גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

על בסיס הזיעה, תווי הפנים או ה-DNA שלכם: כך תתאים עבורכם הטכנולוגיה את מוצרי העתיד

אחרי שנטפליקס התאימה לצופים תכנים באופן אישי, וחוקרים החלו לפתח תרופות מותאמות גנטית, פיתוחים טכנולוגיים חדשים משנים גם את עולם הצריכה ● פפסיקו מפתחת משקאות על בסיס הרכב הזיעה, פרוקטר אנד גמבל מתאימה מוצרי טיפוח לפנים באמצעות מצלמות סלולר, וערכות ביתיות לבדיקת DNA משפיעות על תוכניות הכושר

יצרנית המשקאות גטורייד פיתחה משקאות ספורט מותאמים אישית /  צילום: רויטרס
יצרנית המשקאות גטורייד פיתחה משקאות ספורט מותאמים אישית / צילום: רויטרס

מה הזיעה שלכם אומרת עליכם? יצרנית משקאות הספורט גטורייד (Gatorate) חושבת שהיא אומרת הרבה. על בסיס ניתוח מתוחכם של הזיעה, החברה מתכננת להשיק קו מוצרים מותאם אישית של המשקאות שאתם צורכים. בין אם אתם מנסים לשפר את המהירות שלכם, לפתח את חוזק השרירים שלכם או להשיג יעדי כושר אחרים, בקרוב תציע לכם גטורייד משקאות מותאמים אישית שיענו על צרכים אישיים מגוונים. 

הודות לטכנולוגיה חדשה ולנתונים שאוספת טכנולוגיה זו, מבצעות חברות התאמה אישית של פריטים יומיומיים, החל מוויטמינים ומשקאות ספורט, ועד בקרם לעור ושמפו. ככל שיש יותר מידע על הכל, למשל על הרכב זיעה או DNA, החברות מבצעות התאמה אישית של המוצרים שלהן כדי לענות על הצרכים האינדיבידואליים של הלקוחות. פריטים אלה מעוצבים על בסיס שאלוני עומק, התייעצויות עם רופאים, סריקות תווי פנים, בדיקות DNA ואפילו מכשירים לבישים לאיסוף זיעה.

ציפיות הקונים לגבי מידת היענותן של החברות לצורכיהם הולכות וגדלות במקביל לאיסוף הנתונים המוגבר ולשיפור ביכולת הייצור. מוצרים מותאמים אישית הם התפתחות טבעית שנובעת מחוויותיהם הדיגיטליות של הצרכנים, לדברי לזלי האריס, מנהלת קו המוצרים סקין-סיוטיקלס (SkinCeuticals) של לוריאל. "את יכולה להיכנס לנטפליקס ולהחליט במה את רוצה לצפות ומתי את רוצה לצפות בזה", אומרת האריס. "באינטרנט יש מידע אישי על ההרגלים שלך כמשתמשת. לי זה נראה הגיוני שזה יורחב גם לתחומי חיים אחרים".

אשתקד השיקה סקין-סיוטיקלס שירות טיפוח עור אישי בשם Custom D.O.S.E, שמחירו 195 דולר, ושבמסגרתו מבקרות המשתמשות אצל רופא ששותף בשירות כדי להתייעץ עמו על העור שלהן. הרופאים מקלידים את הדיאגנוזה שלהם לטאבלט שבו מותקן האלגוריתם מוגן-הפטנט של סקין-סיוטיקלס, שיוצר מתכון לנסיוב מותאם אישית. מכונה בגודל של מיקרוגל במשרדו של הרופא, שמכילה את המרכיבים הדרושים, מערבבת ומבקבקת את הנסיוב תוך כמה דקות, ומדפיסה את התג שעליו מופיעים שם הרופא ושם המטופלת.

"התאמה אישית היא שם המשחק", אומרת דון זיר, סמנכ"לית תפעול ב-Tivity Health, שמחזיקה בתוכנית ההרזיה נוטריסיסטם (Nutrisystem). אשתקד השיקה נוטריסיסטם את DNA Body Blueprint, ערכת בדיקת DNA ביתית שמשמשת כבסיס לדוח בן 40 דפים על הצעות לגבי צורכי התזונה, חילוף החומרים ואימוני כושר על בסיס הקוד הגנטי של המשתמש. לדברי זיר, הבדיקה מספקת תובנה חדשה על מאמצי הירידה במשקל של הלקוח.

בדיקת DNA להתאמת תוכנית הרזייה /  צילום: Shutterstock ס.א.פ קריאייטיב

גטורייד, שנמצאת בבעלות פפסיקו, מתכננת להשיק השנה את Gx, משקאות שניתנים להתאמה אישית. למרות שבחנויות יש אינספור משקאות ספורט, טוענת גטורייד שהספורטאים של היום - שרבים מהם אוספים ומנתחים נתוני ביצוע באמצעות מכשירי מעקב כושר - צריכים לטפל באופן טוב יותר בצרכים האינדיבידואליים שלהם. "מה אתה מנסה לעשות? אתה מנסה להיות מהיר יותר? או חזק יותר? האם אתה שורף שומן, או שורף פחמימות, או שהזיעה שלך מלוחה מאוד?", אומר ברט אובריאן, מנהל גטורייד. "כל הגורמים האלה נכנסים לפיתוח תוכנית שתסייע לך להשיג מה שאתה צריך להשיג כספורטאי".

