גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שינוי מדיניות וחקיקה: דרישות הקהילה הגאה לקראת מצעדי הגאווה

שבועיים לפני אירועי מצעד הגאווה, התאחדו הארגונים המייצגים את הקהילה הלהט"בית וחיברו מסמך דרישות לממשלה ● מתוך הבנה שהתנאים הפוליטיים הנוכחיים יקשו להשיג שינוי בתחום הפונדקאות למשפחות המורכבות משני אבות, נושא הפונדקאות לא כלול במכתב

גאווה / צילום: שאטרסטוק
גאווה / צילום: שאטרסטוק

לפני כשנה, במהלך חודשי יולי ואוגוסט 2018, הציפו את ישראל שורה של אירועי מחאה בהובלת קהילת הלהט"ב, ששיאן היה בהפגנת ענק עם 80 אלף איש. את המחאה הציתה הבטחת ראש הממשלה בנימין נתניהו לח"כ אמיר אוחנה, לפתור את סוגיית הפונדקאות להורים (אבות) גאים, במסגרת חוק ההסכמים לנשיאת עוברים, חוק הפונדקאות.

במהלך השנה לא התקדם דבר בנושא זה, ולאחר הבחירות ולקראת הקמת הממשלה ה-35, שאמורה להיות יותר דתית ושמרנית, התאחדו כל הארגונים המייצגים את הקהילה הלהט"בית בהובלת עמותת הבית הפתוח, וחיברו מסמך דרישות לממשלה.

נייר העמדה הופץ היום ל-120 חברי כנסת מתוך ציפייה לקבל מהם תמיכה רחבה ככל האפשר. לשם כך, ומתוך הבנה שהתנאים הפוליטיים הנוכחיים יקשו להשיג שינוי בתחום הפונדקאות למשפחות המורכבות משני אבות, נושא הפונדקאות לא כלול במכתב.

בין הארגונים החתומים על הפניה נמצאים אבות גאים, איגי, מעברים, חברותא הומואים דתיים, חושן, בת קול, בית גאה בבאר שבע, הבית הפתוח בירושלים, האגודה, המרכז הגאה, תהל"ה, הוועד למלחמה באיידס ועוד.

בפנייה מנסחים הארגונים 6 דרישות ממוקדות. 3 מהן בתחום החקיקה, ו-3 דרישות בתחום המדיניות.

דרישות החקיקה: תיקון חוקח העונשים, תגמולים ופרשנות

באשר לחקיקה, הם מבקשים תיקון חוק העונשין כך שיכלול פשעי שנאה עקב נטייה מינית, מגדר וזהות מגדרית. הדבר מתבקש לאור ריבוי התקיפות הפיזיות נגד טרנג'נדרים/יות בשנים האחרונות.

עוד הם מבקשים תיקון חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, כך שיבטיח תגמול לנפגעים ממעשה אלימות שמטרתו העיקרית היא פגיעה באדם בשל שנאה על סמך נטייה מינית או זהות מגדרית.

דרישת החקיקה השלישית היא השלמת תיקון לחוק הפרשנות אשר יקבע כי בכל איסור (קיים) בדין הישראלי על אפליה, תחול אוטומטית פרשנות האוסרת אפליה ברקע נטייה מינית או זהות מגדרית.

דרישות המדיניות: פיקוח פרלמנטרי, מאבק באירועים להט"בופוביים והקמת יחידה למאבק בפשעי שנאה

במישור המדיניות, מבקשים ארגוני הקהיליה להגביר את הפיקוח הפרלמנטרי על פעילות הממשלה למאבק בפשעי שנאה, בין היתר על ידי הקמת ועדה מיוחדת שתפעל בכנסת ה-21 ותעסוק במאבק בפשעי שנאה. במכתב מצוין כי ועדה זו תוכל לקבל סיוע מיחידת כת"ף , הוועדה לביקורת המדינה ועוד.

דרישת המדיניות השנייה היא קידום תוכנית משותפת עם נציבות שירות המדינה למאבק באירועים להט"בופוביים המתרחשים במוסדות המדינה הרשמיים. דרישתם השלישית היא הקמת יחידה למאבק בפשעי שנאה במשטרת ישראל - לשיפור האכיפה הלקויה.

במכתב הם מציינים: "אנו, ארגוני הקהילה הגאה בישראל, פונים אליכם בדרישה ברורה: אל תפקירו אותנו אל מול השנאה והאלימות המופנות כלפינו מדי יום ביומו. אחת לעשר שעות בממוצע מדווח מקרה להט"בופובי למרכז ניר כ"ץ למאבק בלהט"בופוביה, כך לפי נתוני הדו"ח השנתי. אחת לארבע דקות בממוצע מפורסם פוסט שנאה כנגד הקהילה הגאה ברשתות החברתיות.

"אנו רואים בחומרה רבה שכ-10% מהאירועים המדווחים הם מול מוסדות המדינה וכוחות הביטחון. אמנם אירועים קשים של אלימות, הדרה ואפליה עולים מפעם לפעם לשיח הציבורי, בין היתר באמצעות כלי התקשורת והרשתות החברתיות, אך הם "קצה הקרחון" של המקרים המדווחים".

עוד מצוין במכתב כי למרות שיש בכנסת "קשת רחבה של עמדות סביב מאבקה של הקהילה הגאה לשוויון זכויות מלא", הם מכבדים את אי ההסכמות, אך מצפים לדיאלוג פורה ומכבד עם כלל חברי הכנסת.

מכתב הדרישות של הקהיליה הגאה, ובו כאמור לא מוזכרת הדרישה המרכזית מן הקיץ הקודם - לפונדקאות שוויונית בישראל - יצא לכלל חברי הכנסת היום, כשבועיים לפני מצעדי הגאווה האמורים להיערך במקומות רבים בארץ בחודש יוני.

ערן גלובוס, יו"ר הבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות אמר "הצעד המשותף של ארגוני הקהילה, לקראת מצעד הגאווה והסובלנות ב-6.6, הוא שעת מבחן: עכשיו חברות הכנסת יבהירו האם ישתקו מול מציאות שבה אזרחי ישראל נמצאים בסכנה וחשופים לאלימות רק בשל נטייתם המינית או זהותם המגדרית?

"אנחנו מקווים ומאמינים כי התשובה לכך תהיה "לא" מהדהד של רוב מוחלט של חברי הכנסת, לא משנה מה עמדתם על פונדקאות או נישואין, ומצפים לקידום ששת הצעדים הבסיסיים - הגנה מאלימות ומשנאה - שבמכתב".

אוהד חיזקי, מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב, אמר: "המחאה המאורגנת של הקהילה הגאה לא התחילה בקיץ האחרון. היא כבר קיימת עשרות שנים והיא תימשך עד לשיווין מלא. פתיחת אירועי הגאווה במצעד בירושלים בהובלת הבית הפתוח היא נקודת מפנה וסמן לקהילה חזקה שעומדת ודורשת שיווין מלא היכן ששוכנת כנסת ישראל והיכלי הצדק.

"הקיץ האחרון הוכיח שהציבור הישראלי, כמו גם המגזר העסקי, תומך במאבק הצודק של הקהילה הגאה. כעת אנחנו ניצבים בפני מערכה חדשה בה לא נוותר ונדרוש בכל הכח האזרחי האדיר של הקהילה ותומכיה את ביטחוננו האישי, זכויותנו ואת סיום האפליה."

ח"כ איתן גינזבורג, שכיהן כראש העיר הגאה הראשון בישראל: "אני מברך את ארגוני הקהילה שהתאחדו ויחד מובילים יוזמות חקיקה ומדיניות שיקדמו את השוויון שכולנו מייחלים לו. למרות שהחברה הישראלית מקבלת ומחבקת את חברי הקהילה הגאה ולמרות שזו הכנסת עם הכי הרבה נציגים להט"בים, אנו עתידים לעמוד בפני ממשלה וקואליציה דתית וקיצונית שינסו לחסום כל יוזמה בנושא. האתגר העומד בפנינו הוא לעגן בחוק את מה שהוא כבר מובן מאליו - שוויון זכויות כפי שהתחייבנו במצע" כחול לבן.

חתמתי היום על על המסמך של ארגוני הקהילה. חלק מהצעות החוק של המסמך כבר מקודמות ויחד עם חבריי בכנסת נאבק למען המטרות החשובות הללו".

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה מעורבת בוול סטריט; טסלה יורדת ב-3%, TSMC ב-5%, מחיר הקקאו מזנק ב-10% לשיא כל הזמנים

דאו ג'ונס עולה ב-0.3% ● מחיר הקקאו בשיא כל הזמנים ● ירידה תלולה במכירות הבתים בארה"ב ● למה טראמפ מדיה מזנקת ב-15% גם היום ● ליתיום אמריקס צוללת ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס תפרסם הלילה את תוצאותיה הרבעוניות, מה מצפים האנליסטים?

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית