גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דרך המשי של המאה ה-21 מפלגת את אירופה

בעוד סין רותמת עוד ועוד מדינות לחזון הכלכלי השאפתני שלה, מדינות היבשת שוב בולטות כמי שמדברות בכמה קולות: חלקן כבר חתמו על ההסכם בעוד אחרות עדיין מתנדנדות ● עם זאת, בסופו של דבר נראה שאירופה בדרכה להפוך לחלק מהמיזם תמורת כמה דרישות מבייג'ין

נשיא סין שי נשיא רוסיה פוטין ומנהיגים נוספים  בבייג’ין   / צילום: רויטרס Jason Lee
נשיא סין שי נשיא רוסיה פוטין ומנהיגים נוספים בבייג’ין / צילום: רויטרס Jason Lee

זה פרויקט התשתיות הגדול ביותר של המאה ה-21. מאות מיליארדי דולרים המושקעים בבניית כבישים, בהקמת ובשדרוג נמלים, מסילות רכבת ורשתות חשמל שיאפשרו תנועה חופשית של סחורות ובני אדם בציר מזרח-מערב על גבי הגלובוס.

ההיקף מדהים - קרוב ל-80 מדינות ברחבי העולם כבר חתמו על הצהרת "דרך המשי החדשה", או ה-Belt & Road Initiative כפי שהיא מכונה כעת על ידי ממשלת סין - והמיזם אחראי לאוטוסטרדה במונטנגרו כמו גם לקו רכבת באתיופיה, לשדרוג נמל בפקיסטן כמו גם לחיבור כביש לג'יבוטי. הפרויקט הסיני נועד לשרטט מחדש את התחבורה העולמית, להרחיב את ההשפעה והמסחר של המדינה לאסיה, לאירופה, לאפריקה ולאמריקה הלטינית, ולהבטיח את עתידה של סין הרחק אל המאה ה-22.

על הדרך, הוא מציב את מדינות אירופה בעמדה מוכרת: האם לפעול יחד או לבד?

בסוף השבוע האחרון ננעלה בבייג'ין הפסגה השנייה של יוזמת "דרך המשי של המאה ה-21" שאירח נשיא סין, שי ג'ינפינג. לצד היותה מפגן כוח של הסינים - נציגי 150 מדינות מרחבי העולם הגיעו לבירת סין, מהם 37 ראשי מדינות - הציגה הפסגה עד כמה אירופה מפוצלת בסוגיה. בעוד איטליה שלחה את ראש הממשלה שלה, ג'וזפה קונטה, אוסטריה את הקנצלר שלה, סבסטיאן קורץ, ושווייץ את נשיאה, אולי מאורר, חלק ממדינות אירופה האחרות הסתפקו בנציגים פחותי דרג.

מי שהחרימו את הוועידה לחלוטין היו נציגי ארה"ב והודו, המתנגדים לתוכנית ורואים בה ניסיון לגבש הגמוניה סינית עולמית.

העובדה כי אירופה מדברת בכמה קולות, ולא בפעם הראשונה, בלטה לעין. "האפשרות שהתשתיות החדשות ישמשו למסחר ולתעשייה ולהעלאת רמת החיים בעולם היא אינטרס עולמי, גם של אירופה", הציג שר הכלכלה הגרמני, פיטר אלטמאייר, שהיה נציג ארצו לכינוס, חלק מהחששות האירופיים מהפרויקט בראיון שהעניק מבייג'ין לטלוויזיה הגרמנית, "אבל יש סכנה שהן יהפכו למכשיר פוליטי שנועד להשפיע על משטרים ברחבי העולם".

בסוגיה אחת אלטמאייר היה ברור: "אולי בשנים הקודמות לא שמנו מספיק לב לפרויקט החשוב הזה, אבל עכשיו המצב השתנה. האיחוד האירופי צריך לעשות את שיעורי הבית שלו, להתנהג בביטחון ולהיראות מאוחד".

איפה תעבור דרך המשי החדשה

החזון של האיש החזק

ה-Belt & Road Initiative היא אחת מהיוזמות המרכזיות של שי ג'ינפינג, נשיא סין לתקופה בלתי-מוגבלת והאיש החזק ביותר במדינה שנאבקת עם ארה"ב על מעמד המעצמה החזקה ביותר בעולם (ראו מסגרת). כבר לפני שש שנים, בביקור בקזחסטן, הציג שי את ה"חזון" שמדריך אותו - דרך המשי. "אני יכול לשמוע את הדהודי פעמוני הגמלים מצדי ההרים ולראות את העשן המתאבך מהמדורות שחיממו את הסוחרים בלילה במדבר", אמר.

מיד לאחר מכן שמה סין את הנוסטלגיה בצד, באופן טיפוסי, והפרויקט אינו כולל גמלים או מדורות, אלא תחנות כוח ורשתות חשמל, מסילות ברזל והרבה מאוד אספלט, שנועדו לבצר את מעמדה כיצואנית מובילה ולדאוג להשגת המשאבים שתהיה זקוקה להם בעתיד באמינות ובזול.

הפסגה הקודמת, שהשיקה את היוזמה באופן רשמי, התקיימה לפני שנתיים. לפי הערכות, עד כה הושקעו או שוריינו לא פחות מ-900 מיליארד דולר בשורת הסכמים בילטרליים עם כ-80 מדינות ברחבי העולם תחת מטריית הפרויקט. בנק ההשקעות האמריקאי מריל לינץ' העריך כי עד העשור הבא תעבור ההשקעה הסינית בפרויקט את רף 1.5 טריליון דולר. חלק מהפרשנים העריכו כי עלות הפרויקט תעמוד על 6 טריליון דולר עד 2049.

רק בפסגה שהתקיימה בסוף השבוע האחרון נחתמו הסכמים בשווי 64 מיליארד דולר בין ממשלת סין וחברות סיניות ממשלתיות לבין כמה מנציגי המדינות שבאו לבייג'ין, התגאה הנשיא שי.

מהצד הסיני, הפרויקט הפך לקו המנחה של מדיניות החוץ שלה לעשורים הקרובים. חלק קוראים לה "תוכנית מרשל הסינית", כפי שההשקעות המסיביות של ארה"ב באירופה ההרוסה שאחרי מלחמת העולם השנייה הביאו לבום כלכלי בשני צדי האטלנטי; חלק קוראים לה "גלובליזציה בסגנון סיני", משום ש-90% מהחברות הקשורות בבניית התשתיות החדשות, בין שהן נמל בפקיסטן או רכבת במזרח אפריקה, הן סיניות.

החברות ידועות בכך שהן מספקות עבודה לעובדים סינים הבאים לכמה שנים, גרים במחנות, ואז עוזבים מבלי שהפרויקט הביא ליצירת משרות מקומיות.

זו רק אחת מהסיבות שהפרויקט כולו שנוי במחלוקת. המערב רואה כיצד סין חודרת לעסקי התשתיות שלו, כיצד היא מפתחת ומנצלת משאבים באפריקה, כיצד היא הופכת משטרים לתלויים בה ובהלוואות שהיא מחלקת, בעוד היא עצמה נשארת סגורה למערב.

אבל בעוד דנים בעניין בין וושינגטון לבריסל, בין ברלין לפריז, סין מתקדמת במהירות שיא ומצליחה לרתום עוד ועוד מדינות לחזון שלה.

מסילת הרכבת בדואיסבורג, גרמניה/ צילום: רויטרס

יוון חתמה ראשונה

המדינה האירופית הראשונה לחתום על הצהרת דרך המשי החדשה, באוגוסט 2018, הייתה יוון. למעשה, ממשלת יוון הענייה מכרה את השליטה בנמל פיראוס השוקק לחברה הממשלתית הסינית "קוסקו" (COSCO) כבר ב-2016, תמורת 300 מיליון יורו.

אבל מזכר ההבנות שחתמו בשנה שעברה שרי החוץ של שתי המדינות מקיף יותר, וחוזה לנמל תפקיד כשער הימי לאירופה בסופה של דרך המשי הימית שסין בונה בעזרת נמלים באסיה ובמזרח אפריקה. החתימה משקפת כיצד כל הפעילות הסינית ברחבי העולם הקשורה לתשתיות מוצאת את מקומה מתחת לחזון של שי.

פריצת הדרך האמיתית, מבחינת הסינים, אירעה במארס האחרון, כשאיטליה חתמה באופן רשמי על הצהרת דרך המשי, במהלך ביקורו של שי ברומא ופגישתו עם ראש הממשלה קונטה.

איטליה היא אולי המדינה השנייה באירופה שהצטרפה לחזון, אבל הראשונה מבין קבוצת ה-7G. הממשלה ברומא, שמורכבת על ידי קואליציה שאינה מקבלת את מרותה של בריסל, חתמה עם הסינים על הסכמים הכוללים מצד אחד את פתיחת השוק הסיני לחברות אנרגיה איטלקיות ואת הגברת התיירות בין המדינות, ומצד שני השקעה סינית בשווי 7 מיליארד דולר בנמלי גנואה וטרייסטה.

שי לא הסתיר את שביעות רצונו מהעסקה, שזכתה לביקורת מיידית מצד ארה"ב והאיחוד האירופי. "איטליה פתחה את שערי אירופה בפני הסינים", הכריזו כלי התקשורת ביבשת.

אחרי איטליה הצטרפה - בצעד הצהרתי יותר מאשר מעשי - גם לוקסמבורג, ודיונים החלו גם עם אוסטריה על חתימה אפשרית. הגעתו של קורץ לבייג'ין, ונוכחותם בפסגה גם של ראשי ממשלות קפריסין ופורטוגל, מצביעה על מגמה אופטימית מבחינת הסינים.

מי שחיזקה אותה הייתה שווייץ, שאינה חברה באיחוד האירופי אך שותפה באזור הסחר החופשי האירופי (EFTA). נשיא שווייץ מאורר חתם בתום הפסגה בבייג'ין על הצהרה לשיתוף פעולה בין המדינות תחת חזון ה-BRI. דריסת הרגל הסינית באירופה העמיקה.

מהצד השני, גרמניה, צרפת ובריטניה לא הביעו התנגדות חריפה לתוכנית, אלא התמקדו בדרישות לשינויים כדי להצטרף אליה. הן דרשו כי סין תפתח את השוק שלה לחברות אירופיות אם ברצונה לקבל גישה לתשתיות ביבשת, הן דרשו יותר שקיפות במכרזים ובחוזים שהם חלק מהיוזמה, ואפילו אפשרות שחברות אירופיות ייקחו בהם חלק. הן גם דורשות התחשבות באיכות הסביבה.

ברמיזה בלבד, האירופים גם מודאגים מכך שהסינים טומנים "מלכודת חוב" למדינות נחשלות באפריקה (וגם במזרח אירופה), שלא יוכלו להחזיר את ההלוואות הנוחות שהן מקבלות כיום - ויהיו לכן נתונות להשפעה מצד בייג'ין בעניינים גיאופוליטיים.

נמל גוודאר בפקיסטן  / צילום: רויטרס, Caren Firouz

מרקל ביקשה הדדיות

"היוזמה הסינית חייבת להוביל לסוג מסוים של תן וקח, לסוג מסוים של הדדיות, ואנחנו עדיין קצת מתווכחים על זה", המעיטה קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, בחומרת העימות סביב הפרויקט.

בהתאם לכך, שיגרה מרקל לבייג'ין את מקורבה אלטמאייר, שדיווח לתקשורת הגרמנית אחרי סוף השבוע כי הסינים נכונים לבצע רפורמות ולפתוח את השוק שלהם לחברות גרמניות, וכי הוא יחזור ביוני עם משלחת אנשי עסקים. נשיא צרפת, עמנואל מקרון, היה קצת יותר תקיף. הוא קרא לנשיא סין שי "לכבד את האחדות של האיחוד האירופי ואת הערכים שלו".

אבל גם אם לא חתמו באופן רשמי, מדינות אירופה כמו גרמניה וצרפת הן כבר חלק מהחזון הסיני. העיר התעשייתית הגרמנית דואיסבורג - בעבר חלק ממחוז הרוהר הגרמני שסיפק פלדה ופחם לשתי מלחמות עולם ולתעשייה הכבדה הגרמנית - שנקלעה לקשיים כלכליים ולאבטלה גואה, זוכה בשנים האחרונות לסוג של תחייה כלכלית בגלל הפרויקט הסיני.

הנמל של דואיסבורג על הריין הוא התחנה האירופית הראשונה של רוב הקרונות בקו הרכבת הארוך בעולם, שמביא לאירופה מוצרים סיניים בכמויות (150 רכבות בחודש, דרך קזחסטן ומוסקבה) ומחזיר לסין שמן זית, ביגוד ומכוניות אירופיות. הקו הוא חלק רשמי מה-BRI, והתקוות של התושבים המקומיים משקפות את המשיכה לחזון הסיני, אפילו בלב גרמניה. "אנחנו העיר הסינית של גרמניה", אמר ל"גרדיאן" בגאווה ראש העיר של דואיסבורג, "אולי נהפוך לשער של סין לאירופה". 

קו הרכבת מומבסה־נאירובי, קניה / צילום: רויטרס, Noor Khamis

עוד כתבות

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

מדד S&P 500 סגר את הרבעון הטוב ביותר שלו מאז 2019 ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה