גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שוק התחבורה העתידי: מרוב חדשנות לא יודעים היכן להשקיע

מרוב חדשנות, חלק ניכר משוק התחבורה העתידי לא זמין להשקעות ציבוריות ● בנוסף, מיזמים שעשויים לשנות את העולם חבויים לעתים עמוק בתוך קונצרנים משעממים ● עם זאת, תחבורת העתיד מספקת הזדמנויות השקעה בחברות שיכולות להרוויח מההתפתחויות בתחום

פנים של רכב אוטונומי / הדמיה: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
פנים של רכב אוטונומי / הדמיה: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

אחת הבעיות המורכבות ביותר של המאה ה-21 היא ניהול תעבורה בערים מרכזיות, לאחר שאת בעיית זיהום האוויר, שהייתה מרכזית בעבר, אמור לפתור עידן המכוניות החשמליות. הבעיות החדשות הן הצפיפות במרכזי הערים, העומס בכבישים, הזמן האבוד, התחבורה הציבורית הלקויה, הצורך התמידי להשתמש בטלפון ועוד.

להערכתי, הבעיות בתחום התעבורה, בסדר חשיבות יורד, הן: זמן, עלות, זיהום אוויר ונוחות.

השיח על עתיד התעבורה מתחיל תמיד בהתייחסות לתחרות הקשה והתמחור הבעייתי של כלי הרכב החשמליים, (ראו מאמר במדור זה מ-4.10.18 "ה-SEC לבדו לא יספיק להציל את טסלה") ולכן לא ארחיב שוב. בנוסף, נראה כי כלי הרכב החשמליים יפתרו את אחת מבעיות התעבורה המצויה בסדר עדיפות נחות יותר -זיהום אוויר. זאת בעוד שהבעיות החשובות ביותר איתן מנסה להתמודד התעבורה העתידית הן הצפיפות ועלות הזמן היקר בפקקים והעלויות האסטרונומיות של הפתרונות המיושנים.

אחת הבעיות עם שוק התחבורה העתידי היא, שמרוב שהוא חדשני - רבים מהמיזמים שמשנים את העולם הזה, לצערנו לא זמינים להשקעות ציבוריות וחלקם חבויים עמוק בתוך קונצרנים משעממים. למרות זאת, ננסה להביא דוגמאות של כמה מהחברות שיכולות להרוויח מההתפתחויות בתחום.

כבר בטור על טסלה דיברנו על השווי העצום של Waymo, חברה אחות של גוגל שמפתחת טכנולוגיה לרכבים אוטונומיים ומוערכת ביותר מ-170 מיליארד דולר, אשר מכוונת להסעת נוסעים, משלוחים ומכירות תוכנה. באותו הקשר רצוי לשים לב גם למתחרה הרוסית של גוגל, חברת יאנדקס (Yandex NV) הנסחרת בנאסד"ק - שאותה סימנו גם בבנק אוף אמריקה, כאחת החברות המעניינות להשקעה בתחום תעבורה העתידית. לחברה, שמפתחת רכב אוטונומי בדומה לגוגל, יש את התקציבים והיכולות להוביל את הסקטור ברוסיה. יאנדקס כבר מציעה נסיעות מבחן לציבור ברכב האוטונומי שלה במדינת נבדה בארה"ב וכעת מתחילה לעשות זאת גם במוסקבה.

מניית YANDEX NV

להשקיע בטכנולוגיה, בחלפים ובחומרי גלם

כשמדברים על כלי רכב אוטונומיים קשה שלא להתייחס לטכנולוגיה. אם בטור הקודם התייחסנו בעיקר למובילאיי שנרכשה על ידי אינטל, הפעם נתייחס לחברת אנבידיה  (Nvidia), הנסחרת אף היא בנאסד"ק - ששמתי לב שמוזכרת בלא מעט מהמאמרים שלי. הסיבה היא כנראה החדשנות והמובילות המאפיינות אותה. רק לאחרונה עלתה החברה לכותרות לאחר שרכשה את חברת השבבים הישראלית מלאנוקס בסכום של 6.9 מיליארד דולר, בעוד היא מתכוננת לעשור הזהב של תעשיית המוליכים למחצה. אנבידיה פיתחה את NVIDIA DRIVE AGX, פלטפורמת רכב אוטונומי המבוססת על מעבדי על בעלי טכנולוגיות חדשניות לקליטת מידע וניתוחו במהירות עצומה, המאפשרת לרכב האוטונומי להגיב כנדרש בזמן אמת. החברה למעשה פיתחה את המעבד הראשון בעולם המיועד לנהיגה אוטונומית שכולל יכולות אינטליגנציה מלאכותית, עיבוד חיישן, מיפוי ונהיגה.

אם מדברים על מכוניות חשמליות/אוטונומיות, איך אפשר בלי להתייחס לחלקי חילוף וחומרי גלם. החברה הראשונה שאליה צריך להתייחס בתחום חומרי הגלם לעולם התעבורה היא ענקית הכרייה SQM מצ'ילה, הנסחרת בבורסת ניו יורק. החברה אחראית על 30% מייצור הליתיום בעולם, המשמש כחומר העיקרי לסוללות של כלי הרכב החשמליים. מחיר הליתיום אמנם צנח מאז ינואר 2018 בעקבות עודפי היצע, אך ככל שיגבר השימוש בכלי רכב חשמליים בעולם, או במנועים חשמליים בכלל, הצורך בסוללות, ולכן בליתיום, צפוי לגדול משמעותית. כיום פחות מ-1% מכלי הרכב החדשים בעולם הם חשמליים. אבל דמיינו מה יקרה לביקוש כאשר שיעורם יגיע ל-10%15%.

מניית chemical & mining Co. of Chile

חברה מעניינת נוספת, שפועלת בתחום חלקי החילוף ונסחרת גם כן בבורסת ניו יורק, היא חברת המחברים החשמליים Te Connectivity - אשר 30% מהמכירות שלה הן לתעשיית הרכב. המעבר לכלי רכב חשמליים, יעלה כמובן את הביקוש למחברים חשמליים הקיימים ואף למחברים מורכבים ועמידים יותר, מה שעשוי להקנות לה פוטנציאל ענק לצמיחה.

רגע לפני שנעבור לטכנולוגיות מורכבות יותר, נחזור למודלים פשוטים יותר עבור תעבורה עתידית. נראה כי אחת הדרכים היצירתיות לפתרון בעיית הפקקים והצורך ברכב היא השיתופיות. חברות כמו אובר (Uber) וליפט (Lift) היו פורצות דרך בתחום וכיום חולשות על נתח שוק עצום. גם חברות אלו מכוונות בכל הכוח למודל המכוניות האוטונומיות, שהוא בעצם העתיד של העסק שלהן.

שוויי של 10 מיליארד דולר, ואי אפשר להשקיע

עם כל הכבוד לנסיעות המשותפות במכונית, הטרנד החשוב ביותר בתחום התעבורה העירונית בשנתיים האחרונות הוא בכלל אופניים וקורקינטים חשמליים שיתופיים (להשכרה). נתחיל בנקודה הכואבת יותר - לא ממש ניתן להיחשף לסקטור דרך הבורסה בשלב זה.

הכלים הללו פרצו לתודעה לפני קצת יותר מעשור, אבל היום הם הופכים לכלים נפוצים מאוד בערים הגדולות. זה התחיל עם אופניים שיתופיים ובמהרה עבר לקורקינטים חשמליים, שפזורים ברחבי הערים הגדולות ואותם ניתן לשכור לפי דקות דרך אפליקציה. חברות מובילות בתחום כמו בירד (Bird) וליים (Lime) גייסו כבר הון לפי שווי של 2 מיליארד דולר, בקושי שנתיים אחרי שנוסדו. ההערכות הן כי השווי האמיתי של החברות האלה נושק לכ-10 מיליארד דולר, כל אחת (Product Market Fit נדיר בעוצמתו).

בהקשר זה רצוי אולי להזכיר את המתחרה, ספין (Spin) שנרכשה על ידי חברת פורד ב-100 מיליון דולר, מה שאומר שגם ענקיות הרכב מבינות ששוב מתחוללת מהפכה ענקית שחמקה להן בין הידיים.

חברה נוספת בתחום זה ששווה להזכיר היא היצרנית הסינית Segway-Ninebot, החברה שרכשה את סגווי בשנת 2015, מוערכת כבר ביותר מ-2 מיליארד דולר ומתהדרת במשקיעים כמו שיאומי, סקויה, אינטל, וקרן סין מובייל. החברה מייצרת קורקינטים חשמליים עבור עשרות מותגים, בהם גם בירד וליים, והיא מתוכננת לצאת להנפקה בשנת 2020.

אם כבר תעבורה עתידית, אז חייבים להזכיר ולו במילה את פרויקט ההייפרלופ (Hyperloop), מערכת הסעת ההמונים שהגה היזם אילון מאסק  - שאמורה לאפשר בעתיד נסיעה בקפסולות בתוך צינורות ואקום שיגיעו למהירות של יותר מ-1,000 קמ"ש. מספר חברות בעולם מנסות להתמודד עם המיזם המורכב הזה, הן מהבחינה הטכנולוגית והן מהבחינה הבטיחותית. למרות שהדרך לשם נראית עדיין רחוקה, קשה להתעלם מיזמים ענקיים ובהם ריצ'רד ברנסון, ומאסק עצמו, שמנסים להתמודד עם האתגר. באותה נשימה אפשר להזכיר מיזמים לרכבת עילית בטכנולוגיית רחיפה מגנטית שאומרה להוביל אנשים במהירות של עד 300 קמ"ש בתוך העיר. אני עדיין מחכה לפרויקט הראשון מסוגו בישראל, שאמור היה לקום בחולון ב-2016 ובינתיים עבר לנתניה.

נראה כי אנחנו רק בתחילת המהפכה והביקוש לפתרונות מתקדמים בעולמות התחבורה והתעבורה הוא אדיר, כמעט אינסופי. כל עוד הצפיפות ועלות הזמן היקר בפקקים יעמיקו, השימוש בפתרונות היברידיים כמו קורקינטים ואופניים חשמליים, או נסיעות שיתופיות שיובילו מכוניות אוטונומיות - ימשיך להתרחב. בנוסף נראה כי הריבון מתכוון לאלץ אותנו לאמץ פתרונות אלו מהר יותר. בערים רבות בעולם החליטו לטפל בבעיית הצפיפות בכבישים על ידי מס גודש. לפי כותרות העיתונים בשבועות האחרונים, ומצב הגירעון בקופת אוצר המדינה, נראה שגם בישראל אחד המודלים לתשלום מס גודש על כניסה לערים המרכזיות עם רכב, יאומץ ממש בקרוב. 

הכותב הוא האסטרטג הראשי של בית ההשקעות אלומות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עוד כתבות

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה ישראלית בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם