גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחילוקי הדעות בין עוה"ד ועד הכסף שתקוע בקפריסין: מה הנסיגה של גנור מעידה על מצב חקירת הצוללות

עד המדינה מיקי גנור שינה במפתיע את גרסתו בפרשת הצוללות • ההשלכות של המהלך עדיין לא ברורות • מה שבטוח הוא שההתפתחות בימים האחרונים פתחה מחדש תיבת פנדורה - מתיק השוחד שגנור נתן לכאורה לבכירים שהיו מעורבים בעסקה ועד לעסקיו של בן-דודו של נתניהו

מיקי גנור, המשטרה מבקשת להאריך את המעצר ב-5 ימים /  צילום: כדיה לוי
מיקי גנור, המשטרה מבקשת להאריך את המעצר ב-5 ימים / צילום: כדיה לוי

היום התברר סופית: תיק פרשת הצוללות, העוסק במה שנראה לכאורה כאחת מפרשות השחיתות הגדולות בתולדות המדינה, נפתח מחדש. והוא נפתח מחדש בשתי חזיתות - שגם עשויות להתאחד.

בחזית האחת - היועמ"ש אביחי מנדלבליט והפרקליטות ממשיכים בבדיקה של המידע על אינטרס כלכלי-אישי לכאורה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעסקאות הרכש. זאת, לאחר שהתברר כי נתניהו החזיק ביחד עם בן-דודו האמריקאי, נתן מיליקובסקי, במניות של התאגיד התעשייתי גרפטק, שעוסק בתוספי פלדה ועשה עסקים עם חברת טיסנקרופ, "גיבורת פרשת הצוללות".

בחזית השנייה התחדשה חקירתו של עד המדינה בתיק פרשת הצוללות, מיקי גנור, שהחליט לחזור בו מהגרסה המפלילה, שמסר למשטרה במסגרת הסכם עד המדינה שנחתם עמו.

וכך הפרשה - שבעבר נראה היה כי היא כבר התבררה עד סופה עם תום חקירת המשטרה וההמלצות שנמסרו ממנה לפרקליטות - נראית היום יותר כתיבת פנדורה, לפחות בהקשר של נתניהו וגנור, כשהנסתר לא פחות רב מהנגלה.

1. האם גנור יסיים כמו קצב?

השאלה הגדולה בהקשר לצעד שעשה גנור היא האם שינוי הגרסה שלו כעד מרכזי, שאמור לספק לפרקליטות את "סחורת" הראיות שיביאו להעמדה לדין פלילי של החשודים, תפגע ביכולת של הפרקליטות למצות את הדין עמם או אפילו תביא לקריסת התיק.

בפרקליטות משדרים "עסקים כרגיל". היו שם מי שהשוו בפנינו את הצעד של גנור להתנהגות של נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, שחזר בו בזמנו מההסכמה לחתום על הסדר טיעון מקל, שאליו הגיע עם הפרקליטות - החלטה שבדיעבד הייתה מקח-טעות מצד קצב, ששילם עליה בהרשעה באונס ובמאסר של שנים.

גורמים בכירים בפרקליטות אמרו כי הם לא צופים שלמהלך של גנור תהיה השפעה משמעותית על עוצמת התיק. אותם גורמים הדגישו שתי עובדות מרכזיות: הראשונה - גנור מסר במשך יותר מחודש עדות מפורטת לעילא ולעילא, שכוללת פרטים מוכמנים על מסכת השוחד לכאורה בהליכי הרכש של הצוללות וכלי השייט. השנייה - בהסכם עד המדינה עם גנור יש סעיף שמאפשר לפרקליטות לעשות שימוש בעדות גנור, גם במקרה שהוא יפר את ההסכם - כפי שקרה עכשיו.

מה עוד שגנור לא חוזר בו מהגרסה העובדתית שמסר למשטרה ולפרקליטות, אלא בעיקר מהמשמעות שהוא ייחס בעבר לעובדות שהוא מסר. עד היום גנור טען כי הכספים שהועברו לחשודים בתיק הצוללות - ובראשם אבריאל בר-יוסף, אליעזר מרום (צ'ייני), שי ברוש, מודי זנדברג, דוד שמרון ואחרים - היו כספי שוחד. גרסתו החדשה היא שהכספים ניתנו עבור עבודה ממשית שביצעו המעורבים ואינם כספי שוחד.

2. מה הן ההשלכות של "עד עוין"

אם ינוהל משפט פלילי בתיק הזה, וגנור יעמוד על גרסתו החדשה, הפרקליטות תוכל לבקש מבית המשפט להכריז עליו כעל "עד עוין".

עד עוין הוא עד שאופן עדותו בבית המשפט שונה באופן מהותי מעדות קודמת שמסר, והשינוי גורם נזק לתביעה שהביאה אותו להעיד. מרגע שבית המשפט הכריז על עד כ"עוין", ניתן להטיל דופי במהימנותו, עד כדי קביעה כי עדותו הקודמת היא הנכונה.

בעת שחתם על הסכם עד המדינה עם המשטרה, גנור היה מיוצג על-ידי עורכי הדין אילן סופר ואלי זהר. סופר וזהר ראו, ובצדק, בהסכם שאליו הגיעו עם המשטרה בעבור גנור - הסכם מצוין. זאת בהתחשב בעובדה שאילולא ההסכמות, הרשעה של גנור באותן עובדות שבהן הודה הייתה שולחת אותו לשנות מאסר ארוכות.

היום מיוצג גנור על-ידי עורכי הדין בעז בן-צור (שמייצג, בין היתר, גם את ארנון מילצ'ן ואת אפי נוה) ומאיר ארנפלד, יוצא להב 433. לפי המידע שבידינו, בן-צור וארנפלד חלוקים ביניהם באשר להחלטה של גנור לחזור בו מהסכם עד המדינה. בעוד שבן-צור ראה בהחלטה בעיקר סיכון משפטי גדול בעבור הלקוח - ארנפלד תמך בה.

3. המניעים הכספיים של גנור

שאלה מסקרנת נוספת היא מה גרם לגנור לעשות אתמול (ג') את הצעד הכל-כך חריג ולחזור בו מהסכם עד מדינה שעליו חתם עם המשטרה לפני כמעט שנתיים, ב-23 ביולי 2017.

התשובה היא כנראה שילוב של גורמים. כפי שכבר פרסמנו בעבר, אחד המניעים המרכזיים להתנהגות גנור (שוב פעם במקרה שלו) הוא כסף - גנור רוצה לשפר את תנאי העסקה וכן לנסות לשחרר עשרות מיליוני שקלים שהוא מחזיק בחשבונות בחו"ל.

מניע אפשרי נוסף יכול להיות לחצים או איומים שהופעלו על גנור מגורמים חיצוניים. כמו כן, ייתכן שהוא נחשף ללחץ פנימי או ללחץ מצד בני משפחתו בחודשים האחרונים, לאחר שגנור הפנים שההיסטוריה עלולה לשפוט אותו כגורם מרכזי בפרשת השחיתות שהיא אולי החמורה בתולדות המדינה.

גנור מחזיק עשרות ואולי מאות מיליוני שקלים בחו"ל. כפי שפרסמנו ב"גלובס", הוא לא מצליח להביאם לארץ - למרות הסכם עד המדינה שחתם עם הפרקליטות. לפי מידע שהגיע לידינו, אחרי שנחתם הסכם עד המדינה עמו, שבמסגרתו התחייב גנור לשלם קנס בסך מיליון שקל ולרצות שנת מאסר, התברר לגנור כי עקב הסתבכותו הפלילית, המערכת הבנקאית בארץ ובחו"ל לא מאפשרת לו לעשות שימוש בכספי-העתק שצבר בעיקר בזכות תיווך בעסקאות נדל"ן במזרח אירופה.

