גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההרוגים בתאונות הבנייה: בעולם מצאו פתרונות יעילים להגברת הבטיחות, אצלנו לא משקיעים אפילו 1%

ההשקעה הממוצעת בבטיחות בפרויקטים של בנייה בארץ היא רק 0.6% מעלותם, ובפרויקטים קטנים אפילו פחות • לנוכח גל התאונות של השבוע האחרון, "גלובס" בדק איך אפשר להקטין את מספר התאונות ומה צריך להיות חלקם של משרדי הממשלה בהטבות מס, בהכשרה ובאכיפה

ההשקעה הממוצעת בבטיחות בפרויקטים של בנייה בארץ היא רק 0.6% מעלותם / צילום: shutterstock
ההשקעה הממוצעת בבטיחות בפרויקטים של בנייה בארץ היא רק 0.6% מעלותם / צילום: shutterstock

קנס בגובה 150 אלף דולר הוטל לאחרונה על ידי מינהל הבטיחות בעבודה על שני קבלנים שהתרשלו וגרמו למותם של שני עובדים שנפלו מקומה שביעית באתר בנייה. לא, זה לא קרה בישראל - זה קרה בארצות הברית, בעקבות תאונה באתר הבנייה של מלון מריוט באורלנדו, פלורידה.

גם בישראל נהרגו בשבוע שעבר שני פועלים יחד בנפילה מגובה של שבע קומות - ועוד אחד בתאונה אחרת- אבל לא סביר שיוטל קנס אישי כלשהו על מנהלי החברה. למעשה, על סמך הנעשה בשנים הקודמות, אפשר להניח שאיש לא ייתן את הדין על מותם.

אך בנוסף לקנסות ולאחריות האישית, ניתן ללמוד מארצות העולם עוד כמה צעדים שאפשר וצריך ליישם כדי לחזק את תרבות הבטיחות באתרי הבנייה ולצמצם את מספר התאונות וחומרת הפגיעות.

השקעה כספית

פרופ' יגאל שוחט, ראש התוכנית לניהול הבנייה וממלא מקום ראש המחלקה להנדסת בניין באוניברסיטת בן גוריון בנגב, אומר כי "מחקר שערכנו בישראל הראה שרמת ההשקעה האופטימלית בבטיחות בפרויקט בנייה עומדת על אחוז אחד מהפרויקט. זה אומר שפרויקט של 10 מיליון שקל, צריך להשקיע 100 אלף שקל בבטיחות".

וכמה משקיעים בפועל?

"בממוצע משקיעים כ-0.6% - אך הממוצע הזה מטעה, הוא כולל את החברות הגדולות שמשקיעות יותר מ-1% ובהן רמת הבטיחות טובה, והרבה חברות ופרויקטים קטנים שבהם ההשקעה בפעולה מונעת בבטיחות נמוכה משמעותית מ-0.5% ואלו מרבית הפרויקטים.

"אגב, ההשקעה בבטיחות תשתלם גם לחברות. אני מעריך את עלויות הבטיחות הכוללות בבנייה ב-7 מיליארד שקל בשנה, ניתן להוריד אותן לכ-3.5 מיליארד על ידי מדיניות בטיחות פרו-אקטיבית מושכלת. חלק הארי של הנזקים הכלכליים מתאונות הם הנזקים העקיפים - היקפם גדול פי 3 ממה שהחברות רואות באופן ישיר. זה מתבטא באובדן הכנסות, עבודה של אנשים בתוך החברה על נגזרות של התאונה במקום על פרויקטים חדשים, דחייה של פרויקטים חדשים בגלל עיכוב בפרויקטים עם תאונות, ירידה בפריון של כל הפרויקט כתוצאה מתאונה כי זה גורם לדה-מורליזציה בצוות ולזמני בטלה".

הקבלנים יגידו לך שאחוז זה הרבה, שגם ככה הם בקושי מרוויחים או שזה יתגלגל למחירי הדירות.
"המדינה יכולה לתת תמריצים להשקעות בבטיחות - אם זה השקעות בציוד, לדוגמא פחת מואץ על השקעות בציוד בטיחות. אפשר גם לתת הטבות מס לחברות. זה כדאי כי העלויות למשק כתוצאה מהבטיחות הירודה בענף הבנייה הן בהיקף של כ-5% מהיקף התוצר בתחום הבנייה והתשתיות. מדיניות של קנסות דרקוניים על קבלנים אינה אפקטיבית להערכתי".

אלעד שי, קצין בטיחות מוסמך ובעל חברת בנייה, אומר בהקשר זה כי "לא להשקיע - זו האופציה היקרה יותר. תחשבי רק על הפציעות. אם מישהו הפך להיות נכה, אתה צריך לתמוך בו שנים בקצבאות. אני עבדתי בקנדה. בארץ ביטוח לאומי משלם קצבאות במיליארדי שקלים, ובקנדה הם חוסכים את הקצבאות האלה. אצלנו זה יקר ולא יעיל, ואצלם זה יותר זול.

"בסופו של דבר להשקיע בבטיחות זה לא כל כך הרבה כסף. היו צריכים לתת לחברות הפיגומים תמריץ להחליף את כל הפיגומים - זה היה יותר זול מעלות התאונות".

פיקוח והרתעה

"ברגע שהמנכ"לים ישבו במשטרה כאחרון הפושעים ואולי ישבו במעצר ויעמדו לדין - נראה שינוי משמעותי", אומר ד"ר אמיר פרי, מנהל המסלולים להנדסת ובטיחות באוניברסיטת אריאל בשומרון, מרצה בכיר וחבר סגל במחלקה להנדסה אזרחית. "אם יחקרו כמו שצריך את התאונה, אין בעיה להעמיד את המנכ"ל עצמו לדין. הוא למשל אמור להיות חתום על תוכנית בטיחות ולא חותם עליה, ועוד הרבה דברים".

שי: "תחשבי שיש לך אוטו, וחברת הביטוח מבטחת אותך, אבל למעשה היא אפילו לא מחייבת אותך להוציא את המפתחות כשאת יוצאת מהאוטו, לא להתקין אזעקה, לא אימובילייזר, כלום. זה המצב בארץ. בקנדה המבטח הוא המפקח. יש גוף שאחראי על ביטוח העובדים והוא כמו תרנגולת ששומרת על הביצים. יש להם בכל אזור כמה וכמה מפקחים שעוברים בין אתרי הבנייה והמפעלים, ורואים שהתנאים הם לפי התקן. הם הרבה יותר טובים בהטמעה של בטיחות כי יש להם תמריץ. אתה בתור חברה מקבל 50% הנחה מהפרמיה של הביטוח שאתה משלם, ואתה עלול לאבד את ההנחה הזאת אם יהיו לך תאונות. זה הבדל ענק בכסף, וזה משמעותי.

"חקירות של תאונות בחו"ל מזכירות את חיל האוויר הישראלי. חוקרים כל תאונה ותאונה ברצינות, ואחרי כל תחקור יש המלצות. בשנים האחרונות אם מישהו נפל לך באתר, מיד יבואו וייקחו את בעל החברה ואת מנהלי העבודה של האתר לחקירת משטרה ברשלנות פלילית. אם משהו לא היה תקין - אפשר לקבל על זה מאסר".

פרופ' שוחט מוסיף כי "הגורם שאחראי על הבטיחות בענף הבנייה בישראל הוא מנהל העבודה, שהוא גורם מאוד נמוך בהיררכיה הפרויקטלית. זה מאוד בעייתי. כך נוח לדרגים הגבוהים להטיל את האחריות על מנהל העבודה, אבל הוא לא מחליט על המשאבים, למשל אם יעשו הדרכות והכשרות או אם יקנו מערכת למניעת נפילות או להגנה מפני נפילות".

הגורם האנושי

פרופ' שוחט אומר כי "כל מערך ניהול הסיכונים בענף הבנייה לקוי. התרבות שלנו היא תרבות של לקיחת סיכונים, והיא לא תרבות של לנהל את הסיכונים בצורה מסודרת. המדינה צריכה להיות אחראית לזה, לא הקבלנים. הם אספקלריה של איך שהחברה רואה את הדברים. להטיל עליהם קנסות זה לא יעיל".

אלעד שי: "יש פה בעיה בגורם האנושי. אנחנו די שכונה".

בזה אנחנו שונים ממקומות אחרים בעולם?

שי: "אני עבדתי הרבה זמן בקנדה. שם למשל הם אוהבים לשתות את הבירה שלהם באמצע היום, אבל יש תמריצים לשמור על הבטיחות. בוונקובר למשל יש קצין בטיחות בכל פרויקט.

"בקנדה אסור לעלות בין הקומות בסולמות. חייבים לבנות מדרגות נורמליות. אז אם זה בית מעץ, בונים את המדרגות הסופיות של הבית ומכסים אותן. אז קיבלת מדרגות תקניות, ולא הגדלת אפילו בשקל את העלות של הפרויקט כי במילא צריך לבנות אותן בסוף.

"כל התרבות שם בנויה סביב הבטיחות. לדוגמה, כאשר בונים בניין עץ - אז יש לו תוכנית כיבוי אש לתקופה של הבנייה. אתה לא יכול להמשיך למעלה מקומה רביעית לפני שכיסית הכל בגבס כי זה חלק מתוכנית הבטיחות".

ד"ר פרי מוסיף כי "אצלנו הרבה פועלים הם פלסטינים. כששואלים פועל למה הוא לא חיבר את הרתמה לנקודת עיגון, הוא אומר לך, 'הכל מין אללה', או 'מכתוב'.

גם באירופה המערבית הפועלים הם הרבה פעמים עובדים זרים, עם השכלה מינימלית או בלי השכלה בכלל. ההבדל הוא באיך המדינה מתייחסת לתופעה, ופה אנחנו נכשלים כל פעם מחדש. באירופה לא צריך לאכוף יותר מדי, כי התרבות היא כזאת שאם נדרש לעשות משהו לפי החוק אז יעשו את זה לפי הספר, ולא תהיה התלבטות. וכאן אם אין אכיפה אז לא עושים".

הכשרת עובדים

ד"ר פרי מספר כי "באירופה אתר הבנייה סגור, לא כל אחד יכול להיכנס. יש שומר בכניסה או קרוסלה, אם אתה לא מזוהה בצילום פנים או טביעת אצבע אתה לא נכנס. לא תמצאי בפנים מישהו שאספו בבוקר מכיכר העיר בטנדר, עובד יומית שאולי יעבוד עוד יומית אם היה בסדר. תמצאי רק אנשים שיש להם הכשרה לבנייה. ענף הבנייה בארץ הוא שוק כאוטי לגמרי. אגב, זה גם דופק את איכות המוצר שאתה מקבל. לא מדריכים את העובדים.

"מנהל העבודה זה מושג שהמציא פה לפני 70 שנה, אבל לפני 70 שנה בנו בניינים של 3-4 קומות ובכל קומה 2 דירות. 6-8 דירות בבניין זה דבר שאפשר לנהל מבחינת מוטת שליטה. היום אתה בונה מגדלים עם 4 דירות, בכל קומה מינימום".

בשוק רשומים 7,000 מנהלי עבודה, ובכל אתר צריך להיות מנהל עבודה רשום עם רישיון, אז איך זה עובד אם יש 13 אלף אתרי בנייה? מישהו מעלים עין ומשקר?

"הרבה פעמים תמצאי אדם מבוגר בן 70-75 שהוא מנהל העבודה הרשום שהשם שלו מופיע על השלט ויושב מחוץ לאתר אבל לא מנהל את העבודה בפועל. ומי מנהל בפועל? אללה ירחמו.

"ממונה על בטיחות הוא מי שלומד 320 שעות ומקבל תעודה. מינהל הבטיחות אומר שצריך להיות ממונה בטיחות בערך 32 שעות בחודש, כלומר יום בשבוע בערך. מה קורה בימים האחרים? הוא צריך להשגיח כל הזמן, אחרת זה מה שקורה.

המציאו עכשיו דבר חדש - עוזר בטיחות. צריך עוד 13אלף  עוזרי בטיחות? מי יכשיר אותם? מי ישלם להם משכורת? הנפיצו רעיון ועכשיו לך תתמודד עם ההשלכות. זה קשקוש. אנחנו באוניברסיטת אריאל מכשירים 450 מהנדסים בשנה בהנדסה אזרחית. אנחנו מלמדים שלושה קורסי חובה בבטיחות. אבל אם הם יבואו לקבלן והוא יגיד להם, 'עזבו אותי' - זה לא יקדם אותנו בבטיחות".

פרופ' שוחט: "מהנדסים לא לומדים את זה בתואר ראשון כמעט. חסרה הכשרה והטמעה של כלים שיטתיים לניתוח, להערכה ולניהול הסיכונים והבטיחות בבנייה. הגישה הרווחת היום בחלק מהענף (בעיקר בפרויקטים בינוניים וקטנים) היא לא מתודולוגית מקצועית אלא גישה של לקיחת צ'אנסים. דרוש שינוי בגישה לניהול הסיכונים והבטיחות מגישה פסיבית, שמתבטאת בהשתת קנסות, לגישה פרו-אקטיבית שתיתן דגש על תמריצים להשקעות ועידוד הקבלנים לניהול ולתכנון מושכל של הסיכונים".

תקינה וציוד

שי מספר כי "בחו"ל גם התקן עצמו - נוסף לתרבות ולאכיפה - יותר הדוק מאשר אצלנו. בקנדה יש ציוד שלא נמצא פה. למשל, שם לא ייכנס עובד לעבוד בתוך תעלה בלי מגן תעלה שדואג שהתעלה לא תקרוס עליו; יש מין מגנים ששמים על קוצי הברזלים שאפשר להשתפד עליהם; לפיגום שעולה ויורד יש חיישן שמזהיר אם הוא מאבד יציבות; אתרי הבנייה מסודרים; הפיגומים מסודרים - צריך שלושה קרשים לפיגום ולא שניים כמו פה. צריך מדרגות תקניות - אתה לא יכול לטפס על סולם עם מיכל טיח של 50 קילו. הרי גם אם הצלחת פעם פעמיים, אחד למאה אתה תעוף. כאן לנעלי עבודה תקניות אין סטנדרט - שם הנעליים והקסדה וכל הציוד של עובדי הבניין אמור לעבור את הסטנדרט של מכון התקנים הקנדי. הפועל חייב ללבוש אפוד זוהר. ויש שם תקן לקסדה כי הקסדות המצחיקות כאן, בלי ציפוי פנימי, זה לא שווה כלום.

"בעקבות התמריץ הכספי ובעקבות החקירות, בעלי החברות הרבה יותר דואגים למה שקורה. את באה לאתר ויש שלטים לכל דבר. חלק מהעניין הוא לא רק התקן של הפיגומים הוא גם ההתנהלות. לקראת סוף העבודה משחררים חלק מהפיגום בשביל הטיח, ושם קורות חלק מהתאונות. לפיגומים בקנדה יש כל מיני תמיכות שהוא יכול לעמוד בפני עצמו בלי להישען על הבניין".

עוד כתבות

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?