גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אבי אדרי: "אל על תהיה חייבת לצאת למהלך של התייעלות"

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אמר את הדברים בכנס התעופה של איגוד הטייסים הישראלי ● "עוד לא יבשה הדיו מהסכם הטייסים של ארקיע שכלל פיטורי התייעלות. אין לי ספק שגם אל על תידרש למהלך כזה", הוסיף אדרי

אל על נחיתה  787 / צילום: סיון פרג'
אל על נחיתה 787 / צילום: סיון פרג'

כך אמר היום (ה') בכנס התעופה של איגוד הטייסים הישראלי, אבי אדרי יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות. "עוד לא יבשה הדיו מהסכם הטייסים של ארקיע שכלל פיטורי התייעלות. אין לי ספק שגם אל על תידרש למהלך כזה". עוד אמר אדרי כי נושא אבטחת הטיסות חייב לצאת מידי אל על לרשות המדינה.

עתיד התעופה ההישראלית לנוכח הקיטון בחלק היחסי של החברות הישראליות שלא נהנות מהגידול במספר הנוסעים. כשמסתכלים קדימה לעתיד לרבות האיום על סגירת שדה דב, קשה לחלץ אופטימיות מהמנהלים של חברות התעופה הישראלית. " נתב"ג יהיה סתום אם לא תוך שנתיים אז תוך ארבע" אמר מנכ"ל אל על גונן אוסישקין. בנימה אופטימית אמר "אל על תהיה עם צי של כמעט 50 מטוסים ועשרות יעדים. נהיה תחרותיים שזה הכי חשוב ונהיה גם יעילים כדי שנוכל לתת פייט אמיתי לריאנאייר איזי גט ו-וויז אייר"

אוסישקין התייחס לדבר שר התחבורה המשבח את מהפכת השמים הפתוחים אותה הוא מגדיר כמהפכה הצרכנית המשמעותית ביותר של השנים האחרונות. "שר התחבורה מדבר על רפורמה של שמים פתוחים ותחרות הוגנת. אלא שהדברים סותרים כי אין תחרות שיוויונית והוגנת. פתיחת נתיב תעופה מעל סעודיה לאייר אינדיה, משרת את המדינה אבל בטוח פוגע בתעופה ישראלית ואל על בפרט. אמרנו את זה לפני שנה וכעת אני אומר בוודאות שאל על נפגעה מזה. מדברים על פיצוי לתעופה הישראלית אבל כלום לא קרה. תאפשרו לנו להתחרות ונעשה כמיטב יכולתנו. לא חושב שיש מישהו למעלה בממשלה שמסתכל על כל המרכיבים של התעופה הישראלית, אין ראייה הוליסטית שהיא מחויבת אמירה שרק שמים פתוחים עושים את ההבדל היא פשוט לא נכונה".

עוד אמר אושיסקין "אנחנו לא רואים את התהליכים הגלובליים בצורה נכונה. למשל בממשלה לא מפנימים את המשמעות של פתיחת שדה תעופה בטורקיה עם 320 חניות שאמור לקלות 60-70 מיליון נוסעים השנה. הטורקים (טורקיש איירליינס) טסים 10 פעמים בקו מתל אביב ואנחנו לא יכולים. בוודאי שהייתי רוצה לטוב לטורקיה אבל לצערי זה משהו שלא הולך להשתנות ואנחנו טסים שעתיים יותר להודו. איש עסקים לא יסכים לבזבז את הזמן שלו ככה. יש סכנה שחייבת להיות ברמה פוליטית לאומית".

מנכל ישראייר אורי סירקיס התייחס למחדל האבטחתי בישראל במובן של מחסור בכוח אדם. סירקיס סיפר כי ישראייר הטיסה בשבוע שעבר את עובדי חברת פלייטיקה לאירוע באיביזה באמצעות ארבעה מטוסים. במצב תקין המטוסים היו חונים באיביזה ומאובטחים. אלא שמחסור באנשי אבטחה אילץ הטסה של מטוסים ריקים לוולנסיה, חניה שם ליומיים וחזרה לאיביזה לאיסוף 700 הנוסעים. "זה עלה לנו 70 אלף דולר. 100 דולר לנוסע וזה משום שיש חוסר הלימה בין הפעילות העסקית שלנו התיירותית ובין האמצעים של הבטחון התעופתי. למרות שהשר אמר שבמקביל לפתיחת השמים הוקצו משאבים דרושים לנושא. אולי המשאבים הוקצו אבל הם לא מתאימים לקצב צמיחת החברות הישראליות". ריאנייר דיווחה בשבוע שעבר פעם ראשונה על ירידה ברווחים. מרווח של 1.4 מיליארד לפחות מ-900 מיליון אירו. מלכת הלואו קוסט ירדה לרווח של 6 אירו לנוסע. אנחנו שילמנו 100 דולר לנוסע כי לא היו משאבים. אי אפשר להתחרות בצורה כזו".

סירקיס התייחס לעולמות המים בהשוואה לעולמות השמים בתעופה. שם, הוא אומר יש קונסולידציה חזקה של 6 חברות. גם בתעופה נדרשת קונסולידציה. ניסינו להתמזג עם אל על וזה לא הצליח. נמשיך לנסות בעתיד גם עם חברות אחרות. אין הצדקה לריבוי חברות תעופה בשוק הישראלי כשבעולם חברות מתמזגות ומאחדות כוחות.

ניר דגן מנכל ארקיע התייחס לנושא התשתיות ואמר "שדה התעופה רמון הוא כישלון חרוץ.

עוד אמר דגן כי "מדברים על גידול של 13 מיליון נוסעים בישראל ב-20 השנים הבאות. השאלה היא האם המדינה הולכת לטפל בתיירות בעצמה או של בוקרשט? עם יצוא ישראלים לאירופה. הורג אותי לראות את המדינה מפקירה את נכסיה בתיירות לאילת וגם בצפון". את הדברים האלה אמר דגן בהתייחס לסגירה הצפויה של שדה דב ב-1 ביולי הקרוב.

כדוגמה על הצלחה של שדה עירוני הוא דיבר על שדה התעופה בלונדון שממוקם במרכז העיר: "רצו לסגור אותו בשביל נדל"ן. היום בכלל לא מבינים איך חשבו על זה. אנחנו משוגעים לסגור שדה תעופה בתל אביב. השדה הזה בלונדון הוא מנוע כלכלי עם מסלול שקצר ב300 מטר מזה של שדה דב. זה שדה שמטיס 4 מיליון נוסעים בשנה ומכניס ארבעה מיליארד פאונד. בטורונטו יש שדה עם מסלול של 1200 מטר בלבד והוא מטיס שני מיליון נוסעים. אם לא נפעל נבכה לדורות", אמר דגן וקבע - "רמון הוא כשלון. יש צניחה נוראית בכמות הביקושים. נוסעים שעוברים ברמון לא רוצים לעבור בו יותר. גם רשות שדות התעופה יודעת את זה. אבל, אפשר לתקן את השדה תוך שבועיים. יש ירידה של 23 אחוז מנתבג כי לא כייף לטוס מנתבג. גם אנחנו וגם ישראייר הורדנו מחירים ומנסים בכוח להחזיק את העסק הזה. יש לי את התוצאות של מאי והן אפילו גרועות יותר".

ברשות שדות התעופה הגיבו לדברים: "ארקיע גובה מהציבור הישראלי על טיסה פנים ארצית של חצי שעה פי 10 ויותר ממחיר טיסה בינלאומית מרמון ל-45 יעדים באירופה, זאת על אף העובדה שברמון אין מסים בתעופה פנים ארצית. אם חברת ארקיע מחפשת אשמים בירידה בתנועת הנוסעים לרמון כדאי שתבדוק את מחירי כרטיסי הטיסה שהיא גובה מהישראלים לפני שתאשים את רמון בכישלון. אנשים היום טסים ללונדון דרך לוטון כי זה יותר זול. המחיר הוא החלק המכריע בהחלטת הצרכנים האם לטוס".

דגן התייחס לסגירה הצפויה של שדה דב באומרו "בצער אני אומר שמדינת ישראל היא כריש נדלן. שעובדים עלינו בעיניים. אומרים שיש בעיות משפטיות עם בעלי קרקעות פרטיים, זה לא נכון. יש שרים וחכים אומרים שאין בעיה עם הפרטיים בפתרון של השארת שדה תעופה במתווה של מסלול אחד. הזכויות שלהם מובטחות. מי שמוריד את השאלטר הוא משרד האוצר. אמרו לי במפורש ׳אתה מפריע לנו להעלות את מחירי הנדל"ן. ביום שמורידים עליכם את השאלטר כל חלק של שדה דב יעלה במיליון דולר. אני מבין את האינטרס של כל בעל קרקע פרטית שיודע צריך טיפה לחכות והוא יודע שהוא יקבל את הקרקע שלו. מי שלכאורה תפסיד היא המדינה. בעבר המדינה שאמרה שההפסד שלה הוא 2-4 מיליארד היום זה 10 ואחרי שישמעו אותי היום יגידו שההפסד מאי סגירת שדה דב זה 17 מיליארד דולר. כי כל רגע המספרים צומחים. הפרטיים יקבלו את הנדלן שלהם והמדינה היא שתצטרך להחליט מה יותר חשוב לה. תעופה ואלפי עבודה וגידול בתל"ג או נדל"ן ל'מיליארדון העליון'. אם נשאיר מסלול אחד הוא יאפשר גם להוציא 5 מיליון נוסעים. מסלול אחד (המתווה רון חולדאי, מר"ח) יאפשר לתת את הקרקעות לפרטיים ולייצר שדה תעופה עירוני. אין בעית נדל"ן כי אפשר לבנות לגובה. הממשלה ומשרד האוצר צריכים להחליט מה הם מעדיפים".

אבי אדרי כאמור התייחס גם לנושא אבטחת הטיסות של החברות הישראליות שנמצא בידי אל על ומייצר מתיחות בינה ובין החברות האחרות, "זה שאל על נושאת מגן דוד על הכנפיים שלה זה אירוע. אל על לא צריכה לטפל בבטחון. המדינה צריכה לטפל בזה. ואז לא יווצר מצב שלא יוכלו להוציא טיסות כי אין כוח אדם, זה נושא שצריך להחנות אצל המדינה ולא בקרב חברות התעופה".

נושא התחרות הלא שיוונית בקרב בין החברות הישראליות והחברות הזרות שמקבלות מענקים ועידוד ממשלתי לטוס לישראל עלה גם בתחום הקארגו המתפתח. גם עפר גלבוע מנכל ויו"ר חברת ק.א.ל טען ש"לא מספיק לפתוח את השמים אלא חייבים לצייד אותנו בכלים לפחות שווים למתחרים שלנו בעולם. השמיים נפתחו בישראל בצורה חסרת תקדים, פתחנו שערינו לרווחה גם למדינות שתומכות בחברות התעופה שלהן. נדרשת הרמוניזציה עם רגולציה אחת עם שפה אחת ועם רישיונות שמאושרים הדדית. הענף יכול לשגשג ולפרוח אם הוא יתחרה חופשי על כל המשאבים אבל התעופה הישראלית כיום מוגבלת, היא לא יכולה לטוס מזרחה למשל. בק.א.ל מיצינו את זכויות הטיסה ואת כוח האדם. ולאחרונה פתחנו חברה נוספת בבלגיה שתשתף פעולה עם קאל, היות שלא יכולנו להשתתף באף ברית יצרנו ברית של חברות אחיות לנטוורק בינלאומי שמרכזו באירופה ולא בישראל שלא יכולה לשמש כהאב בינלאומי 360 מעלות".

"רב הנסתר על הגלוי בעתיד התעופה", סיכם אוסישקין. "ללא מדיניות ממשלתית בתשתיות והסכמים בינלאומים ובילאטרליים והחלטה מהי תחרות הוגנת, יהיה קשה להתחרות עם חברות שמוכרות ב30 אירו טיסה לאירופה", כך אוסישקין.

עוד כתבות

בנימין נתניהו / צילום: שלומי יוסף, גלובס

האם על נתניהו להתפטר כמו ח"כ מהמניין? כך משנה העברת המנדט לגנץ את מצבו המשפטי של רה"מ

ישנם קולות הסבורים כי ההגנה שמעניק החוק לראש ממשלה מכהן תחת כתב אישום לא צריכה לחול במקרה של ממשלת מעבר, ולפיכך על נתניהו להתפטר מתפקידו כאילו היה ח"כ או שר • ואולם גם כחבר כנסת, אם ישראל תלך לבחירות שלישיות, נתניהו יוכל לעכב את ההליכים המשפטיים נגדו

שיחות טלפון / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

חושבים שהעתיד הוא תקשורת בהודעות טקסט? קבלו את הקאמבק המפתיע של שיחות הטלפון

צעירים מנהלים שיחות וידאו כשהטלפון מופנה לתקרה, משוחחים בצ'טים קוליים באתרי גיימינג מבלי לשחק כלל ומשתמשים באפליקציות קוליות מתוחכמות ● השיחות פינו את מקומן לטובת הודעות וגלישה באינטרנט, אך האם הן בדרך לקאמבק מפתיע?

Mobilion אבי פלדמן ואייל זבידה, ממייסדי קרן ההשקעות / צילום: יח"צ

קרן חדשה בהיקף של 30 מיליון דולר תשקיע בתחום הרכב העתידי והתחבורה החכמה

קרן Mobilion, מייסודם של אבי פלדמן, קבוצת זבידה וקבוצת NEXUS הבינלאומית, מבטיחה לקצר את הנגישות של חברות סטארט-אפ לספקי החלפים הבינלאומיים

קארי לאם / צילום: REUTERS/Athit Perawongmetha

דיווח: סין מתכננת להחליף את מנהיגת הונג קונג

עפ"י "פייננשל טיימס", הרעיון הוא להחליף את קארי לאם, ראש הראשות המבצעת של הונג קונג, עם מנכ"ל "זמני" כבר במרץ הקרוב - זאת על-מנת להרגיע את גל ההפגנות באזור

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס Leah Millis

ממשיכים לדחוף את ליברה: מארק צוקרברג יעיד היום בקונגרס בארה"ב

מנכ"ל ומייסד פייסבוק יתייצב היום בפני הקונגרס ויענה על שאלות בנוגע להשפעת החברה על שירותים פיננסיים ומגזר הדיור ● כמו כן יעסוק בתוכניות פייסבוק בתחום הקריפטו והמטבע ליברה

פיליפ פרוסט בפתיחת המסחר של אופקו / צילום: תמר מצפי

אופקו רוצה לגייס עד 100 מיליון דולר על בסיס תוצאות חדשות בניסוי בהורמון הגדילה; המניה צונחת

המוצר, שפותח ע"י פרולור הישראלית, נכשל בעבר בניסוי במבוגרים, אולם כעת הצליח בניסוי בילדים ● ההורמון ישווק ע"י פייזר, ואופקו זכאית לתשלומי אבני-דרך מן השיווק של המוצר, עד 275 מיליון דולר, וכן תמלוגים

שרת האוצר של הודו, נירמלה סירתמן / צילום: רויטרס, Anushree Fadnavis

הזדמנות הפז של הודו: מי אמר שבמלחמות כולם מפסידים?

עוד מתקופת קדחת ה-BRIC בשנות ה-2000, נכנסה הודו לתודעת המשקיעים כיריבה כלכלית פוטנציאלית לפנומן הצמיחה הסיני ● החלק הארי מהתחזיות האוטופיות לגביה לא התממשו בשל מכשולים מהותיים, שעדיין קיימים במדינה עתירת האוכלוסין ● ייתכן כי הסביבה הגיאו-פוליטית הנוכחית - מלחמת הסחר בין ארה"ב וסין - מספקת לה הזדמנות פז לפרוץ הפעם את תקרת הזכוכית הכלכלית

ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כחלון /צילום: אוליביה פיטוסי-הארץ

התמונה גרועה יותר מהצפוי: הצמיחה של המשק ברבעון השני של השנה - 0.6% בלבד

הלמ"ס פרסמה את האומדן השלישי לנתוני הצמיחה, שחושף כי ההאטה חריפה הרבה יותר מכפי שנמדד באומדן השני ● ללא מסים נטו על היבוא מדובר בקצב צמיחה של 2.7%, לעומת 3.1% כפי שנמסר באומדן השני

בורסת שנחאי/  צילום: רויטרס Thomas Peter

המבוי הסתום בברקזיט שולח את בורסות אירופה לירידות

בורסות אסיה נסחרות במגמה מעורבת לאור המשך חוסר היציבות הגלובלי ● בהונג קונג ירידות של 1.1% בצל דיווחים על החלפת המנהיגה ע"י הסינים ● אמש נסגרו בורסות ניו יורק בירידה, לאחר שהצעתו של בוריס ג'ונסון בנוגע לברקזיט נדחתה

רוני חזקיהו החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: משרד האוצר

אין ממשלה ואין תקציב ל-2020: כך יעבוד "התקציב ההמשכי" תחת ידי הפקידים

אם לא יאושר תקציב עד ינואר 2020, המדינה תעבור לתפקד על בסיס תקציב חודשי, שינוהל ע"י החשכ"ל באוצר • אלה חדשות רעות למי שהתרגל לסבסוד של צהרונים, לנכים שציפו לקבל תוספת קצבאות ולמי שמעוניין לקדם רפורמות • אבל יש גם חדשות טובות - זה יצמצם את הגירעון וימנע מפוליטיקאים לבזבז כספים מיותרים

אנשים ממלאים את דיזנגוף סנטר ביום הבחירות לעיריות 2018 / צילום: שני מוזס

פדיונות הקניונים לא התרוממו בספטמבר: ראש השנה והבחירות לא הצליחו לעורר את ענף האופנה

יום השבתון בבחירות האחרונות לא הביא עמו בשורה למרכזי הקניות, ונרשמה בו ירידה של כ-5% לעומת הבחירות הקודמות באפריל ● הפדיון היומי בספטמבר מציג ירידה של 0.7%, ואילו בתקופת ראש השנה נרשמה ירידה של כ-4% בימים שקדמו לחג ביחס לשנה שעברה

נחום ביתן / קרדיט: יח"צ

בצל חוסר היציבות הפיננסית: קבוצת יינות ביתן סגרה 5% מסניפיה מתחילת השנה

בדיקת "גלובס" מעלה כי מהפריסה של קבוצת יינות ביתן, רשת הקמעונאות השנייה בגודלה בישראל, נגרעו 11 סניפים מתחילת השנה, מה שממצב אותה עם פריסה של 170 סניפים ● בענף מעריכים כי כדי לייצב את מצבה הפיננסי של הרשת יידרשו מהלכי ייעול נוספים

ניצן הורוביץ / צילום: איל יצהר, גלובס

האם אפשר להקים ממשלה גם ללא תמיכת רוב חברי הכנסת?

שתי מערכות הבחירות האחרונות המחישו עד כמה קשה לקבל את אמון הכנסת להרכבת ממשלה ● מה קשה יותר: להקים ממשלת מיעוט או להפיל אותה? צללנו ללשון החוק ● המשרוקית של גלובס

הנשיא טראמפ ונתניהו / צילום: רויטרס Carlos Barria

"אתה אדיר!" טראמפ מברך את נתניהו ליום הולדתו ה-70

נשיא ארה"ב חתם בסוף הברכה לנתניהו בכתב-ידו והוסיף: "אתה אדיר" ● אמש קיבל נתניהו גם שיחת טלפון אישית מנשיא רוסיה ולדימיר פוטין

נתי כהן/  צילום: כדיה לוי

לאן נעלמו השידורים באיכות 4K בישראל, ומתי נזכה ליהנות מרמת שידור כמו באירופה?

לקראת שידורי אירועי ספורט מרכזיים, מפעילות הטלוויזיה מתחרות על ליבו של הצרכן דרך איכות השידור, אך מיד לאחר סיום המשחקים, השידורים חוזרים לאיכות שידור נמוכה ● האם גם לפני טוקיו 2020 הסיפור יחזור על עצמו, ומתי ישראל תיישר קו עם איכות השידור הנהוגה בעולם המערבי?

בניין טבע בכפר סבא / צילום: סיון פרג'

טבע בדרך לסלק איום קיומי? "ההסדר המתגבש בפרשת האופיואידים - תרחיש טוב בהרבה מזה שהשוק ציפה לו"

עפ"י ההסדר המתגבש בפרשת משככי הכאבים, טבע תשלם 250 מיליון דולר במזומן ובעיקר תספק את התרופה נגד השפעת האופיואידים, בשווי של כ-23 מיליארד דולר, במשך עשור ● בלידר שוקי הון מסבירים כי "עלות הייצור עבור טבע היא 1.5-3 מיליארד דולר, סכום שהיא תמצא בקלות בתזרים המזומנים שלה" ● בפייפר ג'פרי אופטימיים פחות

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Simon Dawson, רויטרס

מכה לג'ונסון: הפרלמנט עיכב הליך אישור הסכם הברקזיט

הפרלמנט הצביע, לראשונה אי-פעם, בעד הסכם ברקזיט כלשהו, אך דחה את דרישת הממשלה לאשר אותו בחקיקת בזק ● המשמעות: ככל הנראה מועד הברקזיט יידחה אחרי 31 באוקטובר ● הליש"ט ירדה ב-0.7% מול הדולר לאחר ההפסד בהצבעת לוח הזמנים

ינקי קוינט / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות משיקה תוכנית הכשרה יוקרתית למנכ"לי החברות הממשלתיות בשיתוף עם אוניברסיטה מסין

התוכנית היוקרתית לפיתוח מנהיגות פותחה ע"י רשות החברות הממשלתיות בשיתוף עם אוניברסיטאות ת"א ו-Ceibs בשנחאי ● התוכנית מיועדת, בין היתר, לחשוף את המנכ"לים לתפיסות ניהוליות "שונות באופן מהותי מהנהוג בישראל" וכן לקדם נטוורקינג ● עלות התוכנית נאמדת באלפי שקלים למשתתף

ניר צוק, מנכ"ל פאלו אלטו  / צילום: תמר מצפי

תגמול אופציות נדיב הזניק את שכרו של ניר צוק מפאלו אלטו ל-36 מיליון דולר ב-2019

פאלו אלטו, המספקת פתרונות לאבטחת מידע, כבר נסחרת בשווי של 20 מיליארד דולר, אף שאינה רווחית לפי כללי החשבונאות המקובלים ● עלות שכר חמשת בכירי החברה, עיקרה בתגמול אופציות, הסתכמה השנה בכ-170 מיליון דולר

פיט בוטיג'אג', המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב  / צילום: ג'ון סאמרס, רויטרס

עוד דמוקרט שרץ לנשיאות חובר לוורן: לנצל את הסיוע ללחץ על ישראל

פיט בוטג'ג', שנמצא בסקרים מתחת לשלישייה הדמוקרטית המובילה – ביידן, וורן וסנדרס – אמר בסוף השבוע כי הסיוע צריך לשמש "מכשיר להנחות את ישראל בכיוון הנכון" ● בעבר השמיע בוטג'ג' הצהרות פרו-ישראליות: האם הוא מושפע מהסקרים שמצביעים על התנכרות גוברת של הדמוקרטים הליברליים מישראל?