גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תשכחו מהטירה של דרקולה, לטרנסילבניה יש הרבה יותר מה להציע

תשכחו מהטירה של דרקולה, לטרנסילבניה שברומניה יש הרבה יותר מה להציע. במחוז הרגיטה הכפרי והפחות מוכר מסתתרים יערות, הרים, שבילי הליכה, כפרים קטנים ומכניסי אורחים, אגמים ומעיינות חמים, מכרות מלח ו–34 שמורות טבע

האגם האדום Lacul Ro?u/ צילום:  Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
האגם האדום Lacul Ro?u/ צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

כשאומרים "טרנסילבניה", מיד מזנק דימוי קבוע: ערפדים צמאי דם, הרים מושלגים מחודדי פסגות וטירתו של הרוזן דרקולה, אתר מתויר לעייפה בעיר פויאנה בראשוב. רבים חושבים ש"הטירה של דרקולה" היא גולת הכותרת של המחוז. הסברה הזו מזינה היטב את הכלכלה המקומית, אבל האמת היא שהלב הפועם של טרנסילבניה - שמשתרעת למרגלות רכס הקרפטים ומצטיינת בנופים דרמטיים - נמצא בכלל במקום אחר, כ-200 ק"מ מבוקרשט וכ-130 מבראשוב, בחבל ארץ עלום לרובנו בשם הרגיטה (Harghita).

זהו אזור גדול, כ-6,000 קמ"ר שטחו, עשיר ביערות עבותים, בכפרים קטנים ומכניסי אורחים, בבעלי חיים נדירים, באגמים וולקנים, במכרות מלח, בהרים מושלגים ובכ-34 שמורות טבע. אם פינלנד זכתה למוניטין כארץ אלף האגמים, הרי הרגיטה היא בהחלט ארץ אלף המעיינות. פה משווקים לתיירים את "דרך המעיינות", שכוללת גייזרים ובריכות ג’קוזי טבעי, מוזיאון למים מינרליים ואפילו פסטיבל שנתי שמוקדש לנושא המבעבע.

הרגיטה הוא אחד משלושה מחוזות הונגריים שצורפו לרומניה אחרי מלחמת העולם הראשונה כחלק מסיפוח טרנסילבניה. גם היום ההונגרים עדיין מהווים רוב (יותר מ-85%. הרומנים רק כ-13%. היתר בעיקר גרמנים וצוענים). לא מפתיע אם כך שהשפה השלטת היא הונגרית ולא רומנית. לכל מקום יש שני שמות, אחד בכל שפה, דבר שיכול לגרום לאי-אילו בלבולים.

מי למשל היה חושב שבירת המחוז שנקראת מירקורה צ’ק (Miercurea Ciuc) ברומנית, היא בכלל העיר צ’יק סירדה (Csikszereda) בהונגרית? כבוד למורשת זה יפה מאוד, אבל כתייר אתה שובר שיניים עם השלטים ועם תושבי המקום, אלה ואלה נטולי אנגלית.

היו מקרים שבהם נאלצתי להשתמש בשפת גוף כדי לקבל חלב לקפה, או במימיקה מביכה כדי להבין איך להגיע לרחוב מסוים. מצד אחד, זה מאתגר ודורש אורך רוח. מצד שני, מי שמחפש אותנטיות ומקוריות יחבק בשתי ידיים את ההזדמנות להשתלב בלוקאליות כפרית, שהיא מסבירת פנים ושופעת נדיבות.

בארצם של הסקלרים

האזור המעניין ביותר לטעמי הוא זה המכונה "סקלר-לנד" (Szeklerland או Székely Land). הסֶקְלֶרִים הם קבוצה אתנית דוברת הונגרית, שמהווה בערך כמחצית מההונגרים הרומנים. אלה הגיעו לטרנסילבניה בימי הביניים, ככל הנראה כלוחמים כדי להגן על הגבול (משמעות שמם היא כנראה "שומרי גבולות"). סוגיית מוצאם שנויה במחלוקת. רוב החוקרים משערים שהם צאצאים של הונגרים או של שבטים טורקיים שנטמעו בקרב ההונגרים (המדיארים) ויושבו בהרי הקרפטים המזרחיים. בעבר שייכו אותם לכל מיני קבוצות, בהם גם הסקיתים וההונים ואפילו הכוזרים. כך או כך, הסקלרים לחמו עם ההונגרים, תמיד בקו הראשון. בשל כך קיבלו זכויות רבות מהשליט, זכויות שנקנו בדם ולא במסים.

שער עץ מגולף ומעוטר, טיפוסי ליישובי הסקלרים/ צילום: גילי מצא

במלחמת העולם השנייה הוכרע גורלם סופית על-ידי כיבושים והסכמים טריטוריאליים, ומאז הם חיים ברומניה, אבל שוקדים לשמר את זהותם ואת הפולקלור העשיר שלהם, ובכל הזדמנות חגיגית הם יוצאים לרחובות עם התלבושת הלאומית הצבעונית. חדי עין אולי יבחינו בניואנסים שמייחדים כל כפר במחוז. גם בתקופה הקומוניסטית הם נהנו ממידה מסוימת של אוטונומיה, והם מוכרים כקבוצת מיעוט ייחודית. ב-2015 אושר רשמית גם דגל סקלרי כדגלו של מחוז הרגיטה, תכלת עם פס זהב, שמש וירח.

עוד סימן היכר של הסקלרים הוא הכנסיות הייחודיות שלהם - הכנסיות הכחולות. חלקן גם מבוצרות, מבנים עגולים וכחולים. מבחינה דתית, חלקן קתוליות, אבל הזרם הדומיננטי הוא אוניטריאני (פרוטסטנטים שהוגלו מארצותיהם במלחמות הדת של המאה ה-16 באירופה).

כנסייה סקלרית כחולה עם רהיטים מצוירים בדגמי פרחים אופייניים/ צילום: גילי מצא

כדי להגיע למגוון כנסיות כאלה, התנסיתי בטיול בכרכרה רתומה לסוס מיוזע שהתנשף ועורי האדים מהשמש הקופחת. פטרתי את שנינו מהעינוי וחזרתי במונית. אבל המאמץ היה שווה, בעיקר בגלל הכנסייה המדהימה בדריג’ו (Darjiu), כנסייה מבוצרת שבה ריהוט בכחול-טורקיז שהשתמר מהמאה ה-18, ועל הקירות, שחלקם שוחזרו, מצוירות סצנות המציגות חיילים סקלרים נאמנים.

דובים בחצר האחורית/ צילום Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

מקום לינה שמייצג בטוב טעם את התרבות הסקלרית הוא פנסיון גיזי בעיירה אודרווי סקיוק. הריהוט בפנסיון, בדומה לכנסיות, גם הוא גילוף בעץ עם מוטיבים פרחוניים בכחול המהפנט. צללתי בחדווה למיטת עץ בכחול עמוק מקושט בדגמי פרחים. ליד המיטה ניצבו שידות, ארון וספסל ישיבה מעוטרים באותו אופן. גם במסעדת הפנסיון (המומלצת) יש ריהוט עתיק ואוסף כלים מפעם, שנותנים הרגשה ביתית מזמינה.

בכפר הקרמיקה קורונד (Corund) - מקום בעל מוניטין לאיכות ולטכניקה מסורתית מימי הביניים - ניתן להתרשם גם ממלאכות מסורתיות סקלריות אחרות. ברחוב הראשי בכפר מציגים כיום כ-100 אמנים, ולא רק קדרים. בין המלאכות הסקלריות שמעניין לראות איך השתמרו, פגשתי מגלפים בעץ, ציירי רהיטים ואורגים, אבל הכי מרתק היה לראות אומן שהוא מהאחרונים שעוסקים במלאכתו - הכנת כובעים, תיקים ואפילו נרתיקים לסמארטפונים מ... מפטריות מקומיות, רכות כמו לבד, והן בעצם טפילים שנצמדים לעצים.

סלואו-טוריזם בקולחוז

Slow Tourism, "תיירות איטית", זו מגמה שתוספת תאוצה בשנים האחרונות: להוריד הילוך בחופשה. במקום לרוץ כדי להספיק בטיול לחוץ, מחליטים להתמקד באזור מסוים ולהיות במשימה הקשה לתזזיתיים של "כאן ועכשיו", ואפילו להעז להימצא במוד "העצל" של לא-לעשות. בחבל הרגיטה זה קל לביצוע, ותורמים לכך מרחקי נסיעה של בין עשר דקות לשעה לאטרקציות העיקריות.

התפאורה האופיינית נראית כמו קולחוז בעידן קומוניסטי שבה מככבים קוביות של בתים זהים עם גגות רעפים, דיר לבהמות ואסם מעץ מפויח בחצר האחורית. שבילים, כבישים צרים ומשובשים, שבהם רועי צאן מדרבנים עדרים של מאות כבשים או פרות, העוצרים את תנועת כלי הרכב השכיח - סוסים רתומים לכרכרות שבהן יושבים קשישים או משפחות של צוענים. אלה החליפו את קרון הנדודים הרומנטי מהסרטים בכרכרה שבה יושבים על מצע קש, שהוא גם אספקת המזון לבהמות הבית.

מוצרים אורגניים הם לא טרנד בהרגיטה, אלא חיי יומיום של פשטות נטולת יומרות. הם חוגגים אותה בפסטיבלים שחלקם מוקדשים למאכלים: פסטיבל הבצל, פסטיבל הפולנטה, הכרוב, או תפוחי האדמה (שמהם מכינים אפילו יין!). לפסטיבל הזה הגעתי במיוחד, עם זרם של תיירים הונגרים, שנשאו באמתחתם שקי תפוחי אדמה, קולפנים מיוחדים ועוד אביזרים. הם התמקמו בפארק עירוני, שפתו סירי ענק ועד מהרה בעבעו בהם מרקים ונזידים של תפוחי אדמה ושאר תבשילים, לפי מתכונים משפחתיים ובחדוות בישול חיננית.

טבע ואימה בדובי-לנד

לפשטות ולקרבה אל הטבע יש גם היבט נוסף - הדובים. כמו במקומות אחרים באירופה, שטחי המגורים של האדם הלכו והתרחבו על חשבון אלה של חיות הבר, מקורות המזון שלהן נפגעו, וכשחיה נעשית רעבה, היא פולשת אל אזורי האדם, לחפש מזון בפחי זבל, ולא רק בהם.

באזור מסתובבים חופשי כ-6,000 דובים. אלו שפגשתי היו שמנים - 400 ק"ג, גבוהים - כ-2 מטרים ופראיים. פו הדב הרומני אוכל מכל הבא ליד. הוא מחסל ירקות ופירות בכמויות מסחריות, שש על פגרים של בעלי חיים ולא מסרב לטעימות ספונטניות מעוברי אורח.

דובים בחצר האחורית/ צילום Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

בתקופת שלטונו אסר צ’אושסקו לצוד דובים (אם כי לעצמו הוא סידר היתר מיוחד), ואלה התרבו עד כדי כך, שיותר ממחצית מהדובים החומים של אירופה כולה חיים בהרי הקרפטים. לאחר חיסול הרודן, עבר ניהול הסוגיה לידיהם של ארגוני ציד פרטיים, שעברו למדיניות של דילול אוכלוסין. אלה קבעו מכסות של עורות דובים לכל המרבה במחיר. לתמונה נכנסו תיירי ציד, בעיקר מרוסיה, שהעלו את רף המחירים לכל דב מת, במעין מכירה פומבית.

בהתחלה הממשלה הרומנית שיתפה פעולה עם החיסול המניב מטבע זר, אבל הגופים האחראים על שמירת הטבע במדינה הצליחו לצמצם את ההיתר. רומניה נאלצה ליישר קו עם חוקי האיחוד האירופי (שבו היא חברה מאז 2007), שאוסרים ציד.

הסיפור הפך לסוגיה פוליטית בוערת שעלתה לכותרות ואפילו הציתה הפגנות בבוקרשט הבירה. כך או כך, מספרם של הדובים צמח שוב. המסעדה שלהם ביערות לא עומדת בעומס והם מחפשים אוכל בפחי הזבל של התושבים, מתקרבים לכבישים הראשיים וברעבונם מאבדים את הרתיעה מבני האדם. עם זאת, יש מקומיים שטוענים שמעולם לא פגשו דוב, ומדובר במעשיות ברוח המחוז, ויש גם פנסיונרים שהתחביב שלהם זה איסוף אוכל לדובים, כמו נשות החתולים אצלנו. יש גם כאלה שקשרו קשרים מיוחדים עם הדובים, כמו צלם טבע בשם לזלו, שהצליח ליצור יחסי אמון וידידות עם דובה בשם קסנדרה. הוא בנה אפילו בית עץ מיוחד כדי לתצפת עליה עם משקפת.

זכיתי להתארח במקום ותצפתי עד שהגברת הגיעה. לזלו הגיש לה קילוגרמים של תפוחי עץ. במהלך אותו אחר צהריים הצטרפו לקסנדרה עוד חמישה חברים, שהתגרדו בעצים והתפלשו בשלוליות. לזלו לא מעוניין בפרסום ולא באורחים, אבל ניתן למצוא מדריכים אחרים, שחלקם שומרים בשמורות, המתמחים בטיולים לתצפית בדובים, ממרחק בטוח.

ישבתי עם אחד מהם במכונית בשעה עשר בלילה, ליד תחנת הרכבת של העיירה טושנד (Tusnad). בחניון הרכבת הבחנתי במכוניות חונות ובתוכן אנשים, ארבעה ויותר בכל רכב - לא בדיוק זוגות אוהבים שמחפשים פינה שקטה. "הם מחכים לדובים", הסביר המדריך.

"מתי הדובים יגיעו?" , שאלתי.

"מתי שיתחשק להם", הסביר, "מעכשיו ועד הבוקר".

המתנו במקום, מול פחי האשפה, כ-40 דקות, עד שנשברתי. העדפתי לבלות את הלילה במיטה.

מה יש לעשות שם 

בחורף זהו זמנם של אתרי סקי, מטפסי קרחונים ושחקני ההוקי-קרח (קבוצת מירקורה צ’וק, מתברר, היא זוכת אליפויות בינלאומית!). משטחי החלקה על הקרח וטיולים באופנועי שלג ובמזחלות רתומות לכלבים הם חלק מהאופציות היותר קונבנציונליות, אבל החורף קרוב לסיומו והאביב שבפתח מתעורר לחיים בצבעי ירוק, וזה הזמן להכיר את הרגיטה ואנשיה, שגם הם בבחינת שמורת טבע.

לבקר בכפרים: במחוז כפרים אותנטיים כמו למשל, Satu Mare שהם סוג של מוזיאון שקיים מהמאה ה-14. כ-100 חזיתות בתים מוגפים בשערי עץ גדולים ומגולפים, עם מוטיבים סקלרים עתיקים.
כולם נעשו מעצים שנפלו ביערות, כחלק מתפיסה שממש לא קשורה לענייני מחזור, אלא דווקא לסמלים פגאניים (ואחר כך נוצריים) של העץ כחוט מקשר בין החיים הארציים לעולם הבא.

כפר טיפוסי/ צילום: גילי מצא

לצאת לטרקים: יש שני אגמים מרכזיים, אגם סנטה אנה והאגם האדום, שהם יעד פופולרי לטיולים. הראשון הוא האגם הגעשי היחיד במזרח אירופה, מכתש וולקני שהתמלא במים, ויש לו "אח תאום" במרחק חמש דקות נסיעה - ביצה עם מצע של צמחייה שזוהתה מעידן הקרח.

האגם השני, Lacul Roșu (האגם האדום), קיבל את שמו מעצי האורן שצנחו אליו ובשילוב האדמה העשירה במינרלים קיבל גוון אדמדם. האגם שוכן בפתחו של קניון Bicaz - סדרה של מצוקים מאבן גיר, שהאטרקציה המפורסמת ביניהם היא מדף אלכסוני שנקרא "המזבח" (מומלץ לחובבים של טיפוס צוקים).
יש גם שבילים מסומנים לטרקים ולאופניים. למי שחושש ממפגש עם דובים במהלך הטרק מומלץ לעשות רעש תוך כדי הליכה - לדבר בקול רם, לשיר, לשרוק (רצוי במשרוקית) ולתלות פעמוני פרה שידנדנו תוך כדי הליכה. הדוב כבר יסיק את המסקנות ויתרחק.

לטייל במערות: יש באזור יותר מ-100 מערות, שרצוי לבקר בהן עם מדריך, כי הן לפעמים מבוך מסוכן, כמו למשל מערת "סוגו"- Sugó שבה גם ראיתי נטיפים, שחלקם הושחתו בידי מבקרים חסרי מודעות סביבתית.

לנשום עמוק ולהבריא: מכרה המלח של פרייד - Praid מציע טיפולי "קלימו-תרפיה" לסובלים מבעיות נשימה, אבל מבחינתי, האטרקציה הייתה לגלות בעומק של כ-120 מטר מתחת לפני האדמה פארק חבלים, כנסייה, מערת יין ומגרש משחקים, כולל שולחנות פינג-פונג שסאונד המחבטים נבלע בחלל העצום שלו.

מידע מעשי

הגעה: יש טיסות ישירות לבוקרשט עם טארום, חברת התעופה הלאומית הרומנית (כשעתיים). מעיר הבירה צריך לקחת אוטובוס, או לשכור רכב (עדיף) כדי להגיע למחוז הרגיטה. הנסיעה אורכת כארבע שעות ומעלה, תלוי בפקקים, במיוחד בסופי שבוע.

לטארום יש גם טיסות ישירות לערים במחוז כמו: קלוז’ נאפוקה וסיביו, ובקיץ גם של חברת הלואו קוסט ויז אייר. כדאי לבדוק טיסות לבוקרשט גם באל על ובארקיע, במחירים שתלויים בעונה ובביקוש ונעים בין 100 ל-300 אירו.

אפליקציה: מחוז הרגיטה יצא ביוזמה חיונית לקידום התיירות ולאחרונה השיק אפליקציה באנגלית שעוזרת לנווט עם מפות, שיש בה גם רשימת מדריכים מוסמכים, מקומות להשכרת רכב, בתי מלון, מסעדות ופעילויות למשפחות או לחובבי אדרנלין. www.romania-insider.com/harghita-tourist-app פנסיון מומלץ בטאץ’ מקומי-סקלרי: פנסיון גיזי, www.gizicsarda.ro

הדרכה: זולטן - מנהל חברת קונספט של slowtours הוא האיש שיוכל לתרגם לכם לא רק מרומנית לאנגלית, אלא גם את החוויה הלוקאלית במיטבה, באמצעות קשרים שיצר עם אומנים שהם לא נגישים באינטרנט או בפייסבוק, כמו איש כובעי הפטרייה, סדנאות אומן של מגלף בעץ, קרמיקאי, מוזיאון קטן בניהולו לאבן החן המקומית, ארגוניט ועוד. ניתן להתרשם מהמסלולים התפורים בסגנונות שונים באתר www.slowtours.travel

עוד כתבות

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין נמכרה לאחרונה ● לדירה זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר אינו משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו "בוסט" בשלושת החודשים האחרונים

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש