חצי שנה אחרי רכישת תעש: ספקים של אלביט מתלוננים על עיכוב תשלומים בעשרות מיליונים

מאז השלימה אלביט את רכישת תעש, היא הקצתה כ–300 מיליון שקל לסגירת חובות ישנים של החברה, שהואשמה לא פעם במוסר תשלומים רעוע • עם זאת, ספקים רבים שעדיין מחכים לתמורה שהובטחה להם קובלים על "סחבת בתשלומים" • אלביט: "מבצעים תהליך יסודי לטיפול בבעיות"

 בצלאל מכליס, מנכ”ל ונשיא אלביט, ומיקי פדרמן / צילום: איל יצהר
בצלאל מכליס, מנכ”ל ונשיא אלביט, ומיקי פדרמן / צילום: איל יצהר

כחצי שנה אחרי שאלביט מערכות השלימה את רכישת התעשייה הצבאית (תעש) מהמדינה, ספקים שלה מדווחים על עיכובים ממושכים בהעברת תשלומים על עבודות, שירותים ומוצרים שסיפקו לה. ההיקף המדובר מוערך בכמה עשרות מיליוני שקלים.

מדובר בעיקר בספקים שפועלים בתחומי העיבוד השבבי והמתכות, ומבצעים עבור אלביט עבודות בקבלנות משנה. אותם ספקים עבדו לפני כן עם תעש במשך שנים ארוכות.

חלק ניכר מהמפעלים שעוסקים בתחומים אלה הם עסקים קטנים ובינוניים שנסמכים בעיקר על הזמנות שהם מקבלים מהחברות הביטחוניות הגדולות. "אנחנו מקבלים פניות מצד נציגים של אלביט שמבקשים מאיתנו למחוק את החוב של החברה כלפינו או להגיע להסדר שנועד להקטין אותו", אמר תעשיין שמתלונן כי אלביט מעכבת לו כבר מספר חודשים תשלומים על עבודות שעשה עבורה.

אלביט , שנמצאת בבעלות איש העסקים מיקי פדרמן, השלימה את רכישת תעש מהמדינה בסוף 2018 בתמורה לכ-1.9 מיליארד שקל. מנכ"ל ונשיא הקבוצה הוא בצלאל (בוצי) מכליס.

בסוף 2017, בזמן שתעש הייתה בעיצומו של תהליך ההפרטה שאותו הובילה רשות החברות הממשלתיות, חשף "גלובס" כי החברה צברה חובות בגובה עשרות מיליוני שקלים לקבוצה של כ-60 ספקים שפועלים בתחומי התעשייה השונים. אחד הספקים אף טען כי תעש אילצה אותו לחתום עמה על הסדר תשלומים שלפיו היא תשלם לו בשיטת שוטף פלוס 180.

הספקים תלו תקוות בהפרטה

התלונות הרבות שהועלו אז אודות מוסר התשלומים הבעייתי של תעש הובילו להתערבותו של מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים שבמשרד הכלכלה והתעשייה, רן קויתי.

קויתי פנה למנכ"ל תעש לשעבר, אבי פלדר, בדרישה שינהיג תנאי תשלום לספקי החברה בשוטף פלוס 45 ודרש גם לנהוג עמם בהגינות וברוח החוק להסדרת מוסר התשלומים במשק, שמגביל את משך הזמן שבו גופים ציבוריים וחברות ממשלתיות יכולים לדחות תשלומים לספקים.

אבל גם אחרי התערבות הסוכנות לעסקים קטנים לא חלו שינויים משמעותיים בנושא. רבים מבין הספקים של תעש האמינו כי השלמת ההפרטה ומכירתה לאלביט יחוללו שיפור במוסר התשלומים שלה, כך שמשך הזמן שבין העברת תוצרת או שירות עד לקבלת התשלומים עליהם יתקצר.

עם השלמת המכירה של תעש, אלביט מינתה את אודי ורד לתפקיד מנכ"ל חטיבת היבשה שלה, שאליה צורפה גם תעש. באחרונה, החברה קיימה כנס משקיעים שבמסגרתו נמסר כי המהלכים הראשונים שורד עשה בתפקיד כללו הזרמה של מאות מיליוני שקלים למען הסדרת חובות היסטוריים שצברה תעש כלפי הספקים שלה.

מדובר בסכומים שהוערכו במסגרת הכנס בכ-300 מיליון שקל, כך שהרוב הגדול של ספקי תעש קיבלו את הכספים שלהם חיכו זמן רב, או לפחות את רובם.

אחד הספקים שהתלונן בעבר כי תעש מעכבת לו תשלומים במשך זמן בלתי סביר, טען השבוע בשיחה עם "גלובס" כי בחודשים האחרונים חל שיפור במדיניות התשלומים של אלביט: "לפעמים היא משלמת לי לפני הזמן הנקוב", אמר.

אלא שספקים אחרים הביעו בימים האחרונים התמרמרות על מה שהגדירו "סחבת בתשלומים" מצד אלביט, שמתבצעת תחת אמתלות שונות. על פי הערכות, למרות העובדה שאלביט הזרימה לתעש מאות מיליוני שקלים לכיסוי חובות מן מהעבר לספקים - היא עדיין חייבת לחלק מהם כמה עשרות מיליוני שקלים, וזאת בשל מחלוקות שהתגלעו בין הצדדים וטרם באו על פתרונן.

אלביט מצפה לרווחים מתעש, ומהר

באלביט מסרו בהתייחס לטענות, כי "מאז רכישת תעש ואחרי שנים רבות של חוסר יציבות בעבודה מולה, אלביט מערכות הזרימה מאות מיליוני שקלים כדי להסדיר את העבודה עם הרוב המוחלט של הספקים של תעש. אלביט מבצעת תהליך יסודי ועמוק עם מספר מצומצם של ספקים, כדי לטפל בבעיות באיכות האספקות ולייצר שותפויות לטווח הארוך".

אלביט סיימה את 2018 עם הכנסות של כ-3.7 מיליארד דולר ועם רווח נקי של 264 מיליון דולר. תהליך ההטמעה של תעש עם אלביט עדיין נמצא בעיצומו, ולמרות זאת בכירי אלביט מצפים להשיא רווחים מתעש כבר השנה, תוך הרחבת מאמצי השיווק של מוצרים מרכזיים של שלה.

בין המוצרים, מערכות להגנה אקטיבית למשוריינים ולטנקים ורקטות מדויקות לטווחים שונים. זאת, לצד מהלכים שהחברה עושה לקראת העברת רוב פעילותה לנגב - יחד עם פינוי קרקעות באזור השרון שיוכשרו לבניית מגורים.