הכלכלנים הראשיים בבתי ההשקעות מעריכים: גוברים הסיכויים להעלאת ריבית

לפי ההערכות, אם מדד המחירים לצרכן שיתפרסם בשבוע הבא יעמוד על 0.5% ומעלה – בנק ישראל ייאלץ להעלות את הריבית ברבע אחוז, למרות התחזקות השקל

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ

נתוני מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל, שיתפרסמו בשבוע הבא, מעוררים עניין רב לאור התגברות קצב האינפלציה בחודשים האחרונים. בקרב האנליסטים והכלכלנים הראשיים בבנקים ובבתי ההשקעות גוברת ההערכה כי אם המדד יהיה 0.5% או למעלה מכך - הוועדה המוניטרית של בנק ישראל תחליט על העלאת ריבית נוספת של רבע אחוז, בישיבתה הקרובה שתיערך בעוד שבועיים. הוועדה, שהעלתה את הריבית בנובמבר ל-0.25%, החליטה בישיבתה הקודמת להותיר את הריבית ללא שינוי, אולם אחד מחבריה תמך כבר אז בהעלאת ריבית נוספת.

האינפלציה בישראל נמצאת בעלייה מתחילת השנה לאחר ששני המדדים האחרונים היו גבוהים מהתחזיות. הנתון השוטף לגבי קצב האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עומד על 1.4%. אם יתממשו ציפיות האנליסטים למדד של 0.5% באפריל, צפוי קצב האינפלציה השנתי לעלות ל-1.5%, ולהתקרב למרכז תחום היעד של בנק ישראל.

לדברי אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות פסגות, כל התנאים הנוכחיים, פרט לייסוף בשקל, תומכים בהעלאת ריבית נוספת. "האינפלציה הפתיעה כלפי מעלה, נתוני הצמיחה צפויים להיות חזקים מאוד, ואפילו הפד אותת שהוא לא ימהר להפחית את הריבית בארה"ב". עם זאת גרינפלד מציין כי בנק ישראל מייחס משקל רב לשער החליפין, ומשום כך ההסתברות להערכתו להעלאת ריבית בעוד שבועיים עומדת על 50%.

גם אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב דש, סבור כי "אם האינפלציה במשק תמשיך לעלות כפי שעשתה בשנה האחרונה, לא תהיה לבנק ישראל ברירה אלא להעלות את הריבית - אולי כבר בפגישה הקרובה". זאת, לדבריו, למרות סימני ההאטה בעולם, עצירת מהלכי העלאת הריבית בבנקים המרכזיים העיקריים והשקל החזק. הערכה דומה משמיע הכלכלן יונתן כץ מלידר שוקי הון, שמעריך כי אומדנים ראשוניים שתפרסם הלמ"ס בשבוע הבא יצביעו על צמיחה של 4% עד 5% ברבעון הראשון של השנה, ויגבירו את הציפיות להעלאת ריבית. כץ מציין מצד שני את התגברות החשש ממלחמת סחר עולמית, בעקבות העלאות המכסים שעליהן הכריז הבוקר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ.

גישה אחרת משמיע עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים. קליין מציין כי נתוני האינפלציה הגבוהים יוצרים רושם מוטעה, משום שהם מושפעים מאוד מזינוק של יותר מ-19% במחירי הפירות והירקות. לדבריו, "במחירי השירותים הבסיסיים לא ראינו שינויים, וזה יהיה מגוחך להגיד שיש כאן אינפלציה על-סמך המלונים והקולורבי". בנוסף אומר קליין שנתוני המדד עדיין אינם מבטאים את מהלך ההתחזקות האחרון של השקל מול הדולר והמטבעות הזרים, שצפוי לדבריו להוביל לירידות מחירים בחלק ניכר מסעיפי המדד. "העלאת ריבית כרגע בניגוד למגמה העולמית תביא להתחזקות משמעותית נוספת בשקל, שיכולות להיות לה השלכות שליליות על הפעילות הכלכלית, בדגש על מפעלים ויצואנים שפועלים באזורי הפריפריה".