מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן: "להחזיר את גופי התכנון למשרד הפנים, כולל הותמ"ל"

בתחילת הקדנציה הנוכחית העביר שר האוצר משה כחלון את מינהל התכנון למשרדו • לדברי כהן, המהלך נכשל: "משרד הפנים הוא היחידי שרואה את התמונה הגדולה" • לדבריו, השר אריה דרעי ידרוש את תיק הפנים גם בממשלה הבאה וייאבק להחזרת מינהל התכנון למשרד הפנים

מרדכי כהן / צילום: משרד המשפטים
מרדכי כהן / צילום: משרד המשפטים

האם תוצאות הבחירות ישפיעו גם על עתידו של מינהל התכנון? בהרמת כוסית שקיימה לאחרונה צמרת משרד הפנים, הודיע השר אריה דרעי כי בממשלה הבאה (במידה וייכנס לכנסת. ש"צ) בכוונתו לדרוש שוב את תיק הפנים. עוד אמר דרעי כי כחלק מהסכמים קואליציוניים, בכוונתו לדרוש את החזרת מינהל התכנון למשרד הפנים. זאת לאחר שבתחילת הקדנציה הנוכחית, העביר שר האוצר משה כחלון את מוסדות התכנון לאחריות משרד האוצר.

"הותמ"ל רץ קדימה, ונוצר פירבור"

בשיחה שקיים "גלובס" עם מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן, עולה כי מדובר גם בעמדה המקצועית של בכירי המשרד, "צריכים להחזיר את גופי התכנון למשרד הפנים, כולל הותמ"ל. הותמ"ל רץ קדימה עם השכונות החדשות, נוצר פירבור, ולא איזנו בצורה נכונה את ההשקעה גם במרכזי הערים וההתחדשות העירונית. משרד הפנים הוא היחידי שרואה את התמונה הגדולה. צריך להבין שבסוף, ליבת היסוד היא הרשות המקומית. רשות מקומית לא יודעת להפריד בין תכנון לבין מצב כספי. זו הפרדה מלאכותית, וצריך לאזן בין הדברים. המקום היחיד שלא תתבצע בו הפרדה מלאכותית זה רק משרד הפנים, ולא שום משרד אחר", הסביר כהן.

לדבריו, "משרד האוצר הוא גורם מתקצב והוא לא יכול לאזן בין כלל הכוחות, כי הוא עוסק רק במשבר דיור ולא בדברים רחבים יותר. שר הפנים דורש במפורש את תיק הפנים גם בקדנציה הבאה לא משיקולים פוליטיים אלא מתוך אחריות כבדה לרשויות המקומיות. עובדה שכל מה שאמרנו שיקרה, קורה עכשיו. עוד ועוד ראשי רשויות מושכים ידיהם מהסכמי-הגג כי הם נבהלו כשהבינו שיצטרכו לספק שירותים לתושבים, אבל אין להם תקציבים לצורך זה".

אריה דרעי צילום: רפי קוץ
 אריה דרעי צילום: רפי קוץ

הטעויות של לוס אנג'לס - לא אצלנו

כהן התייחס למדיניות הותמ"ל במטרה לייצר תוספת של אלפי יחידות דיור לרשויות מקומיות, וזאת באמצעות הקמת שכונות מגורים חדשות על קרקעות מופשרות לבנייה. "עם כל הכבוד לשכונות החדשות, גם ההתחדשות העירונית היא מהלך קריטי לפתרון משבר הדיור. זו ערובה לשמירה על האיתנות הכלכלית והעירונית של הרשויות המקומיות, ועל איזון בין ישן לחדש. אנחנו בליקוי מאורות בעייתי בעניין הזה, כי נוצרו שכונות חדשות משגשגות ומרכזי ערים חלשים ומוזנחים. סכנה גדולה לפנינו במקרה שעסקים ינטשו את מרכזי העיר. די להסתכל מה קורה היום בדאון טאון של לוס אנג'לס, שאחרי הזנחה של שנים, אי אפשר להסתובב בו לא רק בלילה, אלא גם ביום".

הסכמי-הגג כוללים גם תכנון ואישור של אזורי תעסוקה כמענה לבעיה שמעלה כהן, כך שהרשות תוכל להכניס לקופתה ארנונה מעסקים, שתממן את השירותים לכל יחידות הדיור החדשות. כהן סבור שלא מדובר בערובה אמיתית לעתידה הכלכלי של העיר. "מי אמר שישווקו את כל שטחי התעסוקה שמאשרים בצפון? התעסוקה היום משתנה מקצה לקצה, אנשים עוברים לעבוד מהמחשב האישי מהבית. מה יעשו עם כל השטחים שמשרטטים בותמ"ל?" שואל, ספק עונה, כהן.

מלשכת שר האוצר נמסר: "במשך עשור סבל הציבור בישראל ממחסור גדול בתכנון, מה שהביא למשבר הדיור שפגע בדור שלם של זוגות צעירים. בארבע השנים האחרונות שברנו שיאים בתכנון, מה שהביא לירידה ראשונה במחירי הדיור מזה עשור ולמלאי תכנוני שימנע את משבר הדיור הבא. מבחן פשוט של הישגי מינהל התכנון בעשור האחרון מוכיח היכן הצליח והיכן לא. מינהל התכנון צריך לפעול באופן עצמאי ולא להיות כלי משחק פוליטי שמושפע מלחצי אינטרסנטים".