גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הצעד שיוביל את שיקום הרכבת? הכירו את הקו המעגלי בפרברי ת"א שמתוכנן לפעול בשנה הבאה

בצל השביתה הפראית, התקלות והמו"מ עם העובדים, ברכבת ישראל שוקדים על צעדי ביניים שייעלו את פעילות הרכבת בין הערים ויקלו על העומס העצום בשלוש המסילות באיילון • הקו המעגלי יחל לפעול בתחילת 2020, בשילוב עם רכש קרונות ייעודיים לנסיעה מרובת עצירות • בהמשך יתחיל לפעול גם קו מעגלי מדרום לת"א, והקו לדימונה והקו הישן לירושלים ייסגרו

רכבת ישראל / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
רכבת ישראל / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

הנוסעים ממודיעין לתל-אביב נאלצו הבוקר לעלות על אוטובוס במקום על הרכבת, אחרי שתקלה חמורה בקו החשמלי המהיר לירושלים השפיעה גם על הרכבות ממודיעין למרכז. הפעם, בניגוד לשביתה הפתאומית והברוטלית ביום שישי, הוועד לא אחראי לעניין. הייתה זו תזכורת לכך שבשעה שהנהלת הרכבת, בגיבוי הממשלה, מתמודדת עם עיצומי הוועד, סובלת החברה משורה ארוכה של תקלות, שגם חקיקה חדשה לא תפתור.

אחת התוכניות שעומדת לצאת לדרך בשנה הבאה היא קו מעגלי (לופ), שיחבר בין הפרברים הצפוניים של תל-אביב, בדומה לקווים בערי אירופה. הקו החדש יתחיל לפעול אחרי שקו החוף יחובר במסילה לתחנת רעננה מערב. שינוי במערכת האיתות, המתוכנן לסוף השנה, יאפשר להפעיל אותו כבר בראשית 2020. הקו יעבור בין תחנת הרצליה, תחנת בני-ברק (הסמוכה לשכונת רמת החי"ל בתל-אביב), תחנות פתח-תקווה, ראש-העין והוד-השרון.

השינוי במערכת האיתות עלול להיות מעוכב בשל עיצומי העובדים. עם זאת, העובדים לא שיבשו בעבר הפעלה של קווים ופתיחת תחנות ברכבת. הקו נועד להדביק את הפיגור של התחבורה הציבורית בישראל, באמצעות אסטרטגיה של עידוד נוסעים להחליף רכבות. כלי נוסף של הרכבת שנועד גם הוא להקל על העומס ברכבת ולקצר את זמני הנסיעה הוא רכש של קרונות חדשים, שכבר אושר בצוות משותף לחברה ולמשרדי התחבורה ולאוצר.

ההפעלה של של הקו תשמש תחליף לרכבות קלות ומערכות BRT (אוטובוסים על נתיבים בלעדיים) שתוכננו לפעול בשרון. הקו הורוד, אחד מקווי ה-BRT, שתוכנן לקשר בין כפר-סבא להרצליה דרך רעננה, בוטל אחרי התנגדות עזה של עיריית רעננה, שסירבה לפנות לו נתיב ברח’ אחוזה העמוס. בערים האלה מתוכנן לעבור קו מטרו, רכבת תחתית, אך הדבר לא יקרה לפני העשור הרביעי של המאה.

הקו המעגלי מיועד להקל גם על העומס במסילות בציר איילון: הקווים הישנים והחדשים של רכבת ישראל מגיעים כולם לתל-אביב וארבע התחנות בעיר הן העמוסות ביותר ברשת הרכבות ובכל אחת עוברים שישה קווים שונים, וזה עוד לפני שהרכבת המהירה מירושלים מחוברת לתל-אביב. בציר איילון, בין נתיבי הכביש וסמוך לתעלת הניקוז, יש שלוש מסילות בלבד. העומס הרב עליהן (28 רכבות בשעה, בשעות השיא) כבר מביא להאטה בתנועת הרכבות, עניין שרק יחמיר בעתיד. מסילה רביעית תוקם שם רק ב-2025, לכל המוקדם, וגם היא לא תספיק.

אחד הפתרונות של הרכבת הוא ליצור רכבות “מזינות" - קווים פרבריים שיביאו את הנוסע לתחנה מחוץ לתל-אביב, שבה אפשר יהיה להחליף במהירות רכבת ולהגיע איתה לאחת מתחנות תל-אביב, מבלי להעלות עוד רכבות על המסילות העמוסות. כזה יהיה הקו המעגלי, שיוביל נוסעים לתחנת הרצליה, ובה הם יוכלו להחליף רכבת ולהגיע לתל-אביב. מי שנוסע היום מרעננה לתל-אביב, צריך לנסוע מזרחה לראש-העין, ואז מערבה לפתח-תקווה ובני-ברק ומשם לתל-אביב, באותה רכבת. לאחר השינוי הוא יוכל לנסוע תחנה אחת מערבה להרצליה, לרדת על הרכבת ולעלות על רכבת שנכנסת ממילא לתל-אביב. כך יוכלו כל הנוסעים מתחנות ראש-העין, הוד-השרון, כפר-סבא ופתח-תקווה לנסוע לתחנת הרצליה ומשם לעלות על הרכבות הנוסעות לתל-אביב, בלי להיזקק לקו מיוחד. הפעלת המסלול החדש צפויה לקצר מאוד את משך הנסיעה מהוד-השרון ומרעננה לתחנות תל-אביב, והיא צפויה בשנת 2020.

בשלב הראשון, המסלול המעגלי יתחבר דווקא לרכבות מבאר-שבע, מה שדווקא יגביר את העומס באיילון. כך, רכבת מבאר-שבע תגיע מדרום למסילת איילון, תעצור בכל תחנות תל-אביב ואז תיכנס למסלול המעגלי.  

רכבת כבדה בין ערים: נסיעה איטית ובזבזנית

להפעלה של רכבת כבדה ככלי תחבורה פרברי יש חסרונות רבים: הרכבת לא יכולה לפתח מהירות ולכן אינה יעילה וצורכת הרבה דלק. המבנה של רכבות פרבריות, מרובות מקומות ישיבה ולכן בעלות מעברים צרים בקרונות ודלתות קטנות יחסית - מקשה על העלייה והירידה מהרכבת וגורם לקרונות להתעכב יותר בכל תחנה, וכך גם לעכב רכבות אחרות. כל מי שנסע ברכבת מכיר את ה"פקקים" בעלייה לרכבת, שמחמירים גם בשל התנהגות לא אדיבה של חלק מהנוסעים. העלאת אופניים לרכבת תורמת גם היא לעיכוב.

ואולם כאשר אין פתרונות אחרים לתחבורה עירונית מהירה, המדינה ממשיכה להשקיע ברכבות כבדות כפתרון ביניים. ברכבת שוקלים להכניס לקו הלופ גם קרונות חדשים, עם דלתות רחבות יותר ומקומות עמידה רבים יותר, שיקלו על היציאה והכניסה אליו ויקצרו את העצירות בתחנות.

הקו המעגלי לא יהיה היחיד שמיועד "לדלג" על מסילות איילון העמוסות. קו נוסף מיועד לקשר את חיפה לערי דרום השרון. רכבות בקו זה ייסעו על מסילת החוף עד לשפיים, ומשם לרעננה. כמו כן תוגדל תדירות הרכבות הפרבריות בצפון והרכבות מראשון-לציון מערב לאשקלון ולאופקים.

בטווח הרחוק יותר, מתוכנן גם מסלול מעגלי דרומי. אחרי שהונחה מסילה במקביל לכביש 531, הוציאה הרכבת מכרזים ראשונים למסילת שורק, המקבילה לכביש 431 בשפלה. במסגרת הפרויקט, תונח מסילה מתחנת ראשון-לציון מערב לתחנת הראשונים בעיר, וממנה לתחנת פאתי מודיעין ולקו המהיר לירושלים. הפרויקט צפוי לכלול הקמה של שתי תחנות חדשות, מעיין שורק ורמלה דרום, ולהימתח לאורך 30 ק"מ. סלילתו תכלול גם מנהרות מתחת לכביש 431 וגשר ארוך במיוחד (3.5 ק"מ). לאחר הקמתו, תוכל הרכבת להפעיל לולאה דרומית, מפאתי מודיעין דרך לוד לראשון-לציון, שם אפשר יהיה להחליף רכבות לתל-אביב.

בעתיד אפשר יהיה לחבר את המסילות החדשות בשרון ובשפלה (מסילת שורק) גם למסילה המזרחית, שתונח במקביל לכביש חוצה ישראל. המסילה תקשר בין חדרה ללוד, דרך טירה, טייבה, כפר-סבא, ראש-העין ואלעד. המסילה מיועדת לעקוף את גוש דן ולשמש רכבות מהירות בשעות העומס ורכבות מטען בשעות השפל. גם מסילה זו צפויה להפחית מעט מהעומס על מסילות איילון, ותאפשר לנוסעים לנתב"ג, למשל, להימנע מכניסה לת"א.

3 רכבות ביום, 7 נוסעים בנסיעה

בשעה שברכבת מתכננים להגביר את השירות לתחנות השרון, צוות משותף למשרדי התחבורה, האוצר ולחברה ממליץ לבטל את קו הרכבת מבאר-שבע לדימונה ואת הקו הישן לירושלים. זאת, כחלק מההמלצה להוציא מהשירות את קרונועי ה-IC3 הנמצאים בשירות הרכבת כ-30 שנה.

הקו לדימונה, שנחנך ב-2005, נחשב לקו כושל בשל מיקומה של התחנה, הרחוק ממרכז העיר. לתושבי דימונה עדיף לנסוע באוטובוס ישיר לבאר-שבע במקום לנסוע לתחנת הרכבת באוטובוס וממנה לבאר-שבע, נסיעה שמשכה הכולל הוא 50 דקות. רק שלוש רכבות ביום נוסעות בקו, ומספר הנוסעים הממוצע לנסיעה הוא שבעה בלבד. ברכבת מעריכים כי עד 2024 התפוסה הממוצעת בשעות השיא תרד ל-8% בלבד ולכן ממליצה לבטלו.

משרד התחבורה הכריז ב-2014 על הקמת תחנה חדשה במרכז דימונה, כחלק מהקמת קו הרכבת לאילת, אך הקו הזה רחוק מביצוע וגם התחנה העתידית נותרת כתוכנית בלבד.

קו הרכבת הישן לירושלים מבוסס על מסילת הרכבת הטורקית הישנה. משך הנסיעה מתל-אביב לירושלים (כולל החלפה בבית שמש) הוא שעה ו-34 דקות, והרכבות מגיעות לדרום ירושלים, לתחנות גן החיות התנ"כי ומלחה. הקו יכול לשמש כקו תיירותי, בזכות הנופים המיוחדים שבהם הוא נוסע. אם יוחלט להמשיך להפעיל אותו, יידרשו קטרים וקרונות מיוחדים שמיועדים לנסיעה על המסילה התלולה, במקום הקרונועים הישנים שיוצאים משירות. לפי הערכות רכבת ישראל, הפעלתו תהיה לא כדאית.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "נכון לעכשיו לא צפויים שינויים בקו לדימונה. תחנת הרכבת בדימונה מתוכננת להשתדרג ולעבור בצמוד לעיר. הקו הישן לירושלים מתוכנן להתבטל כרכבת נוסעים לקראת פתיחתו המלאה של הקו החשמלי החדש לירושלים". 

עוד כתבות

רכבי יבוא בנמל אשדוד/ צילום: תמר מצפי

פסק הדין שמסעיר את עולם הרכב: היבואנים הרשמיים ייאלצו להעניק אחריות גם ליבוא מקביל

ביהמ"ש קיבל את עמדת משרד התחבורה והיבואנים המקבילים, לפיה היבואנים הישירים מחויבים בלעדית למימוש האחריות בעת תקלה ברכב ● המשמעות: עלות תיקון הרכב תושת על היבואנים הישירים גם אם הרכב לא נרכש דרכם

הדמיית החניון של התחנה המרכזית של צפון ירושלים   / צילום: חברת מוריה, מורדגן

דניה סיבוס נבחרה להקים את התחנה המרכזית של צפון ירושלים

המרכז התחבורתי הצפוני של הבירה יכלול מסוף נוסעים וחניון למאות אוטובוסים שמעליהם גג בתצורת גינה ירוקה ● הפרויקט נאמד ב-212 מיליון שקל ● החניון יביא לפינוי חניון האוטובוסים שפועל בסמוך לבנייני האומה

שי נשר / צילום: יוסי כהן

פוצץ המו"מ בין עובדי הקולנוע והטלוויזיה לבין המפיקים

המחלוקת: הדרישה להפוך את העובדים לשכירים ● באקט טוענים כי ההסכם הקיים מגדיר את היחסים בין עובדי הארגון למפיקים כ"נותני שירות", אך ההגדרה אינה תואמת את מהות יחסי העבודה ● מנגד, המפיקים טוענים: "אין כל רצף עבודה של עובדי התעשייה שמצדיק הפיכתם לשכירים"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

שמור לי ואשמור לך, גירסת טראמפ: כך מנצל נשיא ארה"ב את יחסי החוץ שלו לטובתו האישית

זה כבר הפך לשיטה: בשורה של שיחות טלפון ופגישות שניהל עם מנהיגים בעולם הציג להם טראמפ דרישות שנועדו להועיל לו בהפרכת חשדות נגדו ובקמפיין לנשיאות 2020 ● כך זה עבד עם מנהיגי אוקראינה, אוסטרליה ובריטניה וגם עם ראש ממשלת ישראל, שאף קיבל מתנת בחירות נאה לעצמו

ג'יימי דיימון / צילום: רויטרס

הבנקים בארה"ב פתחו את עונת הדוחות ברגל ימין: ג'יי.פי מורגן וסיטיגרופ עקפו את התחזיות לרבעון השלישי

הכנסותיו של גי.פי מורגן הסתכמו ב-28.5 מיליארד דולר; בשורה התחתונה, הרווח למניה עלה ב-4.7% ל-2.45 דולר ברבעון השלישי ● סיטיגרופ היכה את תחזית הרווח וההכנסות, ומנגד גולדמן זאקס עמד בתחזית ההכנסות אך פספס את תחזית הרווח למניה ב-2 סנט

משתמשי סלולר / צילום: Shutterstock

"40 שקל לחבילת סלולר ללא הגבלה? זה מצב שלא קיים באף מדינה מפותחת"

חברות הסלולר הישראליות נערכות למכרז על הדור החמישי בזמן שהן עסוקות בתוכניות הישרדות ובפיטורי עובדים ● סמנכ"ל השיווק של חטיבת פתרונות הרשת של אמדוקס, יוגן פאטל, מזהיר: המשבר בתחום יוביל את ישראל, שהיא אומת הסטארט-אפ, לנחיתות טכנולוגית

אג"ח ירוקות / צילום: שאטרסטוק

אג"ח ממשלת ישראל - גן עדן למשקיעים זרים

כניסת ישראל למדד האג"ח הממשלתי העולמי WBGI רק מחזקת את הסיבות שיש למשקיעים הישראלים והזרים להחזיק כיום אג"ח ישראלי בתיק ההשקעות

המגרש שנמכר ברח' הירקון / צילום: שלומי יוסף

יוסי אברהמי רכש מגרש בת"א ברבע מיליארד שקל

מדובר במגרש בשטח של 6.4 דונם שהיה שייך לבעלים רבים ● על המגרש ניתן להקים מגדל מגורים בגובה 15 קומות ● השטח נמכר כחלק מהליך כינוס

ליאו ליידרמן / צילום: תמר מצפי

מדד התחרותיות העולמי: ישראל דורגה במקום ה-20, ללא שינוי מהשנה שעברה

הפורום הכלכלי העולמי שעורך את המדד, הדגיש את היותה של ישראל מרכז חדשנות ואת ההשקעה הגבוהה במחקר ופיתוח - 4.3% מתוצר ● הדוח לא מגלם את החריגה הצפויה מיעד הגירעון של 2019 ואת חוסר היציבות הפוליטי שעשוי להוביל לבחירות שלישיות בשנה

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

נתניהו לא התקדם עם הרכבת הממשלה, אך מתכנן נסיעה ליפן

20 ימים חלפו מאז קיבל נתניהו את מלאכת הרכבת הממשלה, אך נראה כי המו"מ תקוע ● חדשות 12 פרסמו כי רה"מ שוקל נסיעה ליפן החל ממוצאי שבת

עבדאללה מלך ירדן / צילום: רויטרס

דיווח: חכירת השטחים בצופר מידי הירדנים תוארך בחצי שנה

לפי דיווח "גלי צה"ל", השטחים החקלאיים באזור נהריים יוחזרו לידי ירדן בעוד פחות מחודש ● בירדן מכחישים את הפרסומים

דוד אמסלם / צילום: יוסי זמיר

סלקום ופלאפון נאלצות להחליף תדרי סלולר, המדינה תפצה אותן

מסתמן פתרון לאחת הבעיות המורכבות בשוק הסלולר: המדינה תקל באגרות התדרים של סלקום ופלאפון, כפיצוי על כך שהיא מחייבת אותן להחליף תדרים ● במקביל הבהיר משרד התקשורת כי הוא עומד לקחת להן תדרים שבשימושן בשל הפרעות למדינות שכנות

קצא"א / צילום: שלומי יוסף

איציק לוי מונה למנכ"ל קצא"א

לוי, שמכהן כמ"מ המנכ"ל, נבחר בתום הליך פומבי שנערך בפני ועדת איתור שמינה הדירקטוריון במאי האחרון ● זו הפעם הראשונה שמתקיים הליך פומבי לבחירת מנכ"ל קצא"א

עופר גרוסקופף/  צילום: שלומי יוסף

בעקבות הלכת רביבי: התיישנות שומות המס שבה למקומה הראוי

פסיקת העליון בעניין אורי רביבי משיבה את גבולות ההתיישנות למקומם הראוי, ולמעשה שבה ומאמצת פסיקה של ביהמ"ש המחוזי, שלפיה שומת הפסדים שהתיישנה אינה ניתנת לבחינה מחודשת במועד שבו מבקש הנישום להשתמש בהפסדים

בית חולים איכילוב / צלם: תמר מצפי

תגובה אלרגית חריפה לטונה: שני אנשים אושפזו לאחר שאכלו בסניף ארומה ת"א

שני בני אדם שאכלו טונה בסניף ארומה ברחוב מנחם בגין בת"א טופלו במרכז הרפואי איכילוב ● אישה בת 41 במצב קשה מאוד לאחר שאיבדה את הכרתה והייתה במצב של שוק עמוק ● השני הוא גבר בן 34 שהגיע לקבל טיפול עקב כאבי ראש ודפיקות לב מואצות ● המקרים דווחו למשרד הבריאות

ישראל זינגר / צילום: שלומי יוסף

ראש עיריית ר"ג לשעבר תובע חצי מיליון שקל ממחליפו בתפקיד

ישראל זינגר הגיש תביעת דיבה נגד ראש עיריית ר"ג המכהן כרמל שאמה-הכהן, בטענה כי יזם חקירה פלילית נגדו ואף ליווה וליבה את החקירה בפייסבוק ● טוען כי לפרסומים השליליים של שאמה-הכהן נגדו היה חלק משמעותי בהפסד שלו בבחירות לעירייה ב-2018

אתר בנייה בראשל"צ / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

הפתעה: תל-אביב הפכה לשיאנית הבנייה החדשה. ומה קרה לפתח-תקווה ולנתניה?

מאמצע 2015 נבנו בת"א מעל 13 אלף דירות, כשבמקום השני ירושלים עם כ-10.3 אלפי דירות ● תוכנית מחיר למשתכן הכניסה 5 ערים לרשימת שיאניות הבנייה, בהן אשקלון וראש-העין ● ההפתעה: פ"ת ונתניה, שכיכבו בעבר בצמרת הבנייה, נדחקו אחורה ● בדיקת "גלובס"

אצטדיון המושבה / צילום: רויטרס

הדיל של עיריית פתח תקווה: שלמו כמיליון שקל בשנה - וקבלו אצטדיון על שמכם

אצטדיון "המושבה" בפתח תקווה עשוי בקרוב לשנות את שמו ● העירייה פרסמה מכרז שבו היא מציעה לחברות מסחריות את שם האצטדיון, בסכום שעשוי להגיע ל-8 מיליון שקל ב-8 שנים ● ניסיונות דומים בנתניה ובאילת נכשלו, ורק בת"א מצליחים להפיק מיליונים

פנים בניין הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

עליות בבורסה: ת"א 35 קופץ ב-1%, מניית טבע מזנקת בכ-7%

טבע הציעה פשרה בפרשת משככי הכאבים האופיואידים ● טאואר עולה ב-4.4% ● מדד המחירים לצרכן בספטמבר ירד ב-0.2%, בהתאם לצפי ● המסחר יהיה מקוצר היום בשל חול המועד

אמיר אוחנה, נעמה יששכר / צילום: כדיה לוי, רויטרס

פרשת נעמה יששכר: האם הסמכות להסגרת ההאקר הרוסי נתונה בידי שר המשפטים?

בג"ץ קבע בעבר כי "בידי השר הכוח שלא להסגיר, אך רק בנסיבות מיוחדות וכבדות-משקל" ● האם מקרה שבו אזרחית ישראלית מוחזקת כבת-ערובה ברוסיה על החזקת כמות מינימלית של סמים קלים, כקלף מיקוח נגד הסגרת האקר רוסי לארה"ב, נחשב לנסיבות כאלה?