הממשל בסעודיה עומד לאשר תוכנית שתעניק מעמד של תושב קבע למשקיעים, יזמים, מהנדסים וגם קופאים. לפי המהלך שאושר השבוע במועצת "השורא", המוסד האיסלמי שתפקידו לייעץ להנהגה הפוליטית, הממשלה הסעודית תציג בתוך שלושה חודשים תקנות וחקיקה מפורטים שיאפשרו לבעלי מקצוע ליזמים ולמשקיעים לקבל את מעמד התושבות.

במסגרת שינוי המגמה ביחסים בין ישראל לסעודיה, התוכנית החדשה תאפשר גם לערבים ישראלים לעבוד בסעודיה. הערבים בוגרי האוניברסיטאות בישראל נחשבים בעולם הערבי לבעלי מקצוע איכותיים, וכעת נפתח החלון להעסקתם גם בסעודיה, המשמשת מקום תעסוקה למיליוני אזרחי מדינות ערביות אחרות.

במצב היום חייבים כל מי שאינם אזרחי סעודיה לחדש את היתר השהייה והתעסוקה במדינה בכל שנה, ולעמוד בתנאים מגבילים - ובהם אזרח סעודי שערב להם ומתחייב לספק להם תעסוקה. ההיתרים זמניים ולממשלה אפשרות לגרש את הזרים בכל עת.

לינה אל מאיינה, חברת "השורא", אמרה בראיון לעיתון מקומי כי מטרת המיזם החדש היא למשוך למדינה בעלי מקצוע ומשקיעים, שיסייעו לה במהלכי השינוי הכלכלי שמקדם יורש העצר מוחמד בין סלמאן. מטרתו של בין סלמאן היא להפחית את התלות של ארצו בנפט, ולפתח ענפי כלכלה אחרים. במסגרת התוכנית יוכלו בעלי התושבות החדשים להחזיק נכסים בבעלותם במדינה, ולקבל זכויות שעד כה היו נחלתם של האזרחים הסעודים בלבד.

בסעודיה כיום מתגוררים בין 11 ל-12 מיליון זרים, כשליש מתושביה, והם מועסקים בכל התחומים, מניקיון ושירותים ועד הנדסה, תכנון ורפואה. לפני שנה נעשה במדינה מהלך הפוך, שנועד להוציא ממנה מאות אלפי עובדים זרים, כדי לפנות מקום למקומיים הסובלים משיעור אבטלה של יותר מ-12%. לדברי אל מאיינה, אין סתירה בין התוכניות: המהלך החדש יעשה במקביל להמשך מגמת הוצאת העובדים בחלק מהמקצועות, לצד עידוד מקצועות אחרים - בדגש על תחומי הטכנולוגיה - שאמורים להביא לפיתוח הכלכלה. 

לא כולם מרוצים התוכנית החדשה, שעברה במועצת "השורא" ברוב של 77 לעומת 54 מתנגדים. החוגים הלאומיים במדינה טוענים כי היא תעודד הגירה מארצות ערב העניות, ותחמיר עוד יותר את בעיית האבטלה. הכלכלן הסעודי נאסר סאעידי אמר בראיון לתקשורת המקומית כי מדובר בצעד בכיוון הנכון, אך יש להחיל את התוכנית על כלל המגזרים שבהם חסר כוח עבודה איכותי בסעודיה, ויש רבים כאלה.