גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גברים ונשים יכולים לאכול יחד או לא? החוקים החברתיים החדשים מבלבלים את הסעודים

הצעירים בודקים את גבולות המותר והאסור בממלכה שבה יורש העצר מוביל רפורמות חברתיות, אבל השמרנים דוחפים להותרת המנהגים המסורתיים על כנם

נשים וגברים צופים יחד בהופעה בריאד \ צילום: רויטרס
נשים וגברים צופים יחד בהופעה בריאד \ צילום: רויטרס

קפה Alert Specialty בג'דה, סעודיה, סימל את השינוי התרבותי בממלכה כשהוא נפתח בערך לפני שנה וחצי. באריסטות מקומיים בג'ינס צמודים הכינו קפה לאטה, כאשר ברקע התנגנה מוזיקת ריקודים, וגברים ונשים בילו יחד בלי חשש.

ואז, באוקטובר, הרשות מקומית סגרה את הקפה, בהאשמה שנתפסת בעיני כמה מקומיים כמיושנת בעיר הליברלית יחסית הזו שעל חוף הים האדום: אי הפרדה בין גברים לנשים. Alert נפתח שוב לפני כחודשיים תחת החוק הלא כתוב שהגברים הבודדים יושבים בקומה התחתונה, והנשים והמשפחות יושבות בקומה העליונה, אומר הבעלים.

קפה Alert הוא דוגמה בולטת לבני אדם ועסקים בסעודיה שנענשים בגלל פעילות חברתית ודיבורים שהם הניחו שכבר הפכו למקובלים.

נסיך הכתר מוחמד בן סלמן, בן 33, טיפח את הרושם שהוא מוביל רפורמות חברתיות, כאשר הוא התיר קונצרטים מוזיקליים פומביים, כניסת תיירים, פתיחה מחדש של בתי קולנוע ומתן זכות נהיגה לנשים.

אבל הרשויות מטפלות באלו שהזלזול שלהם במסורת מעורר תגובות זעם במדיה החברתית, שבה השמרנים יכולים לגנות התנהגות שרבים כאן חושבים שהיא עדיין אסורה.

הנסיך מוחמד ניסה לרכך את הדרך לשינוי חברתי על-ידי כליאת כוהני דת שמרניים קולניים, ושלילת סמכות לביצוע מעצרים של חייאה, המשטרה הדתית. אבל בהעדר אכיפה של קודים מוסריים כתובים או לא כתובים, השמרנים, שבמקרים רבים מפרסמים תגובות אנונימיות באינטרנט, מעוררים זעם ציבורי כלפי מגמות כמו אכילה משותפת של גברים ונשים שאינם קרובי משפחה, השתתפות של נשים באירועי ספורט וריקודים פומביים. 

ממלכה של צעירים - סעודיה

הרשויות נאלצו לפעול

כך נאלצו הרשויות לפעול, ויש בקרב הסעודים כאלה התוהים מהי באמת מחויבות הממשלה לשינוי החברתי. "אנשים מבולבלים בנוגע למה שנכון ומה שלא נכון, והיכן עובר הקו האדום", אמר איימן אלחוסיין, סעודי שהוא עמית מחקר במועצה אירופית ליחסי חוץ.

בשנה האחרונה נעצר עובד מלון בג'דה אחרי פרסום קטע וידאו שהפך לוויראלי, שבו הוא נראה אוכל ארוחת בוקר עם עובדת עמיתה. מכון כושר בריאד נסגר בעקבות צילומים של מאמנת כושר במכנסי ספורט הדוקים וחזיית אימונים. בינואר אולץ קומיקאי להתנצל על חיקוי של המשטרה הדתית.

כל המקרים האלו טופלו לפי חוקי ה"הגינות הציבורית", שמאפשרים לרשויות שיקול דעת רחב בקביעת מה שמותר ואסור.

המעצרים הללו מסייעים לנסיך הכתר למנוע יתר פעפוע של הזעם השמרני כשהוא בודק את הגבולות התרבותיים של סדר היום שלו, אמר עלי שיהאבי, מייסד מכון המחקר ערביה פאונדיישן בוושינגטון, שתומך במדיניות של הנסיך מוחמד.

אבל מעצרי ההגינות הציבורית באים על רקע דיכוי רחב יותר של מתנגדי משטר. לפני שהנסיך מוחמד התיר לנשים לנהוג מכוניות, הממשלה כלאה כמה פעילות למען זכויות נשים שניהלו קמפיינים בעד הזכות הזו, ורבות מהן עמדו למשפט. הממשלה עצרה גם אנשי עסקים, פקידים שלה, נסיכים אחרים וראשי שבטים שפקפקו באג'נדה של נסיך הכתר, או היוו איום עליו. סוכני ממשלה נעצרו גם בקשר לרצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י, שמתח ביקורת על הנסיך.

התוכנית הורדה מהאוויר

הדיון על מה שמותר בסעודיה של הנסיך מוחמד עלה על פני השטח במארס, כאשר תוכנית ראיונות חדשה בטלוויזיה על השינוי החברתי בהגשת אחד העיתונאים הידועים בממלכה הורדה מהאוויר אחרי שישה פרקים בלבד.

התוכנית והמגיש שלה, דאוד אל שיריאן, עוררו ביקורת כי הם היו פלטפורמה נדירה בטלוויזיה הסעודית לביקורת על היחס לנשים בחברה הסעודית ועבור מבקשי מקלט סעודים בחו"ל. השטאג בשם "עצרו את דאוד שיריאן" הופיע בטוויטר במשך כמה ימים.

התוכנית חזרה לשידור כעבור שבוע עם נושאים מרוסנים יותר, כולל שירי עם דתיים, דיון על חשבונות חשמל ודיון על תוכניות הנסיך בתחום העצמת נשים.

שיריאן אמר שהוא הפסיק את התוכנית למשך שבוע בתגובה ל"מסע התנגדות ענק במדיה החברתית". לדבריו, הקמפיין הזה היה גם של שמרנים וגם של ליברלים שהגיבו לתכנים השליליים בתוכנית, ולכן הוא החליט לשנות את התמהיל של החומרים, ולכלול גם אמנות, תרבות וסיפורי הצלחה סעודיים.

לכמה סעודים צורמים מקרים כאלו של תגובה שמרנית. בקפה בג'דה שבו כמה נשים לא לבושות בעבאייה, כיסוי הגוף שכל הנשים הסעודיות לובשות מסורתית, עבדאללה וואדי אמר שמוזיקה, אמנות ודיון פוליטי חופשי הם דברים שזמנם בהחלט הגיע במדינה ש-60% מאזרחיה הם מתחת לגיל 30.

"השינויים מהירים"

"השינויים האלו מהירים, לעתים הם קורים כמעט בן לילה", אמר וואדי, יליד ג'דה, בן 20 ומשהו. "אבל כולם צריכים לקבל אותם. חצינו סף".

סעודים אחרים מתנגדים לשינויים של הנסיך מוחמד. "רוב החברה נגד השינוי", אמרה אישה בת 27 בג'דה שלדעתה מופעי המוזיקה האחרונים שהיו בממלכה, כמו הקונצרטים של מריה קרי ואנריקו איגלסיאס, נגדו את ערכי הדת הסעודיים.

"זה חטא", היא אמרה על השירה ועל הריקודים. "ולהיות כה פומבי עם זה, זה רק מדגיש את החטאים שלך".

פקיד ממשלתי סעודי אמר שההנהגה מחפשת איזון בין המסורתיים לליברלים, במטרה לשפר את איכות החיים.

"במדינה בגודל של סעודיה, חייבים להיות חילוקי דעות בנושאים רבים", אמר הפקיד. "לא קל לבדר מגזר אחד של החברה הסעודית בלי לפגוע ברגישויות של מגזר אחר".

ההזדמנויות חדשות למוזיקה, לאמנות ולספורט הן פופולריות מאוד באופן כללי, אמר הפקיד, והוסיף שאתרי העסקים והבידור חייבים להיות "ערים ורגישים למסורת ולערכים של סעודיה, שלא השתנו".

התוכנית של הנסיך

היוזמות החברתיות של הנסיך מוחמד הן חלק מתוכנית רחבה יותר למשוך כסף בינלאומי ולאתחל תשתיות חדשות כדי לגוון את כלכלתה תלוית-הנפט של הממלכה. זהו הימור גדול יותר שהנסיך לוקח על עצמו.

השינויים החברתיים עזרו פעם לצחצח את הדימוי של הנסיך במערב, אך כעת הוא ניצב מול ביקורת על עינוי לכאורה של פעילי זכויות אדם, על המלחמה בתימן שיזמה סעודיה ועל רצח חשוקג'י.

מעמד הנסיך עלול להישחק עוד יותר על-ידי תגובות ציבוריות נגד פעילות שנראית מתאימה לרוח השינויים החברתיים שלו.

באוקטובר, כאמור, סגרו הרשויות את קפה Alert בג'דה בעקבות סרטון וידאו שבו נראו גברים ונשים נעים לצלילי מוזיקת ריקודים במסיבה לחגיגת יום השנה הראשון של הקפה. לפי אנשים שנכחו בקפה, כאשר החוקרים הגיעו, סוכני הממשלה הרחיבו את שאלותיהם גם לנושא הישיבה המשותפת בקפה.

ישיבה כזו בפומבי היא במוקד השינויים בחיי היומיום בממלכה. החוק הסעודי מחייב בתי אירוח לספק אגפי ישיבה נפרדים לגברים ול"משפחות", אך גברים ונשים יושבים יחד באגף המשפחות מאז שמשטרת הדת כבר אינה יכולה לעצור אנשים.

כמה מסעדות ביטלו לחלוטין את אזורי המשפחה, ויצרו בכך נורמה חדשה של חיי חברה.

"זה מחזה רגיל כעת לראות בנים ובנות יושבים אלו ליד אלה", אמר מנאד סאמי, בן 24, מבקר קבוע בקפה Alert. 

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"