בצר לו, פנה גנור לסיוע הפרקליטות, שהניחה בידו מכתב שאמור היה לסייע לו לשחרר את הכספים. ואולם המכתב לא סייע לגנור, וסכומי-העתק שגנור מחזיק בחו"ל נותרו מוקפאים. לפי ההערכות, גנור הגיע למסקנה כי אם יחזור בו מההודאה במעורבות במסכת השוחד בתיק הצוללות, הדבר יסייע לו בתסבוכת שאליה נקלע מול הבנקים.

4. עסקים על קו אוסטריה-קפריסין 

בהקשר זה נזכיר את תחקיר "גלובס" שחשף בעבר את עסקיו חובקי-העולם של איש העסקים הישראלי מיקי גנור, עוד לפני שהפך לנציג חברת טיסנקרופ בישראל.

גנור סיפר בעבר בראיונות כי נכנס לתחום הנדל"ן באוסטריה, לאחר שחברת תדיראן, שבשליחותה שהה בווינה, התפרקה. ב-1996 הוא חבר לבנקאי השקעות אוסטרי בשם ד"ר הלמוט תומנק, והשניים הקימו ביחד את חברת הולמרק פרופרטיז העוסקת בנדל"ן (מסחרי בעיקר) באוסטריה, בגרמניה ובמזרח אירופה. לחברה יש משרדים בתל-אביב ובווינה, והיא עדיין פעילה. מסמכי הרישום האוסטריים שלה מגלים את חלוקת הבעלות עליה: בעוד המחצית של תומנק שייכת לחברת ניהול על שמו, המחצית של גנור שייכת לחברה קפריסאית בשם Evaston Limited.

החברה הקפריסאית הזו, שהיא ככל הנראה חברת-קש, מנוהלת על-ידי תאגיד קפריסאי בשם Cymanco, המתמחה ב"שירותי משרד וניהול לחברות זרות". הדירקטורים שלה מכהנים בתפקידים זהים במאות חברות שונות. החברה עדיין פעילה. גנור, יש לציין, היה בעבר קונסול הכבוד של קפריסין בישראל.

איש עסקים יהודי-גרמני בשם ד"ר מיכאל הרצוג סיפר ל"גלובס" בעבר כי גנור שילם לכאורה כ-190 אלף אירו בעבור המינוי. הוא גם סיפר גם כי גנור ניסה לקדם את מעורבות קפריסין בתוכנית להנזלת גז ממאגרי הגז הטבעי הגדולים שהתגלו במים הכלכליים של ישראל. גנור לא הגיב לטענות באותו מועד.

בכל מקרה, אוסטריה וקפריסין הן שתי המדינות המוזכרות בדיווחים האחרונים בנוגע לקושי של גנור להעביר כספים לישראל. ל"גלובס" נודע כי לגנור, שרשום במספר חברות באירופה בשמו המלא "מיכאל טוביה גנור", יש גם אזרחות גרמנית.

5. חקירת עסקת הצוללות צפה מחדש

מקור נוסף למיליוני השקלים שלפי הדיווחים מחזיק גנור בחו"ל עשוי להיות חברת טיסנקרופ, אותה ייצג גנור משנת 2009 ועד להקפאת החוזה שלו ב-2017 בעקבות חשיפת הפרשה. החברה הציגה ל"גלובס" בעבר נתונים לפיה קיבל גנור ממנה לא פחות מ-10.2 מיליון אירו, בעמלה על עסקת הצוללת השישית שנחתמה. לפי גורם בחברה, גנור ביקש לפצל את התשלום ל-3 חברות שונות, אך לא ברור מה היה מיקומן של החברות הללו.

בתוך כך, המידע שנחשף בימים האחרונים על האינטרסים לכאורה של נתניהו ברכישת הצוללות וכלי השיט, מעורר את השאלה האם המידע הזה צריך להביא לפתיחה של חקירת תיק 3000 ולחקירתו של נתניהו בחשד שפעל באופן לא חוקי (גם) במקרה הזה.

בימים אלה נמשכת הבדיקה הראשונית של הפרקליטות והיועמ"ש את המידע לפיו נתניהו החזיק ביחד עם בן-דודו האמריקאי נתן מיליקובסקי במניות של התאגיד התעשייתי גרפטק העוסק בתוספי פלדה שעשה עסקים עם חברת טיסנקרופ, גיבורת פרשת הצוללות.

נזכיר מי שייצג את טיסנקרופ בעסקאות מכירת הצוללות וכלי השיט בארץ היה עו"ד דוד שמרון, מקורבו ובן-דודו הנוסף של נתניהו.

בימים האחרונים התבררו פרטים נוספים, לפיהם נתניהו מכר את מניותיו בעסקיו המשותפים עם מיליקובסקי ב-29 בנובמבר 2010 בתמורה לסכום של כ-16 מיליון שקל. לפי החשיפה של אביעד גליקמן בחדשות 13, הרוכש היה מיליקובסקי עצמו, באמצעות חברה אחרת שהייתה בבעלותו.

כן התברר כי ב-30 בנובמבר 2010, יום בלבד אחרי מכירת המניות של נתניהו למיליקובסקי, הושלמה עסקת מיזוג עסקיו של מיליקובסקי בגרפטק. מכאן שנתניהו הרוויח מעסקת המיזוג של גרפטק - אותה חברה שבעבר הכחיש כל קשר אליה וטען כי לא החליף עם מיליקובסקי אפילו מילה לגביה.

לפי הודעת המשטרה, חקירת תיק 3000 עסקה בעיקרה בחשדות לכאורה למסכת עבירות שבוצעו במהלך השנים 2009-2017. כלומר, החקירה עסקה בתקופה שקדמה למועד שבו מכר נתניהו את המניות בעסקים המשותפים עם מיליקובסקי. בעקבות העובדות הללו שנחשפו בהחלטות ועדת ההיתרים של מבקר המדינה, העביר לאחרונה המבקר, יוסף שפירא, את אותה בקשה של נתניהו לידי היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, ובפרקליטות החליטו להתחיל בבדיקת המידע החדש.

גורמים המקורבים ליועמ"ש אמרו כי בשלב זה מדובר בבירור ראשוני של העובדות החדשות. התנאי לפתיחה מחדש של חקירת תיק 3000 וזימון של נתניהו לחקירה, הוא שיהיה בידי רשויות החוק "חשד סביר" שמצדיק את החקירה.

"חשד סביר" הוא מונח נזיל מאוד, שנתון לפרשנות ולרצונו הטוב של היועמ"ש. באופן עקרוני, מדובר במאסה של ראיות איכותיות, שמאפשרת לרשות החוקרת לפתוח בחקירה נגד אדם מסוים. כשמדובר בנבחר ציבור בכיר כנתניהו, עוד קודם לחקירה פלילית מתקיים הליך של בדיקה מקדימה, שעשוי להמשך שבועות או חודשים.

השאלות החדשות בתיק הצוללות

● האם ראש הממשלה נתניהו ייחקר באזהרה בעקבות ההתפתחויות האחרונות?

● מה הייתה מידת השותפות של נתניהו בחברת הפלדה גרפטק בזמן שהיה איש ציבור?

● מה היה הקשר בין חברת גרפטק לבין טיסנקרופ?

● האם תיק 3000 נפגע בעקבות החלטת גנור לחזור בו מהגרסה שמסר?

● האם הפרקליטות תבטל את הסכם עד המדינה עם גנור?

● האם גנור יביא מידע חדש שלא מסר עד כה?

● כיצד הנסיגה של גנור מעדותו תשפיע על גורלם של שאר החשודים בתיק 3000?

***חזקת חפות: כל החשודים בתיק 3000 הם בגדר חשודים בלבד במעשים המיוחסים להם, והם בחזקת חפים בפשע כל עוד לא הורשעו בדין. נתניהו עצמו לא נחקר כחשוד בתיק.

עוד כתבות

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה