המשבר התורן סביב קיום האירוויזיון נפתר: משרד רה"מ ישלם את חלקו של משרד התיירות

מוקדם יותר פורסם כי משרדי הממשלה מעכבים את תקציבי אבטחת מתחם האירוויזיון • המפקח על האירוויזיון מטעם איגוד השידור האירופי במכתב לנתניהו: "זה מטריד מספיק שבחודשים האחרונים נערכו דיונים אינסופיים לגבי מי משלם מה"

במת האירוויזיון / צילום: תאגיד השידור "כאן"
במת האירוויזיון / צילום: תאגיד השידור "כאן"

המשבר התורן סביב קיום האירוויזיון נפתר: משרד ראש הממשלה ישלם את חלקו של משרד התיירות, שהתנגד לקחת חלק במימון האבטחה של האירוויזיון.

מתאגיד השידור "כאן" נמסר: "האירוויזיון בישראל הוא אירוע לאומי עם חשיפה לכ-200 מיליון צופים. אנו מברכים על הפתרון וממשיכים בתנופת העבודה להפקת האירוויזיון ולהדבקת הפער שנוצר בלוחות הזמנים, כך שכולם ייהנו מאירוויזיון ישראלי משובח".

מוקדם יותר היום (ב'), על רקע התמהמהות משרדי הממשלה בהעברת תקציבים לאבטחת מתחם האירוויזיון, שהובילה לכך שהמשטרה הפסיקה את עבודות האבטחה, מנהלים באיגוד השידור האירופי (EBU) איימו כי קיימת סכנה מיידית לקיומו של האירוויזיון בישראל.

במכתב ששלח היום יון אולה סאנד, המפקח על האירוויזיון מטעם ה-EBU, לראש הממשלה, בנימין נתניהו, הוא התריע כי אם לא יתחילו מיד בסריקת הציוד שאמור להגיע למתחם - קיום האירוויזיון בישראל נמצא בסכנה. 

אולה הזכיר לנתניהו כי הוא הבטיח באופן אישי שאבטחת האירוע תהיה באחריות המדינה וערב לכך שהמדינה תנקוט כל צעד הכרחי כדי להבטיח שיאובטח כראוי: "זה מטריד מספיק שבחודשים האחרונים נערכו דיונים אינסופיים לגבי מי משלם מה עבור האבטחה מחוץ לאולם עצמו".

על-פי המכתב, אתמול (א') למדו המארגנים כי המשטרה הפסיקה את נוהל חיפוש הפצצות, שבלעדיו לא ניתן להמשיך את ההכנות לתחרות.

לטענת אולה, ללא שינוי של ההוראה, העיכובים שנוצרו ישפיעו על היכולת לקיים את החזרות בזמן וכן על איכות ההופעות. אולה התריע כי הוא מחויב להודיע על המצב ל-41 המדינות המשתתפות, שממילא לטענתו רגישות לנושא לאור האירועים האחרונים בתל-אביב. מידע כזה רק יעורר חששות נוספים ושאלות על האמצעים הביטחוניים של אירוע כזה בישראל.

5 גורמים חולקים את העלות

נזכיר כי אירוע האירוויזיון אמור להתקיים ב-14-18 במאי במתחם EXPO תל-אביב. במקביל לאירוע עצמו עתידה עיריית תל-אביב לקיים אירועים נלווים ברחבי העיר. נזכיר כי לאחר הזכייה של ישראל התחייב ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפני מנהלי תאגיד השידור האירופי כי הממשלה תממן את האבטחה של האירוע.

מאחר שמדובר באירוע משמעותי ובסדר גודל בינלאומי, לסוגיית האבטחה יש חשיבות מכרעת. על-פי דרישת תאגיד השידור האירופי (EBU), האירוע המרכזי מוגדר ברמת "תחום מושגח 4" - רמת אבטחה המקובלת בשדה תעופה. את האבטחה אמורים לספק המשטרה ומערך הכבאות וההצלה.

כדי לנהל את האירוויזיון ולתאם בין כל הנוגעים בדבר, הוקמה במשרד התקשורת ועדת היגוי בראשות מנכ"ל משרד התקשורת, נתי כהן. המשטרה הבהירה לחברי הוועדה כי השירותים הנדרשים יינתנו תמורת תשלום.

לאחר בדיקות קבעה המשטרה כי עלות השירותים שיידרשו ממנה עומדים על כ-7.5 מיליון שקל, המתייחסים לכל השטח הציבורי מחוץ למתחם האירוע עצמו. את אבטחת האירוע עצמו בהיקף 12 מיליון שקל יממן תאגיד השידור מתוך תקציב האירוויזיון. לאחר פרק זמן לא מבוטל הוחלט באגף התקציבים של האוצר כי 7.5 מיליון השקלים הנוספים יתחלקו שווה בשווה בין 5 גופים הנוגעים לאירוע: משרד התיירות, המשרד לביטחון פנים, משרד התקשורת ומשרד האוצר.

ההודעה על החלוקה בין המשרדים נשלחה למנכ"לים ב-24 במרץ. השבוע, לאחר שהתחייבות לכסף לא הגיעה מאף משרד פרט לתאגיד השידור הציבורי, החליט השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, לעצור את העבודות הקשורות לאירוויזיון שהמשטרה אחראית להן. כך למשל, לא ניתן לבדוק מכולות שבתוכן 200 משאיות ציוד שאי-אפשר לפרוק.

על-פי ההערכות בתאגיד, כל יום עיכוב משמעותו בזבוז של כ-500 אלף שקל. החשש הגדול הוא שמעבר לעלות הכספית תיגרם תגובת שרשרת בהפקה, שעלולה לסכן את תחילת החזרות וכפועל יוצא גם את האירוע עצמו.

מנכ"ל תאגיד השידור, אלדד קובלנץ, שלח לפני ימים ספורים מכתב לכל הנוגעים בדבר ובו התריע כי אם לא יפעלו באופן נמרץ להעברת הכסף, קיימת סכנה מיידית לקיום האירוויזיון בישראל. עתה הצטרף אליו כאמור גם יון אולה, המפקח על האירוויזיון מטעם ה-EBU, שקרא לראש הממשלה נתניהו להתערב.

ממשטרת ישראל נמסר: "זה חודשים רבים משטרת ישראל נערכת ומבצעת מגוון הכנות במטרה לאפשר ולהבטיח את קיומם של אירועי האירוויזיון באופן תקין, תוך הבטחת שלומם וביטחונם של המשתתפים. באירועים בקנה-מידה כזה קיימים היבטי אבטחה רבים ומורכבים, מהם נגזרה המסגרת התקציבית שצומצמה למינימום האפשרי והתגבשה לאחר עבודה מטה ממושכת שכללה מגוון בדיקות ושיקולים אובייקטיביים. למען הסר ספק, נכון להיום המשטרה ערוכה עם תוכניות מבצעיות לקראת כל האירועים הקשורים באירוויזיון ואינה עוסקת בסוגיות התקציביות ותיאום מקורות המימון שנדונו בין משרדי הממשלה".