גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הגל הפופוליסטי הנוכחי עשוי לשטוף גם את הפרלמנט האירופי

נציג מפלגת "הליגה" האיטלקית, מתיאו סלביני, מעין תואם–טראמפ שמקפיד לצייץ בטוויטר כמו הנשיא האמריקאי ואפילו נעזר בשירותיו של סטיב באנון, מגבש חזית של מפלגות ימין שתוכל לבצע רפורמות מרחיקות לכת באיחוד ולהילחם בהגירה ליבשת ● "ההתקוממות החלה. יפי-הנפש והבנקאים מטרפדים את החלום האירופי - אנחנו רוצים להחזיר את אירופה לשליטת העם"

פרלמנט האיחוד האירופי/  .ס.א.פ קריאייטיב / Shutterstock
פרלמנט האיחוד האירופי/ .ס.א.פ קריאייטיב / Shutterstock

מנפרד וובר, פוליטיקאי גרמני שכמעט אינו מוכר ברחבי העולם, יעלה מחר (ג') על במת אירועים באתונה כדי להשיק את קמפיין הבחירות של "מפלגת העם האירופי" (EPP) לפרלמנט האירופי. אלה זמנים רעים להיות גרמני ביוון. הפרלמנט באתונה אישר בשבוע שעבר לדרוש מברלין 376 מיליארד אירו כפיצוי על הכיבוש הנאצי, והעימות בין המדינות הולך ומחריף. אבל הפוליטיקאי הבווארי, בן 46, לא בא ליוון כדי לייצג את גרמניה, אלא כדי לפתוח את הקמפיין של "מפלגת העל", המייצגת את רוב המפלגות השמרניות ממדינות האיחוד האירופי בפרלמנט.

אם הסקרים יתממשו, גם אחרי הבחירות הקרובות תהיה ה-EPP המפלגה הגדולה ביותר בפרלמנט, וובר יכהן כנשיא הנציבות האירופית מנובמבר הקרוב, במקום ז’אן-קלוד יונקר מלוקסמבורג, שהודיע על פרישה. הבחירה לפתוח את הקמפיין דווקא ביוון, שכמעט פירקה את גוש האירו ואת האיחוד האירופי בעקבות המשבר הכלכלי שלה, שבה השנאה לפוליטיקאים גרמנים חוצה מפלגות, אמורה לסמל בדיוק את ניצחון האירופיות שמובילה ה-EPP על גישת מדינות הלאום. במילים אחרות: את האפשרות ששמרן גרמני ייצג בהוגנות אינטרסים של שמרנים יוונים בבריסל.

אבל רק כדי להיות בטוח, וובר הצטייד מראש בכמה הבטחות שיקרצו לקהל המקומי. בראיונות קודמים הודיע כי יפעל ליצור 5 מיליון מקומות עבודה לצעירים יוונים. "אסור שאנחנו בגרמניה נישאר קרירים ואדישים לכך שיהיה 'דור אבוד' בדרום אירופה", אמר.

הוא גם יודיע כי יפעל לצמצם את פעילותם של כמה ממוסדות האיחוד ויבטל לא פחות מ-1,000 תקנות של האיחוד האירופי כדי לחסוך בכוח אדם בבריסל. ברמה הגלובלית, יודיע וובר כי יפעל לקדם אמנה גלובלית שתעצור את השימוש בפלסטיק, כדי להציל את האוקיינוסים ברחבי העולם. זהו זמן בחירות באירופה: השלטים כבר החלו להיתלות ברחבי הערים ולצידם מופרחות לאוויר גם שלל הבטחות בנוגע לעתיד היבשת - והעולם כולו.

סלביני ונציגי "הפינים"/  צילום: Shutterstock ס.א.פ קריאייטיב

הימין מנסה לפרק האיחוד מבפנים

בבחירות הנוכחיות, מי שבולטות בניסיונן לנצל את השעה ולנסות לעצב את העתיד הזה, הן שורה של מפלגות ימין אירו-סקפטיות, המתנגדות להגירה, שזכו לתמיכה הולכת וגוברת ברמה הלאומית בשנים האחרונות, וכעת מנסות למנף אותה גם לפרלמנט האירופי. מפלגות אלה כבר זוכות לייצוג נאה בפרלמנט היוצא, אך הן מפוצלות בין שלוש סיעות שונות בו. כעת, הן פועלות מאחורי הקלעים - וגם בחזית - בניסיון לגבש "סופר-גרופ" ימני שיבצע רפורמות באיחוד האירופי.

מי שעומד בראש המאמץ הוא מנהיג מפלגת "הליגה" האיטלקית (לשעבר "הליגה הצפונית"), העיתונאי לשעבר מתיאו סלביני. בחודש שעבר כינס סלביני, בן 46, במילאנו, את מנהיגי "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD), יחד עם נציגי מפלגת "הפינים" (שזכתה להצלחה מפתיעה בבחירות בשבוע שעבר) ו"מפלגת העם הדנית", לפסגה שנועדה לקדם את הברית הזאת. השם שנבחר לקבוצה הוא European Alliance of People and Nations.

סלביני, מעין תואם-טראמפ שמקפיד לצייץ בטוויטר כמו הנשיא האמריקאי, ושמסתייע במהלך הנוכחי גם בסטיב באנון, היועץ הפוליטי שהיה הארכיטקט מאחורי בחירתו של טראמפ לנשיאות ארה"ב, לא חסך מילים בנוגע למטרות מפלגת העל החדשה. "היום האיחוד האירופי מהווה לרוב התושבים בו סיוט", אמר, "ההתקוממות החלה. אנחנו הופכים נושאים כמו עבודה, משפחה, ביטחון, הגנה על הסביבה ועתיד הצעירים לחשובים שוב, במקום להפקיר אותם לאלו ששלטו בנו במשך עשורים. הביורוקרטים הם אלה שמטרפדים את החלום האירופי, יפי-הנפש, הבנקאים ואלה ששלטו באירופה במשך זמן רב מדי. אנחנו רוצים להחזיר את אירופה לשליטת העם". מנהיג ה-AfD יירג מויתן, מצידו, העלה את הנקודה החשובה למפלגה: "אנחנו רוצים להוריד את ההגירה הלא-חוקית לאיחוד האירופי לאפס", אמר. שאר הנציגים הצטרפו ללחיצת ידיים קבוצתית.

עוד מאגר נציגים לברית הימין החדשה יכול לבוא אפילו מתוך ה-EPP עצמו. "פידס", המפלגת שבראשה עומד ראש הממשלה ההונגרי ויקטור אורבן, עדיין חברה בגוש המפלגות השמרניות. אף שאורבן ניהל קמפיין נגד האיחוד האירופי, נגד הנציבות האירופית ואפילו נגד יונקר, המייצג את ה-EPP, מפלגתו רק הושעתה באופן זמני מהחברות במפלגה במרץ האחרון, אך לא סולקה ממנה. פרישתה וחבירה לכוחות הימין בפרלמנט יכולה לשנות את התמונה.

כך גם לגבי "החזית הלאומית" (FN) של מארין לה-פן בצרפת, שצפויה לשלוח נציגים רבים לפרלמנט האירופי ושעד כה נמנעה משיתוף פעולה עם יתר מפלגות הימין הקשה, בעיקר בשל חילוקי דעות בנושאים כלכליים. בשבועות האחרונים שידרה לה-פן מסר שלפיו איחוד אפשרי. "ביקשנו ממתיאו סלביני להיות זה שיעשה סיבוב בבירות האירופיות כדי לנסות ולמצוא בעלי ברית חדשים", אמרה בראיון בשבוע שעבר. היא אפילו לא פסלה שיתוף פעולה עם מפלגת הימין הקיצוני "Vox" מספרד, שכוחה התחזק בחודשים האחרונים. "אנחנו מרחיבים את הקהילה שלנו, את המשפחה", אמרה.

למרות ה"ברקזיט", בריטניה תשתתף

סוגיה נוספת המעוררת עניין היא השתתפותה של בריטניה בבחירות. בגלל הכישלון של ראש הממשלה תרזה מיי לאשר את הסכם הפרישה מהאיחוד האירופי, והדחייה שהעניקו לה חברות האיחוד עד סוף אוקטובר, מסתמן כעת כי בריטניה תשגר נציגים לפרלמנט שממנו היא תיאלץ לפרוש כמה חודשים לאחר מכן.

בגלל הרכב הנציגים הבריטים, והעובדה שהמפלגה השמרנית של מיי כלל אינה חברה ב-EPP, הלייבור צפוי לשלוח את מרב הנציגים לפרלמנט, מה שיחזק את המפלגה השנייה בגודלה בו, ה-S&D (המאגדת את המפלגות הסוציאל-דמוקרטיות באיחוד) ולהעניק הזדמנות למועמד המוביל של המפלגה, ההולנדי פרנס טימרמנס, להפוך לנשיא הנציבות במקרה שהיא תפתיע בתוצאות האמת.

בריטניה הייתה זו שגם המחישה בעבר את כוחו של הפרלמנט האירופי להניע שינויים באיחוד. עשרות חברי מפלגת העצמאות הבריטית UKIP, ששוגרו לפרלמנט על ידי הבוחרים הבריטיים בסיבוב הקודם ב-2014, העלו על סדר היום את הפרישה מהאיחוד האירופי, שבסופו של דבר אושרה במשאל עם.

בבריסל לפחות מקווים כי העובדה שעתידו של האיחוד האירופי עומד בפני איומים מבפנים ומבחוץ, ושהצורך ההולך וגובר בעמדה אירופית אחידה מול ארה"ב בהובלת טראמפ, רוסיה בהובלת פוטין וסין בהובלת המפלגה הקומוניסטית, יביאו לעלייה בשיעור ההצבעה הנמוך בבחירות.

בבחירות האחרונות ב-2014 נרשם שיא שלילי של הצבעה: רק 43% מתוך בעלי זכות הבחירות בגוש המדינות המונה כחצי מיליארד בני אדם טרחו להצביע. רוב הפרשנים העריכו כי התמונה לא תשתנה בבחירות הנוכחיות. "במקום להרכיב קהילה יציבה של אזרחים אירופים המאורגנים במפלגות ובוחרים בהן, המערכת הפוליטית האירופית הידרדרה לשדה קרב בלתי חזוי של בריתות משתנות וחולפות", הגדיר זאת מכון המחקר European Council for Foreign Relations בנייר עמדה שפירסם לקראת הבחירות. השאלה מה יהיו תוצאות הקרב בתוך הימין האירופי בין הגורמים הפופוליסטיים בראשות סלביני לבין הגורמים השמרנים בראשות וובר, והאם דווקא הפרלמנט הוא זה שממנו תצמח ההתנגדות לפרויקט האירופי, תעמוד להצבעת אזרחי האיחוד מה-23 ועד 26 במאי.

עוד כתבות

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי