גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סמוטריץ' ולוין מבטיחים להילחם בביהמ"ש העליון, אבל בג"ץ כלל אינו אימתני כמו שהוא נראה

המועמדים המובילים לתיק המשפטים, בצלאל סמוטריץ' ויריב לוין, מציגים עמדה לוחמנית ומבקשים לקצץ את כנפיו של ביהמ"ש העליון • טענתם המרכזית היא שהשופטים פוגעים ביכולת המשילות של הממשלה כשהם פוסלים חוקים • חזרנו לחוקים הגדולים שנפסלו – ומצאנו שלא כצעקתה ● פרשנות

יריב לוין / צילום: איל יצהר
יריב לוין / צילום: איל יצהר

אומנם עדיין לא ברור כיצד יסתיימו המגעים להרכבת הממשלה, אבל לפי המסתמן, תיק המשפטים, אחד מהתיקים הבכירים והנחשקים בממשלה הבאה, ילך לאחד משני הפוליטיקאים שמציגים עמדה לוחמנית מאוד נגד בג"ץ - לשר התיירות יריב לוין או לחבר הכנסת בצלאל סמוטריץ'.

שניהם מבטיחים לרסן את כוחו של בג"ץ, לכרסם בסמכויותיו ולצמצם את השפעתו. הם עושים זאת איש-איש בדרכו ובסגנונו, תוך שהם מזהירים את הציבור שבג"ץ הוא "שמאלני" ורב-עוצמה ופוגע ביכולת הממשלה למשול על-פי דרכה.

ואולם בניגוד לדימוי שמנסים לשוות לו לוין, סמוטריץ' ואחרים, ההיסטוריה מוכיחה כי בג"ץ אינו כה אימתני, דומיננטי, מהפכני ומשנה מציאות כפי שהם מציירים אותו. זה נכון שלבג"ץ יש השפעה רבה, ושהוא חולל לעתים שינויים חשובים. למשל, כשסלל את הדרך לנשים להשתתף בקורס טייס, או כשאסר על הפרטה של בתי הסוהר.

אבל לצד הפסיקות החשובות ומשנות המציאות שלו, ניתן לאבחן פער עצום לאורך השנים בין היומרה של בג"ץ לשנות את המציאות הישראלית בפסיקותיו - לבין המציאות בשטח. יתר על כן, ההיסטוריה מלמדת כי במידה רבה, בית המשפט העליון של טרום "המהפכה החוקתית" של 1992 היה משפיע לא פחות מבית המשפט העליון של אחרי המהפכה החוקתית.

כביש בר-אילן כמשל למגמה הכוללת

דוגמה לפער בין הדימוי האימתני שמבקשים הפוליטיקאים לתת לבג"ץ לבין המציאות, אפשר למצוא בפסק הדין בעניין כביש בר-אילן.

ב-13 באפריל 1997, לפני 22 שנה, סערה וגאתה הארץ בעקבות פסק דין שנתן בג"ץ בשאלת תוקפה של החלטת משרד התחבורה לסגור את כביש בר-אילן בירושלים בשבתות לסירוגין בשעות התפילה. פסק הדין המעניין השתרע על פני 170 עמודים ודיבר באריכות על האיזון הראוי בין הערכים והאינטרסים המתנגשים - מחד גיסא, האינטרס החברתי של מניעת פגיעה ברגשות של האוכלוסייה הדתית המתגוררת באזור ורוצה לשמור על אורח חיים דתי; מאידך גיסא, האינטרס לשמור על חופש התנועה של כל אזרח.

השופטים התווכחו ונחלקו בדעותיהם. בסופו של דבר התקבלה עמדת הנשיא דאז, אהרן ברק, כי החלטת משרד התחבורה לסגור את הכביש בשבתות לסירוגין היא סבירה. עוד נקבע כי שר התחבורה צריך לקבל החלטה חדשה שתיקח בחשבון גם את האינטרסים של התושבים החילוניים הגרים בשכונות העוטפות את בר-אילן ומבקריהם.

פסק הדין הזה נלמד עד היום בבתי הספר למשפטים, אבל את המציאות בירושלים הוא לא שינה. מאז ועד היום כביש בר-אילן ריק ממכוניות בשבת. החילונים שנאבקו על זכותם העקרונית לנסוע בו בשבת, התעייפו ממאבקם, וממילא יש להם אלטרנטיבות ראויות.

גם האפליה בקבלה ליישובים עדיין כאן

דוגמה טובה נוספת לפער בין הדימוי האימתני שמבקשים הפוליטיקאים לתת לבג"ץ לבין המציאות, אפשר למצוא בפסק הדין של בג"ץ בעניין קעדאן שניתן בתחילת שנת 2000. באותו מקרה הכיר העליון לראשונה בזכות של ערבים לבנות ביישובים יהודיים, ואסר על היישובים הקהילתיים להפלות בין יהודים לערבים בקבלה אליהם.

פסק הדין שכתב נשיא העליון דאז, השופט אהרן ברק, הרעיד את אמות הספים ועורר ביקורת נוקבת מצד גורמים שונים, בעיקר מהימין הפוליטי. אבל במבט של כמעט שני עשורים אחורה, אפשר לומר כי ההלכה המשפטית שנתן העליון ונועדה לשנות מציאות של אפליה, לא חוללה שום שינוי. אולי אפילו להפך: פסק הדין של העליון בעניין קעדאן - שהתיימר לקדם את השוויון בחברה הישראלית - רק הביא לריאקציה, למכת נגד של הכנסת ושל רוב הציבור היהודי בארץ.

בעקבות פסק דין קעדאן עיגנה הכנסת בחוק את הזכות של יישובים יהודיים קהילתיים וקיבוצים (עד לגודל של 400 בתי משפחה) בנגב ובגליל לכונן ועדות קבלה. ועדות הקבלה רשאיות לדחות מועמד או מועמדת המבקשים לרכוש קרקע או בית ביישוב, בין היתר אם הן מוצאות "חוסר התאמה של המועמד למרקם החברתי-תרבותי של היישוב הקהילתי, שיש יסוד להניח כי יהיה בו כדי לפגוע במרקם זה". או במילים קצת פחות מכובסות: אם הוא ערבי.

כמו במקרה כביש בר-אילן, גם פסק דין קעדאן הוא פסק דין יומרני ופורץ דרך תאורטי של בג"ץ שהתנפץ על קרקע המציאות הישראלית.

רשת הגנה למדינה בנושאי ביטחון

דוגמה אחרת אפשר לראות בסוגיית הפליטים/מהגרי העבודה/מסתננים שהגיעו לכאן בשנים האחרונות מסודן ומאריתריאה. בג"ץ פסל שתי גרסאות של החוק למניעת הסתננות, שאיפשר לכלוא מסתננים במתקן חולות בדרום, בשל פגיעתו המוגזמת והלא מידתית בזכויות אדם.

ובכל אחת מהפעמים שבהן בג"ץ דן והתערב בנושא הזה, צעקו והילכו אימים השרים יריב לוין, איילת שקד, מירי רגב וחבריהם שפסיקת בג"ץ תמיט אסון על תושבי דרום תל-אביב - האזור שבו חיים רוב הפליטים.

והנה, למרות הבכי והנהי ומסע ההפחדה של הפוליטיקאים, המציאות הוכיחה שאין צורך לכלוא את העובדים הזרים במשך שנים במתקן בדרום הארץ כדי לצמצם את הבעיה. שפסקי הדין של בג"ץ לא באמת מונעים מהממשלה למשול. שההפחדה וההסתה של הפוליטיקאים נגד בג"ץ לא רק שהייתה מוגזמת, אלא מיותרת.

כשמדברים על האקטיביזם של בית המשפט העליון, שווה לזהיר את הנתונים ההשוואתיים הבאים: מאז שנת 1992 פסל בית המשפט העליון בישראל 18 חוקים שחוקקה הכנסת. בתקופה דומה פסלו בתי המשפט בארצות-הברית 50 חוקים פדרליים, באירלנד נפסלו 38 חוקים, בגרמניה נפסלו 206 חוקים פדרליים וחקיקת משנה, ובדרום אפריקה נפסלו מאז 1995 בסך-הכול 82 חוקים.

בגץ פסל בסהכ 18 חוקים

יתר על כן, בניגוד לדימוי שמבקשים לוין, סמוטריץ' וחבריהם לתת לבג"ץ, ברוב הסוגיות הרגישות שבהן עוסקת הממשלה, בעיקר בנושאי ביטחון, הוא עומד לצדה ומעניק לה מטרייה משפטית חוקתית (וטוב שכך).

ממוצע בשנה

כך, למשל, הגן בג"ץ בשנה האחרונה על הדרך שבה יושמו הוראות הפתיחה באש של צה"ל נגד המפגינים הפלסטינים בגבול הרצועה, הפגנות שבהן נהרגו עשרות פלסטינים. בפסק דין נוסף דחה השנה בג"ץ את העתירות שהוגשו נגד "חוק ההדחה", שמאפשר לכנסת להדיח מבית המחוקקים חבר כנסת שהסית לגזענות או תמך במאבק מזוין נגד המדינה. החוק אינו אומר זאת, אבל הוא נועד לפלח מאוד מסוים של בית המחוקקים - חברי הכנסת הערבים.

במקרה אחר דחו השנה שופטי בג"ץ עתירה שהוגשה נגד סמכות צה"ל לתפוס ולהחרים רכוש השייך לערבי מחברון, שהוא שווה-ערך לכספים שקיבל העותר מידי ארגון טרור. גם כאן עמדו השופטים לצד הממשלה.

שלוש ההחלטות הללו מצטרפות לפסקי דין והחלטות רבות לאורך 20 השנה האחרונות שבהן בג"ץ "השמאלני" לכאורה, עמד לצדן של ממשלות ישראל ונתן גיבוי לחוקים ולהחלטות, גם כשאלה פגעו בזכויות אדם של פלסטינים. הדוגמה הבולטת ביותר אולי היא פסקי הדין שבהם דחה בג"ץ עתירות שהוגשו נגד החוק השולל מתן אזרחות או תושבות בארץ לפלסטינים שהם בני זוג של אזרחים ישראלים במסגרת "איחוד משפחות".

מה סמוטריץ' ולוין היו אומרים על "קול העם"?

נקודה נוספת ששווה לשים אליה לב נוגעת למידת השפעתו של בג"ץ בהווה לעומת העבר. בניגוד לרושם שאפשר לקבל כאילו עד ימי המהפכה החוקתית של 1992, בג"ץ היה מרוסן ולא דומיננטי, במובנים רבים, בג"ץ של טרום 1992, השפיע על הממשלה והכנסת במידה רבה יותר מאשר בג"ץ של היום.

נזכיר לשם הדוגמה כי כבר ב-1953, 8 שנים אחרי הקמת המדינה, בג"ץ הרהיב עוז לבטל החלטה של ממשלת ישראל. באותו מקרה, הידוע כ"בג"ץ קול העם", קיבלו השופטים את העתירה שהגישו העיתונים "קול העם" ו"אלאיתיחאד" נגד החלטת שר הפנים, ישראל רוקח, לסגור אותם ל-10 ו-15 ימים, בהתאמה, עקב הביקורת שמתחו על הממשלה. נותר רק לדמיין מה היו אומרים היום יריב לוין או בצלאל סמוטריץ' על החלטה דומה של בג"ץ. 

עוד כתבות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; חברה לישראל קופצת ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; מחירי הנפט קופצים ב-1%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי, לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?