גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מי-טו סיים את עבודתו. אנחנו לא רוצים לקרבן נשים, אלא להעצים אותן"

מיכל אקרמן כבר הייתה מורשת חתימה בבנק לאומי כשהיא החליטה לרדוף אחרי החלום שלה, גם במחיר של צניחה במעמדה הכלכלי ● היא כתבה מחזה, וכעת גם סרט חדש, את "סדקים", ובהם היא מציגה זווית אחרת לגמרי על הטרדות מיניות

מיכל אקרמן / צילום: כפיר זיו
מיכל אקרמן / צילום: כפיר זיו

מיכל אקרמן עברה הטרדה מינית, אבל לא תשמעו ממנה מילה עליה, כי היא חושבת שקמפיין MeToo# מיצה את עצמו מזמן. זאת הסיבה שכשכתבה את התסריט של "סדקים", שעוסק בהטרדות מיניות ועולה על האקרנים השבוע, בכיכובם של שמואל וילוז’ני וצופית גרנט - אקרמן נמנעה במכוון מלשים את הזרקור על קורבן ההטרדה, והתמקדה במטריד ובסערה הנפשית שבה הוא נמצא, באשתו שנקלעת לסיטואציה בלתי אפשרית ובמערכת היחסים שלהם שחוטפת מכה אנושה ומשנה פאזה. לשיטתה, סרטים על "סיפורה של מוטרדת" - שמישהו אחר יעשה.

העלילה מתחילה - כמו ברבים מהתלונות על הטרדה מינית ששמענו בשנתיים האחרונות - בפצצה עם נשורת רדיואקטיבית רגשית. ביום שבו אמור איש אקדמיה ומדען בכיר לקבל פרס יוקרתי על עבודתו, הוא נקרא לחקירה במשטרה בעקבות תלונה שהגישה נגדו דוקטורנטית שעבדה תחתיו ומאשימה אותו בכפייה מינית. הוא מתעמת איתה, מכחיש בהתחלה, וכשמוצגות בפניו ראיות חותכות למעשיו, ואחרי התייעצות עם עו"ד, הוא מודה שניהל איתה קשר רומנטי. מרגע זה עולמו מתפורר והוא נכנס לחשבון נפש נוקב מול אשתו שמתלווה אליו ותומכת בו.

"הסרט שלי הוא לא על מוטרדת מינית", אומרת אקרמן בנחרצות, כשאני מנסה לדובב אותה לחלוק את הסיפור האישי שלה והיא מתעקשת לא להיכנס אליו, ומסבירה שלא מדובר בבושה, אלא בהחלטה מושכלת. "MeToo# סיים את עבודתו ולכן אין ערך לסיפור שלי. הקמפיין הזה קם כדי להראות שיש הרבה הטרדות מיניות ומכאן כל סיפור של הטרדה מקטין את האישה למקום של קורבן וזה נזק. אנחנו לא רוצים לקרבן נשים, אלא להעצים אותן. אני באה למנוע את התופעה.

"הפמיניסטיות טוענות שהטרדות מיניות נובעות משליטה של גברים בנשים, ואני טוענת שהן נובעות מבעיה במסרים ובבקשות. צד אחד מעביר מסר שהצד השני לא מבין וכשאין בירור ביניהם בהתחלה, יש קצר. אני מטילה את האחריות על שני הצדדים, להוציא קטינים ומקרי תקיפה מינית חמורים".

כשאישה מוטרדת מינית על-ידי המנהל שלה, היא במידה מסוימת כמו קטין חסר ישע, בעיקר כשמדובר בנשים שזקוקות לפרנסה ופוחדות לאבד אותה. אין לך חמלה עליהן?

"להשוות אישה לקטין, זה מקטין ומבזה. יש כאן שתי אפשרויות: אישה שתגיד, בחוקים האלה ובסביבת העבודה הזאת אני לא מוכנה להיות יותר והיא תתלונן, תתפטר ותמצא עבודה אחרת - ומוצאים עבודה אחרת, כי גם אני ניקיתי בתים כשהייתי צריכה להתפרנס. ויש מישהי שתגיד, אני יכולה להיות אדריכלית ורק במשרד הזה מכל המשרדים בעולם ואין לי ברירה אלא להיענות לבוס ומקסימום אתבע אותו. באת למקום עבודה ולא טוב לך? תנקי בתים, תעבדי בבייביסיטר, תבחרי. זה המסר".

מתוך "סדקים" / צילום: תומר אסייג באדיבות סרטי יונייטד

"תמיד כתבתי לעצמי"

אקרמן יודעת דבר או שניים על לעשות בחירות בחיים, כמי שהתחילה את חייה כבנקאית והפכה לתסריטאית ויזמית תרבות. היא הייתה ילדה דיסלקטית שגדלה בתל אביב, לא הבינה על מה מדברים בכיתה, וסבלה מציונים אומללים ומחוסר ביטחון ביכולת שלה ללמוד. אחרי השחרור מהצבא חרקה שיניים, השלימה בגרויות בהצלחה ונרשמה ללימודי מנהל עסקים, כי לא היה לה מושג מה היא רוצה מעצמה, סיימה את התואר בהצטיינות ונבחרה למסלול הכשרה לניהול בבנק לאומי. "העבודה בבנק לא עניינה אותי בכלל. בעצם, אף אחד שם לא אהב את העבודה, ובכל זאת התקדמתי מהר מאוד עד לתפקיד ניהול עם הרשאת חתימה", היא מספרת. "הייתי שם חמש שנים. עכשיו תשאלי, אם לא נהנית למה נשארת? כי אהבתי להתבונן באחרים, להשקיף עליהם מהצד.

"כשנולד הילד השני הודעתי שאני עוזבת. הרגשתי לא שייכת, שאין לי חופש יצירה שהייתי זקוקה לו. נרשמתי לכל מיני קורסים כדי למצוא כיוון - גישור, פנג שווי, לימודי משחק, וכדי להתפרנס עשיתי כל מיני יזמויות, ניקיתי בתים של קבלנים לפני מסירה לדיירים, קניתי סחורה מהשוק ומכרתי אותה, פתחתי בייביסיטר לילדים חולים מהרגע להרגע לאימהות עובדות שלא יכולות להיעדר מהעבודה".

ואז גם התחלת לכתוב.

"תמיד כתבתי לעצמי, אבל הייתי כל-כך חסרת ביטחון, אז אחד הקורסים שלקחתי היה כתיבה דרמטית אצל גורן אגמון ואבישי מילשטיין. קראתי לבד מחזות, ניתחתי אותם, בדקתי את הציר הדרמטי, את הפעולות, ואז הגשתי מחזה לפסטיבל ‘פותחים מסך’ והתקבלתי. במכתב התשובה שלהם היה כתוב, את דיסלקטית, נכון? אבל החומר טוב מאוד".

המחזה היה הגרעין של "סדקים" והבסיס לפעילות האמנותית-עסקית שאת מנהלת.

"זה היה מחזה בשם ‘גבול’ על אישה שבעלה הואשם בהטרדה מינית. הוא הוצג בפסטיבל, ולבית ליסין הייתה שנה להשתמש בו, וזה לא קרה. אני מאוד האמנתי בחומר ואז חשבתי, במקום לנסות לשכנע אותם, למה לא אעלה אותו לבד? זה היה בתקופת ביל קלינטון ומוניקה לוינסקי. כולם הסתכלו על ביל ואני חשבתי על הילארי - מה אם אני הייתי במקומה, מה הייתי עושה, איפה זה שם אותם כאישה, כשהגבר שבחרת להיות איתו וילדת איתו ילדים, אומר לך שלא עשה דבר ואת אף פעם לא תדעי אם וכמה הוא שיקר לך. וכאן עולה השאלה הכי משמעותית: האם האהבה לבן הזוג או לילד תלויה בדבר? כאן התחלתי חקירה עצמית. מבחינתי, זה לא היה מחזה על הטרדה מינית, אלא על גבולות האהבה, הסבלנות, על התמסרות.

"ההטרדה הייתה מבחינתי זריקת פצצה לעבר הזוג, שיכולה הייתה להיות באותה המידה דריסה ובריחה, אבל זה ריתק אותי. היה שאמרו לי שהילארי מבליגה כי היא בונה את עצמה לקראת נשיאות ארה"ב. השיפוטיות שלה בקלות כזאת, הטריפה אותי. אחר כך היו גילה קצב, אשתו של בוכריס, וכמה אהבתי את מה שאמרה אשתו של ניסו שחם כשביקרו אותה על זה שהיא נשארת איתו, ‘מה זה עניינכם הזוגיות שלי ושל בעלי’. והיא כל-כך צודקת".

היה לך ביד מחזה שהאמנת בו. מה עושים הלאה, כשאין לך ניסיון בימתי והפקתי בכלל?

"כאן בא לעזרתי מנהל העסקים שלמדתי והניסיון שצברתי ביזמות. הבנתי שאני לא רוצה להיות האמן המיוסר עם הג’וינט ביד. היום אני מטיפה נגד ההתייסרות הזאת, כי אמן יוצר חייב לגייס את כולו כדי לקדם ולמכור את היצירה שלו ולהתפרנס ממנה. ברוב תמימותי חשבתי בהתחלה, מה הבעיה להפיק. ניקח תפאורות, במאי, מוזיקה, ומכמה אלפים שחשבתי שזה יעלה, זה הסתכם ב-50 אלף שקל שהיה המון כסף בשבילי. ואז הייתי צריכה למכור את המוצר".

איך עושים את זה?

"סימנתי קהל יעד. זיהיתי שיש צורך בארגונים בהדרכות למניעת הטרדות מיניות על-פי חוק. צירפתי לצוות ההצגה עורכי דין, התחלתי לשווק אותה וזה עבד. בשלב מסוים כבר העסקתי שתי עובדות ואני התפניתי לפרויקט הבא. סך הכול, בעסק שלי ‘גבול’ שמוכר את האמנות שלי יש שבעה מוצרים, הצגות, סרטונים, סימולציות בנושאי הטרדה מינית, מגדר, אלימות כלכלית ואלימות נגד נשים.

"בעקבות משפט שאני מנהלת נגד אורי פסטר ואביב קורן בגין הפרת זכויות יוצרים במחזמר שכתבתי וזכה במקום הראשון בתחרות מחזות זמר, 'גולדי חזיות'. אני כתבתי מחזה על יוצר שנלחם על האמת שלו ועל שמו, למרות שהוא משלם מחיר כבד - כלכלי ונפשי. אני מניחה שהוא יהיה על הבמות כבר בשנה הבאה. תשאלי למה על המחזמר אני תובעת ואת המטריד שלי לא? כי עם המחזמר לא הייתה לי יכולת בחירה. שמי פשוט הוסר ממנו".

אביב קורן מסר בתגובה: "נושא התביעה נדון בבית המשפט". אורי פסטר מסר בתגובה: "התביעה של אקרמן היא נגד כותב המחזה, אביב קורן. כשהוא הגיע איתו לחג המחזמר הוא הציג את עצמו ככותב הבלעדי ואני האמנתי לו ועמדתי מאחוריו לאורך כל הדרך. אני מתפלא שהיא ממשיכה בהליך, כי למחזמר אין כבר סיכוי לעלות על הבמות. הוא איבד את המומנטום. אני מבין שהיא תובעת חלק בזכויות ואין לי בעיה עם זה, כי אין לי חלק בהם. היא משתמשת בי, כי מבין הנתבעים אני הכי מוכר. מכל הלב, אני מאחל לה בהצלחה".

בואי נחזור ל"סדקים". הגישה יוצאת הדופן שלך להטרדות מיניות הרתיעה משקיעים?

"מבחינת הקרנות, מדובר בתפוח אדמה לוהט, לא רצו להתעסק עם זה ואני חושבת שהחובה שלנו כיוצרים היא להזיז את הקהל מאזור הנוחות שלו. אריק לובצקי, הבמאי, עבד מולם ובסוף גייסנו שני מפיקים פרטיים".

את לוקחת על עצמך אחריות שהמסר של הסרט ירתיע מוטרדות להתלונן, בגלל המסר שהמתלוננת ממילא לא תנצח את המטריד.

"אני לא התלוננתי ואני לא מספרת את סיפור ההטרדה שלי ואני לא מוכנה לקבל נשים שדוחקות מוטרדות לספר. זאת חוצפה בעיניי. שמעתי את האישה שהתלוננה על בני גנץ (שהגיב בתביעת דיבה נגדה) בשידור ברדיו, היא נחנקה מבכי. מי חושף סיפור כזה ברדיו? אני מעדיפה לטפל בעצמי, לעבור את התהליכים עם עצמי, כי השאלה מה זה מקדם. לדעתי, זה לא מקדם נשים, אלא פוגע בהן. תשאירו את המקום לסיפורים הקשים באמת".

מה הצעד הבא שלך מבחינה עסקית?

"יש לי כמה הצעות לשותפויות, למכירת העסק, מיזמים משותפים, ואני בוחנת את המשך הדרך שלי. אני גם מלמדת יוצרים איך להתפרנס מהיצירה שלהם. הגיעה אליי אדריכלית שרצתה להרצות ובניתי איתה את ההרצאה, אחרי פילוח קהל היעד, הכנת פלאייר וסרטון מכירה, ואני מתמחרת את השירות שלי פר שעה. עבדתי בין היתר עם שולה זקן ועמוס רולידר על ההרצאות שלהם".

מיכל אקרמן | אישי: 50, נשואה + 4, מתגוררת בקדימה | אקטואלי: הערב עולה לאקרנים הסרט "סדקים" שכתבה אקרמן וביים אריק לובצקי. בסרט משחקים שמואל וילוז'ני, צופית גרנט, ליאת אקטע ושלומי קוריאט

עוד כתבות

המבנה לשימור ברחוב רוטשילד-55/ צילום: איל יצהר

הגיע הזמן לחשוב לא רק על מתחמים לפיתוח אלא גם על מתחמים לשימור

צפיפות המגורים הממוצעת בברצלונה גבוהה פי ארבעה מהצפיפות הממוצעת בירושלים ובת"א, אבל מי אמר שמרכזי הערים רחובות והוד השרון חייבים להתנהג כמו ברצלונה?

סניף של סופר פארם / צילום: יח"צ

סופר-פארם מתחילה למכור מזון טרי: כל הפרטים על תת-הרשת החדשה שתיפרד מבתי המרקחת

רשת הפארם מתרחבת לתחום המזון באמצעות תת-הרשת החדשה "Daily" • החנויות הראשונות ייפתחו ברבעון השני של 2020 במתחם הבורסה בר"ג ובעזריאלי שרונה • החנויות יהיו קטנות מהסניפים המסורתיים ויורכבו ממחלקת מזון מוכן טרי, מוצרי טואלטיקה ובית מרקחת

המחיר היקר שמשלמים על הקלות בהיתרי בנייה / צילום: shutterstock, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

המחיר היקר שמשלמים על הקלות בהיתרי בנייה

בעלי זכויות מעדיפים פעמים רבות להיענות לדרישות של מחלקות הנדסה בעיריות ומבקשים הקלות על סעיפים שלאו דווקא מוגדרים כך בחוק, כדי לחסוך בזמן ובביורוקרטיה ● הדיירים עשויים לשלם על כך כאשר יידרשו לשלם בהמשך היטל השבחה

הכנסות והוצאות / צילום: Shutterstock

הלמ"ס: לפחות 42% ממשקי הבית היו במצב של אוברדראפט; שליש נושאים הלוואות שלא קשורות למשכנתא

26% מאלה שהיו באוברדראפט קיבלו לפחות פנייה אחת מהבנק בשל חריגה מהמסגרת ● כמעט 2 מיליון משקי בית מחזיקים בחסכונות מסוגים שונים; ל-87% מהחמישון העליון יש קרן פנסיה - פי 2.6 מאלה שבתחתית ● ומה גובה ההלוואה הממוצעת למשק בית?

קניות באמזון  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

המסחר באמזון מגיע לבורסה בת"א בדלת האחורית: צירון רוכשת פעילות שמספקת שירותים לסוחרים

צירון חתמה על הסכם מיזוג והחלפת מניות לרכישת חברה המאגדת פעילות של שירותים לסוחרים בפלטפורמה של אמזון ● תעמיד לחברה המתמזגת הלוואה של 1.2 מיליון שקל

מה אפשר לקנות במיליון שקל / צילומים: איל יצהר, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

איזו דירה תוכלו לקנות במיליון שקל במרכז הארץ?

דירת חדר וחצי בבת ים, דירת 2 חדרים בחולון, דירת 3 חדרים ברמלה או בבני ברק

קאר2גו ואוטותל / צילום: יח"צ

חניה לאוטותל יש, רווחים אין: מה גורם לעלייה הניכרת בהפסדי מיזם הרכב השיתופי Car2Go?

בתוך פחות משנתיים מצטברים ההפסדים התפעוליים של קאר2גו, המוחזקת בשליטת חברת שגריר, לכ-20 מיליון שקל ● ההפסדים נובעים, בין השאר, מירידה ברווחיות הפעלתו של מערך הרכב השיתופי אוטותל בת"א ומעלייה בהוצאות המיוחסות להרחבת הפעילות לערים חדשות

סידני אוסטרליה  / צילום: shutterstock אס.איי.פי קריאייטיב

שתי חברות ישראליות שנסחרות באוסטרליה גייסו כמה מיליוני שקלים בהנפקות פרטיות

החברות הן אפסווילאג', שמפתחת תוכנה לעסקים קטנים, והרמד, שמפתחת מוניטור לשימוש בהריון

נשיאת לשכת רוה"ח איריס שטרק / צילום: שלומי יוסף

שטרק נגד הבנקים: הורתה לרואי החשבון להפסיק לתת אישורים על לקוחותיהם

אחרי שנלחמה בהוראות רשות שוק ההון לרואי החשבון, מפנה כעת נשיאת הלשכה את הזרקור לבנקים, שלטענתה מנסים לגלגל על רואי החשבון את האחריות שהוטלה עליהם במאבק בהון השחור ● "הדרישה שנדע לגבי כל כסף בעולם אם הוא דווח, ידווח, האם הושג כדין ועוד - לא נורמלית"

אדם נוימן / צילום: שאטרסטוק

אדם נוימן שוקל למכור את הפנטהאוז שלו במנהטן

לפי דיווח של "בלומברג", נוימן שכר משרד תיווך כדי למצוא קונה לפנטהאוז באזור פארק גראמרסי ● מדובר בשתי יחידות דיור, שנרכשו בכ-28 מיליון דולר ב-2017 ואוחדו לדירה אחת

בורסת ניו יורק, בעת הנפקת אובר/ צילום: רויטרס Brendan Mcdermid

הסטארט-אפ של המשקיעים בסטארט-אפים

משך הזמן עד להנפקת חברות טכנולוגיה התארך משמעותית ● המייסדים והעובדים מתוסכלים מאי היכולת לממש מניות חסומות או אופציות, וציבור המשקיעים רואה תשואה גבוהה בחברות בהן הוא לא יכול להשקיע ● הנה פתרון חדשני

גאיה / צילום: תמונה פרטית

רשת הקוסמטיקה גאיה קוסמטיקס סוגרת את החנויות ותישאר באונליין בלבד

הרשת שמנתה עשרה סניפים סגרה לאחרונה שישה מתוכם וצפויה לסגור גם את הארבעה שנותרו לה • נועה תשבי, שהחזיקה במניות הרשת עד לאחרונה, נפרדה ממנה

אבי כץ / צילום: יונתן בלום

רשות ני"ע הטילה קנס מינהלי של 300 אלף שקל על קרן הגשמה

הרשות קבעה כי הקרן הציעה לציבור "ניירות ערך בשותפויות הקבוצה ללא תשקיף, בניגוד לחוק ניירות ערך וכן בניגוד לפטורים שנקבעו בחוק לחובת פרסום תשקיף"

יובל שטייניץ / צילום: שלומי יוסף

שטייניץ: "עידן הפחם בישראל יסתיים בשנת 2025"

שר האנרגיה נאם בוועידת האקלים במדריד והכריז כי בסוף שנת 2019 תתבצע ההפחתה בשימוש בפחם עד כדי 50%, ויסתיים השימוש בפחם בתחנות הכוח עד שנת 2025 ● אדם טבע ודין: "ישראל נכשלת ביישום הסכם פריז. אנחנו עדיין לא מפנימים שהעולם השתנה, הכלכלה השתנתה ואנחנו נשארים הרחק מאחור"

שוחד / איור: יזהר כהן

הותר לפרסום: חשודים בפרשת שחיתות בגוף ביטחוני יועמדו לדין

זאת בכפוף לשימוע ● עפ"י החשד, עובדי ציבור בגוף ביטחוני לקחו שוחד מחברות העוסקות במכירת ציוד לגופי ביטחון, בתמורה לכך שיקדמו עסקאות מכר בין גוף הביטחון וגופי ביטחון נוספים לבין החברות המשחדות

לוגו: האח הגדול

הוט שידרו פורנו בערוץ "האח הגדול" - במה יפוצו הצופים?

הפיצוי - במסגרת פשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד הוט, בעקבות מחדל שבו באמצע שידורי ערוץ "האח הגדול" שודר בטעות סרט פורנו, ועברו מספר דקות עד שהתקלה תוקנה

אחד מהפריטים לחג המולד שהתגלו באתר הקניות של וולמארט / צילום: צילום מסך

זה לא שלג: למה וולמארט מיהרה להתנצל ולהסיר מהאתר סוודר חדש

חברת וולמארט הסירה מהאתר הקנדי שלה סוודרים של חג המולד שעליהם אריגה של סנטה קלאוס יושב מול שולחן ועליו שלוש שורות של מה שנראה כמו קוקאין ומתחת הכיתוב "LET IT SNOW" ● לאחר שהדבר פורסם, הוציאה וולמארט התנצלות

המפקחת על הבנקים, חדוה בר והממונה על רשות התחרות, מיכל הלפרין / צילום: כדיה לוי, יוסי זמיר, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

"בעיות ממשיות": פסק הדין על מיזוג אגוד חשף תמונה מטרידה של מפת התחרות בבנקים

עיון בפסק הדין של ביה"ד לתחרות שאישר את מיזוג מזרחי טפחות ובנק אגוד מלמד כי השופט קיבל חלק מהטענות של רשות התחרות לגבי בעיות מהותיות בתחרות בתחום וקבע כי יש להן בסיס ● רשות התחרות לא תערער ותאפשר את המיזוג

נפגעי הקורקינטים והאופניים החשמליים - 10 בדצמבר 2019

אתמול באיכילוב: 9 נפגעי תאונות קורקינט ואופניים חשמליים

מדי יום "גלובס" ובית החולים איכילוב מדווחים על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

מטוסים של איזי ג‘ט ווויז אייר./ צילום:Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

עמלת איות: מדוע חברות התעופה מקשות על שינוי השם בכרטיסי טיסה, ומה אפשר לעשות?

מי שיופיע בשדה התעופה עם כרטיס טיסה שהשם הרשום עליו אינו תואם במדויק לזה המופיע בדרכון - מסתכן בכך שלא יעלו אותו לטיסה ● חברות התעופה לא ממהרות להסכים לשנות, גם לא תמורת תשלום ● הסיבה: חוקים מיושנים וחשש מספסרות