גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רופאים בכירים, מורים ואנשי אקדמיה מבקשים להצטרף למאבק עוה"ד

כבר הבוקר התקיימה הפגישה הראשונה, מבין רצף פגישות, של עורכי הדין שיקימו את "מטה מאבק המשפטנים" נגד יוזמות החקיקה להרחיב את פסקת ההתגברות ולתקן את חוק החסינות ● לדברי ראשי המאבק, בכירים במגזרים אחרים רוצים להצטרף למאבק, כך שהוא לא יהיה מאבק של משפטנים בלבד, וגם הלקוחות תומכים ומוכנים לתרום כספים למאבק

מחאת עורכי הדין / צילום: שלומי יוסף
מחאת עורכי הדין / צילום: שלומי יוסף

המאבק של עורכי הדין הבכירים נגד יוזמות החקיקה של ממשל נתניהו המתגבש - שהגיע לשיאו אמש (ב') במפגש בו השתתפו כ-200 עורכי דין - ממשיך לצבור תאוצה: הפגישה השנייה של ראשי המאבק התקיימה כבר הבוקר (ג') במשרד עורכי הדין גולדפרב-זליגמן וארכה מספר שעות.

בפגישה הפעם נכחו מספר מצומצם של עורכי דין בלבד, חלקם בשיחת ועידה, וחלקם הגיעו פיזית לפגישה, וסוכם כי מביניהם ייבחרו מנהיגי "מטה המאבק". אלה יעדכנו את כל השותפים למאבק על המהלכים ועל הצעדים האופרטיביים המתוכננים על-מנת לחסום את מהלכי החקיקה המתוכננים על-ידי הממשלה החדשה, אשר לכאורה מיועדים להגן על ראש הממשלה בנימין נתניהו מפני העמדה לדין פלילי וכן לצמצם את כוחו של בית המשפט העליון.

בנוסף, כפי הנראה, בקרוב יצא המאבק מכותלי מקצוע עריכת הדין, ויצטרפו אליו בעלי מקצועות נוספים שאינם עורכי דין, ובהם רופאים בכירים, מורים וחוקרים מהאקדמיה.

מחאת עורכי הדין מופנית בין היתר נגד יוזמת מפלגות הימין, ובראשן הליכוד, להרחיב את פסקת ההתגברות בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, באופן שיאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שפסל בג"ץ; ונגד הכוונה המסתמנת לתקן את חוק החסינות לחברי הכנסת, כדי למנוע הגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.

לדברי עו"ד צביקה בר-נתן, שותף וראש מחלקת ליטיגציה מסחרית ובינלאומית במשרד גולדפרב-זליגמן ומי שהניע את המערכה הנוכחית במאבק עורכי הדין (שהחל במרץ השנה בהובלת עורכי הדין רונן קנטור, עמית פינס, אופיר נאור וגיא גיסין), "הפגישה הבוקר נערכה בצוות מצומצם יותר, שמהווה צוות ראשוני לצורך גיבוש אופרטיבי של הצעות לפעולה בעקבות מהלכי החקיקה המתוכננים על-ידי הממשלה המתגבשת, ואשר לגישתו פוגעים בשלטון החוק ובמערכת המשפט".

מדובר בפגישה ראשונה מתוך רצף פגישות שנקבעו לימים הקרובים, כך שברור כי השותפים למאבק אינם מתכוונים לוותר, ולוקחים ברצינות את המשימה לשמה התכנסו.

לדברי עו"ד בר-נתן, בימים האחרונים מגיעים אל "מטה המאבק" (הלא רשמי עדיין) פניות מגורמים רבים המבקשים להצטרף או לתמוך במאבק כלכלית. "אנחנו מקבלים כל הזמן פניות מציבורים שונים כמו רופאים בכירים, מורים וחוקרים מהאקדמיה, שמבקשים לשלב אתנו כוחות ולהשתלב במאבק שלנו, כך שהוא לא יהיה מאבק של משפטנים ויהיה מאבק של ציבורים נרחבים יותר. אנחנו שואבים המון עידוד מהפניה הזאת ועומדים לעבוד מאוד קשה", אומר בר-נתן.

כסף לא יהיה המגבלה

במקביל, אל קופת המאבק שנפתחה לפני מספר ימים, ונחשפה אתמול ב"גלובס", ממשיכים להיכנס כל העת כספים. "הכספים זורמים לקופת המאבק ללא הפסקה, ואפשר להניח שכסף לא יהיה המגבלה בניהול המאבק", אומר עו"ד בר-נתן.

עורכי הדין השותפים למאבק מדווחים גם על תמיכה שהם מקבלים מהלקוחות שלהם. לדברי עו"ד בר-נתן, "היו פניות לא מעטות מקרב לקוחותינו ואנשי עסקים בהצעה לתמוך כלכלית במאבק הזה. הלקוחות שלי גאים שמשרד עורכי הדין שמייצג אותם מוכן לעשות גם פעילות עקרונית ולא פעילות עבור עצמו בלבד".

אל המאבק, שהוצת בקרב משרדי הענק ומשרדי בוטיק מוכרים בארץ, הצטרפו לאחרונה גם לא מעט משרדים קטנים, בינוניים ומשרדי בוטיק קטנים שמבקשים לטענתם להגן על שלטון החוק ועל בית המשפט העליון. בין המצטרפים הללו למאבק גם עו"ד דן צוק, המתמחה במשפט פיננסי, מסחרי ושוק ההון.

לדברי עו"ד צוק, "המתקפות על בית המשפט - המעוז האחרון של האזרח הקטן בפני עריצות השלטון - כמו גם הניסיונות לחסל את שלטון החוק ואת השוויון בפני החוק, מדירים שינה מעיניי מזה חודשים, ואני לא היחיד. הצטברות של רעיונות מסוכנים שמטרתם העיקרית היא לחסל את שלטון החוק ואת הדמוקרטיה הישראלית, תוך ביצור שלטון יחיד, מעוררים חלחלה. די בכך שרק חלק קטן מאותם רעיונות ימומש (תוך שימוש במלים גבוהות כגון 'משילות'), על-מנת לשנות את פניה של מדינת ישראל באופן בלתי הפיך".

לכן, לגישת עו"ד צוק, "יש להילחם ברעיונות אלה בכל דרך. בפרט, חשוב להסביר לציבור הרחב את ההשלכות הקשות של מהלכים אלה על כל תחומי החיים, ובפרט, על יכולתו של הפרט לקבל סעד והגנה מפני פגיעה בזכויותיו הבסיסיות על-ידי גופים בעלי שררה ואינטרס, וזאת ללא קשר למוצאו, מעמדו או השקפותיו הפוליטיות והערכיות".

האם הלקוחות תומכים או מתנגדים להשתתפותך במאבק, והאם אין חשש מנטישת לקוחות?

עו"ד צוק: "מתקיימת הפרדה מוחלטת בין העבודה המקצועית שלי כמי שמייצג את האינטרסים של לקוחותיו, לבין תפיסת עולם והשקפות ערכיות. להבנתי, דעה זו שלי מתיישבת היטב עם התפיסה שיש להגן על שלטון החוק ועצמאות בתי המשפט, על-מנת לזכות להליך משפטי הוגן וצודק המבוסס אך ורק על הדין ולא מושפע משיקולים חיצוניים; וכך ראוי שיהיה. לקוחות רבים שלי מזדהים או מעריכים את הגישה לפיה הניסיונות לפגוע במערכת המשפט או בעצמאותה אינם ראויים".

המטרה: לעצור חוק החסינות של זהר

הפגישה של ראשי המאבק הבוקר נערכה על רקע הפרסומים לפיהם חבר הכנסת מיקי זוהר הגיש הצעת חוק פרטית לשינוי חוק החסינות, אשר תעניק לראש הממשלה נתניהו חסינות מפני העמדה לדין פלילי. ההצעה - "הצעת חוק חסינות חברי הכנסת, זכויותיהם וחובותיהם (תיקון - חסינות בפני דין פלילי), התשע"ט-2019" - אושרה על-ידי נשיאות הכנסת במסגרת אישור כ-200 חוקים ראשונים שהליכי החקיקה שלהם יקודמו בשבועות הקרובים.

המהלך הזה חתם את הגולל על אחת הטענות שהעלו מבקרי המאבק, והיא שהמאבק מוקדם מדי ומבוסס על הדלפות של מידע מחדרי המשא-ומתן ולא על תוכניות חקיקה שמקודמות בפועל. לדברי עו"ד בר-נתן, בכוונת התומכים במאבק לבחון כעת כיצד ניתן לעצור את חוק החסינות שהגיש ח"כ זוהר. "הדבר הראשון שנבחן זה את היכולות המשפטיות להתמודד עם זה", הוא אומר.

אחת הטענות המרכזיות נגדכם היא שהמאבק הוא מאבק פוליטי, של אלה שעמדתם הובסה בבחירות האחרונות ומנסים להשפיע על השלטון בדרכים לא דמוקרטיות.

בר-נתן: "אני נשבע בהן צדקי שאין לי מושג, ולא שאלתי אף אחד מ-200 האנשים שהיו אתמול למי הם הצביעו ומה הדעה הפוליטית שלהם. המחאה הזאת היא באופן מוחלט א-פוליטית".

ביקורת נוספת שמוטחת לעבר ראשי המאבק ותומכיו היא שקומץ של עורכי דין מנסה לכפות את דעתו ואת עמדתו על עשרות אלפי עורכי דין אחרים.

בר-נתן: "אנחנו שמנו את עצמנו כמייצגי עצמנו, ולא כמייצגי אף אחד אחר. אנחנו לא טוענים שאנחנו מייצגים את כל ציבור עורכי הדין בישראל. אנחנו מייצגים את כל מי שחש וחושב כמונו, והם רבים, מאות אם לא אלפים של אנשים. אין לנו שום התיימרות לשאת דגל של מי שלא רוצה. אנחנו ארגון חוץ-משפטי עורך דיני עממי לגמרי, וככאלה אנחנו מייצגים רק את עצמנו".

***חזקת החפות: ההליכים המשפטיים בעניינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין בראשיתם. הוא מכחיש את המיוחס להם, ועומדת לו חזקת החפות.

עוד כתבות

עו”ד יעקב אטרקצ’י, בעל השליטה ומנכ''ל אאורה / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

יעקב אטרקצ'י מפנק את המשקיעים בתשואה ומסדר משכורת נאה לבנו

מניית חברת הבנייה אאורה זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה ● כעת היא מפרסמת דוחות חזקים ולצידם מבקשת לאשר את תנאי העסקת בנו של הבעלים כמנהל חטיבת הנכסים המניבים עבור יותר מחצי מיליון שקל בשנה

אילוסטרציה: shutterstock

כבר שלושה עשורים מפנטזים על התרופה הזו, עכשיו היא אושרה

בסוף השבוע האחרון אושרה לשיווק בארה"ב תרופה של חברת מדריגל לכבד שומני, שוק שבמשך שלושה עשורים נחשב בעל פוטנציאל אדיר ומושא הפנטזיה של חברות תרופות ● האם התרופות נגד השמנה הרסו את החלום, ואיך ינסו התרופות הבאות בצנרת לפצח את השוק

עמית הלוי, הליכוד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם חוק הגיוס של יאיר לפיד לא עמד במבחן בג"ץ?

ח"כ עמית הלוי טען כי גם חוק הגיוס של יאיר לפיד לא עבר את מבחן בג"ץ, אבל הוא לא קיבל הזדמנות ● המשרוקית של גלובס

האוניברסיטה העברית בירושלים / צילום: Shutterstock

האוניברסיטה העברית: הפרופסורית מכחישת הטבח לא תשוב ללמד אם לא תחזור בה

דיקן ביה"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית הודיע כי פרופ' נדירה שלהוב־קיבורקיאן, שהכחישה את אירועי ה־7 באוקטובר, תפסיק ללמד בו לצמיתות אם לא תחזור בה מדבריה ● בהודעה נכתב: "חופש הביטוי איננו מקנה זכות להיות מעורב בהוראה ובחינוך של מקצוע שלערכיו אדם מתכחש"

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מרכב עד בנקאות: פיטורים של מאות עובדים בעסקים של אמנון שעשוע

בתוך חודשיים הבנק הדיגיטלי וואן זירו, חברת מכשירי העזר אורקם וכעת גם מובילאיי הודיעו על מהלכי התייעלות שבמסגרתם יפוטרו בסה"כ מעל 200 עובדים ● שעשוע בתגובה לפיטורים במובילאיי: "זו הייתה החלטה קשה" ● מקורבים לחברה טוענים כי אין קשר בין שלושת המקרים

צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל חושף: לקוחות איזה בנק הכי מרוצים ומה אכזב את הציבור?

סקר שביעות הרצון של בנק ישראל מגלה כי 20% מהציבור חושב שמגיע לו לקבל יותר על הפלוס בחשבון • העמלות הגבוהות הן עדיין הסיבה העיקרית לתפיסת חוסר ההוגנות • שני הבנקים הגדולים בתחתית בתשובה לשאלה האם תמליצו לחבר או משפחה על הבנק

מייסדי אליאוס, מימין: אלון יופה, אלון רבינוביץ ודרור זיידה

הפיתוח שפותר את בעיית העומס על מטפלים נפשיים בעקבות המלחמה

הסטארט־אפ Eleos Health פיתח כלי בינה מלאכותית שמייצר סיכום אוטומטי של פגישות רפואיות, שכעת יוטמע בקבוצת "עמל ומעבר" המתמחה בטיפולים פסיכולוגיים ● המייסד אלון יופה: "כמו שצילום רנטגן מסייע לרופא, כך הפתרון שלנו לרפואת הנפש" ● ישראל מתגייסת 

גל רכישות בסייבר הישראלי / אילוסטרציה: Shutterstock

הפרדוקס בענף הסייבר: איך קורה שחברה נמכרת בשווי של פי 100 מההכנסות שלה?

בחצי השנה האחרונה נרכשו שמונה סטארט־אפים ישראלים בתחום הסייבר - כולם בשווי שגבוה פי עשרות ביחס להכנסות שלהם ● הסיבה מאחורי האקזיטים הנדיבים: הענקיות הזרות בונות על המוצרים של החברות הצעירות, כהבטחה להגדלת המכירות ● האם זו רק ההתחלה?

ג׳נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: Reuters, Walid Berrazeg

האירוע שכל התעשייה חיכתה לו: אנבידיה מציגה את הדור הבא של הבינה המלאכותית

הכנס השנתי של החברה הלוהטת בעולם התקיים בסן חוזה וסיפק שורה של בשורות מרכזיות ● מהדור הבא של שבבי הבינה המלאכותית, דרך שיתוף-פעולה עם אפל ועד לחידושים בענף הרכב ● כל הפרטים מהאירוע השנתי של אנבידיה

באר שבע. דירות בפחות ממיליון שקל / צילום: Shutterstock

"יודעים מה הם רוצים": זו העיר עם הכי הרבה רוכשי דירות צעירים

מבצעי שיווק אגרסיביים ומימון מההורים דוחפים יותר ויותר צעירים מתחת לגיל 35 לרכוש דירות, גם להשקעה - כך לפי נתוני חברת במבי המספקת שירותי תוכנה לחברות נדל"ן ● "יש הרבה פניות של צעירים. חלקם ישר אחרי הצבא"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בזכות שיגעון ה-AI: מייסד החברה האלמונית לבדיקת שבבים שהפך למיליארדר

מניית לינו, חברה לא־מוכרת לבדיקת שבבים בדרום קוריאה, זינקה במעל 70% בתוך חודשים ספורים והפכה את מייסדה, לי צ'ה־יוּּן, למיליארדר - כך פורסם ב"פורבס" ● בין לקוחות החברה ניתן למצוא ענקיות שבבים כמו אנבידיה וסמסונג אלקטרוניקס, ומשקיעים צופים שהיא תמשיך לצמוח על רקע טרנד הבינה המלאכותית

בנק לאומי / צילום: איל יצהר

דוחות לאומי: רווח של 7 מיליארד שקל למרות הפחתה גדולה בארה"ב

בנק לאומי רשם בשנת 2023 רווח של 7 מיליארד שקל, ירידה של 9% לעומת 2022 בשל ההפחתה שביצע ברבעון הראשון של השנה • יחלק דיבידנד של 365 מיליון שקל, המהווים 20% מרווחי הרבעון, בהתאם להנחיות בנק ישראל

אירוע GTC 2024 של אנבידיה / צילום: באדיבות אנבידיה

בוול סטריט עוקבים מקרוב אחר הבשורות מהאירוע השנתי של אנבידיה

ענקית השבבים מקיימת בסן חוזה את הכנס הפיזי הראשון שלה מאז הקורונה ● ההכרזות של החברה באירוע עשויות לסמן את הכיוון הבא של הבינה המלאכותית

יו''ר ועדת החוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המהפכה המשפטית עדיין פה: המהלך החדש של רוטמן והתגובה של נציב השופטים

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, קיים היום דיון כדי לקדם מינוי נציב תלונות הציבור על שופטים שאינו שופט בית משפט עליון בדימוס, כפי היה ב-20 השנים האחרונות ● הנציב המכהן, שופט העליון בדימוס אורי שהם: "אין פה ניגוד עניינים"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

המגדל היוקרתי שאיבד 205 מיליון דולר בשווי בתוך שנתיים: הסיפורים מאחורי הדוחות בת"א

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: המלחמה פגעה בהיקף הגז שמספקת ניו מד למצרים ודוחות נכסים ובניין מגלים מה קרה לשווי של בניין HSBC בניו יורק ● מדור חדש

מרואן עיסא. האם חוסל? / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

מספר 3 בחמאס ואחד מאדריכלי ה-7 באוקטובר: מי היה מרוואן עיסא?

תקיפה נרחבת בנוסיראת בשבוע שעבר נועדה לחסל את מרוואן עיסא, סגן מפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם וכעת בחמאס בודקים האם הוא אכן חוסל ● זהו ניסיון החיסול השני שלו של עיסא, שהתחנך מגיל צעיר במוסדות שמזוהים עם האחים המוסלמים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

הציבור מעדיף נזילות על ריבית / צילום: Shutterstock

הציבור מעדיף נזילות על ריבית: המלחמה עצרה את העברת הכספים לפיקדונות

הרבעון האחרון של 2023, בו פרצה המלחמה, סימן שינוי מגמה ביתרת העו"ש של הישראלים: מצניחה חדה מתמשכת, היא זינקה ב־43 מיליארד שקל ● בין הסיבות: העדפה לכסף נזיל בסביבת אי־ודאות, קיטון בהוצאות וגיוס מילואים מסיבי ● וגם: מה עשתה המלחמה למינוס שלנו?

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

החיים המפנקים שאחרי הפוליטיקה: כמה מרוויחה איילת שקד על 25 שעות עבודה בשבוע?

לפי הדוח שפרסמה היום קרדן נדל"ן, השרה לשעבר הרוויחה בשנה החולפת שכר של 1.53 מיליון שקל ● עפ"י הסכם השכר של שקד, שאושר בשנה שעברה, היא מקבלת שכר חודשי של 70 אלף שקל עבור 25 שעות שבועיות בלבד

רס''ב (במיל') סבסטיאן איון ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ב (מיל') סבסטיאן איון נפל בקרב בצפון הרצועה

הודעה נמסרה למשפחתו של איון, בן 51 מראש העין • המשלחת הישראלית הגיעה לקטאר והחלו שיחות מו"מ לעסקה • גורם ישראלי בכיר: "נציגי חמאס בקטאר לא יקבלו את ההחלטות. מי שיקבל את ההחלטות יהיה סינוואר" • משרד החוץ האמריקני ביקש מישראל מידע בעקבות דיווחים על מעצר כתב אל-ג'זירה בפשיטה על בית החולים  • עדכונים בולטים