גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי שאלוביץ מכר ב-2 מיליארד שקל: בזק מאפסת את השווי של yes

חברת בזק מפרסמת דיווח מעודכן על המחיקות הצפויות בחברת הלוויין yes, במקרה שרשות ני"ע לא תאשר להפוך את החברות-הבנות פלאפון, בזק בינלאומי ו-yes ליחידת מזומנים אחת ● במקרה שלא יתקבל אישור כזה, יימחקו כ-1.5 מיליארד שקל משווי yes ● כבר עתה כוללים דוחות החברה-הבת די.בי.אס הפחתה של 1.1 מיליארד שקל בשווי נכסיה

בדיוק לפני 4 שנים, בחודש מארס 2015, אושרה עסקת בזק-yes: קבוצת התקשורת בזק, שהחזיקה עד אז ב-49.8% מהון המניות של חברת שירותי הטלוויזיה, רכשה מידי חברת יורוקום את יתרת המניות ושווי yes באותה עסקה נקבע על 2.1 מיליארד שקל. בשתי החברות, בעל השליטה היה שאול אלוביץ’; לימים, עסקה זו התגלגלה לפתחה של רשות ניירות ערך, שחקרה אותה, והיוותה את הבסיס לפתיחת החקירה בתיק 4000, שבו צפוי ראש הממשלה בנימין נתניהו לעמוד לדין על בכפוף לשימוע, על קבלת שוחד, ואילו אלוביץ’ ורעייתו איריס צפויים לעמוד לדין על מתן שוחד.

ארבע שנים אחרי אותה עסקה, שוויה של yes כמעט התאפס. בזק, בניהול שלמה רודב, שהודיעה לפני חודשיים על אפשרות לירידה "מהותית מאוד" בשווי החברות הבנות - בדגש על yes - מעדכנת היום על היקף הירידה הצפויה. דוחות בזק לשנת 2018 יתפרסמו בשבוע הבא, ובהם תירשם הפחתה בשווי נכסיה של החברה הבת yes (בשמה המלא "די.בי.אס שירותי לוויין") בסך של כ-1.1 מיליארד שקל, וזאת בהתאם להערכת שווי שהתקבלה בחברה. למעשה, ההפחתה תהיה גבוהה אף יותר והמחיקה הכוללת במאזן החברה תגיע לכ-1.5 מיליארד שקל מערכה הפנקסני של yes, משום שהיא תכלול גם מחיקת עודפי עלות נוספים בגובה כ-390 מיליון שקל. בהתאם לכך, יקטן גם הרווח הנקי של בזק וההון העצמי שלה.

בזק כבר פרסמה אזהרת רווח לשנת 2018 כשעדכנה לפני כחודש שהרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות שלה יהיה נמוך ב-15% מהתחזית, "בעיקר כתוצאה מאירועים בעלי אופן חד-פעמי ולא כתוצאה מירידה בפעילות השוטפת". התחזית המקורית הייתה לרווח נקי שנתי של 1 מיליארד שקל, ובזק כבר עדכנה קודם לכן שהוא יתכווץ בכ-464 מיליון שקל בשל תוכנית לפרישה מוקדמת של עובדים. מרווח זה יש להפחית 15% וכעת נראה שירידת השווי הצפויה ב-yes תאפס את רווחי בזק לשנת 2018. המשמעות היא פגיעה בחלוקת הדיבידנד, המבוסס על רווחי החברה. מניית בזק  נסחרה היום בירידה של 1.5% בשעות הצהריים, והחברות שבמעלה הפירמידה - ביקום (בי קומיונקיישנס ), בעלת השליטה בבזק, ואינטרנט זהב  ששולטת בביקום - נפלו ב-9% וב-2%, בהתאמה. אינטרנט זהב נמצאת היום בפועל בידי בעלי האג"ח שלה.

האם רשות ני"ע תציל את בזק?

ירידת השווי של yes, בניהול רן גוראון, לא מגיעה בהפתעה עצומה, על רקע התחרות העזה בשוק הטלוויזיה המקומי ומשום שממילא שוויה בספרי בזק הופחת בהדרגה לאורך השנים האחרונות. כך למשל במהלך 2017 נחתך שוויה של yes מ-2.55 מיליארד שקל בתחילת השנה, ל-1.35 מיליארד שקל בסופה. ירידת השווי הובילה אז גם לירידת ערך מוניטין, שהשפיעה על רווחי בזק בדוחות 2017.

למעשה, בזק עוד יכולה "להינצל" מהצורך לבצע מחיקה כואבת בעקבות הירידה בשוויה של yes. כפי שהחברה הודיעה בעבר, היא ביקשה להתייחס מבחינה חשבונאית לפעילויות בזק, yes ובזק בינלאומי כיחידה מניבת מזומנים אחת, במקום שלוש. לצורך זה היא פנתה לרשות ניירות ערך בבקשה להנחיה בנושא, ולדברי בזק, הטיפול "מצוי בשלבים מתקדמים". קשה לנחש מה תהיה תשובת הרשות לניירות ערך והאם היא תציל את בזק ממחיקה ב-yes שתאפס את שוויה. כפי שנחשף אתמול ב"גלובס", המשקיעים בבזק כוססים ציפורניים. אם תתקבל הבקשה של בזק להכיר בחברות בנות בזק בינלאומי ו-yes כיחידה מניבת מזומנים אחת המשמעות היא שלא תהיה מחיקה או מחיקה שולית בלבד.

כעסק עצמאי yes לא שווה כלום

העבודה שעשתה חברת הייעוץ הכלכלי פרומתאוס (שביצעה את הערכת השווי), אומרת במילים פשוטות ששוויה של yes הוא אפס, בגלל ההרעה בפעילות. כעסק שעומד בפני עצמו, שווי זה התרסק בהתאם לביצועים שירדו עקב התחרות. אם מסתכלים על החברה כחלק מקבוצת בזק כמכלול לא נדרשת מחיקה. השאלה האם אפשר להסתכל על yes כחלק מקבוצה שמספקת פתרונות תקשורת, בדיוק כמו בהוט למשל. על הוט לא מסתכלים בנפרד בטלוויזיה או באינטרנט אלא כיחידה אחת וזה מה שמקווים בבזק להציג.

אם פרומתאוס העריכה ש-yes שווה למעשה אפס, זה אומר במילים אחרות שהשווי שלה נגזר מהיכולת שלה להרוויח ולייצר תזרים שכבר לא קיים. אם הנכס לא מייצר כסף אז אין לו שווי. כביזנס עצמאי זה לא רווחי, אומרים אנליסטים בשוק.

השאלה האם תהיה מחיקה או לא כמובן קשורה לשאלת ביטול ההפרדה המבנית הנוהגת בקבוצה. בעסקת בזק yes ניסו ליצור מצג שווא שביטול ההפרדה קורם עור וגידים ומתממש, ועל בסיס זה מתקיימת סינרגיה בין החברות שעליה שולמו מיליארדי שקלים. אבל הביטול לא התממש ואת היתר תוכלו לקרוא בפירוט בכתבי האישום שיוגשו בפרשה. במילים פשוטות זה אומר שאם היה ביטול הפרדה מבנית אז לא הייתה מחיקה בכלל, כי אז בזק ו-yes היו באמת יחידה אחת. מכיוון שאין ביטול הפרדה מבנית אז בעצם כעסק עצמאי yes לא שווה כלום.

יהיה מעניין לקרוא את ההסברים של פרומתאוס על ההנחות שהנחו אותם בעבודה. בעצם הם מעריכים ש-yes גם לא הולכת להרוויח בטווח הנראה לעין, וזה אומר הרבה על כל שוק הטלוויזיה ועל השחקנים האחרים בו.

פסגות: סימני שאלה בנוגע לרכישת yes לפי שווי קרוב ל-2.5 מיליארד שקל

מנהלת מחלקת המחקר בפסגות, אילנית שרף, מגדירה את האירוע בבזק כ"אירוע בינארי", וזאת לדבריה משום שעד שרשות ניירות ערך לא תתן את דעתה בנושא, לא נוכל לדעת האם מדובר במחיקה בהיקף של 1.5 מיליארד שקל - או במחיקה לא מהותית, שלדברי שרף היקפה יהיה 33 מיליון שקל. הרשות צריכה להחליט האם להכיר בפעילויות בזק, בזק בינלאומי ודי.בי.אס (yes) כיחידת מזומנים אחת. "נציין כי בכל מקרה לא מדובר באירוע תזרימי אבל האירוע מעלה הרבה מאוד סימני שאלה בנוגע לרכישת yes לפי שווי של קרוב ל-2.5 מיליארד שקל, אך בעיקר בנוגע ליחסים הפיננסים ולאיתנות הפיננסית של מאזן החברה, אם הרשות לא תכיר בחברות כיחידה תזרימית אחת. גם אם לא תבוצע מחיקה, מה זה אומר על סעיפי המאזן של בזק ובעיקר על סעיף המוניטין שלה?", מעלה שרף תהיות.

"עכשיו בואו ננסה להבין מה בזק מבקשת מהרשות ולמה שהרשות בכלל תאשר מהלך כזה", כותבת שרף. "בזק רכשה את חלקה של יורוקום ב-yes, כחברה עצמאית לכל דבר על כל המשתמע מכך. בזק והחברות הבנות פועלות כחברות נפרדות לכל דבר ועניין (מכורח ההפרדה המבנית) ועל כן לכל חברה מצבת מנויים נפרדת, פעילות ושירותים נפרדים. מצב זה היה כך בעבר והוא קיים בהווה ואין לדעת מה יהיה בעתיד, שכן הרגולטור לא נתן את הדעת בסוגיה זו ולא התחייב על שום שינוי מבני. לכן, בעת רכישת yes, החברה נרכשה ללא הבטחה לאיחוד הפעילות שלה עם החברות הבנות. לטענת בזק היקף מנויי הקווי, ה-ISP והטלוויזיה הרב-ערוצית המשותפים גבוה במיוחד ולכן יש להכיר בחברות כמקשה אחת. מצב זה היה קיים גם כשבזק החזיקה כ-50% ב-yes", היא מוסיפה.

להערכתה, "טענתה הבסיסית של בזק היא שהתזרים של yes בנפרד שונה דרמטית מהתזרים שלה כחלק מכלל הקבוצה ולכן הערך הנגזר של עבור בזק גבוה מערכה כחברה העומדת בפני עצמה. כלומר, שווי השלם גדול מסכום חלקיו. נכון מאוד והיה נכון גם בעבר. לכן לא ברור לנו העניין, הרי דבר לא השתנה מהבחינה המבנית אז או עכשיו".

שרף מזכירה עוד את נכס המס, שאינו קשור למחיקה הנוכחית - מדובר בנכס מס שרשום בספרי בזק בגין ההפסדים הצבורים של yes ומוערך בכ-1 מיליארד שקל. לדבריה, החברה יכולה להכיר בו כל עוד יש סבירות שגבוהה מ-50% למימושו בעתיד. עניין אחר הוא שינוי המבנה הפיננסי: "במידה והרשות לא תאשר בקשה זו, תתבצע מחיקה בסך של 1.5 מיליארד שקל שהם מרבית הונה העצמי של החברה שעמד בסוף הרבעון השלישי של 2018 על כ- 2.2 מיליארד שקל", היא כותבת. "מדובר במחיקה דרמטית שלא תאפשר לחברה לחלק דיבידנדים, או לכל הפחות להקטין את תשלומי הדיבידנד באופן מהותי". עוד היא כותבת כי מחיקה כזו עלולה לפגוע ביחסית הפיננסיים ולפגוע בדירוג החוב - כך שהוצאות המימון יעלו. "אנו מעריכים בכל מקרה כי החברה תאלץ לשנות את מדיניות הדיבידנד שלה עם פרסום הדוח הכספי של שנת 2018 (צפוי ב- 27.3.2019). נזכיר כי החברה עדכנה את מדיניות החלוקה ל-70% מהרווחים, לעומת 100% לפני כשנה", מציינת שרף.

עוד כתבות

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

זהו הרבעון הטוב ביותר ל-S&P 500 מאז 2019 ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים