גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התמיכה הכספית, המניות והלו"ז: "המשרוקית" מפרקת את טענות נתניהו בראיון של חדשות 12

האם יכול להיות שרה"מ הופלה לרעה על-ידי ועדת ההיתרים, מה הכללים הפיננסיים שחלים על חברי כנסת ומה "פספס" נתניהו בלוח הזמנים של ראשי המל"ל ● המשרוקית של גלובס בעקבות תשובותיו של נתניהו לנושאים הבוערים

בנימין נתניהו / צילום: חברת החדשות קשת 12
בנימין נתניהו / צילום: חברת החדשות קשת 12

1. "כל איש ציבור שביקש, קיבל את האפשרות לבקש תמיכה"

האם ראש הממשלה הופלה לרעה כשבקשתו לקבלת מימון מבן-דודו נדחתה?

ראש הממשלה בנימין נתניהו סיפק אמש (מוצ"ש( מחזה נדיר כשהגיע בהפתעה לאולפן חדשות 12 להתראיין כאחד הפוליטיקאים. ברגע הזה היה חשוב לנתניהו להזכיר את היחס החריג שהוא מקבל. כשנשאל מדוע, בהיותו אדם אמיד, הוא מבקש היתר לקבלת סיוע במימון הוצאות המשפט שלו, הוא השיב: "לא נותנים לי את מה שנותנים לכל אזרח בישראל. כל איש ציבור בישראל קיבל את האפשרות לבקש תמיכה ועזרה מול מאמץ כביר שמשקיעים נגדי". אך האם נתניהו באמת קיבל יחס שונה?

כללי ועדת האתיקה של הכנסת לקבלת לגבי מימון הוצאות משפטיות חלים על חברי הכנסת בלבד, ומאפשרים להם לקבל תרומה ששווייה אינו עולה על 5,000 שקל מתורם בודד. חברי הממשלה כפופים לכללים מחמירים יותר. הכללים לגבי ניגוד עניינים של שרים וסגני שרים קובעים, בין השאר, כי מחובתו של השר לוודא ש"לא יהיה ניגוד עניינים בין מילוי תפקידו כשר לבין ענייניו האישיים" וכי "שר לא יקבל שכר או טובת הנאה, זולת שכרו שמשלמת לו המדינה". חברי הממשלה רשאים לבקש היתר אישי לחרוג מכללים אלה, באמצעות פנייה לוועדת ההיתרים במשרד מבקר המדינה.

ביולי 2018, בהתאם להנחיית היועמ"ש, פנו פרקליטיו של נתניהו לוועדת ההיתרים בבקשה להתיר לו לקבל סיוע ממקורביו נתן מיליקובסקי וספנסר פרטרידג’ במימון הגנתו המשפטית. בנובמבר החליטה הוועדה לדחות את הבקשה, על סמך הכללים לגבי ניגוד עניינים של שרים, כשההחלטה נשענה בין היתר על שלוש בקשות קודמות של שרים לקבל תרומות למימון הוצאות משפטיות, שנדחו כולן.

בינואר 2019 הגישו פרקליטי נתניהו בקשה מחודשת לוועדה, בה התחוור כי בני הזוג נתניהו כבר קיבלו ממיליקובסקי סיוע בסך כ-300 אלף דולר לסיוע במימון הוצאות המשפט שלהם, עוד בטרם הנחה היועמ"ש את נתניהו לפנות לוועדת ההיתרים. במכתב למבקר המדינה ציינו פרקליטיו של נתניהו כי עד לקבלת חוות-דעתו של היועמ"ש הם סברו כי קבלת סיוע כספי מבן-דוד מקרבה ראשונה אינו זקוק להיתר הוועדה, בין היתר לאור החלטת ועדת האתיקה של הכנסת שקבעה זאת.

ועדת ההיתרים דחתה את הבקשה החוזרת של נתניהו וקבעה כי עליו להשיב למיליקובסקי את הסכומים שקיבל ממנו, בהתאם להנחיית היועמ"ש. בהחלטת הוועדה נכתב כי פרקליטי נתניהו לא הזכירו את התרומה בבקשה הראשונה, ושפרקליטי נתניהו לא יכלו להסתמך על החלטת ועדת האתיקה של הכנסת, המוציאה מתחולתה במפורש חברי ממשלה.

■ בשורה התחתונה: אמירתו של נתניהו אינה נכונה. לא נמנעה ממנו שום זכות, והוא היה כפוף בדיוק לאותם נהלים שחלים על נבחרי ציבור.

 

2. "כשאני מחזיק [מניות] כח"כ, זה משול להחזקה כאזרח פרטי"

האם נתניהו היה אמור למכור את המניות שלו גם בהיותו ח"כ?

נתניהו טען בעבר שהחזיק במניות בחברת האחזקות של בן-דודו נתן מיליקובסקי, NMDM, בתור אדם פרטי. אלא שלפי הדיווחים הוא רכש אותן ב-2007, כשהיה יו"ר האופוזיציה. למה התכוון במלים "אדם פרטי"? בראיון לקרן מרציאנו הוא הסביר: "התכוונתי לומר שלא החזקתי אותן כשהייתי חבר בממשלה, ולכן כשאני מחזיק את זה כחבר כנסת, זה משול להחזקה של אדם פרטי". לפי הדיווחים, נתניהו מכר את המניות אחרי שהתמנה לראש הממשלה ב-2010.

החזקת מניות בידי חבר כנסת לא שקולה להחזקתן כאדם פרטי. לפי חוק חסינות חברי הכנסת, "חבר הכנסת לא יעסוק בכל עסק או בכל עיסוק נוסף". במקרה של חשד לניגוד עניינים, חבר הכנסת לא יעסוק ב"עיסוק הנוסף" גם בהתנדבות. החוק מחריג בין השאר "החזקה בלבד של מניות בתאגיד", אבל לא מגדיר מהי "החזקה בלבד".

ועדת האתיקה של הכנסת דנה ב-2009 בשאלה אם חבר כנסת רשאי לכהן כדירקטור בחברה או להחזיק בה מניות. פרוטוקול הדיון חסוי, אבל הוועדה הזכירה כי "שרים מחויבים להעביר את מניותיהם לנאמנות עיוורת", והוסיפה כי לדעתה "במקרים מסוימים מדובר בכלי שגם על חברי כנסת לאמץ, אם כי לעיתים אין בו די".

בבסיס ההחלטה של ועדת האתיקה עומדת ההודעה בדבר כללים למניעת ניגוד עניינים של שרים וסגני שרים שפרסמה הממשלה ב-2003, ומחייבת חברי ממשלה להעביר תיקי מניות לנאמנות עיוורת בתוך שישים יום מכניסתם לתפקיד. אם השר או הסגן הוא בעל שליטה בחברה (מחזיק לפחות 10% מהמניות או מהרווחים), הוא חייב למכור את התיק בתוך שישים יום לאדם שאינו קרוב משפחה. חבר ממשלה רשאי לקבל הכנסה שנובעת מהשקעותיו.

ב-2007 אישרה הכנסת בקריאה ראשונה, בתמיכת הליכוד, הצעת חוק המחייבת כל נושא משרה ציבורית, לרבות חברי כנסת, להעביר את תיק מניותיו לנאמנות עיוורת. ואולם בקריאה השנייה כמה מחברי הליכוד הצביעו נגדה - והיא נפלה. נתניהו לא נכח באף אחת מן ההצבעות.
בשורה התחתונה: דברי נתניהו אינם נכונים. לפי עמדת ועדת האתיקה, יש מקום שחברי כנסת יעבירו במקרים מסוימים את מניותיהם לנאמנות עיוורת, כמו חברי ממשלה, ובניגוד לאזרחים פרטיים.

לפרטים המלאים - היכנסו למשרוקית של גלובס »

3. "מי שעוד יודע [על האישור למכור צוללת למצרים] זה כמובן היועצים לביטחון לאומי, עמידרור ונגל"

האם לוחות הזמנים של כהונת ראשי המל"ל מסתדרים עם אמירת רה"מ?

כשנשאל נתניהו בראיון מדוע לא דיווח לשר הביטחון על האישור שנתן לטיסנקרופ למכור צוללות למצרים, הוא השיב כי שר הביטחון "לא חייב לדעת את זה", אבל הדגיש כי היועץ המשפטי ידע, ו"מי שעוד יודע זה כמובן היועצים לביטחון לאומי עמידרור ונגל, הם שותפים בזה...".

לפי הדיווחים, נתניהו נתן את אישורו למכירת הצוללות למצרים (או לפחות הסיר את התנגדותו) בשנת 2014. הנשיא ראובן ריבלין שמע על כך לראשונה מאנגלה מרקל כשביקר בגרמניה במאי 2015. אלא שבשעה שהאישור ניתן, יעקב עמידרור כבר לא עמד בראש המל"ל: הוא פרש בנובמבר 2013, שנה לפני אישור העסקה. יעקב נגל, היועץ השני שנתניהו ציין, טרם מונה לתפקיד בזמן אישור העסקה: הוא מילא אותו זמנית מראשית 2016 עד אפריל 2017, ואז הוחלף בראש המל"ל הנוכחי מאיר בן שבת. מי שעמד בראש המועצה בעת מתן האישור היה מחליפו של עמידרור, יוסי כהן, שלא הוזכר אמש בראיון.

והיה אדם נוסף שנתניהו בחר לא להזכיר - האיש שהוא-עצמו הודיע בפברואר 2016 כי יחליף את כהן בראש המועצה, וששימש כממלא מקום ראש המל"ל מאז 2009. האיש הזה הוא אבריאל בר יוסף, המשנה של יוסי כהן בימי אישור העסקה המצרית. בר יוסף לא התמנה לבסוף לראש המל"ל בשל פרשת שחיתות אחרת מ-2014, קידום פתרון יקר להנזלת גז של חברה בשם I.N.R.I בתמורה לטובות הנאה.

בסוף 2018 המליצה המשטרה להעמיד את בר יוסף לדין בפרשה הזאת על שוחד, מרמה והלבנת הון. סמוך מאוד לכך היא המליצה להעמיד אותו לדין, לצד חמישה אנשים נוספים, בפרשה נוספת: תיק 3000, פרשת הצוללות.
בשורה התחתונה: השמות שהזכיר נתניהו מעוררים תהיות. במועד שבו, לפי פרסומים, אישר מכירת צוללות למצרים, עמידרור ונגל לא היו ראשי המל"ל.

עוד כתבות

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"