גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מלחמה הרת-גורל בין "רוצחי הילדים" לבין "שלטון הגברים"

המחלוקת בת חצי המאה על הפלות מלאכותיות באמריקה נכנסת לשלב קריטי ● בית המשפט העליון עומד להתבקש לבטל את הפסיקה משנת 1973 שמצאה בסיס חוקתי להפלות ● בפעם הראשונה מאז יש רוב שמרני בבית המשפט ● אבל השינוי לא יהיה אוטומטי וכנראה גם לא מהיר ● שוחרי הביטול מוכנים לחכות. הרוח נושבת בגבם, ומגיני ההפלות נדחקים אל הקיר ● פרשנות

הפגנה נגד החוק האוסר הפלות / צילום: TIM SHORTT/ FLORIDA TODAY
הפגנה נגד החוק האוסר הפלות / צילום: TIM SHORTT/ FLORIDA TODAY

מחלוקות חברתיות בארה"ב, בוודאי ב-70 השנה האחרונות, תמיד הכילו יותר, לפעמים הרבה יותר, מן המסגרת שבה הוקפו. חשובות כאשר היו כשלעצמן, הן שימשו פלטפורמות למאבק על דמותן של החברה ושל התרבות.

אנחנו עוסקים כאן בהפלות מלאכותיות. זה עניין חשוב גם מבלי שנרחיב את בסיסו. אבל אין זה מקרה, שהתנועה נגד הפלות נובעת מן המדינות שהיו לפנים חלק מן הקונפדרציה של הדרום במלחמת האזרחים, ועמדו מאה שנה אחר כך בראש החץ של ההתנגדות לשיווי זכויות האזרח: אלבמה, ג'ורג'יה, לואיזיאנה.

אליהן מצטרפות המדינות החקלאיות דלילות האוכלוסים של המערב התיכון האמריקאי, כמו קנזס, איווה, שתי הדקוטות. גם אחרות, תעשייתיות וגדולות אוכלוסים, כמו אוהיו ואינדיאנה. המכנה המשותף למדינות האלה הוא שמרנות רבת שנים בענייני חברה.

המדינות האלה היו מן הבולטות ביותר בהתנגדות לדה-קרימינליזציה של יחסים חד-מיניים, ואחר כך למתן מעמד לגיטימי לנישואים חד-מיניים.

בדור קודם, המדינות האלה - הדרומיות והמערב-תיכוניות - היו שדה מאבק לשוחרי הנמכתה של חומת ההפרדה בין דת למדינה.

בכל המקרים, המאבק מתנהל בזירה שפעם הייתה זרה לאוזן הישראלית, אבל בינתיים נעשתה לחם חוקו של כל ויכוח פוליטי בארץ: מקומה של מערכת המשפט בעיצוב דמותה של החברה.

בזכות בית המשפט העליון

כל אחת מפריצות הדרך, או הנסיגות (תלוי כמובן בנקודת מבטה של המתבוננת), לא הייתה מתאפשרת אלמלא התערב בית המשפט העליון. למחוקק לא הייתה היכולת לשנות. ב-1954 פסק בית המשפט העליון כי הדוקטרינה של "שווה אבל נפרד", אשר שימשה להצדקת ההפרדה הגזעית בבתי ספר, בייחוד במדינות הדרום, מנוגדת לחוקה.

בזכות הפסיקה ההיא, ובקשר ישיר איתה, הצליח הנשיא (הדרומי) לינדון ג’ונסון למצוא רוב סולידי בקונגרס לשם חקיקת זכויות האזרח. רק מאה שנה לאחר מלחמת האזרחים, ארה"ב העניקה סוף-סוף זכות בחירה מלאה ולא-מסויגת לכל אזרחיה השחורים.

לפני חצי מאה, רק שש מדינות בארה"ב + וושינגטון הבירה התירו הפלות מלאכותיות. ב-1973 התערב בית המשפט העליון. הוא פסק בתיק 'רו נגד ווייד' ('רו' הוא שווה ערך של 'אלמוני-פלמוני', הנרי ווייד היה תובע מחוזי בעיר דאלאס בטקסס), כי הזכות להפלה מלאכותיות היא תוצאת "הזכות לפרטיוּת", אשר מקנה חוקת ארה"ב.

זה היה מהלך כה נועז, כה מעורר מחלוקת, עד שאין זו הגזמה להגיד כי הוא שינה את מהלך ההיסטוריה האמריקאית. הוא עשה כן לא רק מפני שהכיר ב"בעלותן של נשים על גופן", אלא עוד יותר מזה, מפני שהוא העניק קריאת קרב לימין השמרני הדתי הנוקשה באמריקה. כה רמה הייתה הקריאה, עד שכמעט את כל ניצחונותיו הפוליטיים של הימין האמריקאי מאז 1980 אפשר לייחס למה שהאמריקאים קוראים מפני הקיצור Roe v Wade, או סתם Roe.

בחוקה (שאושררה ב-1788) וב-27 תיקוניה (מאז נוסף עוד אחד) אין זכר להפלות או ל"פרטיות", בוודאי לא במפורש. הרכב ליברלי של שופטים מצא זכות כזאת, החיל אותה על הפלות, והכניס בה סייגים. בית המשפט האציל חוקיות על הפלות, ובלבד שהן ייעשו לפני השבוע ה-24 של ההיריון. ממנו ואילך, קבע בית המשפט, העובר יכול לעמוד ברשות עצמו. הפלה לאחר השבוע ה-24 תותר אם היא תתחייב מנימוקים של בריאות העובר או סכנה לחיי האם.

כאשר אני התחלתי לפרש פוליטיקה אמריקאית, שנתיים לאחר Roe, המילים "אקטיביזם שיפוטי" נשמעו מאולצות מאוד בעברית. מעטים השתמשו בהן. כיום הן ידועות לכל ישראלי מתחיל. בארה"ב, שימוש הלשון הזה הגיע אל פרקו לאחר 1973. זה קרה במהירות מסחררת.

עליית הימין הנוצרי

פסיקת 1973 הכניסה בן-לילה מיליוני אמריקאים אדישים לפעילות פוליטית. פסיקת Roe הייתה המיילדת של זה המכונה "הימין הנוצרי".

הימים היו ימי התזוזה הטקטונית בפוליטיקה האמריקאית: ימין ושמאל מסורתיים החליפו מקומות. הדמוקרטים התחילו לאבד את מאחזיהם ההיסטוריים במדינות הדרום. צפון החוף המזרחי, לפנים מעוז רפובליקאי, עבר אל הדמוקרטים.

ימין כלכלי וימין חברתי כרתו ברית, נטלו את מושכות המפלגה הרפובליקאית, והובילו אותה אל הישגים היסטוריים: שלושה ניצחונות רצופים בבחירות לנשיאות בין 1980 ל-1988; והשתלטות על שני בתי הקונגרס, ב-1994, בפעם הראשונה זה 40 שנה. התנודות האלה שכנעו הרבה מן המתבוננים שאמריקה הפכה ל"ארץ העומדת ימינה מן המרכז".

מיליוני נוצרים אדוקים התחילו לנהור אל הקלפיות, כדי "להגן על ערכי המשפחה" נגד מהפכה חברתית "רדיקלית", שיוחסה לדמוקרטים. הם הצביעו, כדי להבטיח שנשיא רפובליקאי שמרן ימנה שופטים עליונים, אשר יחדלו להעניק פירושים ליברליים מפליגים לחוקה.

בבית המשפט העליון של ארה"ב יש רק תשעה חברים. כל אחד מהם מתמנה לכל חייו (השופטת העליונה הראשונה מונתה ב-1983; כיום יש שלוש נשים). ממילא, התחלופה בבית המשפט היא איטית מאוד. בבית המשפט עדיין מכהן שופט אחד שמונה בידי ג’ורג’ בוש האב ב-1991 ושני שופטים שמינה ביל קלינטון בין 1993 ל-1994. ממילא, ההזדמנויות להשפיע מעטות, והתוצאה של כל החמצה ניכרת שנים רבות.

נשיאים רפובליקאים מינו לפחות שלושה שופטים עליונים, שהנחילו להם אכזבה והתייצבו באגף המתון, או אפילו הליברלי, של בית המשפט. הם היו יכולים להטות את בית המשפט ימינה עוד בסוף המאה שעברה. אבל האכזבה כשלעצמה הייתה מקור בלתי נדלה של אנרגיה פוליטית.

הילדים שעדיין לא נולדו

ב-2004, הנשיא ג'ורג' בוש הבן חזר ונבחר על אף מלחמתו הלא-פופולרית בעיראק. את הפרש הניצחון העניקה לו מדינת אוהיו, במערב התיכון. את הכף הכריעו נושאים חברתיים: הפלות מלאכותיות ונישואים חד-מיניים. בוש הבטיח למנות שופטים עליונים "שלא יחוקקו מן המדוכה". הוא עמד בדיבורו. שניים מחמשת השופטים השמרניים בבית המשפט, כולל הנשיא, ג'ון רוברטס, הם מינוייו של בוש.

ערב הבחירות של 2004 הייתה לי ההזדמנות לבלות חודש באוהיו. זה היה 12 שנה לפני טראמפ, אבל כל-כך הרבה סימנים כבר ניכרו בשטח. ביקרתי בעיר תעשייה קטנה אחת, שירדה מנכסיה. בתי החרושת שלה נסגרו בזה אחר זה. אחד מהם נמכר לחברה הודית, שסגרה אותו על המקום ושלחה את כל ציודו להודו. העיר הייתה מלאה מובטלים. אנשים נאלצו לבקש עבודה בענף השירותים תמורת שכר קטן כדי שליש, ללא הטבות, ללא ביטוח בריאות (שבארה"ב הגיע אז בדרך כלל מן המעסיק).

הדמוקרטים קיוו שמובטלי אוהיו יתמכו בהם נגד נשיא רפובליקאי, שתמך בהתלהבות בסחר חופשי. פעיל דמוקרטי בעיר התעשייה הנ"ל סיפר לי על גיסו, שעתה זה איבד את מקום העבודה שלו. היו לגיס חמישה ילדים, והם נשארו ללא ביטוח בריאות. אבל הגיס סירב להצביע בעד הדמוקרטים. הוא היה קתולי מאמין, ואמונתו חייבה אותו להתנגד להפלות. דאגתו לילדים שעדיין לא נולדו הייתה גדולה לשלומם של ילדיו, לבריאותם ולחינוכם. בן שיחי המיואש חדל לדבר עם גיסו.

זה לא היה סיפור יוצא דופן. רב-מכר פוליטי של הימים ההם נקרא "מה קרה לקנזס?", המדינה החקלאית בפינה הדרום-מערבית של המערב התיכון. השמאל האמריקאי לא הצליח להבין את התיימנותה. היא הייתה מנוגדת לאינטרסים הכלכליים הבסיסיים ביותר שלה. אבל היא ייצגה את מלחמת התרבות שהשתוללה באמריקה. קנזס עמדה על משמר "ערכי המשפחה".

מעניין שב-2016, ניצחון טראמפ שכנע את רוב המשקיפים כי תומכיו פנו נגד הדמוקרטים מסיבות כלכליות. הדמוקרטים הצטיירו כשוחרי הגלובליזציה, חסידי הסחר החופשי, שהפקירו את קווי הייצור ואת מקומות העבודה של המערב התיכון. ב-2004, אותם המצביעים עצמם התעלמו במפגיע מן הכלכלה. ללמדך שאת הפוליטיקה האמריקאית, בעצם איזושהי פוליטיקה, אי אפשר להבין רק באמצעות פירוש האינטרס העצמי של המצביעים.

מפה שמתארת את אמריקה ביום שלאחר ביטול פסיקת ROE

לשמוע את דופק לבו

וזה מה שמחזיר אותנו אל התנועה נגד הפלות, 2019, שנה וחצי ופחות לפני הבחירות לנשיאות. בתחילת השנה התמלאה שאיפת הימין הנוצרי להטות את בית המשפט העליון. שופט מתון החליט לפרוש, וטראמפ מיהר למנות תחתיו שופט שמרני מובהק, שהרקורד שלו כלל הסתייגויות מפסיקת Roe. בית המשפט העליון היה מוכן סוף-סוף לפסוק נגד Roe. היה נחוץ רק תיק הולם, שיעניק לרוב השמרני החדש את ההזדמנות להפוך את הגלגל.

בשורה של מדינות שמרניות התפתח מאמץ יזום לחוקק חוק שיאסור הפלות מלאכותיות למעשה אם גם לא להלכה. הטקטיקה הייתה מובנת מאליה: תומכי ההפלות יערערו על החוקים בערכאות משפטיות נמוכות. החוקים ייפסלו, מפני שהם מנוגדים לפסיקת בית המשפט העליון מ-1973. המדינות שחוקיהן נפסלו יערערו בבית המשפט העליון; ואו אז, הרוב השמרני יתרומם אל הגובה המקוּוה, ויקרע את Roe לגזרים.

החוקים אוסרי-ההפלות הם חסרי תקדים. שבע מדינות (שלוש דרומיות, ארבע מערב-תיכוניות) אימצו נוסחה, המגבילה הפלות לתקופה שבה עדיין אי אפשר לשמוע את דופק לבו של העובר. בדרך כלל התקופה הזו נמשכת שישה שבועות, בשעה שרוב הנשים עדיין אינן יודעות שהן בהיריון. הפלות נעשות בדרך כלל לאחר שישה שבועות.

קשה לטעות בפירוש ההגבלה: הפללה למעשה של הפלות. החוק באלבמה מטיל עונש מאסר של 99 שנה על רופא המבצע הפלה. זה עונש חמור בהרבה מזה המוטל על אנסים. אבל כמובן בעיני המחוקקים האלבמיים, הרופאים המפילים הם רוצחים, ולפיכך גרועים מאנסים.

"מפלגת המוות"

אין כל ודאות שהטקטיקה תעבוד, לפחות לא בטווח הקצר. מומחים לענייני משפט אינם בטוחים כלל שבית המשפט העליון אפילו יסכים לדון בחוקים המחמירים. הם מניחים שחקיקת Roe תבוטל, אם תבוטל, בשלבים, לא במכה אחת. בית המשפט יעדיף תהליך איטי, שירחיק אותו ממחלוקות מפלגתיות, בייחוד בהתקרב הבחירות לנשיאות. הוא גם יעדיף שלא להתנער חד-משמעית מעיקרון התקדים. תקדימים אומנם אינם מקודשים, ומפעם לפעם בית המשפט מתנער מהם; אבל הוא עושה כן בזהירות.

כך או כך, ברור למדי שצילן של ההפלות עומד להתארך מעל הבחירות לנשיאות. אומנם הבחירות יהיו רק בנובמבר של השנה הבאה, אבל מערכת הבחירות כבר נמצאת בעיצומה. הדמוקרטים נתפסו בקלקלתם. הם לא היו מוכנים למתקפת הימין.

ארגונים שמרניים יורים בהם בליסטראות. אחד מהם, ועד פעולה פוליטי ששמו Restoration (חידוש), מפרסם מודעות פייסבוק שבהן הדמוקרטים מתוארים כ"מפלגת המוות" ומואשמים ב"רצח ילדים". הנשיא טראמפ, לשעבר תומך בהפלות, מדבר על תמיכת הדמוקרטים ב"הוצאה להורג של תינוקות אפילו לאחר לידתם".

"מפלגת המוות". מודעה של ארגון המתנגד להפלות  / צילום הכרזה

להאשמות האלה אומנם אין שחר, אבל עצם הצורך להגיב עליהן דוחק את הדמוקרטים אל עמדת התגוננות. מאז 1973, הוויכוח על הפלות מלאכותיות מעולם לא התנהל באווירה מבטיחה פחות לתומכי ההפלות. חוסר להיטותם להתווכח עם הקיצוניים שבמבקריהם מעניק למבקרים יתרון חשוב: הם חופשיים לקבוע את הפרמטרים של הוויכוח. הם השכילו להעמיד במרכזו לא את עצם ההפלות, אלא את ההפלות בשלבי ההיריון המאוחרים. למעשה, הסטטיסטיקה מראה כי רק אחוז אחד ופחות של ההפלות נעשות שישה חודשים ויותר לאחר תחילת ההיריון.

"חבילת הפלה", כולל טיסה ומלון

אכן, תומכי הזכות להפלה (pro-choice, באנגלית) התרגלו אולי קצת יותר מדי לסמוך על נאמנותו של בית המשפט העליון לתקדימיו. הם איבדו את השפעתם בדרגים פוליטיים חיוניים, בייחוד בתי המחוקקים של מדינות אינדיבידואליות.

חשיבותם של בתי המחוקקים האלה תתחוור ותלך, אם אומנם בית המשפט יחליט על כרסום הדרגתי של Roe. ביטול Roe לא יוציא הפלות אל מחוץ לחוק באופן אוטומטי. הוא רק יחזיר את סמכות ההחלטה לכל אחת מ-50 המדינות. מפה של אמריקה לאחר ביטול Roe מראה כי חלקים עצומים של ארה"ב יישארו ללא כל אופציה של הפלות לגיטימיות.

לפני 1973, מדינת ניו יורק הייתה אחת המעטות שהתירה הפלות. נשים במדינות אחרות נהגו לרכוש "חבילת הפלה" מרופאים ניו יורקיים, שכללה אפילו את הוצאות הטיסה והשהייה. כמעט מיותר לומר שחבילות כאלה יהיו מחוץ להישג ידן של רוב הנשים שוחרות-ההפלה במדינות אוסרות או מגבילות. ממילא יתפשטו הפלות לא-חוקיות, על כל הסכנות הכרוכות בהן לשלום הנשים, לצד מעצר ומשפט של רופאים מפילים.

רב-מכר של החודשים האחרונים הוא ספר הנקרא "מדריך לאמריקה שלאחר Roe ". הכתובת על כריכתו אומרת "עתיד ללא Roe מתקדם לקראתנו. זו מפת הדרכים הנחוצה לזמנים הקשים המתרגשים ובאים". המדריך כולל לא רק רשימת חלופות להפלות חוקיות, אלא גם רעיונות להתארגנות פוליטית כדי להמתיק את רוע הגזירה.

האם Pro-Choice תצליח לחקות את המופת של Pro-Life ולפרוש רשת פוליטית על פני כל אמריקה כדי לחזור ולזכות ברוב בית המשפט העליון? כדי להחזיר את הסנאט לידי הדמוקרטים? כדי לנצח בבחירות לבתי מחוקקים מדינתיים?

זה יהיה אתגר קשה ביותר. יש יתרון פתיחה חשוב להשקפה פוליטית, שהיא תוצאה של אמונה דתית. הימין הנוצרי ניחן בה. היא העניקה למאבק נגד הפלות אופי של מסע התעוררות משיחי.

הפטריארכיה הזקנה הגדולה

אירוניה היסטורית מסמיכה את הצלחות המסע נגד הפלות ליום השנה המאה להישג החשוב ביותר של נשים אמריקאיות מאז ומעולם: התיקון ה-19 לחוקה, שהעניק זכות בחירה לנשים, אומץ בקונגרס בארבעה ביוני 1919.

כמובן, איש אינו מציע לשלול את הזכות הזו, או להגביל אותה. נשים רבות משתתפות במאבק נגד הפלות. אישה, המושלת של מדינת אלבמה, חתמה בשבוע שעבר על החוק הדרקוני נגד הפלות במדינתה. אבל בעיני הרבה ממליצות היושר של התנועה לטובת הפלות, מגמת המאמץ להוציא הפלות אל מחוץ לחוק היא רוורסיה של זכויות נשים.

בהפגנה אחת לטובת הפלות נראה שלט בכתב יד, שהציע פירוש חלופי לאותיות GOP. הפירוש הקונבנציונלי הוא "המפלגה הזקנה הגדולה", כינויה של המפלגה הרפובליקאית (אף כי היא צעירה מן המפלגה הדמוקרטית). הפירוש החלופי הוא "הפטריארכיה הזקנה הגדולה", זאת אומרת, שלטון הגברים.

אכן, אמריקה נקרעת לגזרים. דרגת הפילוג, שיעור האיבה, עוצמת הרטוריקה לא נראו באמריקה זה חצי מאה לפחות. המחלוקת על הפלות היא כמובן מחלוקת לשמה, אבל גם מטאפורה. היא מבטאת כישלון כללי לגבש הסכמות חברתיות רחבות. היא חלק של הנטייה הגוברת לנהל מלחמה אידיאולוגית מקצוות מרוחקים. במלחמה כזאת, הניצחונות נוטים להיות דחוקים, אבל התוצאות הן הרות-גורל.

עוד כתבות

רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock

מקבלים רכב מהעבודה? זו הסיבה שפחות משתלם לבחור בדגם חשמלי

מס שווי השימוש העתיק, שמכניס למדינה 5 מיליארד שקל בשנה, לא מותאם לעידן הרכב החשמלי: מציע "הטבה" שנשחקת במהירות ומספק מוטיבציה שלילית לעבור לרכב חסכוני וירוק ● בציי הרכב ממשיכים להעדיף רכבי בנזין מזהמים, אבל נראה שהאוצר מעדיף זאת כך

נתן חץ, מנכ''ל אלוני חץ / צילום: איל יצהר

חברת הנדל"ן שמציגה: שכר של 45 מיליון שקל למנהלים למרות הפסדי עתק

עליית הריבית גררה הפחתות שווי של 2.6 מיליארד שקל בנכסיה של אלוני חץ, אבל רק בחו"ל, ונתן חץ משוכנע שהענף כבר נוגע בתחתית ● למרות הפסדי העתק, הבכירים באלוני חץ נהנו משכר של מיליוני שקלים ● וכמה עלה לחץ ההימור נגד השקל? ● שלוש תובנות מדוחות אלוני חץ

אתר בניה בהולד / צילום: שלומי יוסף (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

קניתם דירה חדשה מקבלן? כנראה שלא תקבלו אותה בזמן

על רקע מחסור של עשרות אלפי עובדים בענף הבנייה, כמעט כל מי שרכש בשנים האחרונות דירה חדשה וטרם קיבל אותה, נמצא באי-ודאות לגבי מועד קבלת המפתח ● התוצאה: טריגר נוסף לעליית מחירי דירות יד שנייה

טים קוק וסונדר פיצ'אי / צילום: Associated Press

"בלוקבסטר דיל": הדיווח שמקפיץ את מניית גוגל ב-5% במסחר המוקדם

מערכת ה-AI של גוגל עשויה להגיע למכשירי אפל כבר השנה, אם שיתוף הפעולה המתקיים בין החברות יושלם ● הדיווח על שיחות שיתוף הפעולה נחשף בבלומברג ומקפיץ את מניית אלפאבית בכ-5% במסחר המוקדם

ערן וולף. פרש מתפקיד מנכ''ל מימון ישיר אחרי 18 שנה / צילום: גבע טלמור

בגלל הריבית והמלחמה: ההפרשות להפסדי אשראי של מימון ישיר הוכפלו

חברת המימון לרכב הגדולה בישראל הפרישה אשתקד כמעט רבע מיליארד שקל להפסדי אשראי, בעיקר בגלל השפעות הריבית הגבוהה ● ברבעון הרביעי גרמה המלחמה להחרפת קשיי הלווים והגבייה, והרווח כמעט נעלם

תל אביב. החלטת ביהמ''ש הפחיתה משמעותית ואף ביטלה תשלום היטלי השבחה ברבעים 3 ו-4 / צילום: שלומי יוסף

עיריית תל אביב או בעלי הדירות: מי ינצח במאבק ששווה מיליארדים

לאחר שביהמ"ש ביטל היטלי השבחה לרובעים 3 ו-4 בת"א בהיקף של מיליארד שקל לפחות, עיריית ת"א מנסה להילחם על גביית הכספים והגישה בקשת ערעור לעליון ● לטענת העירייה, כיום ישנם 1,900 הליכי ערר על גביית היטלי ההשבחה ברובעים אלה

יוסי כהן / צילום: שלומי יוסף

חדשות טובות ליוסי כהן: כמה ירוויח ראש המוסד לשעבר מהגיוס בדוראל

חברת האנרגיה המתחדשת דיווחה כי גוף השקעות אמריקאי צפוי להשקיע 400 מיליון דולר בפעילות האמריקאית של דוראל ● ראש המוסד לשעבר משמש כדירקטור בחברה הבת של דוראל, ומחזיק באופציות ל-3% ממניותיה – הטבה בשווי של עשרות מיליוני שקלים

ג׳נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: Reuters, Walid Berrazeg

האירוע שכל התעשייה חיכתה לו: אנבידיה מציגה את הדור הבא של הבינה המלאכותית

הכנס השנתי של החברה הלוהטת בעולם התקיים בסן חוזה, וסיפק שורה של בשורות מרכזיות ● מהדור הבא של שבבי הבינה המלאכותית, דרך שיתוף פעולה עם אפל ועד לחידושים בענף הרכב ● כל הפרטים מהאירוע השנתי של אנבידיה

יו''ר טקטונה, יריב גילת / צילום: יח''צ

ותודה לביטקוין: המניה בבורסת תל אביב שזינקה ב-271% בתוך שבוע

שווי השוק הנוכחי של טקטונה עומד על כ-170 מיליון שקל, עלייה של יותר מ-100 מיליון שקל בתוך שבוע ● בשבוע שעבר פרסמה את התוצאות הכספיות לסיכום שנת 2023, שמהן עלה כי עברה לרווח של 700 אלף דולר בסיכום אותה שנה

אירוע GTC 2024 של אנבידיה / צילום: באדיבות אנבידיה

בוול סטריט עוקבים מקרוב אחר הבשורות מהאירוע השנתי של אנבידיה

ענקית השבבים מקיימת בסן חוזה את הכנס הפיזי הראשון שלה מאז הקורונה ● ההכרזות של החברה באירוע עשויות לסמן את הכיוון הבא של הבינה המלאכותית

תחנת הכוח של OPC בחדרה / צילום: באדיבות החברה

למרות התנגדות שרי הממשלה: הוות"ל אישרה שתי תחנות כוח במרכז

הוועדה אישרה את הקמתה של תחנת הכוח ריינדיר במועצה האזורית דרום השרון וכן את הרחבתה של תחנת הכוח OPC חדרה ● הממשלה לא אישרה את שתי התוכניות הללו במאי האחרון, ואם חבריה יתנגדו שוב, הצעד יסתום עליהן את הגולל

מפגינים למען עסקה לשחרור החטופים בעזה / צילום: ציפי מנשה

המשלחת הישראלית הגיעה לקטאר והחלו שיחות מו"מ לעסקה

גורם ישראלי בכיר: "נציגי חמאס בקטאר לא יקבלו את ההחלטות. מי שיקבל את ההחלטות יהיה סינוואר" • משרד החוץ האמריקני ביקש מישראל מידע בעקבות דיווחים על מעצר כתב אל-ג'זירה בפשיטה על בית החולים • צה"ל תקף מחבלים ועמדות של חיזבאללה בלבנון, בנוסף למקורות הירי שביצעו שיגורים לעבר ישראל • עדכונים בולטים 

המדינה שמצטרפת לציר הרשע של חמאס, רוסיה ואיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסיבה לכך שאיחוד האמירויות מובילה השקעת ענק במצרים, דרום אפריקה משקיעה מיליוני דולרים ביצירת קשר עם חמאס ומסתבכת בארה"ב, והאלימות לא עוזרת לקרב את הפלסטינים למדינה ● כותרות העיתונים בעולם 

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שבה כל עובד עשירי היה במילואים: הסיפורים מאחורי הדוחות בת"א

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: התחזית האופטימית של מנכ"ל תדיראן להמשך וחברת ה-IT אברא טוענת - 10% מהעובדים היו במילואים, וההכנסות נפגעו ● מדור חדש

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

מפעילים לחצים אדירים: שרי הליכוד מתנגדים להקמת תחנת כוח חדשה

שרי הליכוד מפעילים לחצים אדירים אבל מנכ"ל מנהל התכנון נחוש לקדם תחנת כוח חדשה במטרופולין גוש דן ● עדיין לא ברור האם הצורך למנוע עלטה מאזרחי ישראל יגבר על שיקולים פוליטיים צרים; במשרד האוצר מזהירים מפגיעה משקית של מיליארדי שקלים ● וראש מטה התכנון מזהיר "מי שירים את ידו נגד יצטרך לתת הסברים בוועדת חקירה ממשלתית"

אתר בניה בישראל / צילום: שלומי יוסף

השרים כבר חגגו, אבל רק 1,000 עובדים זרים הגיעו לישראל

מספר עובדי הבנייה הזרים שהגיעו מתחילת המלחמה עומד על כ-1.5% בלבד מהכמות המתוכננת, אך שרי הפנים והבינוי והשיכון כבר חגגו בקבלת פנים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מחירי הנפט קפצו ב-2%

הנאסד"ק עלה ב-0.8% ● מדד שנגחאי עלה ב-1% ● מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל ● מחר תתפרסם ביפן החלטת הריבית, ובגולדמן זאקס צופים שזו תעלה בפעם הראשונה מזה 17 שנה ● היום נפתחת ועידת ה-GTC השנתית של אנבידיה ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

מטוסי F-35 / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

חרם הנשק על ישראל: המסלול העוקף של הולנד, הסכנה שאורבת באירופה

בניסיון לעקוף את החלטת בית המשפט שאין לספק חלקי F-35 לישראל, משרד הביטחון ההולנדי בודק אפשרות להעביר את החלקים לאיטליה או לארה"ב ● במקביל, ניצחון העתירה בבית בבית המשפט בהאג הובילה לשורת דרישות דומות בצרפת, בדנמרק, בבריטניה ובספרד

גל רכישות בסייבר הישראלי / אילוסטרציה: Shutterstock

הפרדוקס בענף הסייבר: איך קורה שחברה נמכרת בשווי של פי 100 מההכנסות שלה?

בחצי השנה האחרונה נרכשו שמונה סטארט־אפים ישראלים בתחום הסייבר - כולם בשווי שגבוה פי עשרות ביחס להכנסות שלהם ● הסיבה מאחורי האקזיטים הנדיבים: הענקיות הזרות בונות על המוצרים של החברות הצעירות, כהבטחה להגדלת המכירות ● האם זו רק ההתחלה?

מרוואן עיסא / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

ארה"ב מאשרת: רמטכ"ל חמאס מרוואן עיסא חוסל

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב מאשר: מרוואן עיסא חוסל בתקיפת צה"ל ברצועה  ● אזעקות בגליל העליון, צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בלבנון • מטרה אווירית חשודה חצתה לשטח ישראל ממרחב ים סוף - ונפלה בשטח פתוח, צפונית לאילת • הותר לפרסום: סמ"ר מתן וינוגרדוב נפל בקרב בצפון הרצועה ● עדכונים שוטפים