גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבוטים ועד פסילת קלפיות: הבליץ התקשורתי לקראת יום הבחירות כבר מוכן

הבליץ התקשורתי לקראת יום הבחירות כבר מוכן: נתניהו וגנץ מתכננים מתקפה תקשורתית במטרה למשוך אליהם את המתלבטים האחרונים • איכות עבודת השטח יכולה בסופו של דבר להכריע את הבחירות: כמה נציגים יהיו לכל מפלגה בכל קלפי, ואיזה קלפיות ייפסלו ומאיפה ● פרשנות

משה פייגלין, בני גנץ, משה כחלון / צילום: כדיה לוי, שאיל יצהר
משה פייגלין, בני גנץ, משה כחלון / צילום: כדיה לוי, שאיל יצהר

את יום רביעי האחרון לפני הבחירות העביר הדובר של ראש הממשלה בנימין נתניהו, יונתן אוריך, בישיבה דרוכה בוועדת הבחירות בירושלים, בפני שופט בית המשפט העליון חנן מלצר. משעה 10 בבוקר ועד 5 אחר הצהריים, שעות יקרות של סוף קמפיין, אוריך והנייד שלו ישבו בתוך דיון בנושא בוטים ופייקים ברשתות החברתיות. הבחירות האלה לא יכלו להיות יותר מוזרות ממה שהן עד עתה.

באו ועלו שני אנשים שסומנו על ידי כתבת תחקיר ב"ידיעות אחרונות" וב"ניו יורק טיימס" כמשתתפים ברשת חשבונות פיקטיביים המניעים שיח מזויף ברשתות. האחד, חיים אלקסלסי התגלה בפני השופט מלצר - וצופי השידורים החיים - כאיש הייטק חכם ומבין עניין ובמהרה מלצר סובב את השיחה עמו לדיון במומחיותו לנושא ושאל אותו שאלות רבות על הפעילות בטוויטר. האחר, יצחק חדאד, הצטייר כאדם מן היישוב, נטול טלוויזיה ומחשב ומי שהוקלט כשהוא לטענתו "מתלוצץ" בנוגע ליכולות שלו לבצע קמפיין משתמשים מזויפים ברשתות החברתיות תמורת תשלום ומימון.
מתוך הכאוס בדיון - שלרגעים נראה כמו ניסיון לעצור את חופש הביטוי של קשקשני רשתות, וברגעים אחרים הפך לדיון מטריד - קשה היה לחלץ דבר אחד מהימן.

"כאשר אומרים אמת, אין צורך לזכור את כל הפרטים", כתב הסופר מרק טווין. ובכן, איני יודעת כיצד יברור השופט מלצר את האמת מן ההבל במהלך הדיון ביום רביעי, אך דבר לא נפתר שם. אכן, חלק מן החשבונות ברשתות החברתיות הם אנשים אמיתיים והם פעלו על דעת עצמם וברצונם, מתוך התנדבות ותמיכה אותנטית בליכוד.

אבל הפצת המידע שקרי במסות של חשבונות מזויפים אינה תופעה מדומיינת בבחירות 2019. כל מעשייה שקרית ומוגזמת זקוקה לקמצוץ בסיס אמיתי כדי להפיצה ולהפכה לסיפור מנופח ושקרי. הפריצה לטלפון הנייד של גנץ, אכן קרתה, אך משם הלאה אנשים בשר ודם דאגו להפיץ שקרים מלוכלכים, נטולי עובדות או ראיות. עיתונאים רבים בישראל קיבלו במהלך החודשים האחרונים פניות - מידיהם של אנשים אמיתיים - עם הצעות והכוונות לבדוק כך או כך, ולחפור בכיוונים מסוימים, אך נכון להיום, ככל הידוע לנו, המטמון לא אותר.

כך עבדה השיטה של מערכת הבחירות הזאת: הפצת מידע שקרי ללא בסיס, ולאחר מכן, תיאום חלק מהתכנים והפצת המידע המשמיץ עם מפיצי מידע כוזב ברשתות. "הילכו שניים יחדיו בלתי אם נועדו", שאל מלצר את כל מי שדיבר בפניו. הוא קלע בול. היה תיאום מושלם בין הכזבים ברשתות, לבין התכנים שניסו אנשים מסוימים לדחוף לעיתונאים. חלק ממפיצי הדיבות הם בהחלט תומכים אידאולוגיים הרוצים להאמין בנכונות הפרטים. הם קיוו שיהיה להם תחקיר עיתונאי להישען עליו ולאמת את המידע. במקביל, החשבונות המזויפים יצרו תחושת נפח עצומה. אם כולם אומרים וכולם יודעים, אז בטח יש אמת בשמועה, לא כך?. וכמובן, הייתה התבססות על חלק עובדתי מסוים, עצם הפריצה לנייד.

השופט מלצר הציע שהוא יוציא צו, לפיו יוסמך יו"ר ועדת הבחירות בהסכמת כל המפלגות לפנות לפייסבוק ולטוויטר ולדרוש מהן את זהות האדם שפתח חשבונות מזויפים ומפיץ מידע שנחזה ככזב. זה צעד מרחיק לכת ומיועד אולי רק לשימוש מוגבל של כמה ימי בחירות, בסוף המערכה. מפלגת כחול לבן נתנה את הסכמתה. בעת כתיבת טור זה, לא ידוע עדיין אם שאר המפלגות הסכימו או סירבו, וגם מה יהיה התוכן הסופי של הצו של השופט. אך דבר אחד בטוח, העניין לא תם ונשלם ויעילותו של הכלי מוטלת בספק ויש בה מן המפחיד והמרתיע בחשש לפגיעה בחופש הביטוי.
כבוד לשידורים החיים

במקום שבו מופצות הכפשות על ידי חשבונות מזויפים ומידע כוזב או מדומיין מופץ בשרשורים מפלצתיים, מתרחש במערכת הבחירות הזו, גם אירוע יפה. השידור החי של כל דיוני ועדת הבחירות הוא טוב לדמוקרטיה הישראלית. השופט מלצר, ויש לתת לו על כך את כל הקרדיט, הכבוד וההערכה פתח בפעם הראשונה את כל שידורי ועדת הבחירות בשקיפות מלאה לסיקור עיתונאי וצפייה ציבורית בשידור חי. הדיונים שם הפכו למעניינים יותר מאשר רצועות אחר הצהריים של שלושת הערוצים הגדולים. מאז ירידת "לונדון וקירשנבאום" מן המסך, נותר ואקום בראיונות אחר הצהריים. מלצר מילא את החלל.

לכן מוצע כאן, שבסיומה של מערכת הבחירות ישקלו שופטי בית המשפט העליון לאפשר שידורים חיים מתוך הדיונים בפניהם. השקיפות של ההליך השיפוטי חשובה, בטח בימים בהם יש מי שמציע לקצץ בכנפיהם.

השבוע של ריבלין

אנשים רבים בישראל מתפללים, מקווים ומאחלים לנחמה ריבלין, אשת הנשיא, בריאות ואורך חיים. קשה לחשוב על סיטואציה יותר קשה ומורכבת עבור ראובן ריבלין, אחד הנשיאים האהודים ביותר שהיו לנו, מהשבוע שעבר עליו. מערכת הבחירות מסתיימת ביום שלישי הקרוב וריבלין, מי שב-90% מזמנו ממלא תפקיד ממלכתי ורק ממלכתי, אמור לעסוק שבוע שלם בפוליטיקה של ביבים. החל מיום רביעי הבא, ראשי המפלגות יצעדו אל ביתו עם ההמלצות על מי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה הבאה.

בעודו נמצא בקנדה, בביקור שנקבע מראש, שמע ריבלין בשידור בערוץ 12, את ראש הממשלה נתניהו אומר עליו: "ריבלין רק מחפש תירוץ לתת את הרכבת הממשלה לגנץ, רק מחפש תירוץ. יהיה לו פער של שניים, שלושה, ארבעה, חמישה מנדטים והוא ייתן לו. הליכודניקים שאננים והם מתכוונים לבוא לקלפי באחוזים נמוכים בהרבה ממצביעי גנץ. תתעוררו או שנפסיד", אמר נתניהו.

פער של מנדט אחד, אכן היה בהיסטוריה הפוליטית של המדינה. ב-2009 הנשיא דאז שמעון פרס הטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על מי שהיה לו פחות תמיכה בקלפיות: נתניהו. אך פער של 2-5 מנדטים? קשה לראות את ריבלין מטיל על נתניהו את מלאכת הרכבת הממשלה בפער משמעותי שכזה, כאשר כ-80-200 אלף קולות מעדיפים את גנץ על פני נתניהו. דיה לצרה בשעתה, לריבלין יש צרות כבדות מכך בימים הקרובים.
בליץ הימים האחרונים

החל מיום שישי בשעה 12 בצהריים אסור לפרסם סקרים פוליטיים. 80 השעות הסוגרות של הקמפיין יהיו שעות תלישת השערות, למי שעוסקים בכך. נתניהו יחל בסבבי ראיונות אינסופיים בכל כלי התקשורת מהם נמנע בשנים האחרונות. גנץ, מתכנן מתקפה תקשורתית משלו. מיומן פחות בז'אנר, הוא ינסה למשוך את המתלבטים של הרגע האחרון ויקרא להם לשלוח הביתה את ראש הממשלה שנגדו תלויים שלושה כתבי אישום.

החלק המעניין יותר הוא המבצעיים החשאיים של יום הבחירות. כמה מאורגן יהיה כל צד בהנעה לקלפיות. החל מתוכנות המחשב שממריצות בוחרים שטרם יצאו לקלפיות; דרך טלפונים מן המטות והסעות לקלפי; ועד כמה עובדים יוצבו מטעם המפלגות, ועוד יותר חשוב: מה יהיה המיקום שלהם. בבחירות 2015, הציבו בליכוד גדודי פקחים בקלפיות בחברה הערבית ודיווחו על זיופים ובעיות. הדבר הוביל לפסילת מספר קלפיות ולשינוי בתוצאות. הדברים נעשו בהתאם לחוק ואורגנו, מטעם הליכוד, היטב. הפקת מטה יום בחירות, כולל עורכי דין שיתלוננו על זיופים ויעצרו הצבעות שגויות, היא לעיתים חשובה יותר מאשר תכני הקמפיין עצמו.

מה בין פייגלין לכחלון?

ההתחזקות של משה פייגלין ומפלגת זהות בחודש האחרון, וההנחה הרווחת שהוא יכניס לכנסת לפחות 4 ח"כים, אם לא יותר, מזכירה סיפור זהה, מלפני 4 שנים על פוליטיקאי שהיה ברשימת הליכוד ויחסיו עם ראש הממשלה נתניהו התערערו. הוא יצא למדבר הפוליטי, הקים גוף משלו ושקד על פיתוחו של הגוף במשך שנים. קדנציה שלמה של המתנה בצד, והופ, בבחירות הבאות הוא בפנים, אדון לעצמו ולעוקביו. כחלון פרש בשלהי הכנסת ה-18 אחרי שכיהן כשר במספר משרדים. הוא הקים, תכנן ורקם את מפלגתו "כולנו" במהלך הכנסת ה-19, אשר למזלו הייתה קצרת ימים, רק כדי לחזור פנימה עם 10 מנדטים לתפקיד שר אוצר בכנסת ה-20. עכשיו הוא נאבק על חייו הפוליטיים.

פייגלין, הודח על ידי נתניהו באמצעות שיטת הפריימריז, ושהה בחוץ ארבע שנים, רק כדי לשוב עתה עם מלוא הכוח הפוליטי. מי שלא רצה אותו בתוך רשימת הליכוד, יקבל אותו כשר בכיר.

אגב, בכך מסתיים כל הדמיון בין השניים. המצע הכלכלי של כולנו מלא בחמלה, בסיוע, בהתבוננות על החלש ובמעורבות ממשלתית לקידום מטרות חברתיות. המצע הכלכלי של זהות הפוך: צמצום התערבות ממשלתית עד כדי שלטון "אדם לאדם זאב".

הבוחרים נוהרים לפייגלין ויש להניח שאלה לא אותם האנשים שתמכו בכחלון. ובכל זאת יש פה תופעה מדהימה. פרישה מן הליכוד וחזרה למערכת הפוליטית מחוץ למסגרת של המפלגה. אבל יתכן שאורך חיי המדף של מפלגות הללו הוא קצר. 

עוד כתבות

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

בנייה חדשה בירושלים / צילום: Shutterstock

תל אביב מול ירושלים: הגרפים שמראים איפה שוק הנדל"ן צומח יותר

לפי נתוני הלמ"ס, אחת משש דירות שהחלה בנייתן אשתקד נמצאה בערים תל אביב או ירושלים, כשבאחרונה מדובר בהיקף שיא של 2.5% מהדירות הקיימות ● אבל כשברקע מגמת ההאטה הכללית, תל אביב הידרדרה למקום חמישי במספר העסקאות, בעוד שירושלים מובילה בבטחה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות אגד: הרווח הנקי של קיסטון זינק ב-300%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר ואימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה ● מדור חדש

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה שהוא גם בעלים של חלק מהחצר ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%