גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ראש בראש: איך להשוות בין קרנות האשראי הצרכני בארה"ב?

השקעה בקרנות בתחום האשראי הצרכני בארה"ב – ישירות בין לווים למלווים (P2P) – צריכה להתבסס על בחינה מעמיקה של ניהול ההשקעות והסיכונים • הקרנות הישראליות בתחום שונות זו מזו במספר פרמטרים, ולפיכך גם בתשואה המותאמת לסיכון שלהן

אשראי צרכני / צילום: Shutterstock
אשראי צרכני / צילום: Shutterstock

במאמרנו הקודם סקרנו את אפשרויות ההשקעה באשראי צרכני בארה"ב באמצעות פלטפורמות דיגיטליות להעמדת אשראי ישירות בין לווים למלווים (MPL - Marketplace Lending), בראשן לנדינג-קלאב ופרוספר. בסיומו הצגנו בקצרה את הקרנות הישראליות המשקיעות בתחום, ובמאמר זה נעמיק בניתוח ביצועיהן.

ב-2018 הניבו קרנות אלה תשואות דולריות שנעו בין 6.4% לקרן פאגאיה, 6.1% לקרן הלמן אלדובי P2P ו-5.6% לקרן אי.בי.אי CCF. גם ברבעון הראשון השנה נשמר הסדר: פאגאיה הניבה 1.63%, הלמן 1.5% ו-אי.בי.אי 1.37%.

ביצוע אנליזה לקרנות הללו הוא מורכב. זאת, מאחר שבעוד הקרן של הלמן פתוחה לציבור, ובהתאם מפרסמת תשקיף ודוחות מפורטים, שתי הקרנות האחרות פתוחות רק לגופים מוסדיים ולמשקיעים כשירים, ולכן המידע שהן מפרסמות מצומצם יותר.

אתגר נוסף נובע מכך שהאפשרות להשקיע באשראי צרכני, בפרט עבור משקיעים ישראלים, נפתחה רק בשנים האחרונות - בהן לא חלו שינויים משמעותיים במצב הכלכלי הטוב יחסית בארה"ב. כתוצאה, האפשרות לבסס מסקנות השוואתיות מוגבלת.

עם זאת, אנו סבורים שהשוואה של מספר פרמטרים בסיסיים בפעילות הקרנות עשויה לשפוך אור על איכות ביצועיהן והסיכונים בפעילותן, ובכך להקנות ערך למשקיעים.

פערים באיכות החיתום ישפיעו על הביצועים

פלטפורמות ה-MPL מעריכות את סיכון האשראי, ובהתאם את הריבית הנדרשת מהלווים הפוטנציאליים, באמצעות מודל המתחשב במגוון נתונים, בהם דירוג האשראי (FICO) שלהם, שכר, מקצוע ועוד.

בהפשטה, המשקיעים בפלטפורמות יכולים לבנות תיק הלוואות בשתי דרכים: האחת, פסיבית, כך שהפלטפורמות בוחרות עבורם את ההלוואות בהתאם לקריטריונים שהוגדרו מראש. בדרך זו פועלים רוב המשקיעים, ובכלל זאת בנקים ומנהלי נכסים גדולים, הרוכשים היקף גדול של הלוואות בפלטפורמות. הדרך השנייה היא אקטיבית - בחירה ספציפית של הלוואות מהן יורכב התיק, בדרך כלל תוך שימוש ביכולות טכנולוגיות.

בהתאם, אנו סבורים שאופן החיתום מהווה רכיב קריטי בהערכת ביצועי הקרנות ופוטנציאל התשואה שביכולתן להניב בעתיד.

הקרן של הלמן מפרסמת שהיא ניתחה את ההלוואות תוך שימוש במיקור חוץ, באמצעות יועצים מתמחים, אך ככל הנראה הפסיקה להשתמש בשירותים אלה במהלך 2018. כיום הלמן אינה מפרסמת מידע מפורט המאפשר להעריך את מתודולוגיית החיתום בה היא משתמשת.

הקרן של אי.בי.אי פרסמה בעבר שהיא רוכשת הלוואות בפלטפורמות על סמך מספר קריטריונים מוגדרים מראש. כיום, אי.בי.אי מציינת שהיא משתמשת בכלים סטטיסטיים, ומשקיעה בפיתוח טכנולוגיה לניתוח ביקושים ורכישת הלוואות במהירות גבוהה. להבנתנו, בעוד בעבר אי.בי.אי השתמשה במתודולוגיה פסיבית, כיום היא מפתחת יכולות השקעה אקטיביות.

פאגאיה מציגה עצמה כחברת פינטק שהקרנות המנוהלות על ידה משקיעות באופן אקטיבי. לפי פרסומיה, טכניקות החיתום שלה מבוססות על הערכת שיעור ההחזר הצפוי של הלווה למול הריבית שנקבעת בפלטפורמות, באמצעות אנליזה להיקף נתונים רחב ושימוש בכלים טכנולוגיים המבוססים על למידת מכונה (Machine Learning).

ניתוח המידע הפומבי מלמד שדמי הניהול משפיעים על תשואות הקרנות באופן דומה. לפיכך, הפערים בתשואות בין הקרנות עשויים לרמוז שמתודולוגיות החיתום האקטיביות, המתוחכמות יותר, מניבות תשואה עודפת. זאת, אף בתנאי השוק הנוחים השוררים כיום, במסגרתם שיעורי הכשלים נמוכים יחסית.

להערכתנו, הפערים באיכות החיתום יהוו גורם משפיע מרכזי על התשואות שהקרנות תשגנה בעתיד. זאת, בפרט בתרחישים כלכליים מאתגרים, בהם חשיבות איכות החיתום תקבל משנה תוקף.

להעמיק מעבר לדירוג ה-FICO הדומה

דירוג האשראי של הלווים (FICO) הוא פרמטר מקובל להשוואת סיכון באשראי צרכני בארה"ב. דירוג ה-FICO מבוסס בעיקר על ביצועי אשראי היסטוריים של לווים בארה"ב ומוגדר על סולם בין 300 ל-850. ככל שהדירוג גבוה יותר, כך סיכויי חדלות הפירעון נמוכים יותר.

מהשוואת תיקי הקרנות לסוף 2018, ניתן לראות שבשלושתן ה-FICO נע בטווח מצומצם במיוחד - בין 693 ל-704. משום שדירוגי FICO מוגדרים על טווח רחב של מאות נקודות, ניתן להתייחס לדמיון בפרמטר זה כמשקף רמות דירוג וסיכון אשראי (במונחי FICO) זהים.

לכאורה, השילוב בין הדמיון ב-FICO לבין הפערים האמורים בתשואות בין הקרנות מצביע על פערי ביצועים והיווצרות אלפא. כלומר, ברמה דומה של סיכון אשראי שורר פער תשואות.

ברם, ישנן טענות לפיהן למרות השימוש הנרחב ב-FICO בארה"ב, הוא מיושן ופשטני מכדי לשמש פרמטר עיקרי לחיתום אשראי. זאת, בין היתר משום שאינו צופה פני עתיד ומתבסס על היקף נתונים צר יחסית. למשל, לווה שבעבר נקלע לחדלות פירעון יסבול מדירוג FICO שלילי לאורך זמן, אף אם יכולת ההחזר שלו השתפרה משמעותית.

לא בכדי, גם פלטפורמות ה-MPL אינן מסתמכות רק על מדד ה-FICO, אלא מעשירות את מודל החיתום שלהן במידע נוסף רב על הלווה.

לאור האמור, אנו סבורים שכדי לבחון תשואות מותאמות לסיכון בקרנות, יש להתעמק בפרמטרים נוספים מעבר ל-FICO הממוצע. כפי שנראה, בחינה זו מלמדת שפערים אלה עשויים להיות משמעותיים אף יותר.

גיל ההלוואות משפיע על התשואה

את שנת 2018 החלה הקרן של הלמן עם היקף נכסים של 6 מיליון דולר וצמחה במהלכה פי עשרה, ל-60 מיליון דולר. המשמעות היא שכ-90% מההלוואות בקרן של הלמן נרכשו ב-2018 ומהוות הלוואות חדשות.

בתיקים חדשים של אשראי בכלל ואשראי צרכני בפרט, התשואה "מוטה כלפי מעלה" - קרובה לשיעור הריבית הנקובה בהלוואות, בניכוי עמלות. ככל שהתיק "מתבגר" והגיל הממוצע של ההלוואות עולה, אזי יותר הלוואות נכנסות לפיגורים ולכשל אשראי וההפסדים מצטברים. כתוצאה, בחלוף הזמן התשואה למשקיעים "מתכנסת" לשיעור נמוך יותר, המשקף במובן מסוים את התשואה ארוכת הטווח שביכולת הקרן להניב בתנאי שוק רגילים. תהליך דומה אירע גם בקרנות האחרות לאחר תחילת פעילותן.

המשמעות היא שהתשואה בקרן של הלמן ב-2018 משקפת בעיקר ביצועים של הלוואות חדשות שטרם צברו כשלים בהיקף משמעותי. להערכתנו, מאחר שלא סביר שלאורך זמן התיק של הלמן ימשיך לצמוח בקצב של קרן חדשה, ותיק ההלוואות "יתבגר" - סביר שהדבר יתבטא בעלייה בשיעורי הכשלים, ובהתאם בירידה בתשואה. תהליך דומה אירע גם בשתי הקרנות האחרות.

גם הקרנות של אי.בי.אי ופאגאיה צומחות, אך בשיעורים נמוכים בהרבה מאלה של קרן חדשה כמו הלמן, כך שהשפעת ההשקעה בהלוואות חדשות על תשואתן בעתיד צפויה להיות מתונה באופן משמעותי.

פער קטן במח"מ תיק ההלוואות, לכאורה

מדד חשוב נוסף להערכת ביצועי הקרנות הוא מח"מ (משך חיים ממוצע) ההלוואות שהן מחזיקות - הממוצע המשוקלל של המועד לקבלת תזרים המזומנים מהן. בסוף 2018, מח"מ ההלוואות הממוצע של שלוש הקרנות נע בטווח צר יחסית שבין 1.56 ל-1.8.

לכאורה, זהו פער קטן. אולם שונות המח"מ משקפת פער של כחצי שנה בתקופות לפדיון ההלוואות - מח"מ 1.5 משקף תקופה ממוצעת לפדיון של כשלוש שנים, בעוד מח"מ 1.8 קרוב יותר לתקופה ממוצעת לפדיון של שלוש וחצי עד ארבע שנים (תוך תלות, בין היתר, בריבית שההלוואות נושאות).

לצורך הבנת חשיבות האמור יש להסביר שהלוואות הצרכניות משולמות בהתאם ללוח סילוקין "שפיצר" - התשלומים בכל תקופה שווים, כאשר ככל שהזמן עובר, שיעור תשלומי הריבית כחלק מהתשלום יורדים, ותשלומי הקרן עולים. לפיכך, ככל שהמח"מ ארוך יותר, אזי תקופת החזר הקרן ארוכה יותר ובהתאם הסיכון מכשלי אשראי גבוה וממושך יותר על ציר הזמן.

בנוסף, ככל שהמח"מ קצר יותר, כך לקרן יש גמישות גדולה יותר בניהול ההשקעות, ולהגיב למצבי שוק מאתגרים. לדוגמה, באמצעות החלפת הלוואות המגיעות לפדיון בחדשות הנושאות ריביות גבוהות יותר, המתאימות לתנאי השוק "החדשים", שתוכלנה לפצות, ולו חלקית, על עלייה בכשלים.

מנתוני המח"מ ניתן גם ללמוד על התקופות לפדיון בהלוואות שהקרנות משקיעות בהן. ככלל, הפלטפורמות מעמידות הלוואות צרכניות לשתי תקופות: חלק הארי מועמד לשלוש שנים, והיתר לחמש שנים. הלוואות לחמש שנים נחשבות מסוכנות יותר. זאת, הן מפני שהן חשופות יותר לשינויים מאקרו כלכליים ולהתפתחות כשלים על ציר הזמן, והן לאור הסיכון הגבוה יותר בלווים הנוטים לפרוס הלוואות על תקופה ארוכה יותר.

השילוב בין מח"מ 1.6 בהלמן, לצד זאת שרוב ההלוואות בהן השקיעה הן חדשות, מצביע על ריכוז התיק בהלוואות לשלוש שנים. גם בפאגאיה, בה המח"מ הממוצע הוא הנמוך ביותר - 1.56 - להערכתנו ניתן להסיק שחלק ניכר מההלוואות בתיק הן לשלוש שנים. 

באשר לאי.בי.אי, כאמור מח"מ של 1.8 (או 1.3, בהנחה של פירעון מוקדם) מתורגם למועד פדיון ממוצע של כ-3.5-4 שנים. בהינתן התקופה הארוכה יחסית בה הקרן פעילה, הרי שלא כל ההלוואות בתיק שלה חדשות. לכן, להבנתנו סביר שביחס לקרנות האחרות, הקרן של אי.בי.אי משקיעה שיעור גבוה יותר מנכסיה בהלוואות ל-5 שנים.

מהאמור עולה שבהיבט המח"מ, התיק של אי.בי.אי נושא סיכון גבוה יותר מהקרנות האחרות.

מינוף מגדיל את התשואות, וגם את הסיכון

מבין שלוש הקרנות, רק זו של אי.בי.אי משתמשת במינוף, אם כי נמוך יחסית. זאת, באמצעות הלוואה שהעמידה מנורה בהיקף כ-15% מנכסי הקרן, הקודמת למשקיעי הקרן.

מאחר שהחוב נוטל סיכון נמוך יותר, אזי שיעור התשואה שהוא מקבל, שלא פורסם, אמור להיות נמוך יותר מזה שמניבים נכסי הקרן. כתוצאה, בימים יפים בשווקים, המתקיימים כיום, המינוף מאפשר לקרן של אי.בי.אי להגדיל תשואות למשקיעיה.

אולם, המשמעות היא שהתשואה ה"אמיתית" שמניב תיק הנכסים של אי.בי.אי, ללא המינוף, נמוכה יותר ומתקיים פער תשואות רחב יותר בינו לקרנות האחרות.

המינוף מגדיל את רמת הסיכון. זאת, שכן בהרעה כלכלית, התשואה המובטחת המשולמת לחוב, עלולה לפגוע בתשואות למשקיעי הקרן - ואף להביא להפסדים אף במקרים בהם תיק ההלוואות יניב תשואה חיובית.

יתרה מזאת, מאחר שסביר שהכסף שהוזרם לצורך מינוף הקרן של אי.בי.אי שימש לרכישת הלוואות חדשות, שטרם צברו כשלים משמעותיים, הרי שהוא שיפר את תשואת הקרן ב-2018. ברם, כפי שהסברנו, אפקט זה לא יכול להימשך לאורך זמן, עם התבגרות הלוואות אלה.

לסיכום, התפתחות שוק האשראי הצרכני האמריקאי פותחת בפני משקיעים מוסדיים ומתוחכמים ישראליים אפיק השקעה חדש, שבעבר היה שמור רק לבנקים בארה"ב. ברם, משום שהשקעה ישירה בפלטפורמות מורכבת ליישום, להערכתנו רובם ככולם צפויים להשקיע באמצעות קרנות.

אנו סבורים שההחלטה להשקיע באמצעותן בפלטפורמות MPL צריכה להתבסס, מעבר לתשואות, על ניתוח השוואתי מעמיק של מגוון פרמטרים המעידים על הרכב התיק ואופן ניהול ההשקעות.

הניתוח שביצענו מלמד שהקרנות הישראליות המשקיעות בתחום שונות זו מזו במספר פרמטרים, הנחשבים יסודיים בבחינת השקעה באשראי צרכני - וכתוצאה גם בתשואות המותאמות לסיכון שהן מניבות. 

הכותבים הם, בהתאמה, שותף וסניור במחלקת המימון המורכב של PwC ישראל. לאחר הפרסום המקורי של הכתבה ובעקבות תלונה שקיבלנו ובדיקה שנערכה בעקבותיה אנו מבקשים להוסיף כי PWC מלווה קרן אחרת של פאגאיה שלפי בדיקת הכותבים אינה קשורה כלל לאמור בכתבה זו. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

עוד כתבות

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

מדד S&P 500 סגר את הרבעון הטוב ביותר שלו מאז 2019 ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין