גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

במסגרת התוכנית הלאומית לבריאות דיגיטלית: מענקים בהיקף 60 מיליון דולר לרפואה מותאמת אישית

הקרן הלאומית למדע הודיעה על תחילת מילוי חלקה ב"תוכנית הלאומית לבריאות דיגיטלית כמנוע צמיחה" ● המחזור הראשון של המענקים הוכרז אמש, כאשר 14 מחקרים זכו במענקים, מתוך 111 הצעות

בריאות דיגיטלית / צילום: Shutterstock
בריאות דיגיטלית / צילום: Shutterstock

הקרן הלאומית למדע הודיעה אתמול (ב') על תחילת מילוי חלקה ב"תוכנית הלאומית לבריאות דיגיטלית כמנוע צמיחה". הקרן אחראית להענקת מענקים לחוקרים אקדמיים בתחום הרפואה המותאמת אישית. המחזור הראשון של המענקים הוכרז אמש. 14 מחקרים זכו במענקים, מתוך 111 הצעות. הם חלקו סכום של 60 מיליון שקל, כך שמדובר במענקים גבוהים יחסית לאקדמיה. לרכיב זה של התוכנית ישנו תקציב כולל של 210 מיליון שקל, שיממנו ארבעה מחזורי מענקים.

הסכום שיוענק לא מגיע כולו מהתוכנית הלאומית, אלא חלקו ניתן על ידי המועצה להשכלה גבוהה, יד הנדיב וקרן משפחת קלרמן. הקול הקורא הבא צפוי להתפרסם בספטמבר 2019.

בין הפרוייקטים שזכו במימון נמצאים: קרן אברהם מאוניברסיטת תל-אביב, שקיבלה 5 מיליון שקל. פרויקט זה ישתמש בביג דאטה גנטי כדי לאתר את המקורות הגנטיים לחירשות באוכלוסייה היהודית.

פרופ' תמר גיגר ופרופ' נטע ארז מאוניברסיטת תל-אביב יחד עם פרופ' גל מרקל מן המרכז הרפואי שיבא קיבלו 5.2 מיליון שקל לשיפור התגובה של חולי סרטן לטיפולים אימונותרפיים. במחקר קודם גילו החוקרים קשר בין המצב המטאבולי של תאי המלנומה ותגובתם לאימונותראפיה. מטרתו של המחקר הנוכחי, היא לשפר את יעילות הטיפול על ידי שילוב של אימונותראפיה עם תרופות מטאבוליות.

פרופ' מיכאל דנילנקו וד"ר איתן רובין מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב, יחד עם ד"ר מיכאל מיליאבסקי מאוניברסיטת תל-אביב ופרופ' מרדכי דויטש מאוניברסיטת בר-אילן, קיבלו מענק של 4.2 מיליון שקל לשם יצירת מאגר מידע ארצי לחולי לוקמיה, שישלב נתוני בדיקות של חולים יחד עם ביופסיות של התאים שלהם. בנוסף לכך, הרישום יכלול מסד נתונים ייחודי של אחד מסוגי הלוקמיה האגרסיביים ביותר - לוקמיה מיאלואידית חריפה (AML). רישום זה יוכל לעזור לרופאים בעתיד לבחור את הטיפול המיטבי לחולה מתוך למידה ממקרים דומים. פרופ' אסף הלמן ופרופ' גלעד טוויג מהאוניברסיטה העברית, יחד עם פרופ' בנימין גלזר מבית החולים האוניברסיטאי הדסה עין כרם, קיבלו מענק של 5.1 מיליון, לפיתוח סדרת בדיקות להערכת דרגת הסיכון האישי למחלת סוכרת סוג 2 באמצעות בדיקת דם לבחינת מצב פעילות הגנים.

פרופ' איתי חוברס ופרופ' חיים לוי מבית החולים הדסה עין כרם יחד עם פרופ' עמית מלר מהטכניון קיבלו 4.7 מיליון שקל עבור שימוש בביג דאטה המשלב תוצאות בדיקות קליניות (כגון צילומי רשתית), גנטיקה ופרופיל חלבונים כדי לנבא את קצב ההתקדמות והתגובה לטיפול בניוון ראיה תלוי גיל.

ד"ר דן ימין וד"ר ארז שמואלי מאוניברסיטת תל-אביב קיבלו 5 מיליון דולר לשילוב בין נתונים אישיים לבין נתוני תחלואה מדבקת כדי לשפר את אבחון המחלות.

פרופ' יעל מנדל-גוטפרוינד מהטכניון ופרופ' דנה וולף מבית החולים האוניברסיטאי הדסה עין כרם קיבלו 1.5 מיליון שקל לפיתוח שיטה לזיהוי מוקדם של נגיף הציטומגלו האנושי, הגורם המוביל בעולם לזיהומים מולדים הקשורים בפגיעה התפתחותית ניכרת.

פרופ' יעל מרדור ופרופ' מירי סקלייר-לוי מבית החולים שיבא קיבלו 1.5 מיליון שקל לפיתוח מערכת להדמיה של כלי הדם ברקמת שד סרטנית ושפירה לצורך רפואה מותאמת אישית.

פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן ופרופ' רן קורנובסקי מהמרכז הרפואי רבין - בילינסון קיבלו 6.2 מיליון שקל למערכת ל ניבוי סיכון למחלות לב מתוך מידע אישי, כולל גנטיקה, מיקרוביום, פרופיל חיסוני, דיאטה וארוח חיים.

פרופ' רז סומך וד"ר יוני לי מבית החולים שיבא וד"ר איל הנדל , (הפקולטה למדעי החיים) מאוניברסיטת בר-אילן קיבלו 6.2 מיליון שקל לחקר מחלות מולדות של מערכת החיסון, לשם הבנה מעמיקה של המסלולים השולטים במערכת החיסון בשלב הילדות המוקדמת. זאת, כדי לשפר את יכולות האבחון עבור מחלות מולדות של מערכת החיסון, להבין את המנגנונים המובילים למחלות אלו ולפתח ריפוי גנטי ממוקד אישי עבור מחלות חסר חיסוני ראשוניות.

פרופ' רועי קישוני , מן הטכניון קיבל 4 מיליון שקל לפיתוח טיפול אנטיביוטי מותאם אישית לזיהומים בדרכי השתן.

פרופ' חרמונה שורק, יונתן לוינשטיין ופרופ' שחר ארזי מהאוניברסיטה העברית ומבית החולים קמפוס הדסה עין כרם, פרופ' יונתן לוינשטיין , קיבלו 1.5 מיליון שקל לזיהוי עוררות יתר המקדימה את מחלת האלצהיימר.

פרופ' תומר שלומי מהטכניון ופרופ' גלעד עמיאל וד"ר איתי מזאה, מהית החולים רמב"ם קיבלו 3 מיליון שקל לפיתוח כלי אבחון מוקדם של סרטן באמצעות אנליזה יעילה של דוגמאות סרום.

ד"ר לירן שלוש ופרופ' עמוס תנאי ממכון ויצמן, פרופ' ינון בן נריה מהאוניברסיטה העברית ופרופ' רון שמיר מאוניברסיטת תל-אביב קיבלו 6.2 מיליון שקל לביצוע ניתוח רב מימדי של הזדקנות מערכת הדם האנושית.

תוכנית הבריאות הדיגיטלית כמנוע צמיחה היא יוזמה ממשלתית באחריות "ישראל דיגיטלית" במשרד לשוויון חברתי, שמוציאים לפועל משרד הבריאות בשיתוף עם משרד הכלכלה ומשרדים נוספים. מאז הכרזת התוכנית לפני כשנה, כבר החלו לצאת לדרך רכיבים נוספים בתוכנית, כגון: תמיכה בהטמעת טכנולוגיות של חברות סטארט אפ ישראליות בארגוני בריאות ישראלים, תמיכה בשיווק חברות בריאות דיגיטלית ישראליות לחו"ל, ועוד.

תחום הרפואה המותאמת אישית מבוסס מאוד על מידע רב (ביג דאטה) ועל אלגוריתמיקה חכמה, ולכן התפתחות סקטור הבריאות הדיגיטלית קריטי לרפואה המותאמת אישית, ואילו הרפואה המותאמת אישית דוחפת קדימה את תחום הבריאות הדיגיטלית.

ההצעות הזוכות נבחרו בהליך תחרותי על בסיס איכותן המדעית, על ידי וועדת שיפוט בינלאומית בראשות חתן פרס נובל לכימיה פרופ' רוג'ר קורנברג מאוניברסיטת סטנפורד, ארה"ב. קורנברג אמר ל"גלובס" על רקע ההכרזה כי: "ההגשות שהתקבלו במסגרת התוכנית היו לא רק יוצאות דופן באיכותן במחקר בישראל - הן היו תחרותיות מול כל מחקר בתחום הזה שמתקיים בכל העולם. גם בין הצעות שלא נבחרו במחזור הזה היו הגשות איכותיות מאוד, שאנחנו מקווים לפגוש שוב בסבב הבא, עם תיקונים קלים שיאפשרו להם לזכות".

לדברי בני גייגר, יו"ר הקרן הלאומית למדע: "תוכנית רמ"א פותחת, עבור החוקרים העוסקים בתחום תחרותי זה אפשרויות מחקר שקשה היה לקיימן בארץ בעבר, או אפילו לחלום עליהן. מעבר לכך מספרן הגבוה של בקשות ראויות, ושיתופי הפעולה הנרחבים וחסרי התקדים בין חוקרים באוניברסיטאות, לבין רופאים בבתי החולים ובארגוני בריאות אחרים, מצביעים על הפוטנציאל האדיר של המחקר הישראלי לתרום גם לידע העולמי בתחומי הרפואה המתקדמת וגם לקדם את איכות הרפואה בארץ".

עוד כתבות

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מבהירים כי בכוונתם ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה