אחרי קדנציה אחת בלבד, ח"כ איילת נחמיאס-ורבין, מקום 22 ברשימה המחנה הציוני, תיפרד מהתואר המכובד ולא תהיה בכנסת הבאה. כעת היא מדברת בגילוי לב על האינטרסים הכלכליים שמאחורי הקלעים, מספרת למה היא תתגעגע במיוחד ומפרטת את הסיבות שהובילה אותה להחלטה שלא להתמודד על מקום בכנסת הבאה.

 

ראש הממשלה הבא

"אני גרועה בהימורים פוליטיים, כי אני מתקשה להפריד בין הרצון והתקווה האישית, לשכל. אני מקווה שהציבור ישכיל לתת הזדמנות לבני גנץ ושהוא יוכל להקים ממשלה אחראית ומאחדת. זה יהיה מאוד מאוד מסובך הפעם".

תופעות פסולות בכנסת

"בעיקר אנשים בודדים שמתוך רצון קיצוני ולא ראוי להתבלט, הפכו ברגעים מסוימים את הכנסת לזירת התגוששות מסוכנת תוך הטחת עלבונות אישיים, רדיפה על רקע פוליטי אבל בעיקר תוך משימה להסלים ויכוחים ענייניים וירידה לרמות מזעזעות. זאת לא הדוגמה שהבית הזה אמור לתת לציבור".

יכולת ההשפעה של ח"כ לעומת שר

"יכולת ההשפעה של ח"כ כרוכה במאמץ גדול ובצורך להיות ממוקד. אני למשל חשבתי שהיכולות שלי להשפיע באמצעות פיקוח, בגלל ניסיון העבר שלי, גבוהות יותר מאשר השפעה באמצעות חקיקה. אני גם חושבת שחקיקה זה עניין שיש לגשת אליו בחרדת קודש ממש, ופעלתי פעמים רבות באופן שונה מח"כים אחרים. במשברים ציבוריים גדולים שליוויתי, כמו למשל במשבר במחלקה ההמטו-אונקולגית בהדסה או במקרה של בית ספר בצפון תל אביב שבו פעל הפדופיל, הבאתי לידי ביטוי מאמצים ניהוליים לחבר ולגשר בין הגורמים".

הבעיה הכלכלית-חברתית הכי בוערת של ישראל

"כמי שחלמה להיות רופאה, ההתעניינות שלי במערכת הבריאות הייתה רבה ואין ספק שמדובר במערכת בשחיקה מטורפת. אני זוכרת שפניתי לסגן שר הבריאות יעקב ליצמן והבעתי דאגה גדולה על כמות הרופאים, והוא טען שיש מחסור רק במקצועות מסוימים והנה עכשיו אנחנו בבעיה עם פרישתם של העולים הוותיקים שהגיעו מברית המועצות לשעבר.

"אבל אני הכי מוטרדת מנושא התעסוקה והפריון בישראל שנמצא במצב גרוע. זה יהיה גם אחד הנושאים שארצה להתמקד בהם גם בעתיד. צריך להפוך את שרות התעסוקה לרשות התעסוקה ולהכניס לתוכה ממד אסטרטגי עתידי".

שר האוצר הבא

"אני לא יודעת לנקוב בשם, זה חייב להיות איש קשוח אבל עם לב. גם אם יורשים גירעון, אסור לחזור לביטול קצבאות, אסור שזה יהיה על חשבון החלשים".

מה עושים עם 100 מיליון שקל פנויים בתקציב

"הדילמה היא תמיד האם זה כסף קטן מדי בכדי להשפיע. אז ברור שזה סכום שפרויקט כמו 'מניעת אלימות כלפי נשים' זקוק לו כאוויר לנשימה, גם מיטות למחלקות פנימיות בבתי חולים, אבל גם מיזמים לטובת מוביליות חברתית וחינוך בפריפריה. אגב, עוד נושא חשוב בעיני הוא חינוך לספורט שבישראל נלקח מאוד לא ברצינות ובעולם הוא כלי אדיר לשינוי חברתי".

קציבת כהונה לראש הממשלה

"לגמרי. אם כי אני לא משוכנעת שבשיטה שלנו צריך לקצוב לשתי כהונות או שלוש. טוב ונכון יותר שהקציבה תהיה דרך הקלפי, אבל בנקודת הזמן הזאת כן צריך משהו שיאתחל את המערכת".

לא להתמודד לכנסת ה-21

"זאת הייתה החלטה לא קלה, ואני בטוחה שיהיה לי לא פשוט ביום השבעת הכנסת הבאה, אבל זה היה תוצר של תהליך ממושך והסתכלות מפוכחת על דברים שמאוד לא אהבתי במפלגה שלי.

"בתמצית, המפלגה איבדה את האינסטינקט השלטוני. כדי למשול כאן מפלגת שלטון חייבת רגל במרכז הפוליטי, ואצלנו היא אבדה. אני הייתי חוטפת מתוך המחנה על התבטאויות 'רביניסטיות' לגמרי, רק כי זה לא עומד בקוד שהמפלגה המעודכנת אימצה לעצמה. גם הפירוק של השותפות עם ציפי לבני היה טעות אסטרטגית.

"ברגע שלא יכולתי ללכת ולשכנע שאני מאמינה לחלוטין בהנהגה ובדרך שבחרה, חשבתי שנכון יותר לא להתמודד. החזרתי לעצמי את השליטה בגורלי - לטוב ולרע".

הנושאים שקידמת בכנסת

"כל יום קידמתי משהו, אבל ברור שענייני התעשייה בערו בי במיוחד. בשנה האחרונה עסקתי הרבה מאוד בוועדת חוץ וביטחון במצב סביב עוטף עזה, ואני גאה שבזכות פעילות שלי, ושל חה"כ משה גפני, חיים ילין ושלי יחימוביץ', יצרנו מנגנון פיצוי חדש לגמרי למצבי המלחמה המתמשכים הללו. הייתי שם עשרות פעמים בחודשי השרפות הקשים ומדובר באמיצים שבאזרחי ישראל. אני מאוד מודאגת, כי להערכתי אנחנו לא מבינים את ההשלכות ארוכות הטווח של המצב מול עזה".

חרטה

"אמרתי יותר מפעם אחת - עשינו טעות קשה והצבענו בקריאה ראשונה בעד חוק המסתננים. אני ממש זוכרת את הלילה הזה בבעתה. אף שאני גרה קרוב לדרום תל אביב ומשוכנעת שחייבים לסייע לתושבים, החוק הזה רע - ועובדה שלא יושם. הפגנתי פה לויאליות עודפת ומיותרת להחלטת הסיעה ודחיפת היו"ר (אבי גבאי - ט"ש)".

לוביסטים, יח"צנים ואנשים מטעם

"יש לי הרבה כבוד ללוביסטים המקצועיים אבל עשיתי לי כללים למניעת ניגודי עניינים - בכל נושא שטיפלתי בו או שאני לא נפגשת עם אף בעל עניין או שנפגשת עם כולם. למדו לכבד את זה שאם אני לא מסכימה לעסוק בעניין מסוים חבל להתאמץ. אבל היו דברים שלוביסטים העלו בפני כמו ניסיון ההשתלטות העוינת על פריגו שמעסיקה אלף עובדים בדרום, והצלחתי יחד עם ח"כ שלי יחימוביץ' למנוע את זה ובעיקר למנוע את סגירת המפעלים, שמזה חששנו.

"יש דבר שנעלם מעין הציבור וזה שכיום גם לנושאים חברתיים חשובים ולעמותות גדולות יש לובי בכנסת, ולכן קל לראות את בעלי העניין בדיונים השונים, אבל צריך לבוא עם מספיק ידע וניסיון כדי לאזן בין האינטרס הציבורי לאינטרס שלהם. בסוף כדי שתהיה כלכלה חזקה צריך גם מגזר עסקי חזק, ואסור להתנהג כאילו מדובר באויבי הציבור".

היעדים מתחילת הדרך

"אני חושבת שהייתי נחושה לפעול בנושאים שרבים סביבי חשבו שהם משעממים ולא יעניינו אף אחד בתקשורת, אבל בגלל שבאתי ממקום אותנטי הצלחתי להפוך אותם לדגל - זה קרה גם בתעשייה וגם בהתייחסות לגידול ילדים בארץ, במיוחד בגיל הרך.

"בטקס קבלת אות הפרלמנטר אמרתי שאני מקבלת אותו על כל מה שלא עניין את התקשורת, וזה אחד האתגרים של מי שיכנס - לייצר קשב לנושאים שלפני כן לא ממש עשו כותרות".

 איילת נחמיאס-ורבין אחרי ה-9 באפריל

"אני שוקלת תפקידים ציבוריים שהוצעו לי, אבל מנסה לקבל החלטות בשיקול דעת. ברור לי שאני מתכוונת להמשיך לפעול בזירה הפוליטית ומרגישה שיצאתי עם הרבה הערכה ופרגון מסביב - וגם אם מותר לי, צער גדול".

 חזרה לכנסת

"מאוד יכול להיות, אבל אני חושבת שקשה לדעת כרגע. יש עוד כל כך הרבה תפקידים שאשמח לעשות שאם אראה שאני ממצה את היכולות שלי במקום אחר, אולי לא יהיה לי דחף לחזור".

קידום נשים

"הפמיניזם טבוע בי וגם כשנמניתי עם הנשים הראשונות שהיו חברות במספר דירקטוריונים בו זמנית, הרגשתי חובה לייצג את חברותי ואת הצורך לפלס להן דרך.

"העברתי ממש לאחרונה בתמיכתה של שרת המשפטים איילת שקד את 'חוק עד מומחה', שלפיו נפגעת עבירת מין יכולה לתבוע אזרחית את הפוגע, והיא תקבע האם זה יהיה עד מומחה שיבחר על ידי בית המשפט או מטעם כל אחד מהצדדים. המטרה היא להפוך את ההליך האזרחי לפחות טראומטי.

"זה שכנסת הבאה יהיו ככל הנראה פחות נשים זה פשוט עצוב. מצד אחד לא פעלנו בכל דבר ביחד, מצד שני יצרנו קואליציות נהדרות כמו בנושא הפללת לקוחות זנות שאני ממש קדה לחברותי חה"כ שולי מועלם, זהבה גלאון ועליזה לביא. וזה היה כך בעוד נושאים. הייתי מאוד רוצה לראות בכנסת הבאה חברות כנסת שיודעות לרתום את חברי הכנסת לנושא קריטי כמו פערי השכר הקיצוניים בין גברים לנשים. הכישרון הגדול של נשים הוא ביצירת קואליציות, ואני חוששת שזה יחסר". 

גאווה

"אני חושבת שבזה שהייתי נגישה לכל אחד באופן כמעט מוחלט. יש כאלה שאמרו לי שזה היה מוגזם. אבל העובדה שיש ילדים שזכו לסייעת בזכותי או שאנשים שהיו מאושפזים במחלקה סגורה שיצאו למקומות שמתאימים להם יותר, למשל, הפעילה אותי מחדש מדי בוקר".

"כשאני פורטת את זה לדברים מעשיים, כיו"ר שדולת המשפחה הישראלית הייתי זאת שהציפה את הקושי של משפחות ישראליות לשרוד. הכוונה היא לא רק להוצאות הכבדות על דיור או על סל המזון, אלא על העובדה שעלויות גידול ילדים בישראל הן פנומנליות ולא מאפשרות להורים לעבוד בשקט. כך חוק הפיקוח על מחירי צהרונים עבר וגם יש בתי ספר בחגים בזכות בג"ץ שאני הגשתי. יש גם את ועדת החקירה הפרלמנטרית - 'ועדת הטייקונים' - שיזמתי ושבה ניהלנו שימוע מרתק ומעמיק שמייצר יותר שקיפות ומעורבות ציבורית".

הרגע המרגש ביותר

"התרגשתי בכנסת כל הזמן, באמת. אם אני צריכה לזקק רגעים מסוימים אז היו ארבעה רגעים משמעותיים - העובדה שקיבלתי את אות הפרלמנטרית המצטיינת של המכון הישראלי לדמוקרטיה שנה בלבד אחרי שהתחלתי לכהן; הנאום שלי בפרלמנט היווני ביום השואה הבינלאומי כשהתלוויתי לנשיא המדינה; הנאום הלא מתוכנן שלי ביום שהתפוצצה פרשה לא נעימה סביבי (פרשיית איתן ברושי-ט"ש) כי רציתי שיהיה ברור, שדווקא בעידן ה-MeToo, אנחנו מחליטות על עצמנו ושמותר להחליט להיות בת אדם גם מול מי שפגע בך; והכי ריגשו אותי התגובות ביום שהודעתי שלא אתמודד".