גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התרגיל הצליח: 15 חודשי מאסר יופחתו מעונשו של עורך הדין שגנב ו"נעלם" בשלב הסיכומים במשפטו

עו"ד מיכאל שר נשלח ל-7 שנות מאסר בגין גניבת כספי לקוחות, אך העליון החזיר את תיקו למחוזי, מאחר שהכרעת דינו ניתנה בלי שנשמעו סיכומיו ● למה זה קרה? כי בדיוק אז שר "נעלם" ולא נמצא במשך חודשים ● ההיעלמות השתלמה: הפרקליטות חתמה עמו כעת, באישור ביהמ"ש, על הסדר טיעון מקל

מיכאל שר / צילום: שלומי יוסף
מיכאל שר / צילום: שלומי יוסף

תוצאה של תרגיל מבריק או תיקון העוול? עו"ד מיכאל שר, שנשלח למאסר של 7 שנים לאחר שהורשע כי גנב מלקוחותיו, קיבל לפני מספר חודשים חבל הצלה מבית המשפט העליון. העליון הורה להחזיר את התיק בעניינו לבית המשפט המחוזי, לצורך שמיעת סיכומיו מחדש והכרעה נוספת. זאת, מכיוון שהכרעת הדין בעניינו ניתנה בלי שנשמעו סיכומיו, משום שהוא "נעלם" וירד למחתרת. בית המשפט העליון קבע כי בכך הופרה זכות מהותית של שר, על אף שסיבת היעלמותו עדיין נותרה בערפל.

כעת, חודשיים בלבד לאחר שהוחזר התיק לבית המשפט המחוזי, ובתום הליך גישור מזורז, נדמה כי עו"ד שר ניצל היטב את ההזדמנות הנוספת שקיבל, והשיג באמצעותה הסדר טיעון מקל. אף שהעליון הורה להחזיר את התיק למחוזי כדי שיישמעו סיכומיו של שר, ואף שבדיון בעליון טענו סנגוריו של שר בלהט כי אי-שמיעת סיכומי ההגנה במשפט מהווה הפרה של זכות יסוד, בעקבות הסדר הטיעון ניתנה הכרעת דין מחודשת בעניינו של שר, וגם הפעם בלי שיישמעו סיכומיו. אלא שכעת, כנראה, שר לא יטען להפרה כלשהי של זכויותיו.

נזכיר כי עו"ד שר הורשע בביצוע עבירות של גניבה בידי מורשה ובקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. זאת, בגין מעילה בכספי לקוחות בהיקף של 2.5 מיליון שקל.

אומנם גם בהסדר הטיעון עם הפרקליטות נקבע כי שר יורשע פעם נוספת בביצוע העבירות הנ"ל. בית המשפט קיבל את הסדר הטיעון והרשיע את שר על-פי הודאתו. אלא שבנוסף לכך, פרקליטות מחוז תל-אביב, שיוצגה על-ידי עו"ד רוז כבאז, ושר, שיוצג על-ידי עורכי הדין עמית בר ויגאל בלפור מהסנגוריה הציבורית, הגיעו להסכמה (שקיבלה היום את אישורו של בית המשפט) להקלה משמעותית בעונשו של שר. הצדדים הסכימו כי עונש המאסר של שר יופחת ב-15 חודשים, וכי יבוטל הקנס הכספי שהוטל עליו על-סך 50 אלף שקל.

עוד נקבע בהסדר הטיעון כי את הפיצוי לנפגעים, בסך כמיליון שקל, שעל שר להעביר לקורבנותיו, הוא יוכל להתחיל לשלם רק בתום 3 שנים מיום שחרורו.

היות שאי-עמידה בתשלום פיצויים יכולה לשמש סיבה לדחיית "בקשה לניכוי שליש" ולשחרור מוקדם, גם הסכמה זו מקלה מאוד על שר. נציין כי שר נמצא במאסר כבר 3 שנים, והוא יוכל לבקש את שחרורו המוקדם בעוד כשנה וחצי.

אומנם פרטיו של הליך הגישור שהתנהל בפני סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט גלעד נויטל, נותרו חסויים, אך סביר להניח כי חלק מהשיקולים שהנחו את הפרקליטות נוגעים לרצון לחסוך זמן ומשאבים הכרוכים בטיפול בתיק.

הכרעת דין בצל הפרישה

לאחר סיום פרשת ההוכחות במשפטו, והחל משלב הסיכומים, ירד עו"ד מיכאל שר למחתרת ולא הגיע לדיונים. עורכי דינו של שר מסרו אז כי אין להם קשר עמו, והוא גם לא אותר על-ידי גורמי אכיפת החוק במשך תקופה ארוכה.

במקביל, הלך והתקרב מועד יציאתו לגמלאות של השופט שניהל את התיק בעניינו של שר, סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט (היום בדימוס) עודד מודריק. נזכיר כי הדין מאפשר לשופט להמשיך לכתוב פסקי דין עד 3 חודשים ממועד פרישתו. בנסיבות אלה נאלץ מודריק לקבוע את דינו של שר בהתבסס על סיכומי הפרקליטות בלבד, ובלא סיכומי ההגנה.

מודריק הרשיע את שר. אולם השופט פרש לגמלאות בלי שהשמיע את הכרעת הדין באוזניו. זאת, מכיוון שתקנות סדר הדין הפלילי לא מאפשרות להרשיע נאשם שלא בפניו. התיק הועבר לטיפולו של השופט בני שגיא, שהמתין לאיתורו של שר. זאת, בזמן שהכרעת הדין של מודריק נשמרה בכספת ונחשפה רק עם מעצרו של שר.

לאחר שהשופט שגיא מסר לשר את הכרעת הדין בעניינו, שמע השופט את טיעוני הצדדים בנוגע לעונש וגזר על שר 7 שנות מאסר בפועל, פיצויים בסך של כחצי מיליון שקל לשלושה מלקוחותיו ותשלום קנס לקופת המדינה בסך 50 אלף שקל.

עורכי דינו של שר ערערו על הכרעת הדין. וכעת, כאמור, הגיעו הצדדים להסדר טיעון שמקל בעונשו של שר. בסופו של דבר, נראה כי היעלמותו המסתורית של שר, ערב שלב הסיכומים במשפטו וקרוב למועד פרישתו של מודריק, השתלמה לו.

מטעם הפרקליטות נמסר בתגובה: "הסדר הטיעון נחתם לאחר מספר ישיבות גישור. למרות התנגדות הפרקליטות, הכרעת הדין וגזר הדין שניתנו בעבר בוטלו על-ידי בית המשפט העליון, שהורה להחזיר את התיק לבית המשפט המחוזי לשמיעת סיכומי הגנה. התיק הוחזר לשופט שלא שמע אף אחד מהעדים בתיק זה, והיה עליו להכריע בתיק על סמך פרוטוקול הדיון והמוצגים שהוגשו. דבר זה יצר מורכבות ואף טמן בחובו סיכונים שונים, שנלקחו בחשבון בעת עריכת הסדר הטיעון. העונש המוסכם תואם למדיניות הענישה ונסיבות העניין".

ההרשעה: גנב מיליונים מ-5 לקוחות שהפקידו אצלו כספים בנאמנות

ההרשעה של עו"ד מיכאל שר נוגעת ל-5 מקרים שבהם מעל עורך הדין באמון לקוחותיו ונטל מהם כ-2.5 מיליון שקל שלא כדין. במקרה אחד קיבל שר כחצי מיליון שקל עבור לקוחו בנאמנות, במסגרת עסקה למכירת דירה. כשביקש הלקוח לקבל את כספו עם השלמת העסקה, עיכב שר את החזר הכספים, ובשלב מסוים נתן ללקוח צ'ק על סך 300 אלף שקל, בידיעה שאין לצ'ק כיסוי. בסופו של דבר החזיר שר ללקוח את הכספים באמצעות גניבה מלקוחה אחרת.

הלקוחה שממנה נגנבו אותם כספים הייתה מכרה ותיקה של שר, שפגשה אותו אחרי שנים שלא היו בקשר, והתפתח ביניהם קשר רומנטי. בהמשך, בעלה לשעבר של הלקוחה-בת הזוג הוכרז כפושט רגל, והיא נאלצה למכור את ביתה כדי לפרוע חלק מחובותיו. הלקוחה נענתה להצעתו של עו"ד שר לייצג אותה בעסקה, כדי לחסוך בשכר-טרחת עורך דין, והפקידה בידיו ה"נאמנות" 1.3 מיליון שקל. אלא שחלק מהכסף הזה נגנב על-ידי שר, כדי להחזיר כספים ללקוח אחר שלו, שגם בכספיו הוא מעל.

לקוחה נוספת הגיעה למשרדו של שר בהמלצת חבר של משפחתה. במסגרת עסקת מקרקעין שבה הייתה מעורבת, הלקוחה הפקידה בידי עורך הדין 590 אלף שקל. אלא שאותו חבר שהפנה את הלקוחה למשרד, גילה די מהר כי משהו אינו כשורה עם עורך הדין, והמליץ ללקוחה למשוך את כספה בחזרה. הדבר לא התאפשר, עד שהיא איימה לפנות למשטרה, ואז הוחזר לה כספה.

במקרה נוסף, לקוחה שהייתה מזכירתו של רואה חשבון שחלק משרד עם עו"ד שר, ביצעה באמצעותו עסקת נדל"ן, שבמסגרתה היא הפקידה בידיו, בנאמנות, 120 אלף שקל. 30 אלף שקל מכספי המזכירה הועברו לחשבון של אותה בת זוג זמנית, ששר היה חייב לה כספים; ו-90 אלף שקל לעורכת דין שעבדה עם שר. אולם בהמשך נמשך הסכום לחשבון אחר שניהל שר עבור לקוח אחר.

האישום האחרון שבו הורשע שר נוגע ל-105 אלף שקל שנטל מזוג לקוחות, לאחר שהציג להם מצג-שווא שהסכום ישמש כמקדמה לרכישת נכס מקרקעין בטורונטו שבקנדה. בפועל, הוא נטל את הכספים למטרות אחרות.

פרשת עו"ד מיכאל שר

יוני 2013 - מוגש כתב אישום נגד עו"ד מיכאל שר.  

פברואר 2014 - החל שלב ההוכחות במשפטו של שר. במסגרת ההליך התקיימו יותר מ-20 ישיבות הוכחות

אוגוסט 2015 - המועד שבו אמורים היו להישמע סיכומי ההגנה במשפט. שר יורד למחתרת ולא מתייצב למשפטו. לטענת סנגוריו, הם איבדו עמו כל קשר. בעקבות "היעדרו" מוצא נגד שר צו מעצר. 

אוקטובר 2015 - השופט שהחל לדון בתיק, עודד מודריק, פורש לגמלאות. 

ינואר 2016 - השופט מודריק כותב את הכרעת הדין וחותם עליה. הכרעת הדין נותרת חסויה (לפי הדין, שופט שפרש יכול לכתוב פסקי דין עד 3 חודשים לאחר פרישתו). 

יולי 2016 - שר נתפס ונעצר. 

אוגוסט 2016 - שר מורשע בעבירות של גניבה בידי מורשה ובקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. הכרעת הדין שכתב השופט מודריק מוקראת לשר על-ידי השופט שגיא, שאליו הועבר התיק.  

ינואר 2017 - נגזר על שר עונש של 7 שנות מאסר בפועל, פיצויים על סך 500 אלף שקל וקנס על סך 50 אלף שקל. 

ינואר 2019 - בית המשפט העליון מורה להחזיר את התיק של שר לבית המשפט המחוזי כדי שיישמעו סיכומיו. 

פברואר 2019 - התיק של שר חוזר למחוזי. השופט בני שגיא מפנה את הצדדים לגישור. 

אפריל 2019 - הסדר טיעון מקל לשר: מודה בביצוע 7 עבירות, יופחתו מעונשו 15 חודשי מאסר, את הפיצויים לקורבנותיו יוכל להתחיל לשלם בתוך 3 שנים מיום שחרורו. 

עוד כתבות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"