בדרך לשליטה בבזק: סרצ'לייט צלחה את אסיפות האג"ח האינדיקטיביות של ביקום ואינטרנט זהב

בהצבעות מחזיקי האג"ח של שתי החברות זכתה אמש הצעתה של קרן ההשקעות האמריקאית לרוב של 80% עד 100%, שמאפשר את פתיחת המו"מ בין הצדדים על השגת הסדר מחייב

קרן ההשקעות האמריקאית סרצ'לייט מתקרבת לרכישת השליטה בחברת בזק, לאחר שזכתה לאמונם של מחזיקי האג"ח של חברת ביקום (החברה האם של בזק) ושל החברה האם שלה, אינטרנט זהב. בהצבעות מחזיקי האג"ח של שתי החברות, זכתה אמש (א') הצעתה של סרצ'לייט לרוב של 80% עד 100%, שמאפשר את פתיחת המשא-ומתן בין הצדדים על השגת הסדר מחייב.

אינטרנט זהב מחזיקה ב-51.95% ממניות בי קומיונקיישנס  (ביקום), שמחזיקה ב-26.34% ממניות בזק  (מתוכן 25% מוגדרות כמניות השליטה). אינטרנט זהב  נמצאת כיום במצב של חדלות פירעון, ואילו ביקום עמוסת החובות נמצאת גם היא בקשיים פיננסיים, שמחייבים השקעות ענק לחיזוק הונה העצמי.

הצעתה של סרצ'לייט מבוססת על רכישת מניות השליטה בביקום מידי אינטרנט זהב (שבה יספגו מחזיקי האג"ח תספורת של 53% על חוב של 730 מיליון שקל) ועל הזרמת הון לביקום כנגד הקצאת מניות. אינטרנט זהב תשתמש בכספים שתקבל מסרצ'לייט לצורך הזרמות לביקום וחיזוק איתנותה.

אתמול התקיימה הצבעה ראשונית ואינדיקטיבית בקרב מחזיקי שתי סדרות האג"ח (ב' ו-ג') של ביקום   ובקרב שתי סדרות האג"ח (ג' ו-ד') של אינטרנט זהב  . ההצבעות נועדו לבחון האם קיימת תמיכה עקרונית למתווה ההצעה של סרצ'לייט בקרב מחזיקי האג"ח בכל אחת מארבע הסדרות.

בקרב מחזיקי אג"ח ג' ו-ד' של אינטרנט זהב זכתה ההצעה לרוב של 100% ושל 98.4% בהתאמה, לאחר שקיבלה את תמיכתו של רו"ח אבישי עובדיה, שמונה למומחה הפיננסי של הסדר החוב בחברה מטעמו של ביהמ"ש. בקרב מחזיקי אג"ח ב' ו-ג' של ביקום זכתה ההצעה לרוב של 99.1% ו-81.2% (או 79.9% לפי מבחן השיעור לנטרול החזקות בעלי עניין אחר) בהתאמה, וזאת למרות התנגדות של המחזיק הגדול ביותר בסדרה ג', בית ההשקעות אלטשולר שחם.

בשבוע שעבר חשף "גלובס" כי אלטשולר שחם, שמחזיק בכ-14% מסדרה ג' של ביקום (כ-18.5% מכוח ההצבעה תחת הנחה לשיעור השתתפות של 75%), מתנגד להצעה ומאיים על ניסיונה של סרצ'לייט להשיג תמיכה של 75% לפחות בכל אחת מהסדרות. לפחות עוד שני מחזיקים מהותיים מקרב הגופים המוסדיים התלבטו גם כן אם להתנגד להצעה, אולם לבסוף החליטו לתמוך בה וסייעו לאישורה.

"אבן-דרך חשובה בתהליך"

בתגובה לתוצאות אמר היום מנכ"ל ביקום, עמי ברלב, כי "הדרך עוד ארוכה, אולם מדובר באבן-דרך חשובה בתהליך. ההסכמות שגובשו מאזנות לטעמי בצורה ראויה בין האינטרסים של כל הצדדים הרלוונטיים, ומהוות פתרון ראוי גם בהתחשב ביתר האלטרנטיבות העומדות בפניה של החברה. אני מודה לכל הגורמים הרבים המעורבים במו"מ על הפתיחות, היצירתיות והיוזמה לפתור המחלוקות בפשרה ראויה".

אישור ההצעה העניק לסרצ'לייט בלעדיות של עשרה ימים בניהול משא-ומתן עם נציגויות מחזיקי האג"ח של ביקום על חתימת הסדר סופי ומפורט, שיובא לאישור מחייב של המחזיקים, ושדורש רוב של 75% בכל אחת מהסדרות. אחד הנושאים המרכזיים שידרשו פתרון נוגע למחלוקת הקיימת בין הצדדים סביב מתן שעבוד ראשון ומלא למחזיקי אג"ח ג' של ביקום על מלוא החזקות החברה בבזק, ששוויין הנוכחי עומד על כ-1.93 מיליארד שקל.

תנאי לרכישת השליטה בביקום על-ידי הקרן הזרה הוא קבלת אישור משרד התקשורת להחזקת שליטה בבזק. לצורך זה נדרשת סרצ'לייט לצרף לעסקה שותף ישראלי, ולאחרונה הוזכרו כמועמדים שמותיהם של צביקה בארינבוים ויעקב אנגל, אך לא מן הנמנע כי שמות נוספים ייבחנו בתקופה הקרובה.  

לביקום קרן חוב של כ-2.5 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה, מתוכו 2.24 מיליארד שקל למחזיקי אג"ח ג' והיתרה למחזיקי אג"ח ב'. על פי מתווה ההסדר המוצע, תשקיע סרצ'לייט 260 מיליון שקל בביקום במועד הסגירה, תמורת הקצאת מניות לפי מחיר של 4.8 שקלים (או מחיר המשקף 25% הנחה מהממוצע המשוקלל של המניה ב-30 ימי המסחר שלפני מועד ההשלמה) המשקף הנחה של כ-23% על מחיר השוק. במקביל תבצע ביקום הצעת מניות בסך של 70 מיליון שקל לבעלי מניותיה הקיימים, על פי חלקם היחסי בחזקה בה, בתנאים זהים להצעת סרצ'לייט.

כך, תשקיע אינטרנט זהב 35 מיליון שקל בביקום, ו-35 מיליון שקל יגיעו מבעלי מניות המיעוט (הציבור). עם זאת, נקבע בהסכם כי סרצ'לייט תתחייב להיכנס בנעלי המיעוט (באופן מלא או חלקי) ולהגדיל את חלקה בהזרמה, במקרה שהציבור לא ימהר להזרים כספים חדשים לביקום.

נוסף על כך תשלם סרצ'לייט סכום של 225 מיליון שקל לאינטרנט זהב תמורת רכישת מלוא מניות ביקום שבבעלותה כיום. סכום זה, בצירוף 135 מיליון שקל הקיימים בקופת אינטרנט זהב (סה"כ 360 מיליון שקל), ישמש כאמור להשקעה ההונית, וכן להשקעה בביקום כנגד הקצאת אג"ח ג' בהיקף דומה ולפי מחיר הפארי. כך, ביום השלמת העסקה תישאר אינטרנט זהב רק עם 20 מיליון שקל בקופה.

ביקום תנצל את ההזרמות לקופתה כדי לפרוע חובות של 840 מיליון שקל למחזיקי האג"ח הקיימים שלה. 226 מיליון שקל ישמשו לצורך פירעון מלא של סדרה ב' ואילו 614 מיליון שקל ישמשו לפירעון חלקי של כ-27% מסדרה ג'.