גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הצעד שיוביל את שיקום הרכבת? הכירו את הקו המעגלי בפרברי ת"א שמתוכנן לפעול בשנה הבאה

בצל השביתה הפראית, התקלות והמו"מ עם העובדים, ברכבת ישראל שוקדים על צעדי ביניים שייעלו את פעילות הרכבת בין הערים ויקלו על העומס העצום בשלוש המסילות באיילון • הקו המעגלי יחל לפעול בתחילת 2020, בשילוב עם רכש קרונות ייעודיים לנסיעה מרובת עצירות • בהמשך יתחיל לפעול גם קו מעגלי מדרום לת"א, והקו לדימונה והקו הישן לירושלים ייסגרו

רכבת ישראל / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
רכבת ישראל / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

הנוסעים ממודיעין לתל-אביב נאלצו הבוקר לעלות על אוטובוס במקום על הרכבת, אחרי שתקלה חמורה בקו החשמלי המהיר לירושלים השפיעה גם על הרכבות ממודיעין למרכז. הפעם, בניגוד לשביתה הפתאומית והברוטלית ביום שישי, הוועד לא אחראי לעניין. הייתה זו תזכורת לכך שבשעה שהנהלת הרכבת, בגיבוי הממשלה, מתמודדת עם עיצומי הוועד, סובלת החברה משורה ארוכה של תקלות, שגם חקיקה חדשה לא תפתור.

אחת התוכניות שעומדת לצאת לדרך בשנה הבאה היא קו מעגלי (לופ), שיחבר בין הפרברים הצפוניים של תל-אביב, בדומה לקווים בערי אירופה. הקו החדש יתחיל לפעול אחרי שקו החוף יחובר במסילה לתחנת רעננה מערב. שינוי במערכת האיתות, המתוכנן לסוף השנה, יאפשר להפעיל אותו כבר בראשית 2020. הקו יעבור בין תחנת הרצליה, תחנת בני-ברק (הסמוכה לשכונת רמת החי"ל בתל-אביב), תחנות פתח-תקווה, ראש-העין והוד-השרון.

השינוי במערכת האיתות עלול להיות מעוכב בשל עיצומי העובדים. עם זאת, העובדים לא שיבשו בעבר הפעלה של קווים ופתיחת תחנות ברכבת. הקו נועד להדביק את הפיגור של התחבורה הציבורית בישראל, באמצעות אסטרטגיה של עידוד נוסעים להחליף רכבות. כלי נוסף של הרכבת שנועד גם הוא להקל על העומס ברכבת ולקצר את זמני הנסיעה הוא רכש של קרונות חדשים, שכבר אושר בצוות משותף לחברה ולמשרדי התחבורה ולאוצר.

ההפעלה של של הקו תשמש תחליף לרכבות קלות ומערכות BRT (אוטובוסים על נתיבים בלעדיים) שתוכננו לפעול בשרון. הקו הורוד, אחד מקווי ה-BRT, שתוכנן לקשר בין כפר-סבא להרצליה דרך רעננה, בוטל אחרי התנגדות עזה של עיריית רעננה, שסירבה לפנות לו נתיב ברח’ אחוזה העמוס. בערים האלה מתוכנן לעבור קו מטרו, רכבת תחתית, אך הדבר לא יקרה לפני העשור הרביעי של המאה.

הקו המעגלי מיועד להקל גם על העומס במסילות בציר איילון: הקווים הישנים והחדשים של רכבת ישראל מגיעים כולם לתל-אביב וארבע התחנות בעיר הן העמוסות ביותר ברשת הרכבות ובכל אחת עוברים שישה קווים שונים, וזה עוד לפני שהרכבת המהירה מירושלים מחוברת לתל-אביב. בציר איילון, בין נתיבי הכביש וסמוך לתעלת הניקוז, יש שלוש מסילות בלבד. העומס הרב עליהן (28 רכבות בשעה, בשעות השיא) כבר מביא להאטה בתנועת הרכבות, עניין שרק יחמיר בעתיד. מסילה רביעית תוקם שם רק ב-2025, לכל המוקדם, וגם היא לא תספיק.

אחד הפתרונות של הרכבת הוא ליצור רכבות "מזינות" - קווים פרבריים שיביאו את הנוסע לתחנה מחוץ לתל-אביב, שבה אפשר יהיה להחליף במהירות רכבת ולהגיע איתה לאחת מתחנות תל-אביב, מבלי להעלות עוד רכבות על המסילות העמוסות. כזה יהיה הקו המעגלי, שיוביל נוסעים לתחנת הרצליה, ובה הם יוכלו להחליף רכבת ולהגיע לתל-אביב. מי שנוסע היום מרעננה לתל-אביב, צריך לנסוע מזרחה לראש-העין, ואז מערבה לפתח-תקווה ובני-ברק ומשם לתל-אביב, באותה רכבת. לאחר השינוי הוא יוכל לנסוע תחנה אחת מערבה להרצליה, לרדת על הרכבת ולעלות על רכבת שנכנסת ממילא לתל-אביב. כך יוכלו כל הנוסעים מתחנות ראש-העין, הוד-השרון, כפר-סבא ופתח-תקווה לנסוע לתחנת הרצליה ומשם לעלות על הרכבות הנוסעות לתל-אביב, בלי להיזקק לקו מיוחד. הפעלת המסלול החדש צפויה לקצר מאוד את משך הנסיעה מהוד-השרון ומרעננה לתחנות תל-אביב, והיא צפויה בשנת 2020.

בשלב הראשון, המסלול המעגלי יתחבר דווקא לרכבות מבאר-שבע, מה שדווקא יגביר את העומס באיילון. כך, רכבת מבאר-שבע תגיע מדרום למסילת איילון, תעצור בכל תחנות תל-אביב ואז תיכנס למסלול המעגלי.  

רכבת כבדה בין ערים: נסיעה איטית ובזבזנית

להפעלה של רכבת כבדה ככלי תחבורה פרברי יש חסרונות רבים: הרכבת לא יכולה לפתח מהירות ולכן אינה יעילה וצורכת הרבה דלק. המבנה של רכבות פרבריות, מרובות מקומות ישיבה ולכן בעלות מעברים צרים בקרונות ודלתות קטנות יחסית - מקשה על העלייה והירידה מהרכבת וגורם לקרונות להתעכב יותר בכל תחנה, וכך גם לעכב רכבות אחרות. כל מי שנסע ברכבת מכיר את ה"פקקים" בעלייה לרכבת, שמחמירים גם בשל התנהגות לא אדיבה של חלק מהנוסעים. העלאת אופניים לרכבת תורמת גם היא לעיכוב.

ואולם כאשר אין פתרונות אחרים לתחבורה עירונית מהירה, המדינה ממשיכה להשקיע ברכבות כבדות כפתרון ביניים. ברכבת שוקלים להכניס לקו הלופ גם קרונות חדשים, עם דלתות רחבות יותר ומקומות עמידה רבים יותר, שיקלו על היציאה והכניסה אליו ויקצרו את העצירות בתחנות.

הקו המעגלי לא יהיה היחיד שמיועד "לדלג" על מסילות איילון העמוסות. קו נוסף מיועד לקשר את חיפה לערי דרום השרון. רכבות בקו זה ייסעו על מסילת החוף עד לשפיים, ומשם לרעננה. כמו כן תוגדל תדירות הרכבות הפרבריות בצפון והרכבות מראשון-לציון מערב לאשקלון ולאופקים.

בטווח הרחוק יותר, מתוכנן גם מסלול מעגלי דרומי. אחרי שהונחה מסילה במקביל לכביש 531, הוציאה הרכבת מכרזים ראשונים למסילת שורק, המקבילה לכביש 431 בשפלה. במסגרת הפרויקט, תונח מסילה מתחנת ראשון-לציון מערב לתחנת הראשונים בעיר, וממנה לתחנת פאתי מודיעין ולקו המהיר לירושלים. הפרויקט צפוי לכלול הקמה של שתי תחנות חדשות, מעיין שורק ורמלה דרום, ולהימתח לאורך 30 ק"מ. סלילתו תכלול גם מנהרות מתחת לכביש 431 וגשר ארוך במיוחד (3.5 ק"מ). לאחר הקמתו, תוכל הרכבת להפעיל לולאה דרומית, מפאתי מודיעין דרך לוד לראשון-לציון, שם אפשר יהיה להחליף רכבות לתל-אביב.

בעתיד אפשר יהיה לחבר את המסילות החדשות בשרון ובשפלה (מסילת שורק) גם למסילה המזרחית, שתונח במקביל לכביש חוצה ישראל. המסילה תקשר בין חדרה ללוד, דרך טירה, טייבה, כפר-סבא, ראש-העין ואלעד. המסילה מיועדת לעקוף את גוש דן ולשמש רכבות מהירות בשעות העומס ורכבות מטען בשעות השפל. גם מסילה זו צפויה להפחית מעט מהעומס על מסילות איילון, ותאפשר לנוסעים לנתב"ג, למשל, להימנע מכניסה לת"א.

3 רכבות ביום, 7 נוסעים בנסיעה

בשעה שברכבת מתכננים להגביר את השירות לתחנות השרון, צוות משותף למשרדי התחבורה, האוצר ולחברה ממליץ לבטל את קו הרכבת מבאר-שבע לדימונה ואת הקו הישן לירושלים. זאת, כחלק מההמלצה להוציא מהשירות את קרונועי ה-IC3 הנמצאים בשירות הרכבת כ-30 שנה.

הקו לדימונה, שנחנך ב-2005, נחשב לקו כושל בשל מיקומה של התחנה, הרחוק ממרכז העיר. לתושבי דימונה עדיף לנסוע באוטובוס ישיר לבאר-שבע במקום לנסוע לתחנת הרכבת באוטובוס וממנה לבאר-שבע, נסיעה שמשכה הכולל הוא 50 דקות. רק שלוש רכבות ביום נוסעות בקו, ומספר הנוסעים הממוצע לנסיעה הוא שבעה בלבד. ברכבת מעריכים כי עד 2024 התפוסה הממוצעת בשעות השיא תרד ל-8% בלבד ולכן ממליצה לבטלו.

משרד התחבורה הכריז ב-2014 על הקמת תחנה חדשה במרכז דימונה, כחלק מהקמת קו הרכבת לאילת, אך הקו הזה רחוק מביצוע וגם התחנה העתידית נותרת כתוכנית בלבד.

קו הרכבת הישן לירושלים מבוסס על מסילת הרכבת הטורקית הישנה. משך הנסיעה מתל-אביב לירושלים (כולל החלפה בבית שמש) הוא שעה ו-34 דקות, והרכבות מגיעות לדרום ירושלים, לתחנות גן החיות התנ"כי ומלחה. הקו יכול לשמש כקו תיירותי, בזכות הנופים המיוחדים שבהם הוא נוסע. אם יוחלט להמשיך להפעיל אותו, יידרשו קטרים וקרונות מיוחדים שמיועדים לנסיעה על המסילה התלולה, במקום הקרונועים הישנים שיוצאים משירות. לפי הערכות רכבת ישראל, הפעלתו תהיה לא כדאית.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "נכון לעכשיו לא צפויים שינויים בקו לדימונה. תחנת הרכבת בדימונה מתוכננת להשתדרג ולעבור בצמוד לעיר. הקו הישן לירושלים מתוכנן להתבטל כרכבת נוסעים לקראת פתיחתו המלאה של הקו החשמלי החדש לירושלים". 

עוד כתבות

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

חיזבאללה מפרסם את שמותיהם של 5 מפעילי הארגון שנהרגו בחלב

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

מטבעות דיגיטליים / אילוסטרציה: Shutterstock

מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%; הביטקוין צמוד ל-70 אלף דולר למטבע

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על כ-69.7 אלף דולר למטבע ● נעילה ירוקה באסיה, מדד שנגחאי עלה ב-1%

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם