וינסנט צ'ינגוויז ישקיע 7 מיליון דולר בביופרוטקט מקבוצת קסניה

ביופרוטקט מגינה מפני בעיות בתפקוד מיני ובשליטה בסוגרים בעקבות טיפול בגידול בערמונית • ההשקעה של המיליארדר הבריטי מגיעה אחרי המכירה המוצלחת של חברת אורתוספייס שהייתה ספין אוף של ביופרוטקט

וינסנט צ‘נגוויז / צילום: Christopher Ratcliffe
וינסנט צ‘נגוויז / צילום: Christopher Ratcliffe

המיליארדר הבריטי וינסנט צ'ינגוויז ישקיע כ-7 מיליון דולר בחברת ביופרוטקט, שפיתחה ומשווקת מוצר להגנה על רקמות בריאות במהלך טיפול קרינה בערמונית. ביופרוטקט היא חברה בוגרת חממת קסניה  הבורסאית, אשר מחזיקה בה 12%.

צינגוויז משקיע ישירות בקסניה ובחלק מן החברות הבנות שלה, לצד השקעות נוספות שלו בישראל. חברת סייבל השקעות מנהלת את הקשר של קבוצת צ'נגוויז עם שוק ההון.

בעקבות ההודעה תחזיק קסניה 12% בחברה. הבוקר נסחרה החברה לפי שווי של 65 מיליון שקל. במקביל לגיוס מונה גיל רוזן, לשעבר בכיר בחברת המכשור הרפואי דיון מדיקל, למנכ"ל החברה.

המוצר של ביופרוטקט הוא מעין בלון מפולימר מתכלה המושתל בהזרקה, בין הערמונית לבין אזור הרקטום. על פי ניסויים שערכה החברה, הרחקת הרקמה הבריאה בזמן ההקרנה מפחיתה תופעות לוואי כמו חוסר שליטה בסוגרים, דימום, שלשולים ופגיעה בתפקוד המיני. לאחר הטיפול הבלון מתכלה מעצמו, והגוף מסלק אותו.

ביופרוטקט כבר משווקת את המוצרים שלה באירופה והגיוס הנוכחי נועד להשלים ניסויים קליניים לצורך שיווק בארה"ב. למוצר של ביופרוטקט יישומים אפשריים נוספים, ביניהם הגנה על רקמות בריאות במהלך טיפול קרינתי בסרטן צוואר הרחם והלבלב, והגנה על הלב בטיפולי קרינה בסרטן השד והריאות.

ביופרוטקט הקימה כבר בשנותיה הראשונות ספין אוף בשם אורתוספייס, שפועל בתחום מעט אחר: שימוש בבלון מפולימר מתכלה כדי לחצוץ בין רקמות פגועות בכתף וכך לעודד את ההחלמה. לאחרונה נמכרה אורתוספייס לחברה האמריקאית סטרייקר בסכום של כ-220 מיליון דולר.

הפתרון של ביופרוטקט קיבל בשנים האחרונות דחיפה נוספת כשחדשנות בתחום הטיפול בהקרנות, החלה לאפשר תוכניות טיפול קרינתי מרוכזות יותר, הכוללות מינון קרינתי גבוה יותר למנת קרינה בודדת, כך ניתן לקצר את הטיפול ולשפר את יעילותו. אולם, לאור הצורך בקרינה בעוצמה גבוהה יותר, עלה גם הצורך בהגנה על האיברים הסמוכים. החברה מאמינה כי שימוש במוצר שלה יכול לפתור את הדילמה ולאפשר ליותר חולים להנות מן הטיפול הממוקד.

מאז הקמתה של ביופרוטקט אף הגיע לשוק מוצר מתחרה של חברת אוגמניקס, שנמכרה לבוסטון סיינטיפיק בסוף שנה שעברה ב-600 מיליון דולר.

וינסנט צ'נגוויז, אשר הוביל את סבב הגיוס הנוכחי, ציין: "אנו מברכים את החברה על אבן הדרך המשמעותית בסבב הגיוס כמו גם ביציאה לניסוי עם ה-FDA. אנו תומכים ומלווים את ביופרוטקט זה זמן רב ועוקבים אחרי הצלחותיה. אנו רואים בטכנולוגיה של החברה כפלטפורמה בעלת ערך מוסף להתפתחות וצמיחה משמעותית בשוק. לחברה יש גם הזדמנות מסחרית גלויה, בשלה וצומחת, וגם עתיד רב-מוצרים ארוך טווח".

רוזן ציין: "אנו מאוד מעריכים את התמיכה של וינסנט צ'נגוויז בסבב חשוב זה. שמחתי לגלות שאנו חולקים חזון לעתיד החברה, בטווח המיידי ובטווח הארוך. קשה למצוא חברות מכשור רפואי שמשלבות הזדמנות עסקית ברורה וזמינה כמו השוק שלנו בתחום הערמונית שם יש החזר ביטוחי גבוה בארה"ב, ובמקביל למנף ידע וקנין רוחני רחב כפי שביופרוטקט יכולה לעשות בסל המוצרים העתידי הרחב מאוד שלה".

ביופרוטקט הוקמה ב-2004 על ידי ד"ר אדריאן פז, פרופסור אבי דומב, ושאול שוחט המשמש היום כ-CTO וחבר דירקטוריון. משרדי החברה בצור יגאל, החברה גייסה כ-12 מיליון דולר עד גיוס זה. בין היתר משקיעה כאמור חממת קסניה, קרן VILS לתמיכה בחברות מדעי חיים ישראליות הפועלות במדינת וירג'יניה בארה"ב, קרן ההשקעות האמריקאית AJJS ומשקיעים פרטיים ביניהם יגאל אהובי ורפי גדרון.

את החברה יצג בגיוס עו"ד גיא גורדון ממשרד גולדפרב זליגמן ואת המשקיע יצגה דנה יגור ממשרד מיתר ליקוורניק.