, וכן על מוטיבציה נמוכה יחסית להגיע לעבודה בימים אלה, בשל הפעילות הדלה.

לפי פעילים בשוק, חוסר הוודאות הגלום בפעילות בשוק בימי ראשון לגבי הצפוי להתרחש עם פתיחת שבוע המסחר בבורסות חו"ל בימי שני, מקשה על מציאת פתרונות לשינוי כיוון והגדלה משמעותית של מחזורי המסחר בימי ראשון, ולכן יש היגיון רב בצמצום שעות הפעילות ביום זה, או אף בביטול יום המסחר לחלוטין.

בהנהלת הבורסה בת"א מודעים היטב לפעילות הדלה בימי ראשון, ובשל כך באחרונה החליטו שם על קיצור יום המסחר הנ"ל בשעתיים, כך שיסתיים בשעה שתיים וחצי, וזאת אחרי שב-2013 קוצרה בו שעת פעילות אחת, וסיומו כיום הוא ב-16:30, במקום ב-17:30 עד אז. המהלך הנוכחי לקיצור יום המסחר ממתין כעת לאישור רשות ניירות ערך.

פעילים בחדרי המסחר מספרים כי "כולנו רוצים שהמהלך הזה יצא לפועל, כי לאף אחד אין רצון גדול לעבוד בימי ראשון. אמנם הלקוחות שלנו נמצאים בעבודה כרגיל, אבל סוחרים פחות כי אין להם עם מי, וכדי לייצר פעילות אצל לקוח ביום ראשון צריך להניע אותו במיוחד לכך, באופן שיותר קשה לבצע מביום אחר". עוד ציינו באחד מחדרי המסחר, כי "ימי ראשון מתאפיינים בשנים האחרונות במחזור מסחר יומי של כחצי מיליארד שקל, ובעצם הפכו למיותרים".

ירידה לא רק בימי ראשון 

אולם, כאמור, מלבד המסחר המצומק בימי ראשון, נראה כי באופן כללי הפעילים בבורסה המקומית "הורידו הילוך" מהיקפי הפעילות שלהם מתחילת השנה - לפחות על פי נתוני המסחר בחודשיים הראשונים של השנה. מגמה זו באה לידי ביטוי בצניחה של יותר מ-30% במחזור המסחר הממוצע היומי לחודש ינואר, ביחס לינואר 2018, לרמה של 1.1 מיליארד שקל, לעומת ממוצע יומי של כ-1.7 מיליארד שקל בינואר 2018. 

ינואר דווקא נחשב בדרך כלל כחודש המתאפיין בפעילות אינטנסיבית יחסית, בשל התאמות ושינויי החזקות שמבצעים לא מעט משקיעים וגופים עם פתיחתה של שנה חדשה. ואולם, נראה כי השנה "דצמבר המר" של 2018 בשווקים, שהתאפיין בירידות שערים חדות, הוביל לצמצום ניכר בפעילות עם תחילתה של 2019. אגב, על רקע המסחר הדל, נרשמו בשוק המניות עליות נאות שהסתכמו בינואר-פברואר בכ-8%, בהתאם למגמה החיוביות בבורסות העולם.

פעיל בחדר מסחר סיפר כי "עם פתיחת השנה משקיעים רבים נותרו עוד עם חששות גדולים לגבי כיוון השווקים לאחר הצניחה של דצמבר, והשוק קצת 'ברח' להם למעלה במהירות גבוהה יחסית, כך שכיום יש לא מעט משקיעים שממתינים למימוש שיגיע לשווקים כדי לחזור לקנות".

מלבד זאת, אותו פעיל לא רואה באופק אפשרות לשינוי במחזורי המסחר הנמוכים יחסית המאפיינים את המסחר בבורסה כבר זמן רב, עם ממוצע יומי שנתי של כ-1.4 מיליארד שקל בכל אחת מהשנים 2017-2018, ושל פחות מ-1.3 מיליארד שקל ב-2016.

לדבריו, "אמנם התחלנו את השנה הנוכחית פחות טוב מבחינת מחזורי המסחר, כפי שעולה מנתוני ינואר, אבל עניין זה הוא חלק ממגמה נרחבת יותר בשנים האחרונות, של שוק 'יבש'. את הקושי להגדיל את מחזורי המסחר ניתן לייחס ללא מעט סיבות, בהן הנפקות מועטות, החזקות גבוהות של בעלי שליטה, תיקים מוסדיים בהיקפים לא פרופורציונליים למחזורי המסחר הממוצעים, מיסוי עודף, והסטת חלק גדול מפעילות המוסדיים לשוקי חו"ל. לכן, אנחנו אצלנו לא רואים סיבה לכך שהמגמה תשתנה".

עוד לפני היוזמה הנוכחית של הבורסה לצמצום שעות המסחר בימי ראשון, היא ניסתה לקדם לפני יותר משנתיים מהלך לשינוי ימי המסחר בה, כך שהם יתנהלו במקביל לבורסות העולם, בין הימים שני לשישי (כולל), אולם מהלך זה לא צלח, בין היתר בשל התנגדות הבנקים שחששו משינוי הסכמי העסקה של עובדיהם.

גם אם מהלך שכזה יקרום בעתיד עור וגידים, בחדרי המסחר לא סבורים כי מסחר בימי שישי יתאפיין במחזורים גדולים יותר מאלה הנרשמים כיום בימי ראשון, בשל העובדה כי מרבית האנשים לא נמצאים בעבודה בימים אלה, וגם בשל מגבלת שעות עבודה לקראת כניסת שבת.