גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ליתר ביטחון: מי סבור שיש להתמודד עם פסימיות באופטימיות?

וגם: על בחירות באווירה אחרת ועל משרד ובו אוויר הרים איטלקי

יאיר גולן, יעל רביע צדוק ויונס זולקן / צילום: רונן טופלברג וגלעד קוולרצ'יק
יאיר גולן, יעל רביע צדוק ויונס זולקן / צילום: רונן טופלברג וגלעד קוולרצ'יק

בתזמון מתאים משהו ובאווירה ביטחונית למדי, התקיים אמש ערב הגאלה הביטחוני-דיפלומטי של תערוכת הביטחון והגנת המולדת ISDEF 2019 מקבוצת אבנון. אל מלון הרודס בהרצליה הגיעו נציגים ונציגות של המערכת הביטחונית והתעשיות הרלוונטיות, שגרירים ושגרירות, לצד משלחות שהגיעו לישראל כדי לבחון טכנולוגיות ביטחוניות מקומיות.

יונס זולקן, מנכ"ל ISDEF הבינלאומית, הסביר בפתח הערב כיצד הם משמשים פלטפורמה למינוף עסקים ולשיתופי פעולה ליצרנים, לקראת הכנס שייערך ביוני.

יעל רביע צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ עדכנה על "התזכורת למציאות הישראלית", היא אמרה שהיא "מודה למדינות שתומכות בישראל ומפגינות סולידריות. הניסיון של ישראל מבוסס על המציאות שלה, על חדשנות וקריאטיביות. ממשלת ישראל לוקחת מקסימום אחריות כשזה מגיע לניסיון בביטחון".

האלוף יאיר גולן, לשעבר סגן הרמטכ"ל, הוסיף כי "יש לחימה כרגע מכיוון עזה וזה יכול להשפיע על כל ישראל. הלחימה בעזה מהווה רקע מעניין לכנס הזה ואולי זה מייצג את המציאות הישראלית יותר מכל דבר אחר. ישראל, ב-71 השנים האחרונות, מתמודדת עם טרור כל שנה. אני חושב שהיום חשוב לנו לשתף בידע הזה את כולם כדי להילחם בטרור. אני מאחל לכולם שנוכל להסדיר את העתיד שלנו בצורה טובה. בעולם שלנו אין פתרונות קלים, ואין פתרונות טובים. יש רע ויש גרוע, ואנחנו צריכים להתמודד עם הכול. זה נשמע פסימי אך אנחנו צריכים להתמודד באופטימיות גדולה".

עוד השתתפו: ד"ר סוזנה ואזום-ריינר, שגרירת גרמניה בישראל; מריאנו קאצ'ינו' שגריר ארגנטינה בישראל; נמרוד שפר, מנכ"ל התעשייה האווירית; קרין מאיר רובנשטיין, מנכ"לית ונשיאה של האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות IATI; סגן השר מייקל אורן ואחרים.

על בחירות באווירה אחרת ועל משרד ובו אוויר הרים איטלקי

השבוע, רגע לפני שהמצב הביטחוני הרעוע תפס את הכותרות, התכנסו במוזיאון תל אביב לאמנות בכירים ובכירות, משווקים ומשווקות מחברות קמעונאות שונות. המטרה: חגיגת בחירות. לשם שינוי, לא מדובר בבחירות לכנסת, אלא בבחירת מוצרי השנה, בדגש על חדשנות.

לצד ההכרזות והשבחים המרובים למוצרים השונים, עיקר החגיגה היה במינגלינג. כך למשל, שמחה ענת גרוס-שון, מנכ"לית חטיבת החלב של תנובה, לפגוש את יואש בן אליעזר, משנה למנכ"ל טמפו. השניים מכירים עוד מהימים שבהם עבדה שון-גרוס בטמפו, ואף קיבלה את בן אליעזר לעבודה. 

את האירוע אירחו וערכו אתי עמיעד וערן יסעור, מארגני התחרות. הם קיבלו את פניהם של: רביב ברוקמאייר, מנכ"ל גולף (שהגיע רגע לפני פרסום דוחות החברה והתפטרותו של היו"ר, אפי רוזנהויז); ניצן לביא, מנכ"ל סופר פארם, דני לוזון, המשנה למנכ"ל ועופר לוי סמנכ"ל הסחר והשיווק; רונן בר שלום, מנכ"ל כתר ישראל; שלום זידלר, בעלי ויסוצקי; אבי שומר, מנכ"ל ומבעלי צומת ספרים; יפית גרינברג, מבעלי סטימצקי; רמי לוי, בעלי ומנכ"ל רמי לוי שיווק השקמה; אורי וטרמן, מנכ"ל BE; אבי אדרי, מנכ"ל סינמה סיטי; עזרא כהן, מייסד  ומבעלי השליטה במחלבות גד; אסף אזולאי ראש מטה השיווק של בנק הפועלים; ירון אנג'ל מנכ"ל ובעלי מאפיות אנג'ל; עמיחי קילשטיין, מנכ"ל H&M ישראל; יורם בדש, מנכ"ל מחסני חשמל; ואחרים.

אורחת נוספת הייתה מרטינה פוסטל, מנהלת השיווק של לואקר, שהגיעה היישר ממילנו לאחר שבשבוע שעבר נערך הטקס המקביל שם. היא סיפרה שהנוף מצפון איטליה שמופיע על  אריזת לואקר הוא הנוף שנשקף מחלון המשרד שלה במטה החברה.

אבי שומר, עזרא כהן ורביב ברוקמאייר / צילום: רפי דלויה

דני לוזון, ניצן לביא ואתי עמיעד / צילום: רפי דלויה

יפית גרינברג ורמי לוי / צילום: רפי דלויה

עושים עסק: חנוך ברקת מזכיר מה חשוב להביא בחשבון

חנוך ברקת, יו"ר ומייסד קרן דואליס להשקעות חברתיות, היה אורח אירוע הענקת התארים במנהל עסקים של הפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב. אל בית התפוצות בתל אביב הגיעו ביום א' הבוגרות והבוגרים, כשבמברכים היו פרופ' משה צבירן, דיקן הפקולטה; טלי שקל-גרף, מנהלת תוכניות האקזקוטיב MBA; אורית מנדלסון שהם, מנהלת התוכניות היוצאת, וד"ר יובל קליש, המנהל האקדמי של התוכניות.

ברקת, שבעצמו הוא בוגר תכנית קלוג-רקנאטי למנהלים בפקולטה, הסביר על הדרך שעשה בעשור האחרון כמשקיע המלווה עסקים חברתיים. "למרות ההתפתחות של התחום המונה כיום כמה מאות של עסקים חברתיים, עדין מדובר בשיעור קטן", הוא הבהיר.

הוא הזכיר כי "מדובר על עשייה עם משמעות שחודרת יותר ויותר לתחום הניהולי, כך שכל מנהל יכול לקחת החלטה במסגרת הפעילות שלו לשלב את הנושא החברתי, ובכך להשפיע על הסביבה. ככל שהנושא יתפתח יהיו יותר ויותר עסקים שפועלים לטובת החברה", אמר ברקת.

הוא הדגים כיצד קבוצה בראשות השף אייל שני נכנסה לשותפות עם קרן דואליס, שבמסגרתה ישולב נוער בסיכון במסעדות. "זו דוגמה לכך שההכרה בערך העסקי בשילוב הערך החברתי תופסת תאוצה. המטרה היא להתרחב משמעותית גם בתחומי פעילות נוספים", הוא הצהיר.

יובל קליש, אורית מנדלסון שוהם, טלי שקל־גרף, חנוך ברקת ומשה צבירן / צילום: חן גלילי

נעמי הורביץ תפעיל את טרקלין העסקים שיקימו עידו וצחי חג'ג'

חברת ניטן תאי שבבעלות אשת העסקים נעמי הורביץ, זוגתו לשעבר של איש העסקים חיים הורביץ, תתפעל את טרקלין העסקים של חברת הנדל"ן האחים חג'ג'. הטרקלין יופעל בקומה ה-14 של מתחם מגדלי הארבעה בתל אביב, שאותו הקימה החברה בשנים האחרונות.

לצורך הקמת ותפעול המתחם הקולינרי (שיכלול מסעדה, אולם כנסים ואירועים, בר קפה וספא אורבני) הקימה חג'ג' חברה נכדה ייעודית בשם "קבוצת חג'ג' טרקלין עסקים" (שהיא חברה בת של חג'ג' יזמות עסקית) שתשקיע בהקמת המתחם 20-15 מיליון שקל.

מדוחות חג'ג' שפורסמו אתמול עולה כי ניטן תאי, שהוקמה על-ידי חיים ונעמי הורביץ (שכאמור נפרדו באחרונה) ומפעילה בין השאר את המסעדה התאילנדית בשם זה ברחוב הארבעה בתל אביב, תחתום בקרוב עם האחים חג'ג' על הסכם ההפעלה. ניטן תאי תעניק לחג'ג' טרקלין שירותי הקמה, ניהול והפעלה של המתחם, "בין היתר באמצעות השף שחף שבתאי, כאשר בתמורה לשירותים אלו, תהיה זכאית ניטן תאי לתמורה הונית או כספית, על פי שיקול דעתה".

בנוסף, צפויה חג'ג' טרקלין להתקשר עם קבוצת Art & Lounge המתמחה בהקמת מתחמים ייחודיים כדוגמת המתחם, "וזו תעבוד בשיתוף פעולה עם ניתן טאי לצורך הקמת וניהול המתחם".

את המימון הנדרש להקמת המתחם, הפעלתו ותפעולו, תספק חג'ג' טרקלין, "כאשר הסכומים הנדרשים לפתיחת המתחם יועמדו לחג'ג' טרקלין על ידי החברה כהלוואות בעלים ו/או באמצעות מימון בנקאי שתיטול חג'ג' טרקלין מעת לעת".

חברת ייזום הנדל"ן של האחים עידו וצחי חג'ג', שדיווחה אתמול על רווח נקי של 115 מיליון שקל ב-2018, נסחרת בתל אביב בשווי של 437 מיליון שקל.

נעמי הורביץ / צילום: סיון פרג'

מפגשים מהגיל השלישי: הטכנולוגיה בשירות נפגעי האלצהיימר 

מגוון טכנולוגיות למען הגיל השלישי הוצגו אתמול בפני בכירים ובכירות מעולם הרפואה. זאת כחלק ממפגש בינלאומי של המרכז הרפואי הישראלי לאלצהיימר ברמת גן.

במסגרת זו הציעו חברות ישראליות, פיתוחים המתאימים לחולי אלצהיימר, כאשר בקהל המאזינים היו נציגים שהגיעו בין היתר מיפן, מוייטנאם, מרוסיה, מקנדה, מקניה ומארה"ב, ואת פניהם קיבלו ניתאי אליאש, מנכ"ל המרכז לאלצהיימר, ופרופ' מיכאל דוידזון, יו"ר המרכז. 

כך למשל, הוצגו פיתוחים להפגת בדידות, טכנולוגיות שמזהות בזמן אמת הפרעות קצב לב, נפילות, שינויים בלחץ הדם, שינויים בטמפרטורה וכיו"ב. רועי טל, מנכ"ל ובעלי טוגדר מוזיקה, המפתחת אפליקציית מוזיקה טיפולית-חברתית להפחתת בדידות בגיל השלישי, הסביר כיצד ניתן להעניק טיפול משמעותי לדמנציה, בעזרת פלייליסט המותאם באופן אישי לכל מטופל. 

בנושאי הדברים בפן הרפואי במפגש היו: ד"ר אליסון סקולר, נציגת בית החולים בייקרסט בקנדה; פרופ' מארי סאנו, מומחית לנוירולוגיה מבית החולים הר סיני בניו יורק; ד"ר ג'ודית קורנפלד מהמרכז לפיתוח חדשנות וטכנולוגיה בארה"ב; ווי זהאנג וניה איגון, מנהלי בתי חולים בסין, ואחרים.

אמוץ אליאש, מארי סאנו, ווי זהאנג וניה איגון/ צילום: יוני רייף

עוד כתבות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין