גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השופט בתביעת אפי נוה נגד הדס שטייף: "למה לא כל הנתבעים התייצבו? לא מקובל שהם עושים דין לעצמם"

(עדכון) - היום נערך דיון קדם-המשפט הראשון בתביעה שהגיש אפי נוה נגד הדס שטייף ואנשי גל"צ בפרשת הפריצה לסלולרי שלו, על רקע בקשת היועמ"ש לעכב את בירור התביעה עד תום החקירה הפלילית ● סנגורו של נוה חשף כי לקוחו לא נקרא זה חודשים למשטרה בפרשות השונות ● הפרקליטות מבקשת לעכב את ההליך ותגיש דוח סודי בעניין

אפי נוה, הדס שטייף / צילום: איל יצהר, תמר מצפי
אפי נוה, הדס שטייף / צילום: איל יצהר, תמר מצפי

לראשונה מאז התפוצצה הפרשה שבה נחשד עו"ד אפי נוה, לשעבר יו"ר לשכת עורכי הדין, בביצוע עבירות מתחום טוהר המידות בנוגע לבחירת שופטים, כשאחד מכיווני החקירה הוא שוחד מיני, התייצבו באולם אחד נוה ועיתונאית גלי צה"ל הדס שטייף, הכתבת שהעבירה את המידע בעניינו של נוה למשטרה והובילה לפתיחת החקירה הפלילית שטלטלה את מערכת המשפט.

לפי החשד, נוה פעל לקידום מועמדותה של שופטת בית משפט השלום בנתניה, אתי כרייף, שעימה היה מצוי במערכת יחסים. עוד נחשד נוה כי ניסה לקדם - ללא הצלחה - את מינויו לבית המשפט המחוזי של שופט שלום מכהן, בן זוגה של עורכת דין המקורבת לנוה. מספר ימים לאחר פרוץ החקירה התפטר נוה מתפקידו כיו"ר לשכת עורכי הדין

נוה, שטייף ובכירים נוספים בתחנה הצבאית גלי צה"ל, שנתבעו גם הם על-ידי נוה (נורית קנטי, עורכת התוכנית "מה בוער", ושמעון אלקבץ, מפקד התחנה), התייצבו באולמו של השופט אורן שוורץ בבית המשפט המחוזי מרכז בלוד, שם נערך דיון קדם המשפט הראשון, בתביעה על-סך 7 מיליון שקל שהגיש נוה נגד שטייף ואחרים. לטענת נוה, שטייף הוציאה מהטלפון הנייד שלו חומרים בניגוד לדין והפיצה אותם ברבים, ובעקבות כך נגרם לו נזק כבד. 

הדס שטייף מגיעה לדיון בבית המשפט / צילום: שלומי יוסף

בתחילת הדיון טענו שטייף, קנטי ואלקבץ כי הם למדו על התביעה מכלי התקשורת, שכן כתב התביעה לא הומצא להם. עם זאת, נציגת הפרקליטות הצבאית אישרה כי כתב התביעה הומצא למשרדה. עורך דינו של נוה, בעז בן-צור, זעם על התנהלות הנתבעים וטען: "גם אחרוני הנתבעים לא נוהגים כך".

לאחר דין ודברים קצר, נזף השופט שוורץ בנתבעים שלא הגישו כתב הגנה, וחלקם (רזי ברקאי, מגיש התוכנית "מה בוער"; ואילאיל שחר, ראשת מערכת החדשות בגלי צה"ל) אף לא התייצבו לדיון. לדברי השופט שוורץ, "לא מקובל שהנתבעים עושים דין לעצמם. מתברר שרק חלק מהנתבעים התייצבו באולם בית המשפט, למרות החלטה מפורשת בעניין. הגברת אילאיל שחר ומר רזי ברקאי לא הגיעו לדיון".

עוד אמר השופט: "כלל הנתבעים לא הגישו כתב הגנה ולא פנו לבית המשפט בבקשה להארכת מועד. הטענה כי לא בוצעה המצאה - נסתרת על פניה נוכח דבריה של נציגת הפרקליטות הצבאית שהתייצבה לדיון".

עוד לדבריו, "היה ראוי להשית על הנתבעים הוצאות", אך הוסיף: "לפנים משורת הדין, ומתוך הנחה שמדובר בחוסר הבנה, לא אעשה כן. עם זאת, ככל שדרך ההתנהלות הזאת תחזור על עצמה, לא אמנע מחיוב הנתבעים בהוצאות".

אפי נוה היום בבית המשפט / צילום: שלומי יוסף

"לעכב את ההליך האזרחי"

הסוגיה המרכזית שעלתה לדיון נגעה לבקשת היועץ המשפטי לממשלה לעכב את הדיון בתביעה עד לסיומה של החקירה הפלילית בפרשה. מנדלבליט, היועמ"ש, פסל עצמו מלעסוק בענייניו של נוה, לאור יחסי ידידות בין השניים, ומי שממלא את מקומו הוא פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן.

לטענת ניצן בשם היועמ"ש, יש לעכב את בירורה של תביעת נוה "עד למועד שבו יפוג החשש לפגיעה בחקירה הפלילית המצויה בעיצומה, ושבמסגרתה נבדקים נושאים המשיקים לתביעה האזרחית".

עוד נטען בשם היועמ"ש כי "נוכח השלב שבו מצויה החקירה הפלילית שטרם מוצתה, והחשש משיבושה, ומשלא צפוי נזק ממשי או בלתי הפיך מעיכוב ההליך האזרחי, הרי שראוי לעכב בשלב זה את ההליך האזרחי".

עורכי הדין של נוה, בעז בן-צור, כרמל בן-צור וגיא רוה, התנגדו לעצם התייצבותו של היועמ"ש בהליך. לטענתם, החוק מתיר ליועמ"ש להתייצב רק בהליכים שבהם המדינה אינה צד. לאור העובדה שאחת מהנתבעות, תחנת גלי צה"ל, היא למעשה מדינת ישראל, בשל היותה כפופה למשרד הביטחון, טענו פרקליטי נוה כי ליועמ"ש אין סמכות להתייצב בהליך.

עוד טענו עורכי הדין של נוה כי לא קיימת עילה לעיכוב ההליכים בתיק, שכן התביעה שהגיש נוה "אינה מיוסדת על הפגיעה שגרמה לתובע חקירת המשטרה".

במהלך הדיון היום הוסיף בן-צור בהקשר זה וטען: "סוגיית החקירה של המינויים היא סוגיה נפרדת מסוגיית הפריצה לטלפון של נוה. בכתב התביעה שורטטה מסגרת שלא מתייחסת לחקירה, והיועמ"ש מנסה לערפל בין שני הדברים".

בן-צור חשף במהלך הדיון כי נוה לא נקרא למשטרה במהלך החודשים האחרונים, לא בקשר לתלונה שהגיש נגד שטייף על פריצה לטלפון שלו, ולא בקשר לפרשת המינויים.

לטענת בן-צור, על אף שנוה הגיש תלונה במשטרה בדבר הפריצה למכשיר הנייד שלו, הוא טרם נקרא להגיע למסור את עדותו בעניין, "למרות שכך אמורה להתחיל כל חקירה". בן-צור ציין זאת, בין היתר, לאור העובדה שהמדינה טוענת כי יש לעכב את בירור תביעתו של נוה עד שתסתיים החקירה הפלילית של הפרשה שבה חשוד נוה, במסגרתה - לטענת הפרקליטות - נבחנת גם תלונתו של נוה בדבר הפריצה לטלפון הנייד שלו.

גם את פרשת המינויים, טען בן-צור, "לא באמת חוקרים. כבר חודשים שאף אחד לא קרא לנוה לחקירה, ולכן לא יכול להיות שיש חשש אמיתי משיבוש חקירה".

השופט: "להגיש דוח סודי"

בן-צור העלה את סוגיית מתן החסינות לשטייף, שכבר עלתה בפרסומים קודמים. "היו פרסומים שניתנה חסינות לחלק מהנתבעים. אז יש או אין חסינות? גורמי החקירה עושים בחינות אינסופיות, והם ימשיכו לבחון גם את סוגיית החסינות". השופט העיר: "לא ראיתי מסמך כזה, רק פרסום ב'הארץ'".

לקראת תום הדיון אמרה נציגת הפרקליטות, עו"ד סימה אזולאי, כי שטייף מסרה עדות במשטרה בקשר לטלפון הנייד של נוה, אך עדיין לא התקבלה החלטה בעניין.

עוד אמרה עו"ד אזולאי כי כל החומרים שהיו בידי גלי צה"ל הועברו למשטרה. עו"ד בן-צור אמר בדיון כי להבנתו יש עדיין חומרים אצל שטייף, וזו בתגובה צעקה לו: "שקר!".

השופט שאל את נציגת הפרקליטות: "יש לכם הערכה מתי תסתיים החקירה (בפרשת מינוי השופטים, מ' ב')?", ונציגת הפרקליטות השיבה: "הייתי רוצה להגיד שכן, אבל אנחנו מתנהלים בזהירות יתרה, מטבע הדברים. גם גורמי החקירה רוצים שהחקירה תסתיים". בהמשך אמרה הפרקליטה: "אנחנו מנועים להגיד מה נעשה ומה לא נעשה בחקירה, מטבע הדברים. זה דיון בדלתיים פתוחות".

בסיום הדיון החליט השופט כי הפרקליטות תגיש דוח סודי, ובו תתאר מדוע לשיטתה יש חשש משיבוש חקירה ככל שלא יעוכב ההליך.

נוה: "אין היבט בחיי האישיים שלא נסרק מסרקות ברזל"

"באופן שקשה ליישבו עם אמת-מידה עיתונאית או חוקית כלשהי, בניגוד לדין ותוך ביצוע שורה של עבירות פליליות, כל שיחותיו הפרטיות של התובע, כל התכתובות שניהל - חייו האישיים, במלואם - נחשפו ונגלו בפני הנתבעים, וחלקן אף בפני מאזיני גלי צה"ל (וכלי תקשורת אחרים)" - כך נפתח כתב התביעה שהגיש עו"ד אפי נוה.

לטענת נוה, המידע שמסרה הכתבת הדס שטייף למשטרה הושג בעקבות פריצה לטלפון הנייד שלו והוצאת החומרים שהיו בו בניגוד לדין. לפי כתב התביעה, שטייף נטלה את מכשירי הטלפון שלו בזדון ובכוונת מכוון, ופעלה בניגוד לחוק. לדברי נוה, מכשירים אלה הגיעו לידיה של שטייף בלי שניתנה לכך רשות ממנו, "והלכה למעשה - נגנבו ממנו".

עוד נטען בתביעה כי שטייף "ידעה אפוא כי היא מחזיקה ברכוש פרטי ואינטימי של התובע, שהוא, לכאורה, רכוש גנוב. או-אז הגדילה שטייף עשות והביאה לפריצתם של מכשירי הטלפון הניידים, בעצמה או תוך שימוש ב'מומחה אבטחה'. לאחר מכן עיינה שטייף במידע האישי והפרטי שנצבר במכשירי הטלפון הניידים, יחד עם הנתבעים הנוספים - ובמשך תקופה ממושכת".

התביעה שהגיש נוה הוגשה גם נגד בכירים נוספים בתחנת גלי צה"ל, ובהם: רזי ברקאי, מגיש התוכנית "מה בוער"; נורית קנטי, עורכת התוכנית "מה בוער"; אילאיל שחר, המשמשת ראשת מערכת החדשות בתחנה; ושמעון אלקבץ, מפקד התחנה.

לטענת נוה, שטייף והנתבעים הנוספים עיינו במידע האישי והפרטי שנצבר במכשירי הטלפון הניידים במשך תקופה ממושכת, ואף רמזו במהלך שידור תוכנית כי יש בידם מידע נוסף.

לטענת נוה, במעשים אלה "פשפשו הנתבעים בכל פינה ופינה בחייו של התובע: התכתבויותיו עם ילדיו הקטינים, חבריו ולקוחותיו (תוך הפרת חסיון עורך דין-לקוח) ולמעשה - שורה ארוכה של אנשים, לרבות שרים, חברי כנסת, שופטים, אנשי מערכת האכיפה ועוד; תמונותיו האישיות ותמונות ילדיו; קטעי קול השמורים במכשיר הטלפון הנייד; היסטוריית הגלישה של התובע; וכן הלאה וכן הלאה.

"אין היבט בחייו האישיים והפרטיים של התובע שלא נסרק על-ידי הנתבעים במסרקות ברזל. לא נותר לו ולוּ אבק של פרטיות".

*** חזקת החפות: כל החשודים בפרשת השוחד המיני במינוי שופטים, ובהם אפי נוה, הם בגדר חשודים בלבד במעשים האמורים. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי. החשודים לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות. 

עוד כתבות

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"