בשנים האחרונות סיפקה גטורייד משקאות מותאמים אישית לכמה ספורטאי עילית שלהם היא מעניקה חסות. ההתאמה האישית של המשקאות התבססה על ניתוח קצב ייצור הזיעה שלהם ועל סוג הזיעה שהם מייצרים. "הטכנולוגיה מאפשרת לנו לבצע דמוקרטיזציה של התאמה אישית של הדלק שצורכים הספורטאים", אומר ז'אווי קורטדלס, מנהל החדשנות והעיצוב של גטורייד.

כדי ליצור פרופיל זיעה ולחבר נוסחת Gx מתאימה, מדביקים הספורטאים לזרוע שלהם טלאי חד-פעמי שמבצע רישום של כמות הזיעה שהם מייצרים במהלך תרגילי הכושר, ומודד את מליחותה. הספורטאים מצלמים את הטלאי ספוג הזיעה שלהם ושולחים אותו ליישום Gx, שמשתמש בתוכנת זיהוי תמונה כדי לקרוא אותו. תוצאות אלה משולבות עם נתוני מזג האוויר, משך ועוצמת תרגילי הכושר והתשובות לשאלות שבו מתבקשים הספורטאים לפרט את יעדי הביצוע שלהם. לאחר שנקבעת נוסחת Gx מתאימה, המשתמשים רוכשים באינטרנט קפסולות מרוכזות של הנוסחה, מטעינים אותה לבקבוק Gx מיוחד, ומוספים מים.

מותגי טיפוח היופי כבר מבקשים לספק מוצרים למגוון של גוני עור ותנאים, וההתקדמויות הטכנולוגיות מאפשרים להם להיות מדויקים יותר. פרוקטר אנד גמבל (P&G) ערכה בינואר תצוגה מקדימה של Opté Precision Skincare - שרביט ידני שמזהה כל שינוי בפיגמנטציה של עור הפנים, ומורח נסיוב הסוואה על כל כתם. "האמת היא שנאלצתי לחכות עד שמצלמות הטלפונים הסלולריים יהיו באיכות הרבה יותר טובה, והמעבדים יוכלו לעבור על 70 אלף שורות קוד באופן מיידי. כשהתחלתי לפני עשר שנים, היה לי משהו בגודל של מערכת סטריאו", מספר תומס רייב, עמית מחקר ב-P&G, שהמציא את Opté. 

רייב רצה לשים קץ לבחירה שנאלצות הנשים לעשות בין מראה טבעי לבין כיסוי מלא של פגמי עור, כגון נזק מקרני השמה, כתמי גיל והיפר-פיגמנטציה. "אפילו בעור הכי פגום יש כתמים רק על כ-10% מהעור, אבל אנחנו מכסים 100% מהעור שלנו", אומר רייב. "מה אם נתמקד רק בכתמים עצמם?".

השרביט, שמחירו צפוי להגיע ל-600 דולר כשהוא יתחיל להימכר בשנה הבאה. כשהמשתמשת או המשתמש מגלגלים אותו על הפנים הוא סורק את העור במהירות של 200 פריים בשניה. כש-Opté מזהה כתם, מדפסת הזרקת דיו מניחה עליו טיפות מיקרוסקופיות של נסיוב, באופן שהגוון שלו מתאים לגוון העור מסביבו. התהליך לוקח כשלוש דקות.

מספר רב מדי של מוצרים על מדפי טיפוח השיער במרכולים הופכת את משימת קניית מוצרי טיפוח השיער לאחת הקשות ביותר. זה הוביל לטיפוח שיער בהתאמה אישית, לדברי ארנו פלאס, מייסד משותף ומנכ"ל Prose, קו מוצרי שיער בהתאמה אישית. המשתמשות עונות על כ-30 שאלות באינטרנט לגבי השיער, התזונה, רמת המתח, האקלים, שגרת הפעילות הגופנית ותדירות השימוש בשמפו. "אנחנו לא רק שואלים על סוג השיער שלהן ומרקם השיער, אלא גם הולכים להבין את הסיבות לכך שיכול להיות שיש לך שיער יבש", אומר פלאס. "להבין את הסיבה זה מאוד מועיל כדי למצוא את המרכיבים הנכונים".

חברת התזונה Care/of רוצה לבצע דה-מיסטיפיקציה של עולם הוויטמינים. הלקוחות מקדישים כחמש דקות באינטרנט להשלמת פרופיל של צורכי ויעדי הבריאות שלהם. לאחר מכן הם מקבלים רשימה של המלצות ויטמינים ושל מחקר רלוונטי שמסביר מדוע החליטה החברה להמליץ על ויטמינים אלה. הלקוחות יכולים לבחור אילו ויטמינים הם רוצים להכליל באספקה החודשית של גלולות ויטמינים לצריכה יומיומית. על כל חבילה מודפס שם הלקוח, וזה הופך את נטילת הוויטמינים היומית למהנה, ומניב המלצות רווחיות מפה לאוזן, לדברי קרייג אלברט, מייסד משותף ומנכ"ל החברה. "אנשים אוהבים להעלות תמונות של השם שלהם", הוא מוסיף.

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע