גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התשובה הדרומית לעמק המוות? המכון הלאומי לביוטכנולוגיה בבאר-שבע

המכון הלאומי לביוטכנולוגיה בבאר-שבע מבקש לגשר בין המחקר שנעשה באוניברסיטת בן-גוריון לתעשיית הביוטק ולהרחיב את אפשרויות התעסוקה בתחום בדרום • בין הפרויקטים שעומדים בפני מסחור: שינוי תמהיל חיידקי פרות למניעת התחממות גלובלית ושיפור הבטיחות של תרופה מבטיחה לסרטן

ד“ר שרון פיירמן ד“ר אסנת און ד“ר רון להב/ צילום: דני מכליס
ד“ר שרון פיירמן ד“ר אסנת און ד“ר רון להב/ צילום: דני מכליס

זה עשור פועל בשקט, מתחת לרדאר התקשורת ובתקציב די גדול, אחד ממכוני המחקר המסקרנים בנגב, המכון הלאומי לביוטכנולוגיה בנגב, שילוב בין מכון מחקר לחברה בע"מ, שמטרתו לגשר בין המחקר הביוטכנולוגי באוניברסיטת בן-גוריון לתעשיית הפארמה וביוטק.

החזון: מיסחור טכנולוגיות והרחבה של פעילות הביוטק בנגב. האמצעים: מימון מחקרים יישומים פורצי דרך במסגרת המכון, מיסחור המחקר והקמת חברות על בסיס הטכנולוגיה להובלת המשך הפיתוח. כך יווצרו מקומות עבודה נוספים לאנשי ביוטק בנגב, ובמיוחד לבוגרי האוניברסיטה. הכוונה היא להקים את החברות בפארק ההייטק גב ים נגב, הצמוד לאוניברסיטת בן-גוריון.

כיום פועלים במכון 24 חוקרים, ומתוכם 18 הם "חוקרים חוזרים" אחרי לימודים או משרה בחו"ל.

התשובה הדרומית ל"עמק המוות"

מיסחור הקניין הרוחני שנצבר באוניברסיטה והפיכתם לפרויקטים מסחריים הוא אתגר שכל מוסד צריך להתמודד איתו היום. ידוע שרוב הפרויקטים אינם מצליחים להגיע להוכחת היתכנות הנדרשת לתעשייה בתוך האוניברסיטה ולהגיע לשלב שבו התעשייה מתעניינת בהם. קוראים לתופעה "עמק המוות", משום שבפער הזה, בין השלב שבו האוניברסיטה חושבת שהפיתוח מוכן לצאת החוצה לשלב שבו חברה מסחרית מוכנה לקחת אותו, פרויקטים רבים נופלים. כל אוניברסיטה מתמודדת עם האתגר הזה אחרת. באוניברסיטה העברית, לדוגמה, הקימו קרן הון סיכון ייעודית לפרויקטים של חברת המסחור. באוניברסיטת תל-אביב הקימו את המכון לחקר התרופה על שם בלווטניק שמקדם פרויקטים בשותפות עם החוקר ובחרו להיות שותפים בקרן הון סיכון עם חברת ההודית Tata שעשויה להיות הקליינטית של הטכנולוגיות שפותחו. במכון ויצמן דבקים במודל המסחור הוותיק, למרות חסרונותיו.

המכון הלאומי לביוטכנולוגיה הוא הפתרון של אוניברסיטת בן-גוריון לקידום פרויקטים בתחום מדעי החיים לקראת השלמת הוכחת היתכנות ויצירת עניין בקרב התעשייה. "אנחנו לא חברת המסחור של האוניברסיטה אלא זרוע נוספת וייחודית", מדגישה אסנת און, מנכ"לית מכון הביוטק. "המטרה שלנו היא לקדם את הטכנולוגיות שמקורן מהאקדמיה, עד השלב של הוכחת היתכנות והבשלתם לקראת מיסחור". מוסיפה און כי "לתעשייה יש את אופן ההסתכלות שלה בבואה לבחון פרויקטים מהאקדמיה ומטרתינו היא לגשר על הפערים והביקורת של התעשייה, תוך מתן מענה לשאלות מחקריות בהתחשב בסטנדרטים של התעשייה".

"המטרה שלנו הינה לקדם רק פרויקטים חדשניים, ייחודיים ופורצי דרך שיש להם פוטנציאל מסחרי והם יכולים להשפיע מדעית ומסחרית על השוק בתחומם".

המכון יושב בתוך אוניברסיטת בן-גוריון. הוא הוקם כחזון משותף של האוניברסיטה, מדינת ישראל, והבנקאי אדגר דה פיצ' וטו המנוח, פילנתרופ ציוני שחי בשווייץ. מבנה המכון עורר תשומת לב משום היותו יוצא דופן בנוף האוניברסיטה: בניין שקוף עם שתי שכבות זכוכית, לבקשת דה פיצ'וטו. בהקמת המכון השקיעו אוניברסיטת בן-גוריון, מדינת ישראל ומשפחת דה פיצ'וטו. כל אחד מהגופים השקיע 30 מיליון דולר. סך הכול, הושקעו בו במשך עשור 90 מיליון דולר, והון נוסף הושקע בבניין הייעודי על ידי דה פיצ'וטו והאוניברסיטה.

חוקר המצטרף כחבר מכון מעתיק את מעבדתו, על כל צוותה, לבניין המכון, ושם עומדות לרשותו מעבדות חדישות, ציוד מתקדם, מימון המחקר, הכוונה וליווי הפרויקט מהנהלת המכון וצוותה. צוות המכון, מורכב מאנשים עם רקע מתעשיית הפארמה, המכיר היטב הן את האקדמיה והן את התעשייה, מגובה גם בתמיכה משפטית, ניהול כספים ותמיכה בנושא הקניין הרוחני.

המימון הנדיב של המכון מאפשר לו להתחרות מול אוניברסיטאות אחרות על השבת מדענים חוזרים ארצה, כפי שמדגימה און: "6 מיליון דולר הושקעו ברכישת מיקרוסקופ אלקטרוני ייחודי, והשבנו ארצה חוקר חוזר מוביל בתחומו לניהול יחידת המיקרוסקופ". מיקרוסקופ ייחודי זה ויחיד במינו בארץ, משרת את חוקרי המכון והאוניברסיטה אך מהווה גם מקור לשיתופי פעולה ומתן שירות לתעשייה", מציינת און. במחקר המתנהל וממומן על ידי המכון הדגש הינו על הפן היישומי של המחקר. עם זאת, אומרת און, לא מתפשרים על איכות המחקר הבסיסי שכן האחרון תומך ברוחב היריעה של הטכנולוגיה, במוניטין של החוקר, באיכות פירסומיו ובסופו של דבר במוצר לתעשייה.

המכון הוא בעצם פקולטה באוניברסיטה?

"לא, הוא הוקם כחברה בע"מ ב 2009. האוניברסיטה הינה בעלת 56% ממניות המכון, יתר ה-44% מוחזקים בידי בני משפחתו של דה פיצ'וטו. חשוב לציין שחזון מקימי המכון הינו שרווחיו יושקעו חזרה במכון ובקידום מחקרים", וזאת למרות שאופן רשמי מדובר בחברה בע"מ.

מה המודל העסקי שלכם?

"אנחנו מעניקים רישיון לטכנולוגיה לגורם משקיע שאנו מאמינים ביכולתו לממן ולהוביל את הטכנולוגיה עד מוצר בשוק. בשונה מחברת מיסחור של האוניברסיטה, אנו משקיעים כספים בקידום המחקר ולכן שואפים להגיע לתנאי מיסחור טובים יותר שישקפו את השקעתנו הראשונית בקידום המחקר. מבחינת המודל, אנו יכולים לתת רישיון לפיתוח לחברת פארמה גדולה שמצרפת המחקר לקו המוצרים שלה או למשקיע אשר מקים חברה ייעודית לפיתוח הטכנולוגיה, תמורת מניות בחברה ותמלוגים מפיתוח".

איך החוקר עצמו מתוגמל?בחברת מסחור קלאסית הוא מקבל מכל הסכם מסחור עשרות אחוזים מההכנסות, הנחלקים בינו לבין המעבדה שלו .

"אנו, בהקשר זה, פועלים בדיוק כמו האוניברסיטה. החוקר מתוגמל על פי נוהלי האוניברסיטה בנושא המסחור. רווחי המכון מושקעים חזרה בקידום המחקרים".

חיידקי מעי של פרות ואיכות הסביבה

המכון מתמקד בכמה תחומים עיקריים: סרטן, מחלות זיהומיות, מחלות אוטואימוניות, ביוטכנולוגיה של החקלאות, מחלות גנטיות, מחלות מטבוליות ומחלות ניווניות של המוח (נוירודגנרציה).

"אלה התחומים אשר בחזית ההתעניינות של חברות הפארמה הגדולות בעולם, ואנחנו נמצאים שם, בחזית החדשנות ומצוינות במחקר בסיסי והיישומי שיכול לעניין את התעשייה", אומרת און.

במכון מתנהלים כיום 22 פרויקטי מחקר, חלקם מוקדמים וחלקם השלימו את שלב הוכחת היתכנות. מספר טכנולוגיות מוסחרו בהצלחה ואחרות נמצאות במו"מ למסחור מול חברות פארמה וחממות.

בין המחקרים שנמצאים בתהליכי מסחור מתקדמים, טכנולוגיה הקשורה לתמהיל חיידקי המעי (מיקרוביום) של חיות מעלות גרה. במעבדתו של פרופ' יצחק מזרחי נמצא כי תמהיל חיידקי המעי של הפרות יכול להשפיע על איכות החלב ועל כמות גז המתאן שהפרות פולטות. גז זה הוא אחד המשמעותיים שבגזי החממה ואחד המתווכים המשמעותיים של ההשפעה השלילית של תעשיית הבקר והחלב על איכות הסביבה. "אנחנו מאמינים שהפרויקט הזה ישנה את עולם ייצור החלב ויתרום לשיפור איכות הסביבה וקידום סביבה ירוקה", אומרת און.

מחקר נוסף שנמצא בתהליכי מסחור הוא גילוי של פרופ' אנג'ל פורגדור וד"ר רועי גזית. מדובר בטכנולוגיה המשפרת את פרופיל הבטיחות ותופעות הלוואי של התרפיה התאית המבטיחה לסרטן הנקראת CAR-T , על ידי הכוונת התרופה לסביבת הגידול הסרטני בלבד, ולא לרקמות בריאות. " אנחנו נמצאים בקשר עם חברה מובילה שעוסקת בתחום הזה אשר לה כמה ניסויים קליניים פעילים", אומרת און.

פרופ' אנג'ל פורגדור, יחד עם פרופ' אלון מונסונגו, פיתחו טכנולוגיה נוספת שמשתמשת בעקרונות של CAR-T, שהם תאי דם לבנים של מערכת החיסון שהונדסו כדי לתקוף תאים סרטניים ולא אחרים, אולם במקום להפנות את הגישה הזו כלפי תקיפת תאי סרטן, היא מופנית לסיוע לתאי מערכת העצבים המרכזית, בכך מהווה טיפול חדשני ופורץ דרך לטיפול במחלות ניווניות כמו מחלת האלצהיימר.

מחקר נוסף מתקדם הוא של פרופ' ורדה שושן-ברמץ, חוקרת מובילה בתחומה, שהצליחה לתכנת תאים סרטניים כך שיחזרו למצב קדם - סרטני. הטיפול מבוסס על מניעת אספקת אנרגיה לתאים סרטניים, על ידי חסימת פעילות המיטוכנדריה - איברון בתא, שאחראי לאספקת האנרגיה, תאי סרטן המתחלקים ללא הרף צורכים אנרגיה גבוהה יותר מתאים בריאים, ולכן מושפעים באופן ספציפי מגישה טיפולית זו . פרופ' שושן ברמץ מובילה מחקרים נוספים במכון הקשורים לתפקוד המיטוכונדריה וכשלים בתפקודה במחלות כשל חיסוני ומחלות ניווניות של המוח.

האיש שעמד מאחורי הקמת מכון הביוטק בבאר-שבע

אדגר דה פיצ'וטו, האיש שעמד מאחורי הקמת מכון הביוטק בבאר-שבע, נולד ב-1929 בבירות, לבנון, ונפטר ב-2016 בשווייץ. הוא בן למשפחה ותיקה מפורטוגל שהגיעה ללבנון בעקבות גירוש יהודי האי האיברי. בצעירותו, למד הנדסה בלבנון, אך בשנות ה-50 של המאה ה-20 היגרה משפחתו לשווייץ, בעקבות העלייה באנטישמיות בלבנון. במדינה החדשה השתלב בעסקי הבנקאות הפרטית בעזרתו של חותנו. בשנת 1969 הקים את הבנק הפרטי UBP) Union Bancaire Privee) בשווייץ.

השקעותיו של דה פיצ'וטו היו חדשניות והוא נחשב לאחד מחלוצי תחום קרנות הגידור וההשקעות בביוטק. כבר בתחילת שנות ה-90 השקיע בחברות כמו גננטק, אמג'ן וביוג'ן, שהפכו לענקיות, נראה שההצלחה של החברות הללו היא שהובילה אותו למחשבה שתחום הביוטכנולוגיה יהיה המפתח לפריחת הנגב.

בתחילת שנות ה-2000 פרש בהדרגה לגמלאות, אך ב-2008 בעקבות המשבר הכלכלי, הוא לקח לידיו שוב את השליטה על הפעילות, בגיל 80, וניווט את דרכו של הבנק החוצה מן המשבר.

דה פיצ'וטו לא הרבה להתראיין, אך ב-2004 - שוחח עם כתבת "גלובס" שלומית לן ותיאר בפניה עולם חדש, שבו ארה"ב תהיה דורסנית יותר, הליברליזם חלש יותר והנצרות שמרנית יותר. מדינת הרווחה על פי מודל זה, תחדל להתקיים.

קפיטליזם, אמר, יסיר את המעטה הנאור שלו, הפערים החברתיים יגדלו ועליית האסלאם תחזיר גם את ארה"ב לערכי המשפחה הישנים, כתגובת נגד. "הלכנו רחוק מדי בחירויות אישיות, בליברליות, והזנחנו את הערכים המסורתיים", אמר. דה פיצ'וטו לא ראה במגמה הזאת סכנה לעלייה מחודשת של האנטישמיות. לן תיארה את דה פיצ'וטו כאדם חריף ומהיר מחשבה, חסר סבלנות ובוטה, אך ילדיו והחזון הציוני שלו עוררו בו רגש עז.

"אדגר דה פיצ'וטו היה איש חזון, תורם נדיב ותומך נלהב של המדע הישראלי, שהאמין בקידום ופיתוח המחקר הביוטכנולוגי באוניברסיטת בן-גוריון ובנגב", אומרת אסנת און, מנכ"לית מכון הביוטק. "אדגר חבר לאוניברסיטה כבר באמצע שנות ה-90. בשנת 2005 חתמו הוא, האוניברסיטה וממשלת ישראל על התחייבות ל'תמיכה וקידום המכון הלאומי לביוטכנולוגיה בנגב' ושנתיים לאחר מכן הוחלט שכל גוף ישקיע 30 מיליון דולר להקמתו" .

ב-2009 נחנך המכון. עם פטירתו של דה פיצ'וטו בשווייץ ב-2016 נאמד הון המשפחה ב-3.6 מיליארד דולר. ההון שנוהל על ידי חברת UBP שבבעלותו נאמד ב-100 מיליארד דולר. היום עסקיו מנוהלים על ידי בנו גיא דה פיצ'וטו.

הטכנולוגיות במכון

בניית איברים

הטכנולוגיה: פיגום שעליו ניתן להשתיל תאי גזע

חוקרים: פרופ' אלון מונסונגו ופרופ' סמדר כהן

מסחור: לחברת אורג'נסיס העולמית, העוסקת בפיתוח תאי לבלב מתאי כבד

סרטן

הטכנולוגיה: נוגדן כנגד חלבון המבוטא על גבי תאי סרטן באופן ייחודי

חוקר: פרופ' אנג'ל פורגדור

מסחור: לחברת Pink Biopharma בחממת FutuRx

מחלות ניווניות

הטכנולוגיה: מחקר להבנת תפקוד המיטוכונדריה בכדי לשפר תפקוד תאים שנפגעו כתוצאה מאלצהיימר, פרקינסון, מחלות ניווניות אחרות וכן סכרת.

חוקר: פרופ 'אורין שיריחי

מסחור ל-Enspire Bio, חברה שהוקמה תחת חממה של אוניברסיטת קליפורניה בארה"ב.

● ד"ר אסנת און

תפקידים קודמים: סמנכ"לית תפעול בחברת תלתן פארמה ולפני כן הייתה במשך עשור דירקטור, מנהלת פרויקטים גלובליים בחטיבת המחקר והפיתוח האינובטיבי בטבע.

● ד"ר רון להב

תפקיד: מנהל המו"פ

תפקידים קודמים: מנהל פרויקטים בכיר ב-QBI ומנכ"ל של שלוש חברות סטארט-אפ, ביניהן חברת Quiet

Therapeutics

● ד"ר שרון פיירמן

תפקיד: מנהלת הפיתוח העסקי

תפקידים קודמים: דירקטור, מנהלת פרויקטים בחטיבת המו"פ הגנרי בטבע וכן מנהלת תוכנית חדשנות פתוחה של טבע. כמו כן כיהנה בתפקידי מו"פ ופיתוח עסקי בחברת סול ג'ל

עוד כתבות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

עליות קלות באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל