גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מלחמת הסחר תמשיך להרעיד את השווקים השבוע? "ארה"ב הפסידה בשלב הראשון"

השווקים עוקבים אחרי דיווחים על פגישה צפויה בין נשיאי סין וארה"ב ● בריטניה תתמודד עם הכאוס על רקע התפטרותה של תרזה מיי, ובשרודרס מזהירים מפני גלישה של הכלכלה למיתון ● מחיר הנפט ימשיך לרכז עניין על רקע המתיחות סביב איראן והחשש מהאטה עולמית ● תחזית השווקים השבועית של "גלובס"

מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין / צילום: שאטרסטוק
מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין / צילום: שאטרסטוק

שבוע המסחר מעבר לים צפוי להיפתח מחר (ב') בסימן המשך מלחמת הסחר והמתיחות מול איראן, וזאת בצל הסנקציות האמריקאיות שמכבידות על המצב הכלכלי המידרדר במדינה.

מחר לא יתקיים מסחר בארה"ב בשל יום הזיכרון, והמסחר בבורסות וול סטריט ייפתח רק ביום שלישי. גם בורסת לונדון תפתח את שבוע המסחר רק ביום שלישי, לאחר חופשת האביב מחר. 

ביום שישי האחרון המדדים המובילים בוול סטריט רשמו עליות של כ-0.5%, שהתמתנו בנעילה, וזאת לאחר יום דרמטי בחמישי כאשר נרשמו ירידות של עד 2% בצל ההסלמה במלחמת הסחר.

הנה כמה מהאירועים הבולטים שצפויים לרכז עניין בשווקים בשבוע הקרוב.

1. מלחמת הסחר, לא רואים את הסוף

ההסלמה במלחמת הסחר הרעידה את המדדים בארה"ב ביום חמישי האחרון, ונראה כי התנודתיות כאן כדי להישאר, ולהתנהל על ידי ציוצים ודיווחים הקשורים למלחמת הסחר. לפי כלכלני לאומי שוקי הון, ההסלמה במלחמת הסחר עלולה להפוך לגורם מכביד על הכלכלה האמריקאית, זאת במידה רבה מאשר בסבבים הקודמים של ייקור המכסים.

"מהלך שיוביל אל שיעור המכס של 25% על כל היבוא מסין, אם הדברים יגיעו לכך, יהיה שווה ערך להטלת מס על המשק האמריקאי השקול ל-0.6% מהתמ"ג של ארה"ב, שרק חלק ממנו יקוזז על ידי העלייה בסיוע הממשלתי למשק, בדגש על ענפים בודדים, ובפרט סיוע לחקלאים. יחד עם פגיעה נוספת ביצוא האמריקאי מהתגובה הסינית, הנזק הכולל למשק יכול להיות שקול להטלת מס בהיקף השקול לכ-0.7% מהתמ"ג של ארה"ב - זאת במקרה קיצון של מלחמת סחר מלאה", כתבו כלכלני לאומי שוקי הון. 

מבדיקה שערכו כלכלני לאומי שוקי הון, עולה כי הפגיעה תהיה חמורה במיוחד בענפי התעשייה כמו ייצור מוליכים למחצה, ייצור כלי רכב, תעשיית הפלסטיק, מטוסים וציוד תעופה, ציוד תקשורת, ציוד אלקטרוני, מערכות קירור ועוד. "ברוב המקרים ענפי השירותים יהיו פחות פגיעים, אם כי כמה מחברות הטכנולוגיה הגדולות עלולות להיפגע", כתבו בלאומי שוקי הון.

"במקרה של הסלמה נוספת במלחמת הסחר, הפגיעה העיקרית, שהיא דרך ייקור יבוא תשומות ביניים וייקור יבוא מכונות וציוד לארה"ב מסין, תהיה משמעותית יותר. פעולת התגמול הסינית תהיה משמעותית מאד בכל הקשור ליצוא חקלאי, יצוא אנרגיה (LNG ונפט) כלי רכב מטוסים ועוד. הערכה זו הינה כל עוד מלחמת הסחר מוגבלת רק לתחום הסחר בסחורות ואיננה מתפשטת גם לתחום הסחר בשירותים, שם ארה"ב פגיעה מאד, משום שהיותה יצואנית נטו גדולה של שירותים רבים ושונים, כמו שירותים תיירות, נסיעות, תעופה, מו"פ, תוכנה, קניין רוחני, השכלה, תכנון, בנייה ועוד".

עוד כותבים כלכלני לאומי שוקי הון, כי "נראה שעד כה ארה"ב הפסידה בשלב הראשון של מלחמת הסחר מכך שיצוא הסחורות לסין ירד ב-20% לכ-110 מיליארד דולר בשנה בעקבות הסבב הראשון של העלאת המכסים. זה היה בעיקר בגלל שהממשל של סין הורה לחברות שבבעלות המדינה להפסיק מיד לרכוש סויה ואנרגיות מארה"ב, רכישות אשר היוו שלושה רבעים מכלל הירידה ביצוא של ארה"ב לסין".

2. כאוס פוליטי בבריטניה

ראשת הממשלה של בריטניה, תרזה מיי, הודיעה על התפטרותה ביום שישי האחרון. עם התפטרותה של מיי מתחילה תחרות בתוך המפלגה השמרנית על ההנהגה, תחרות שהמנצח בה יהפוך מעבר לראש המפלגה, גם לראש הממשלה. ההתפטרות מגיעה לאור סיום שיחות הברקזיט עם מפלגת הלייבור (האופוזיציה), אשר הסתיימו במבוי סתום.

כרגע ההימור בשטח הוא כי ראש העיר של לונדון, מי שהיה שר החוץ הקודם של בריטניה, בוריס ג'ונסון, יהיה יורשה של מיי, ויהפוך לראש הממשלה הבא של בריטניה. ג'ונסון אשר נחשב לבעל דעה קיצונית לגבי ניתוק בריטניה מהאיחוד האירופי, יכול בקלות להביא להיפרדות בריטניה מהאיחוד ללא עסקה ברקע, למרות שהפרלמנט הצביע נגד האפשרות הזו. ג'ונסון יכול פשוט להביא לכך שבריטניה תחדל למלא אחר החוקים כפי שהיא מחויבת לעשות אל מול האיחוד. אירוע כזה עשוי להוביל את האיחוד להסכים לסיום הקשר עם בריטניה כבר באוקטובר.

בהנחה שאכן כך יתגלגלו הדברים, אזאד זנגאנה, הכלכלן והאסטרטג האירופאי הראשי, מעריך כי הכלכלה תאט עד למצב שהיא גולשת למיתון כבר לקראת סוף השנה הנוכחית. עוד הוא מציין כי למרות שהבנק המרכזי של אנגליה יוריד את הריבית על מנת להתמודד עם השלכות המיתון, הפיחות שיספוג הפאונד הבריטי יגרום לאינפלציה לזנק במהירות. "כבר היום משקי הבית נמצאים בנקודה בעייתית מבחינת החיסכון הפרטי של האזרחים, אשר אמור להוות להם כרית ביטחון ליום סגריר. לאור העובדה כי מצב החיסכון של האזרחים נמצא במצב ירוד כבר היום, הפגיעה בצריכה הפרטית נמצאת מעבר לפינה, כלומר, הכלכלה הבריטית שברירית במיוחד", אמר זנגאנה.

לדברי ג'נט מוי, כלכלנית בחטיבת הבנקאות הפרטית של שרודרס, חוסר רצון מצד האיחוד לחידוש המשא ומתן, יחד עם רצון מצד הפרלמנט הבריטי כן להגיע לעסקה אך צפי כי ראש הממשלה הבא של בריטניה יציג עמדה קשוחה בנושא ההיפרדות מהאיחוד, יגרמו למהומה פוליטית רחבה. קשה לראות כיצד ניתן להגיע לפשרה לפני ה-31 לאוקטובר, כאשר ישנם כל כך הרבה גורמים סותרים במערכה ועל כן, יתכן כי בחירות בזק או לחילופין, משאל עם שני, יתבררו כצעד בלתי נמנע.

כתוצאה מחוסר הוודאות שמגיעה עם התפטרותה של מיי לגבי תהליך ההיפרדות מהאיחוד, בשרודרס מאמינים כי הכלכלה הבריטית תחווה קושי גם בהמשך. לאור חוסר הוודאות המתמשכת בסביבה הפוליטית, משקיעים רבים יצאו מאחזקתם במטבע הבריטי, דבר שהביא אותו לעמוד על רמתו הנמוכה מזה 4 חודשים אל מול הדולר. העובדה כי לאחר התפטרותה של מיי הפאונד לא הגיב בצורה קיצונית, מעידה כי השוק חזה את האפשרות כי מיי תתפטר ותמחר את האופציה הזו בסבירות גבוהה. כמובן שגם בהסתכלות קדימה, אנו מאמינים כי המטבע הבריטי ימשיך להיות תנודתי, ועשוי להגיב באופן שלילי לכותרות השונות אשר יוצאות בנושא ההיפרדות של הממלכה הבריטית מהאיחוד האירופאי.

3. מאקרו

בשבוע החולף פורסמו נתונים חלשים בצל מלחמת הסחר, כמו מדד מנהלי הרכש בארה"ב למגזר התעשייה, שירד במאי ב-1.8 נקודות ל-50.6 נקודות; מכירות הבתים יד שנייה בארה"ב ירדו ב-0.4% באפריל וירדו ב-4.4% בחישוב שנתי. גם מכירות הבתים החדשים ירדו בחודש אפריל (6.9% מינוס), אך בחישוב שנתי עלו ב-13%; עוד פורסם בשבוע החולף כי ההזמנות של מוצרים ברי קיימא ירדו ב-2.1% בחודש אפריל והנתון של חודש מרץ תוקן כלפי מטה.

הנתונים המשמעותיים של השבוע יפורסמו ביום שישי בארה"ב, והם נתוני הצריכה הפרטית, ההכנסה הפנויה ואינפלציית PCE עבור חודש אפריל. באירופה, ביום שלישי יפורסם מדד האמון העסקי. בסין יפורסם ביום חמישי מדד PMI בתעשייה. ביפן, ביום חמישי יפורסמו נתוני הייצור, המסחר הקמעונאי ונתוני האבטלה. 

4. הנפט מתחת ל-60 דולרים

מחיר הנפט חזר לכותרות בסוף השבוע האחרון לאחר שצנח בחדות מתחת לרמה של 60 דולרים לחבית. המתיחות מול איראן, והחשש מפגיעה נוספת בנכסי נפט סעודים, יחד עם העלייה במלאי הנפט בארה"ב, הפילו את מחיר הנוזל השחור בכ-6% בחמישי האחרון, ולאחר הנפילה באה ההתאוששות, ומחיר הנפט נסחר כעת ב-59 דולרים לחבית. בתוך כך, החששות מפני ההסלמה במלחמת הסחר מכבידה גם היא, כאשר גובר החשש להאטה בסחר העולמי, מה שצפוי להביא לירידה בביקושים לנוזל השחור.

5. שוק האג"ח בישראל

נמשכת ירידת התשואות בשוק המקומי בדגש על האפיק השקלי הלא צמוד. ירידה התשואות נתמכה השבוע בהודעת הריבית ה"יונית" יחסית של בנק ישראל, המשך האפקט של פרסום מדד אפריל שהיה נמוך מהתחזיות, והמשך ירידת התשואות בעולם על רקע ההסלמה במלחמת הסחר בין ארה"ב לסין והמשך פרסום נתוני מקרו פושרים. שוק האג"ח הממשלתי המקומי נסחר השבוע במגמה חיובית תוך עליות שערים במרבית האפיקים למעט צמודי המדד הקצרים ואיגרות החוב בריבית משתנה.

לפי כלכלני לאומי שוקי הון, סביבת המקרו ממשיכה לתמוך בהשקעה בשוק האג"ח הממשלתי בעיקר על רקע המשך המציאות של סביבת ריביות נמוכה בעולם, סביבת האינפלציה המצויה בישראל כרגע קרוב לרמות השיא שלה והיא צפויה בהדרגתיות להתחיל לרדת, סביבת התשואות הנמוכות בעולם צפויה להימשך, כניסה אפשרית של ישראל במהלך המחצית השנייה של השנה למדד ה-WGBI העולמי תומכת אף היא בהשקעה בשוק השקלי הלא צמוד. אנו סבורים כי סביבת האינפלציה, המצויה בסמוך לרמות השיא, תומכת במעבר הדרגתי להשקעה עודפת באפיק השקלי הלא צמוד. גם המודלים הסטטיסטיים של אגף הכלכלה מצביעים על צפי לירידה נוספת בתשואות בטווחים של 5-10 שנים לפדיון.

בתוך כך, שוק האג"ח הקונצרני נסחר השבוע במגמה חיובית כאשר מרבית המדדים נסחרים בעליות שערים נאות, למעט איגרות החוב השקליות הלא צמודות בריבית משתנה אשר בדומה לאפיק הממשלתי בולטות בביצועי חסר מתחילת השנה על רקע ההבנה כי תהליך העלאת ריבית בנק ישראל צפוי להיות איטי במיוחד.

עוד כתבות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

כספים הוקפאו, אבל מבחינת המדינה ניתן להפקיד בסלייס חיסכון לילדים

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

משפחות החיילים החטופים לפני הפגישה עם נתניהו: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו" • פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • סנטקום: השמדנו 4 כטב"מים ארוכי-טווח של החות'ים • עדכונים שוטפים

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד