גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עדכון תוכנה: מה עתיד המחשוב ענן, השכר ב-IT והביקושים

בעולם דיגיטלי שבו החדשנות נמדדת במונחים יומיומיים, ואיום הסייבר מרחף מעל, צורכי המחשוב של ארגונים ולקוחות משתנים בקצב מסחרר ● חברות ה-IT, בהתאם, משנות ומחדשות כל הזמן - מגמה שבאה לידי ביטוי בתחום הענן, באספקת טכנולוגיה לענף הפיננסים ובכניסה לפעילויות באמצעות מיזוגים ורכישות

מחשוב ענן \ צילום: שאטרסטוק
מחשוב ענן \ צילום: שאטרסטוק

בעולם שבו הטכנולוגיה מתפתחת ומשתנה כהרף עין, ניהול בעידן הדיגיטלי דורש ארגז כלים שיענה על צורכי הארגון והלקוחות - החל מהשינויים הטכנולוגיים הנדרשים בארגון, דרך אנליטיקה, ניהול סיכונים וקבלת החלטות מבוססות דאטה. המענה לצרכים הללו מגיע מענף המחשוב - או טכנולוגיות המידע.

את המחשוב ניתן לחלק לשלושה מגזרי פעילות עיקריים: מגזר התוכנה, מגזר החומרה והתשתיות ומגזרי השירותים הנוספים - שירותים שלא ניתן לסווגם כאספקת שירותי תוכנה, מוצרי תוכנה או מוצרי חומרה. כאן מדובר בשירותי ייעוץ, מיקור-חוץ של תהליכים מסוימים או הדרכה.

מבין שלושת המגזרים, התוכנה היא מנוע הצמיחה העיקרי במכירות טכנולוגיות המידע (IT). על פי נתוני חברת STKI, ההיקף הכספי של שוק ה-IT בישראל בשנת 2017 צמח בכ-4.1% מאז שנת 2016, וקצב הצמיחה השנתי הממוצע (CAGR) שלו עמד על כ-4% מאז 2012. לשם השוואה, מכירות התוכנה צמחו בשנת 2017 בכ-5% מאז 2016, וה-CAGR בתחום עמד על כ-8.1% מאז 2011.

קיים מתאם גבוה בין תוצאות החברות בשוק ה-IT לבין מגמת העלייה ברמת השכר בתחום. מדינת ישראל, אומת הסטארט-אפ, נהנית ממספר עולה של אקזיטים בשנים האחרונות, שיוצרים תחרותיות ועלייה בשכר, דבר המשליך גם על חברות ה-IT. אלו אמנם שונות מחברות הסטארט-אפ, אך בכל זאת מתחרות על אותם בוגרי אוניברסיטאות.

בין הקבוצות הגדולות הציבוריות בענף ה-IT הישראלי ניתן למצוא חברות כגון מטריקס (דירוג Aa3.il עם אופק יציב), וואן טכנולוגיות (A1.il, אופק יציב), חילן, מלם-תים, א.מ.ת מחשוב וטלדור. חברות אלו מספקות מכלול שירותים בענף, וחולשות על נתח שוק משמעותי במרבית המגזרים.

 

לצדן, קיימות חברות קטנות יותר, או הפועלות במגזר יחיד או בנישה מסוימת. בין החברות הציבוריות הללו ניתן למנות את סאפיינס, אמנת (A2.il, אופק יציב) וטופ מערכות. כמו כן, פועלות בישראל עוד עשרות חברות מחשוב ותוכנה קטנות יותר, וכן חברות שמרכז הכובד של פעילותן אינו מחשוב.

השוק המקומי למערכות מידע פתוח במיוחד למתחרים זרים, ובהתאם לכך פועלות בשוק המקומי גם חברות טכנולוגיה זרות, לרוב בעלות היקפי פעילות גלובליים עצומים בהשוואה לשחקניות המקומיות, כגון אורקל, מיקרוסופט, AWS וסיילספורס, אשר פועלות הן כספקיות עבור חברות מקומיות שמשמשות כ-Value-added reseller (משווק בעל ערך מוסף), והן על-ידי הצעת שירותיהן ומוצריהן ישירות ללקוח.

שחקנים רבים, מקומיים ובינ"ל

ה-IT הוא ענף תחרותי, ובו מציעים שחקנים רבים מוצרים או שירותים דומים במרבית התחומים (להוציא תחומי נישה הדורשים התמחויות מיוחדות). מאפיין זה נובע מגודלן של המתחרות, מהיקף תקציבי ה-IT בקרב הארגונים הגדולים, מחסמי כניסה בינוניים וכן ממבנה העלויות בענף, הגוזר יתרון לגודל.

לצד החברות המקומיות, כאמור, קיימת נוכחות של חברות חומרה ותוכנה בינלאומיות גדולות, שמספקות את מוצריהן ואת שירותיהן ישירות לקהל הלקוחות המקומי, וזאת נוסף על תפקידן כספקיות עבור חברות מקומיות, אשר מנצלות את יתרונותיהן היחסיים על פני חברות זרות, ומספקות שירותי ערך מוסף. לצד ענקיות הטכנולוגיה יש גם חברות שפעילותן המרכזית אינה טכנולוגיה, אך הן מספקות שירותים בתחום - בדגש על חברות ייעוץ אסטרטגי ופירמות ראיית חשבון - באמצעות הנוכחות המקומית שלהן, כגון Boston Consulting Group, דלויט, KPMG.

לחץ מהתחרות ומהעלייה בשכר

שיעורי הרווחיות התפעולית של חברות ה-IT מציגים שוני בתוך קבוצת ההשוואה, והם נעו בשנים האחרונות בטווח של 0%-10%. בניתוח רווחיות הענף והחברות הפועלות בו יש להביא בחשבון את השונות בין מאפייני הפעילות, ובפרט ההפרשים ברווחיות בין מגזר התוכנה לבין מגזר החומרה והתשתיות.

זה שנים מתאפיינים שיווק ומכירת חומרה במרווחים נמוכים ביחס לאלה של לפתרונות תוכנה ושירותי ערך מוסף - וזאת בשל רמת הבידול הנמוכה בין המוצרים הזמינים בשוק בקטגוריות מוצרי חומרה שונים, התחליפיות הגבוהה בין מוצרי חברות שונות וחסמי הכניסה הנמוכים יחסית לתחום זה.

על פי נתוני החברות בקבוצת ההשוואה, בשנים 2012-2017, הכנסות מגזריהן שפועלים בתחום התוכנה עמדו בממוצע על כ-52% מסך הכנסות החברות, ואילו הכנסות המגזרים שפועלים בתחום החומרה ותשתיות המחשוב עמדו בממוצע על כ-36% מסך ההכנסות.

מתוך סך הרווח התפעולי, לעומת זאת, מגזרי התוכנה סיפקו כ-64% בממוצע מסך הרווח התפעולי באותה תקופה, ואילו מגזרי החומרה והתשתיות סיפקו כ-17% מסך הרווח התפעולי.

רווחיות הענף נתונה ללחץ משני מוקדים עיקריים: תחרותיות עזה בתוכו ולחץ מתמיד על שולי הרווח מצד עלויות העובדים, הנמצאות במגמת עלייה נוכח מרכיב מהותי של עובדים איכותיים בענף ההיי-טק, וביקוש לעובדים מצד סטארט-אפים מקומיים.

עתיד הענף אפוף ענן

אף שמחשוב הענן מהווה חלק מהנוף הטכנולוגי המודרני זה למעלה מעשר שנים, ואף שהוא הפך כבר מזמן כבר לחלק אינטגרלי מענף ה-IT, מהפכת הענן טרם הושלמה, והיא ממשיכה להניע תמורות במגזרי התוכנה והתשתיות.

במגזר התוכנה, עליית מחשוב הענן התבטאה בצמיחת שירותי ה-SaaS במקום מכירות רשיונות תוכנה ומכירות תוכנה בחצר הלקוח. SaaS הוא מודל שימוש בתוכנה שבמסגרתו הלקוח אינו רוכש את התוכנה, אלא מקבל גישה אליה על גבי תשתית הענן, במתכונת של תשלום-לפי-שימוש, או על בסיס מנוי - כך שעלות התוכנה מהווה בפועל עלות משתנה עבור הלקוח, במקום עלות קבועה. על פי נתוני STKI, בישראל גדל שוק ה-SaaS בשנים 2014-2017 בכ-17% במונחי CAGR.

במגזר התשתיות, קיפאון במכירות חומרה מקבל פיצוי מהמשך התפתחות שירותי ה-IaaS. בעוד שעל פי נתוני STKI השוק לחומרה בישראל צמח בקצב איטי ביחס לענף בשנים 2012-2017 (CAGR של כ-1.3%), מגזרי התשתיות בחברות ה-IT הציבוריות הגדולות (אשר כוללים הן מכירות חומרה והן מכירות שירותי תשתית בענן) עלו באותה תקופה ב-CAGR של כ-8%. חלק מהגידול המהיר נובע מצמיחה אנאורגנית של החברות, אשר רווחת בענף, אך הוא מצביע גם על העובדה שהצמיחה במכירות תשתיות במודל מחשוב ענן ומוצרים ושירותים אחרים של תשתית, שאינם חומרה, מפצים על הסטגנציה במכירות חומרה.

 

המערכת הפיננסית: מנוע לביקושים

בשנים האחרונות הביקוש לשירותי חברות ה-IT בארץ הושפע לחיוב מצורכי מוסדות פיננסיים. דרישות רגולטוריות שהושתו על גופים פיננסיים, ובמיוחד בנקים, הביאו להשקעה במערכי מחשוב ו-IT, והיטיבו עם חברות ה-IT המקומיות.

התגברות איומי הסייבר משפיעה על קשת רחבה של חברות, אבל תאגידים פיננסיים במיוחד מהווים מטבע פעילותם מוקד לאיומים, וכך נוצר צורך במגוון שירותי ביטחון מידע, הגנה מפני פריצות וגילוי מרמה (Anti-Fraud).

נוסף על כך, הגברת הביקוש לשירותי IT מצד המגזר הפיננסי מתוגברת גם על-ידי ההשקעה בפתרונות דיגיטליים ובתחזוקה שלהם, ובכלל זאת בהקמת מערכים פוני-לקוח, המאפשרים הגשת שירותים ומידע ללקוח במובייל.

הצורך בפתרונות דיגיטליים עולה בין היתר בשל הצורך של התאגידים הפיננסיים להתמודד עם התחרות והאיום הפוטנציאלי מצד חברות פינטק ו-InsureTech חדשות על השחקנים הוותיקים. חברות הפינטק וה-InsureTech עצמן עשויות לתמוך בביקושים ל-IT, אם צמיחתן תתבסס ותמשיך לאורך זמן. מגמות אלה טומנות בחובן השלכות אשראי חיוביות עבור ענף ה-IT.

הירידה בהיקף ההשקעות וההוצאות על IT בקרב הבנקים בשנת 2018, לעומת השנים האחרונות, מוסברת לפי השקפת מידרוג בסיומם של פרויקטים מסוימים בענף הבנקאות (כגון השקעות ועלויות הכרוכות בהקמת בנק "פפר" על-ידי בנק לאומי) וכן עיתוי פרויקטים הכרוכים בציות לרגולציה בענף בשנים האחרונות.

עם זאת, מידרוג מעריכה כי צורכי המחשוב של הבנקים יצמחו ויתמכו בביקושים ל-IT בשנים הבאות, בשל שלושה גורמים עיקריים. הראשון הוא החלת תקנות רגולציה נוספות בעתיד, כגון באזל 4, המצריכות השקעות במערכי המחשוב של הבנקים. השני הוא הכורח בהשקעה בחדשנות טכנולוגית בקרב הבנקים הגדולים, כצורך תחרותי, ומהלכים שונים לקידום טרנספורמציה דיגיטלית, בד בבד עם החלפת מערכי שירות הניתנים בסניפים בשירות באמצעות אפליקציות. הגורם המשמעותי השלישי הוא הפרדת חברות כרטיסי אשראי מבנקים, כך שהבנקים ייאלצו להשקיע מחדש במערכות שהופרדו מהם עם חברות האשראי, כדי להתחרות מולן, למשל באמצעות אפליקציות תשלומים.

שחקניות עתירות מיזוגים ורכישות נוטות לשמור על נזילות טובה, מינוף נמוך וגמישות פיננסית, במסגרת "מוכנות מתמדת" לעסקאות.

חברות ה-IT בארץ, כבעולם, מבצעות באופן שגרתי מיזוגים ורכישות, הן כדי להרחיב את קטגוריות המוצרים והשירותים המוצעים על-ידיהן, והן כדי להגביר את הכנסותיהן מקטגוריות מוצרים ושירותים קיימות. בין היתר, על רקע זה, חברות ה-IT המקומיות נוטות להחזיק יתרות נזילות זמינות בהיקף גבוה יחסית, לצורך מימון מיזוגים ורכישות. נטייה זו, גם כאשר אין כוונות רכישה קונקרטיות מצד החברות, מקנה לחברות בענף באופן כללי נזילות חזקה, ומהווה גורם חיובי מבחינת דירוגי האשראי.

באופן כללי, חברות תוכנה (בוגרות) מהוות יעד אטרקטיבי לרכישה, היות שבמקרים רבים קיימת נראות הכנסות חוזרות טובה, השקעות הוניות מוגבלות, יכולת ייצור תזרימי מזומנים משמעותית ויתרונות הנוצרים עקב קונסולידציה וסינרגיות עם הנרכשות. לעובדה זו מצטרפת הנזילות הגבוהה יחסית שהזכרנו.

בקרב החברות שבקבוצת ההשוואה המקומית, מידרוג מזהה ככלל רמת מינוף נמוכה, אף על פי שחברות ה-IT הבורסאיות המקומיות הן שחקניות מיזוגים ורכישות, לעתים גם במינוף מסוים.

אנו מזהים בחברות ה-IT המדורגות על-ידינו שמירה על איתנות, ההולמת את הדירוג, ומדיניות פיננסית שמרנית, התומכת בדירוגים של החברות בתחום. 

הכותבים הם ראש צוות בכירה בתחום מימון תאגידים במידרוג, ואנליסט בתחום מימון תאגידים בחברה. מידרוג מפרסמת מעת לעת דוחות מיוחדים הנוגעים לענפים או מנפיקים מסוגים מסוימים. הדוחות המיוחדים אינם מהווים דוחות דירוג ו/או מתודולוגיות דירוג מבחינת תוכנם או כוונתם, ואין בהם כדי לשנות את שיטות ההערכה המתוארות במסגרת הדוחות המתודולוגיים. 

עוד כתבות

תחנת הכוח של OPC בחדרה / צילום: באדיבות החברה

למרות התנגדות שרי הממשלה: הוות"ל אישרה שתי תחנות כוח במרכז

הוועדה אישרה את הקמתה של תחנת הכוח ריינדיר במועצה האזורית דרום השרון וכן את הרחבתה של תחנת הכוח OPC חדרה ● הממשלה לא אישרה את שתי התוכניות הללו במאי האחרון, ואם חבריה יתנגדו שוב, הצעד יסתום עליהן את הגולל

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באירופה; יוניליוור מפרידה את יחידת הגלידה

הניקיי עלה ב-0.7% ● לראשונה מזה 17 שנה, הבנק המרכזי ביפן העלה את הריבית במדינה ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות ● בנק אוף אמריקה: ייתכן שהשוק מתחיל לפקפק בכך שהפד יבצע הפחתות ריבית של 75 נקודות בסיס בשנת 2024

אירוע GTC 2024 של אנבידיה / צילום: באדיבות אנבידיה

בוול סטריט עוקבים מקרוב אחר הבשורות מהאירוע השנתי של אנבידיה

ענקית השבבים מקיימת בסן חוזה את הכנס הפיזי הראשון שלה מאז הקורונה ● ההכרזות של החברה באירוע עשויות לסמן את הכיוון הבא של הבינה המלאכותית

רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית, הפניקס בית השקעות / צילום: טומי הרפז

הכלכלנית הבכירה שלא חוששת להשקיע "גם במקומות אקזוטיים כמו הודו ויפן"

רינת אשכנזי מהפניקס בית השקעות טוענת שהמניות בת"א דווקא הציגו תשואה סבירה בשנה האחרונה, וכי ההשוואה למדדי וול סטריט עושה להן עוול ● היא סבורה שסוכנויות הדירוג יופתעו לטובה מהכלכלה המקומית, ממליצה לפזר את ההשקעות ומאמינה בבנקים, חברות ביטוח ורשתות מזון

חנות משקפיים. ענף האופטיקה מתאושש / צילום: תמר מצפי

לראשונה מתחילת המלחמה: מחזורי הקניות בכל הענפים הבולטים במגמת עלייה

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי שורת קמפיינים בענף האופטיקה הובילו ל"חזרה לשגרת קניות כמעט מלאה"

צילומים: AP - Ng Han Guan, Jeff Dean, Alexander Zemlianichenko, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

קלקולים כלכליים: הסיכונים המרכזיים שמאיימים על הפריחה בשוקי המניות

דווקא כשמדדי מניות בעולם נמצאים בשיאי כל הזמנים, חשוב להתייחס לסיכונים שעלולים להעיב על השווקים ● המיידיים הם התחדשות האינפלציה במדינות רבות או לחלופין האטה כלכלית, ומתיחויות גיאופוליטיות שיסלימו למלחמות ● כתבה שנייה מתוך שתיים

מרוואן עיסא / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

ארה"ב מאשרת: רמטכ"ל חמאס מרוואן עיסא חוסל

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב מאשר: מרוואן עיסא חוסל בתקיפת צה"ל ברצועה  ● אזעקות בגליל העליון, צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בלבנון • מטרה אווירית חשודה חצתה לשטח ישראל ממרחב ים סוף - ונפלה בשטח פתוח, צפונית לאילת • הותר לפרסום: סמ"ר מתן וינוגרדוב נפל בקרב בצפון הרצועה ● עדכונים שוטפים

הציבור מעדיף נזילות על ריבית / צילום: Shutterstock

הציבור מעדיף נזילות על ריבית: המלחמה עצרה את העברת הכספים לפיקדונות

הרבעון האחרון של 2023, בו פרצה המלחמה, סימן שינוי מגמה ביתרת העו"ש של הישראלים: מצניחה חדה מתמשכת, היא זינקה ב־43 מיליארד שקל ● בין הסיבות: העדפה לכסף נזיל בסביבת אי־ודאות, קיטון בהוצאות וגיוס מילואים מסיבי ● וגם: מה עשתה המלחמה למינוס שלנו?

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל

חברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי סוגרת את יחידת ה-After Market ומפטרת כ-3.5% ממצבת העובדים בחברה ● אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה: "המשך פעילות היחידה כבר אינו כדאי"

אתר בניה בהולד / צילום: שלומי יוסף (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

קניתם דירה חדשה מקבלן? כנראה שלא תקבלו אותה בזמן

על רקע מחסור של עשרות אלפי עובדים בענף הבנייה, כמעט כל מי שרכש בשנים האחרונות דירה חדשה וטרם קיבל אותה, נמצא באי-ודאות לגבי מועד קבלת המפתח ● התוצאה: טריגר נוסף לעליית מחירי דירות יד שנייה

עו”ד יעקב אטרקצ’י, בעל השליטה ומנכ''ל אאורה / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

יעקב אטרקצ'י מפנק את המשקיעים בתשואה ומסדר משכורת נאה לבנו

מניית חברת הבנייה אאורה זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה ● כעת היא מפרסמת דוחות חזקים ולצידם מבקשת לאשר את תנאי העסקת בנו של הבעלים כמנהל חטיבת הנכסים המניבים עבור יותר מחצי מיליון שקל בשנה

מרואן עיסא. האם חוסל? / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

מספר 3 בחמאס ואחד מאדריכלי ה-7 באוקטובר: מי היה מרוואן עיסא?

תקיפה נרחבת בנוסיראת בשבוע שעבר נועדה לחסל את מרוואן עיסא, סגן מפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם וכעת בחמאס בודקים האם הוא אכן חוסל ● זהו ניסיון החיסול השני שלו של עיסא, שהתחנך מגיל צעיר במוסדות שמזוהים עם האחים המוסלמים

ג׳נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: Reuters, Walid Berrazeg

האירוע שכל התעשייה חיכתה לו: אנבידיה מציגה את הדור הבא של הבינה המלאכותית

הכנס השנתי של החברה הלוהטת בעולם התקיים בסן חוזה וסיפק שורה של בשורות מרכזיות ● מהדור הבא של שבבי הבינה המלאכותית, דרך שיתוף-פעולה עם אפל ועד לחידושים בענף הרכב ● כל הפרטים מהאירוע השנתי של אנבידיה

בנק לאומי / צילום: איל יצהר

דוחות לאומי: רווח של 7 מיליארד שקל למרות הפחתה גדולה בארה״ב

בנק לאומי רשם בשנת 2023 רווח של 7 מיליארד שקל, ירידה של 9% לעומת 2022 בשל ההפחתה שביצע ברבעון הראשון של השנה • יחלק דיבידנד של 365 מיליון שקל, המהווים 20% מרווחי הרבעון, בהתאם להנחיות בנק ישראל

שיאן השכר בתקשורת נמצא במגזין אוטו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

2.7 מיליון שקל בשנה: זה כנראה איש התקשורת הכי עשיר בישראל

טל חמו, מנכ"ל מגזין הרכב "אוטו", מחזיק ב-20% ממניות מהמגזין שבשליטת מימון ישיר ● עפ"י תנאי העסקתו הוא זכאי, בין היתר, למענק חתימה של מיליון שקל ולמענק התמדה בסכום כפול ● המגזין הרוויח אשתקד 2.4 מיליון שקל

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בת"א; תמר פטרוליום זינקה ב-18%, נכסים ובניין ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% ● הפסקת הפעילות של אסדת תמר למשך 37 ימים פגעה ברווחי ישראמקו ● ווישור תמזג את ווישור ביטוח לתוך איילון ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה ברמה של 3.2% ומעדיפים אפיקים צמודים בשוק המקומי ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

תל אביב. החלטת ביהמ''ש הפחיתה משמעותית ואף ביטלה תשלום היטלי השבחה ברבעים 3 ו-4 / צילום: שלומי יוסף

עיריית תל אביב או בעלי הדירות: מי ינצח במאבק ששווה מיליארדים

לאחר שביהמ"ש ביטל היטלי השבחה לרובעים 3 ו-4 בת"א בהיקף של מיליארד שקל לפחות, עיריית ת"א מנסה להילחם על גביית הכספים והגישה בקשת ערעור לעליון ● לטענת העירייה, כיום ישנם 1,900 הליכי ערר על גביית היטלי ההשבחה ברובעים אלה

האוניברסיטה העברית בירושלים / צילום: Shutterstock

האוניברסיטה העברית: הפרופסורית מכחישת הטבח לא תשוב ללמד אם לא תחזור בה

דיקן ביה"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטה הודיע כי פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן, שהכחישה את אירועי ה־7 באוקטובר, תפסיק ללמד בו לצמיתות אם לא תחזור בה מדבריה ● בהודעה נכתב: "חופש הביטוי איננו מקנה זכות להיות מעורב בהוראה ובחינוך של מקצוע שלערכיו אדם מתכחש"

הצבת מיגוניות בתחנות הסעה ביישובי קו העימות על ידי הקרן לידידות / צילום: רענן כהן, הקרן לידידות

בעקבות ההסלמה בצפון, הקרן לידידות תציב 123 מיגוניות באזור

המיגוניות יוצבו בתחנות הסעה שטרם מוגנו ב־42 יישובים, בהם נהריה, מעלה יוסף ומעלות תרשיחא ● עלות הפרויקט עומדת על 6.7 מיליון שקל, והוא נעשה לבקשת ראשי הרשויות באזור ● ישראל מתגייסת

רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock

מקבלים רכב מהעבודה? זו הסיבה שפחות משתלם לבחור בדגם חשמלי

מס שווי השימוש העתיק, שמכניס למדינה 5 מיליארד שקל בשנה, לא מותאם לעידן הרכב החשמלי: מציע "הטבה" שנשחקת במהירות ומספק מוטיבציה שלילית לעבור לרכב חסכוני וירוק ● בציי הרכב ממשיכים להעדיף רכבי בנזין מזהמים, אבל נראה שהאוצר מעדיף זאת כך