גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טראמפ סטייל: אם אי-אפשר לפטר את יו"ר הפד ריזרב – נסתער עליו בטוויטר

מאז נבחר טראמפ לנשיא ארה"ב, נדחקו החוצה או התפטרו כמעט 50 בכירים. אבל את יו"ר הפד, ג'רום פאוול, לא יכול הנשיא לפטר ● בתגובה פתח הנשיא בקמפיין ציוצים אגרסיבי, הכולל ביטויים כמו "משוגע", "מביך" ו"שחקן גולף שלא מסוגל להכניס כדור לגומה" ● בחרנו עבורכם את המיטב, ונותרנו עם שאלה אחת: איך זה ייגמר

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאואל / צילום: רויטרס, Jonathan Ernst
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאואל / צילום: רויטרס, Jonathan Ernst

מאז קיץ 2018 סובל הבנק המרכזי האמריקאי, הפד ריזרב, ממתקפה יוצאת דופן בהובלתו הבודדה של הנשיא דונלד טראמפ, שמרוכזת בעיקר בשאלת העלאת הריבית במשק. הנשיא האמריקאי טען כי הפד הוא "הבעיה היחידה" של הכלכלה האמריקאית, בדק אם הוא יכול לפטר את היו"ר ג'רום פאוול בדצמבר האחרון, והכריז כי לבנק אין את "הרגישות הנדרשת" להבין את השווקים.

טראמפ, שחלקים מהותיים מדמותו הציבורית כרוכים סביב תוכנית ריאליטי ומשפט המפתח "אתה מפוטר!", מחזיק היום בשיא כל הזמנים כנשיא שתחת כהונתו פוטרו, נדחקו החוצה או התפטרו מתפקידם המספר הגבוה ביותר של בכירים - 48. אבל מה קורה כשטראמפ מבין שאינו יכול לפטר את האדם שמינה ושאינו סר למרותו? אנו מקבלים גלים עזים של השמצות והתקפות על פעילות הפד ריזרב, בקמפיין רשתות חברתיות על עתידה המוניטרי של המדינה.

המתקפה חסרת המעצורים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נגד הפד ריזרב לא נראתה מאז ימי ניקסון. אז יכלו פוליטיקאים לנווט את שיעור הריבית, כדי להגדיל את הפופולריות שלהם. גם אם היו נשיאים שלא הסכימו עם פעילותו של הפד ריזרב, הם תמיד מינו כלכלנים מנוסים ובנקאים ותיקים הבקיאים במדיניות מוניטרית. התפיסה הרווחת תמיד הייתה, כי הפד רזרב הוא מוסד עצמאי ומנוטרל מפוליטיקה.

בחודש האחרון, במהלך כוחני אחרון, החליט טראמפ למנות לדירקטוריון הפד שני תומכים פוליטיים שלו - סטיבן מור והרמן קיין - לכהונה בת 14 שנים. שני מינויים שהדעה הרווחת לגביהם היא כי אינם ראויים, או כפי שסיכם זאת כלכלן בכיר אחד "הם חסרים את הכישרון האינטלקטואלי למשימה חשובה זו". הגדיל לציין סנטור רפובליקאי אחד, כי הבחירות של טראמפ עלולות לסכן את הפד באופן שיסב נזק לבריאות המשק. "אני רוצה מועמדים כלכלנים ולא מפלגתיים", אמר מיט רומני, המשמש מאז ינואר כנציג מדינת יוטה בסנאט. ג'נט ילן, יו"ר הפד לשעבר, קבעה בפשטות כי הנשיא לא מבין במדיניות מוניטרית וב"ניו יורק מגזין" היו פחות מנומסים וקבעו: "טראמפ ממנה את האידיוט המפורסם סטיבן מור לפד".

הניסיון להשפיע על הפד ובאופן בוטה להטות אותו פוליטית, עלול לפגוע באמינותו ובתפיסה כי האינטרס המנחה אותו הוא כלכלי, או בפשטות שהוא בעל אמינות מוניטרית. העובדה כי מדובר בבנק המרכזי החשוב בעולם, הופך את העניין למקור דאגה גלובלי. "אני בהחלט מודאג לגבי עצמאות הבנק המרכזי במדינות אחרות, ובמיוחד בארה"ב - הבנק המרכזי החשוב ביותר בעולם", אמר מריו דראגי, נשיא הבנק המרכזי של אירופה, והדגיש כי שיעורי הצמיחה האיטיים והיעדר האינפלציה עלולים להעמיד בפני הבנקים המרכזים דרישות פוליטיות למדיניות רופפת ממנהיגים שיעשו כמנהגו של טראמפ ויבחרו בפופוליזם במקום שמירה על עצמאותו של הבנק המרכזי. מצב מסוכן במיוחד בתקופה שאחרי המשבר הפיננסי העולמי, בה היקף פעילות הבנקים המרכזיים רחב במיוחד, וכולל תיקי אג"ח ענקיים, הרחבות כמותיות ורגולציה קפדנית. 

אם כן, איך נראית מלחמת ההתשה התקשורתית של טראמפ נגד התנהלות הפד ריזרב והעומד בראשו? אספנו ציוצים והתבטאויות תקשורתיות אחרות מהרשת (בעיקר טוויטר) ומראיונות.

20.7.2018

"סין, האיחוד האירופי ומדינות אחרות מבצעות מניפולציה על שערי המטבע והריביות שלהן, בזמן שבארה"ב הפד מעלה את הריביות בזמן שהדולר מתחזק יותר ויותר עם כל יום שעובר - הם הורסים את היתרון התחרותי שלנו"

17.12.2018

"זה מדהים שעם דולר חזק מאוד וכמעט שום אינפלציה, העולם החיצוני מתפוצץ סביבנו, פריז בוערת וסין הרחק מאחור, הפד בכלל חושב להעלות שוב את הריבית"

18.12.2018

"אני מקווה שהאנשים בפד יקראו היום את מאמר המערכת ב'וול סטריט ג'ורנל' לפני שהם יעשו טעות נוספת. כמו כן, אל תתנו לשווקים להיות יותר נזילים ממה שהם עכשיו. עצרו עם ה-50 מיליארדים. תרגישו את השוק, אל תפעלו על פי מספרים חסרי משמעות. בהצלחה!"

24.12.2018

"הבעיה היחידה של הכלכלה שלנו היא הפד. אין להם את הרגש לשווקים, הם לא מבינים את הצורך במלחמות סחר או דולר חזק, או אפילו ההשבתה הדמוקרטית בגלל נושא הגבול. הפד הוא כמו שחקן גולף עוצמתי, שלא יכול להכניס כדור לגומה!"

8.1.2019

"המספרים הכלכליים נראים מאוד טוב. אתם יכולים לדמיין מצב שהיו לי ריביות אפסיות לאורך זמן לשחק איתן כמו הממשל הקודם, במקום העלייה המהירה שהייתה לנו היום? זה היה כל-כך קל! ועדיין, השווקים למעלה בגדול מאז בחירות 2016"

29.3.2019

"אילולא הפד היה טועה ומעלה ריביות, במיוחד משום שיש מעט מאוד אינפלציה, ואלמלא הם לא היו מבצעים את ההידוק הכמותי המגוחך - 3% תמ"ג ושוק המניות, היו שניהם הרבה יותר גבוהים, והשוק העולמי היה במקום טוב יותר!"

4.4.2019

"למרות הפעולות המיותרות וההרסניות של הפד, הכלכלה נראית טוב מאוד, וסין וה-USMCA מתקדמים היטב. יש כמעט או אין אינפלציה, האופטימיות האמריקאית גבוה מאוד!"

14.4.2019

"אם הפד היה עושה את עבודתו כראוי, מה שהוא לא עשה, שוק המניות היה מזנק ב-5,000 עד 10,000 נקודות נוספות והתמ"ג היה מעל 4% במקום 3%... עם כמעט בלי אינפלציה. ההידוק הכמותי הרג, היה צריך לעשות בדיוק ההיפך!"

10.10.2018 [בעצרת בפנסילבניה]

"אני חושב שהפד עושה טעות... אני חושב שהפד השתגע. אני ממש לא מסכים עם מה שהפד עושה, בסדר?"

16.10.2018 [ראיון לפוקס ניוז]

"האיום הכי גדול שלי זה הפד, בגלל שהפד מעלה ריבית מהר מדי, והוא עצמאי יותר מדי". טראמפ המשיך וכינה את הפד "משוגע", "מגוחך", "אגרסיבי מדי" ו-"חמוד מדי".

23.10.2018 [ראיון לוול סטריט ג'ורנל]

"כל פעם שאנחנו עושים משהו נהדר, הוא (ג'רום פאוול) מעלה את הריבית. זה נראה כאילו הם (הפד) אוהבים לעלות ריביות. זה אולי מוקדם מדי להגיד, אבל ייתכן שאני מתחרט שמיניתי אותו".

27.11.2018 [ראיון לוושינגטון פוסט]

"אני אפילו לא שמח במעט עם הבחירה שלי בג'יי (ג'רום פאוול). אני חושב שהפד הוא בעיה הרבה יותר גדולה מסין... הם (הפד) עושים טעות, ואני יודע את זה בגלל שיש לי תחושה פנימית שאומרת לי יותר ממה שכל מוח של מישהו אחר יכול להגיד לי".

11.12.2018 [ראיון לרויטרס]

"אני חושב שזה יהיה טיפשי מצד הפד להעלות ריבית".

על פאול אמר: "הוא איש טוב, הוא מנסה לעשות מה שהוא חושב שהכי טוב. אני לא מסכים איתו, אני חושב שהוא מתנהג באגרסיביות, אגרסיביות גדולה מדי".

21.3.2019 [אחרי ההכרזה על ביטול העלאות הריבית ב-2019]

"אני מקווה שלא השפעתי, בכנות, אבל זה לא משנה. לא איכפת לי אם אשפיע או לא. רק דבר אחד: צדקתי".

2.4.2019 [מצוטט בוול סטריט ג'ורנל]

"כנראה שאני תקוע איתך" (טראמפ לראש הפד, ג'רום פאואל).

26.9.2018

הפד מעלה את הריבית ב-0.25% לטווח שבין 2%-2.25%

19.12.2018

הפד מעלה את הריבית ב-0.25% לטווח של 2.25%-2.5%

22.12.2018

טראמפ בוחן עם יועציו את ההיתכנות לפטר את פאוול. מתייחס לנשיא ארה"ב שבכהונתו פרץ השפל הגדול.

23.12.2018

מיק מולוויני, ראש סגל הבית הלבן, מודיע כי בעקבות שיחה עם מזכיר האוצר סטיב מנוצ'ין וטראמפ והם מבינים כעת כי לאחרון "אין את היכולות לפטר את יו"ר הפד".

20.3.2019

הפד מותיר את הריבית ללא שינוי והודיע כי לא צופה העלאת ריבית במהלך 2019, רק בדצמבר הכריז כי יהיו שתי העלאות ריבית במהלך השנה.

עוד כתבות

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

יאיר לפיד, יש עתיד / צילום: כדיה לוי

האם עסקת שליט בוצעה זמן לא רב לפני הבחירות לכנסת?

יש קשר בין עסקת גלעד שליט מ־2011 לבחירות שהתקיימו ב־2013? אנחנו לא מצאנו כזה ● המשרוקית של גלובס

שאול גולדשטיין מנכ''ל חברת נגה - ניהול מערכת החשמל / צילום: ענבל מרמרי

הקץ להפסקות חשמל? זה הפתרון של המדינה

חברת נגה העבירה את תוכניתה לאגירת כ-2,500 מגה־וואט במתקנים ברחבי הארץ ● המהלך מאפשר לשמור הספק שלא נצרך ולהזרימו בעת הצורך

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות אגד: הרווח הנקי של קיסטון זינק ב-300%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, אך רציו מאכזבת עם ירידה חדה ברווח ובהכנסות ● מדור חדש

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד - אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"